Politiets laser måling af fart?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-10-04 13:13

Hej Ng.

Jeg blev for nyligt standset af en betjent, i en fart razzia. Betjenten
henledte min opmærksomhed på, at jeg havde passeret et skilt med 70 Km/t
begrænsning, og at "de" havde målt min fart til 87 Km/t med en
nedrunding på 3 Km/t bliver det til at jeg i følge betjentens udsagn har
kørt mindst 84 Km/t.

Det er da muligt han har ret. Men hvordan med dokumentationen?
Da jeg blev bragt til standsning, var den betjent, som betjente laseren,
allerede i gang med at "skyde" et nyt offer, med andre ord tallene var
væk fra displayet, og mundtligt viderebragt til den betjent, som bragte
mig til standsning, og overbragte tilkendegivelsen.

Jeg ender nok med bare at betale ved kasse 1, jeg filosoferer blot over,
at der ikke er nogen reel dokumentation, for betjentens postulat..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 19-10-04 13:29

> Jeg ender nok med bare at betale ved kasse 1, jeg filosoferer blot over,
> at der ikke er nogen reel dokumentation, for betjentens postulat..

Men betjentens postulat er også en "bevis" som holder i retten, hvis det
skulle komme så vidt.

Mvh

Emil

Fra : Mikael L

Dato : 19-10-04 14:49

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:417504c1$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg ender nok med bare at betale ved kasse 1, jeg filosoferer blot over,
> at der ikke er nogen reel dokumentation, for betjentens postulat..

Du kan læse lidt her, da du ikke er den første der har stillet det
spørgsmål.

http://www.thhe.dk/laser.gif

Mikael

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-10-04 15:59

In news:41751b36$0$211$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Mikael L <m_larsen@sol.dk> wrote:

> Du kan læse lidt her, da du ikke er den første der har stillet det
> spørgsmål.
>
> http://www.thhe.dk/laser.gif

Så FDM medlemmet slap med ulejligheden, (en tur i retten) tjae det var
jo godt nok
Det viser at retssikkerheden er til stede.

Fra : Mikael L

Dato : 19-10-04 16:34

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41752c2f$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så FDM medlemmet slap med ulejligheden, (en tur i retten) tjae det var
> jo godt nok
> Det viser at retssikkerheden er til stede.

Hvis du selv smutter i retten, vil jeg da gerne vide resultatet

Mikael

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-10-04 16:20

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:417504c1$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er da muligt han har ret. Men hvordan med dokumentationen?

Hastighed og distance fra laseren til din bil noteres i et skema sammen med
bilmærke, reg. nr, vejrforhold etc.

> [...]
> væk fra displayet, og mundtligt viderebragt til den betjent, som bragte
> mig til standsning, og overbragte tilkendegivelsen.

Bare rolig. Tallene er skrevet ned før han sjyder den næste.

> Jeg ender nok med bare at betale ved kasse 1, jeg filosoferer blot over,
> at der ikke er nogen reel dokumentation, for betjentens postulat..

Jo - brugen af laser er selvfølgelig afprøvet i retsvæsenet inden den blev
taget i brug som dagligt arbejdsredskab. Mht "postulat" - tja, vi har et
ærligt politi og betjenten har ingen personlig vinding ved at lyve.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 16:52

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev:

> Jo - brugen af laser er selvfølgelig afprøvet i retsvæsenet inden
> den blev taget i brug som dagligt arbejdsredskab.

Ja og blevet underkendt jvf. et andet indlæg her i tråden.

> Mht "postulat" -
> tja, vi har et ærligt politi og betjenten har ingen personlig
> vinding ved at lyve.

Det er en ofte fremsat påstand. Desværre er den ikke sand. Hvis
betjenten har lavet en fejl i afmålingen men alligevel udsteder en bøde
til den påståede fartsynder, så vil betjenten naturligvis ikke
indrømme, at han har begået en fejl, da det vil kunne medføre alvorlige
tjenstlige konsekvenser for ham.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-10-04 18:27

"Morten Bjergstrøm" wrote

> [...]
> til den påståede fartsynder, så vil betjenten naturligvis ikke
> indrømme, at han har begået en fejl, da det vil kunne medføre alvorlige

Det var da ellers en påstand der vil noget...
Laver du aldrig selv fejl?

