Ikke lovligt at sende regninger ud fra "vi~
Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 20-10-04 15:52

Tidligere har retten fastslået, at bevisbyrden for hvem der har
foretaget telefonopkald til betalingsnumre, påligger
tjenesteudbyderen.

Nu er det tilsyneladende også fastlagt, at det er forbudt
overhovedet at fakturere ud fra "vis-nummer"-funktionen - fint nok:

<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=341181>

Spørgsmål: Hvordan er dette foreneligt med diverse 900-numre (bl.a.
offentlige indsamlinger), hvor man kan ringe til 90 xx xx xx og
derved fx donere en halvtredser?

--
4970 Rødby * Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
<http://salg.bindernaes.dk> <http://korsaren.dk>

Fra : Peter Risager

Dato : 20-10-04 16:29

> Spørgsmål: Hvordan er dette foreneligt med diverse 900-numre (bl.a.
> offentlige indsamlinger), hvor man kan ringe til 90 xx xx xx og
> derved fx donere en halvtredser?

...og et andet spørgsmål: Hvordan kan dette berøre diverse SMS "ringetone"
tjenester og lignende, det er vel i princippet det samme?

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 20-10-04 16:43

On Wed, 20 Oct 2004 17:29:04 +0200, "Peter Risager" <peden@anarki.dk>
wrote:

>..og et andet spørgsmål: Hvordan kan dette berøre diverse SMS "ringetone"
>tjenester og lignende, det er vel i princippet det samme?

Ja, *det* er noget værre noget.

Der er den forskel at man kan spærre sin telefon for 900 numre og hos
nogle mobiludbydere kan blokere for overtakserede SMS. Man kan ikke
forvente at forbrugere spærrer for vis nummer af økonomiske årsager.
--
Svend Olaf

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 22-10-04 11:07

svolaf@partitionsupport.com (Svend Olaf Mikkelsen) skrev i

> [...]
> og hos nogle mobiludbydere kan blokere for overtakserede SMS.
> Man kan ikke forvente at forbrugere spærrer for vis nummer af

Det er vel ikke en relevant juridisk forskel? Specielt ikke når
en telefonlinie pr. default ikke er spærret.

Hvis jeg nu fx i ny og næ har brug for at kunne ringe til et 900-
support-nummer, og derfor ikke samtidig kan have spærring, er det
vel ikke meningen at loven ikke skal gælde for mig, den dag et af
mine børn holder fest i hjemmet, og en gæst ringer til 100 900-
numre "bare for sjov"?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-10-04 18:01

"Bjørn Løndahl" <news@_FJERN_londahl.dk> wrote in message
> Spørgsmål: Hvordan er dette foreneligt med diverse 900-numre (bl.a.
> offentlige indsamlinger), hvor man kan ringe til 90 xx xx xx og
> derved fx donere en halvtredser?

Ved 900-numre opkræves beløbet af din udbyder i overensstemmelse med den
aftale du har indgået med denne.
Det er ikke tilfældet i den citerede sag

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-10-04 07:34

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Ved 900-numre opkræves beløbet af din udbyder i overensstemmelse
> med den aftale du har indgået med denne.
> Det er ikke tilfældet i den citerede sag

Korrekt men der er stadig problemet hvad angår hvem der har indgået
aftalen om køb af en overtakseret tjeneste.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-10-04 08:38

> Korrekt men der er stadig problemet hvad angår hvem der har indgået
> aftalen om køb af en overtakseret tjeneste.

Nej, ikke hvis abbonnementet omfatter betaling af alle 900-numre* fra det
pågældende abonnement. I den forbindelse er der jo ingen principiel forskel
på 900-numre og almindelige numre.
Forbrugerombudsmanden ønsker dog, at abbonnenten tydeligt bliver gjort
opmærksom på funktionaliteten i 900-numrene ved indgåelse af abbonnementet,
eller ved tilslutning til dem.

* eller kun visse af dem, som også er en mulighed.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-10-04 08:40

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> Nej, ikke hvis abbonnementet omfatter betaling af alle 900-numre*
> fra det pågældende abonnement.

Der gælder præcis de samme aftaleretlige problemstillinger om hvem der
indgår aftalen som i tilfældet med Nordic Media.

> [...]
> gjort opmærksom på funktionaliteten i 900-numrene ved indgåelse af
> abbonnementet, eller ved tilslutning til dem.

Et barn der ringer op til et overtakseret nummer eksempelvis i
forbindelse med indsamlinger kan ikke indgå en aftale om, at der hæves
50,- eller 100,- på næste telefonregning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-10-04 08:51

> [...]

> forbindelse med indsamlinger kan ikke indgå en aftale om, at der hæves
> 50,- eller 100,- på næste telefonregning.

Hvorfor kan de så indgå aftale om betaling for en almindelig samtale?

/Per

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-10-04 08:54

On 21 Oct 2004 07:40:27 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Et barn der ringer op til et overtakseret nummer eksempelvis i
>forbindelse med indsamlinger kan ikke indgå en aftale om, at der hæves
>50,- eller 100,- på næste telefonregning.