Det er da oplagt at hvis betjenten laver en fejl i afmålingen og udskriver
en bøde efterfølgende så er det fordi betjenten ikke har lavet en fejl - set
med hans egne øjne

Dækker betjenten over egne/kollegaers fejl så er det først i det tilfælde at
han har et kæmpe problem i forhold til sin egen troværdighed og sin videre
virke i korpset

- Peter

Fra : Peter

Dato : 19-10-04 19:22

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det var da ellers en påstand der vil noget...

Ja, det må du nok sige. Indlægget dokumenterer vist ringe kendskab til
arbejdsmåden i systemet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-10-04 21:47

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var da ellers en påstand der vil noget...

Ja, men det er en kærkommen lejlighed for Morten til at svine politiet
til...

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-10-04 21:54

> Ja og blevet underkendt jvf. et andet indlæg her i tråden.

Ævl. Laseren bliver brugt dagligt. Den er ikke underkendt som redskab til at
måle hastigheder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-10-04 22:40

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> [...]
> naturligvis ikke indrømme, at han har begået en fejl, da det vil
> kunne medføre alvorlige tjenstlige konsekvenser for ham.

Ja hvis han konstant udsteder bøder forkert eller iøvrigt laver fejl
konstant så vil det give ham problemer - men sådan er det jo i alle
job.

En enkelt fejlbøde ind i mellem betyder vist ikke det store.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 21:14

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Ja, det må du nok sige. Indlægget dokumenterer vist ringe kendskab
> til arbejdsmåden i systemet.

Gør det nu også det?
Det kunne være du skulle overveje at konferere lidt med nogle af dine
jurist-kollegaer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 21:16

> Det var da ellers en påstand der vil noget...
> Laver du aldrig selv fejl?

Jo da. Derfor er det netop også problematisk, at vi har en
politimyndighed der øjensynligt aldrig begår fejl. Prøv at kig på
klagenævnssagerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-10-04 21:49

> Jo da. Derfor er det netop også problematisk, at vi har en
> politimyndighed der øjensynligt aldrig begår fejl. Prøv at kig på
> klagenævnssagerne.

Prøv at se på, hvor mange, der får medhold i deres klager.....Men det er
selvfølgelig statsadvokaten, politiklagenævnet og hele NATO´s nordflanke,
der er korrupte....

EOD

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-10-04 22:11

"Morten Bjergstrøm" wrote

> Jo da. Derfor er det netop også problematisk, at vi har en
> politimyndighed der øjensynligt aldrig begår fejl. Prøv at kig på
> klagenævnssagerne.

Ja og?
Vi mangler stadig dokumentation for din påstand om at hvis en betjent begår
en simpel fejl og indrømmer dette efterfølgende så vil det få det alvorlige
tjenstlige konsekvenser

Jeg tænker på de stakkels betjente der udskrev den stak bødeforlæg der
efterfølgende blev tilbagekaldt pga mangelfuld skiltning i forbindelse med
vejarbejde
Hele flokken må da mindst være blevet degraderet til simpelt kontorarbejde
de næste 100 år eller mere - ROFLM

- Peter

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 21-10-04 11:04

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev et indlæg
<2tle7qF21vfcvU1@uni-berlin.de>:

>Jeg tænker på de stakkels betjente der udskrev den stak bødeforlæg der
>efterfølgende blev tilbagekaldt pga mangelfuld skiltning i forbindelse med
>vejarbejde

Har du et link til sagen?

>Hele flokken må da mindst være blevet degraderet til simpelt kontorarbejde
>de næste 100 år eller mere - ROFLM

Blev de faktisk degraderet/straffet eller er det din formodning?
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-04 11:39

"Jørgen Linde Sørensen" wrote

> Har du et link til sagen?

Jeg kan desværre ikke finde den lige nu
Der var vejarbejde i en mindre by hvor der var opstillet skilte med
hastighedsbegræsning på indfaldsvejen, mens de bilister der kørte ud på
vejen fra sideveje ikke havde mulighed for at se denne skiltning
Det var vist noget 160 fartbøder der blev eftergivet
Måske en anden kan huske sagen?
Det var i denne eller sidst i forrige måned

> Blev de faktisk degraderet/straffet eller er det din formodning?

Det var en kommentar til Mortens påstand om at man ikke må lave fejl
indenfor etaten uden at det vil få alvorlige tjenstlige konsekvenser

Jeg kan ikke se (eller forstå) at sådanne fejl skal kunne få konsekvenser da
man jo ikker er i ond tro i "gerningsøjeblikket"

- Peter

Fra : bem

Dato : 21-10-04 12:08

> Jeg tænker på de stakkels betjente der udskrev den stak bødeforlæg der
> efterfølgende blev tilbagekaldt pga mangelfuld skiltning i forbindelse med
> vejarbejde

Eller de bødeforlæg, der blev sendt ud til adskillige motorcyklister i
forbindelse med Bakkens åbning, og senere måtte annulleres, fordi loven var
blevet ændret, sådan at der ikke længere er de samme regler for stænklappers
placering på motorcykler som tidligere. Det var lidt pinligt at politiet var
uvidende om en lovændring...

/Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 22:09

> Prøv at se på, hvor mange, der får medhold i deres klager.....

Prøv du nu at få dine fakta på plads før du kommer alt for godt i gang.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-10-04 22:49

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=430352

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 22:29

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev:

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Ævl.

Klovn.
http://www.thhe.dk/laser.gif

> Laseren bliver brugt dagligt. Den er ikke underkendt som
> redskab til at måle hastigheder.

At den bliver brugt er ikke ensbetydende med at bøderne kan inddrives
ved domstolene.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 19-10-04 22:34

Morten Bjergstrøm wrote:
> Klovn.
> http://www.thhe.dk/laser.gif

Det er bestemt ikke laseren, der underkendes i den dom, som
den er refereret.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-10-04 22:53

> Klovn.

Skal du kalde mig navne? Jaja, når argumentationen ikke slår til...

> http://www.thhe.dk/laser.gif

og hvad så ? Mener du hermed, at samtlige lasermålere skal skrottes og
samtlige dømte, som er målt med laser skal have genoptaget deres sag og
frikendes?

> At den bliver brugt er ikke ensbetydende med at bøderne kan inddrives
> ved domstolene.

Det er der heller ikke nogen der har sagt...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 22:38

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev:

> Det er bestemt ikke laseren, der underkendes i den dom, som
> den er refereret.

Nej det er brugen af laseren som jeg skrev.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 22:51

> http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=430352

Øh ja læste du hvad der stod i den artikel du henviser til? Den
bekræfter faktisk mit udsagn.

Jeg har også tidligere henvist til en artikel i JP, men JP har desværre
lavet deres netavis om så gamle links ikke fungerer og artikler kan kun
læses mod betaling.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-10-04 22:58

> Øh ja læste du hvad der stod i den artikel du henviser til? Den
> bekræfter faktisk mit udsagn.

Læste du det udsagn jeg skrev?

Morten: Der er mange klager
Cas: Ja, men de får ikke ret...

Det bekræfter min henvisning.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-10-04 22:59

"Morten Bjergstrøm" wrote

> Øh ja læste du hvad der stod i den artikel du henviser til? Den
> bekræfter faktisk mit udsagn.

Hvilket udsagn?

ca 900 klagesager ud af hvor mange sager om året?
Det siger imho ikke en pind

Er det 10% af sagerne der ender med en klage eller er det 0,1%?
Og hvor mange af de 900 er "tunge" klagesager

Hvordan er stigningen i antallet af fartbøder set i forhold til stigningen i
antal klagesager?
Hvordan er stigningen i antal klagesager set i forhold til antal klagesager
vedr færdselsforseelser, herunder fartbøder

- Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 23:03

> Hvilket udsagn?
>
> ca 900 klagesager ud af hvor mange sager om året?

Det kan du slå op på http://www.statistikbanken.dk
Heldigvis er der få klager i forhold til det samlede antal sager men
det er meget alvorligt at klagerne ikkke behandles ordentligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-04 07:00

"Morten Bjergstrøm" wrote

> Heldigvis er der få klager i forhold til det samlede antal sager men
> det er meget alvorligt at klagerne ikkke behandles ordentligt.