Nej, men en voksen der tegner abonnementet kan indgå aftale om at
dække alle 900 opkald hvis vedkommende

"tydeligt bliver
gjort opmærksom på funktionaliteten i 900-numrene ved indgåelse af
abbonnementet, eller ved tilslutning til dem."

Der er ikke andet at gøre end at overvåge hvilke problemer ordningerne
giver, og så løse problemerne. Jeg har engang været ude for at nogen
koblede sig på uden for huset og ringede for 5000. Det blev løst.
--
Svend Olaf

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-10-04 09:13

> Hvorfor kan de så indgå aftale om betaling for en almindelig
> samtale?

Det følger af aftalen med teleselskabet, at den ansvarlige for
abonnementet skal betale for samtaleudgifterne. De penge, der betales
til tredjepart er ikke samtaleudgifter.

Du kan se, hvad der står om overtakserede SMSer på:
http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2003-01-29/1/
"Hun pointerer, at børn og unge under 18 år slet ikke må indgå
økonomisk bindende aftaler og at aftalerne dermed er ugyldige."

Det er analogt til overtakserede telefonitjenester.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-10-04 09:36

On 21 Oct 2004 08:13:12 GMT, "Morten Bjergstrøm"
> [...]

>økonomisk bindende aftaler og at aftalerne dermed er ugyldige."
>
>Det er analogt til overtakserede telefonitjenester.

I den første linie af dit link står "abonnementer". Det vil sige at
der løbende sendes overtakserede SMS til børnenes mobiltelefon?

En enkelt overtakseret sms er analogt til at købe noget i en butik?
(Men er selvfølgelig stadig et problem).
--
Svend Olaf

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-10-04 10:00

> Det følger af aftalen med teleselskabet, at den ansvarlige for
> abonnementet skal betale for samtaleudgifterne. De penge, der betales
> til tredjepart er ikke samtaleudgifter.

Man skal selvfølgelig passe på ikke at vove sig for langt ud. Jeg var
fokuseret på 900-numrene, som ikke kan sammenlignes med andre overtakserede
samtaler.

/Per

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-04 16:59

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> Det følger af aftalen med teleselskabet, at den ansvarlige for
> abonnementet skal betale for samtaleudgifterne.

Præcis

> De penge, der betales
> til tredjepart er ikke samtaleudgifter.

Jævnfør?
Tænk udlandsopkald/mobilopkald hvor en del af pengene betales til tredjepart
(den der terminerer kaldet)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-10-04 17:59

> Jævnfør?

Læs min henvisning til overtakserede SMSer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-04 18:18

> Læs min henvisning til overtakserede SMSer.

Hvorfor?
Den handler om noget andet: Indgåelse af abonnementer på for løst et
grundlag

Forklar hvorfor du ser en forskel på 900-numre hvor termineringen betales
til en indholdsleverandør og udlandsnumre hvor termineringen betales til en
anden operatør

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 22-10-04 11:09

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i

> Ved 900-numre opkræves beløbet af din udbyder i
> overensstemmelse med den aftale du har indgået med denne.
> Det er ikke tilfældet i den citerede sag

Jeg er ret sikker på at ingen aftale har med min udbydere om, at de
skal/må trække penge for tjenester jeg ikke har benyttet...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-10-04 11:30

> Jeg er ret sikker på at ingen aftale har med min udbydere om, at de
> skal/må trække penge for tjenester jeg ikke har benyttet...

Din teleudbyder?
Du har ganske givet en aftale om at betale for det din telefon på lovlig vis
bliver brugt til. Dvs det du (og dem du lader benytte telefonen) bruger den
til.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-04 11:42

Bjørn Løndahl skrev:

>Nu er det tilsyneladende også fastlagt, at det er forbudt
>overhovedet at fakturere ud fra "vis-nummer"-funktionen

Jeg ville nu gerne se dommen før jeg konkluderede at det er
forbudt. Det lyder mere realistisk at de blot har dømt at det er
utilstrækkeligt bevis i en tvist om regningen.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-10-04 18:59

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Jeg ville nu gerne se dommen før jeg konkluderede at det er
> forbudt. Det lyder mere realistisk at de blot har dømt at det er
> utilstrækkeligt bevis i en tvist om regningen.

Dommen har jeg ikke, men Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse er
her:

http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/20102004/nordicmediadom/

Der er tale om at retten har forbudt firmaets *praksis* med at
fakturere på grundlag af nummervisning, jf markedsføringslovens §13.
Tilsyneladende har Forbrugerombudslanden tidligere udstedt et
foreløbigt forbud (efter §21) - og firmaet er i samme sag blevet idømt
en bøde for at have overtrådt det foreløbige forbud.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 22-10-04 11:16

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev i

> Jeg ville nu gerne se dommen før jeg konkluderede at det er
> forbudt. Det lyder mere realistisk at de blot har dømt at det er
> utilstrækkeligt bevis i en tvist om regningen.

Nu skrev jeg også "tilsyneladende" - men da der tidligere i sagen
er nedlagt midlertidigt fogedforbud imod at udstede fakturaer på
grundlag af vis-nummerfunktionen, er der næppe tale om manglende
beviser i enkeltstående sager.