Og det har selvfølgelig også dokumentation for?
Det nye klagesystem (fra '95/'96) skulle jo netop hjælpe på dette problem

Stigningen i antal klager må da også være et sundhedstegn et eller andet
sted?
Jeg ville være mere bekymret hvis der ingen klager var overhovedet

- Peter

Fra : C. Caspersen

Dato : 20-10-04 21:19

> det er meget alvorligt at klagerne ikkke behandles ordentligt.

Dokumentation ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-10-04 08:31

> Og det har selvfølgelig også dokumentation for?

Ja men som skrevet kan artiklen fra JP ikke hentes.
Du kunne evt. kontakte nogle af de

> Det nye klagesystem (fra '95/'96) skulle jo netop hjælpe på dette
> problem

Men det gør det ikke. Juridisk er statsadvokaten og politiet formelt
adskilt i praksis er det ikke tilfældet. Politiklagenævnene som er mere
uafhængige har ingen magt til at gennemtrumfe deres beslutninger og er
reelt ikke andet end kransekagefigurer.

> Stigningen i antal klager må da også være et sundhedstegn et eller
> andet sted?

Det afhænger jo af en masse faktorer.

> Jeg ville være mere bekymret hvis der ingen klager var overhovedet

Det er ganske bekymrende at vi ser klager blive afvist uden begrundelse
(skyderi på tankstation i Nordvestkvarteret), en pige blev banket ned
af en betjent i Fælledparken i 2001, klagen afvist da man ikke kunne
identificere betjenten (politiet kan nægte at vise legitimation i
forbindelse med anholdelser, uroligheder mv. efter egne retningslinier
og der er ingen anden måde at identificere betjentene på, da man
afviser at give dem numre på tøjet som man bruger i andre lande).
Tilst-sagen. Betjentes udsagn lægges fuldt ud til grund for afvisningen
af klagen og konklusion om, at de handlede i nødværge på trods af, at
de tekniske beviser ikke stemmer overens med udsagnene.
Fyren fra Nordjylland der døde under anholdelse (sag omtalt en del i DR
i programmet Magtens billeder). Her hænger betjentenes udsagn heller
ikke sammen med de tekniske beviser og man havde fra statsadvokaturen
et lidt spøjst forhold til de forvaltningsretlige regler. Bla. blev
moderen nægtet kopier af sagen af hensyn til betjentene. Men hvilket
hensyn? De har jo ikke gjort noget galt siden statsadvokaten ikke
rejser tiltale.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 20-10-04 08:51

[klip]

> Men det gør det ikke. Juridisk er statsadvokaten og politiet formelt
> adskilt i praksis er det ikke tilfældet.

Hvad ved du om det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-10-04 09:47

> Hvad ved du om det?

Tilstrækkeligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-04 14:15

"Morten Bjergstrøm" wrote

> Ja men som skrevet kan artiklen fra JP ikke hentes.
> Du kunne evt. kontakte nogle af de

Dato?
Så kan jeg da fedte ned på det lokale bibliotek

- Peter

Fra : JBH

Dato : 19-10-04 18:31

> [...]
>
> Jeg ender nok med bare at betale ved kasse 1, jeg filosoferer blot over,
> at der ikke er nogen reel dokumentation, for betjentens postulat..

Jeg er også engang blevet "skudt " med laser, Jeg ville gerne have set
tallet på måleren, men da var den næste allerede "skudt" Betjentene var da
ligeglade, jeg kunne da bare gå i retten, hvis jeg var utilfreds med deres
måling.
Så var det ligesom sagt, at det ville være tidsspilde (2 betjente mod mig )

Egentligt er det vel også ok, at man skal kunne stole på en betjent, ellers
kunne man vel også forlange fotodokumentation for andre færdselsforseelser
(Køre over for rødt osv.)

mvh
JBH

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-10-04 21:50

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
da
> ligeglade, jeg kunne da bare gå i retten, hvis jeg var utilfreds med deres

Nej, de er ikke ligeglade. Faktum er, at der ikke er hukommelse i et
laserapparat. Tallet kan ikke genkaldes.

Nemlig

/C