At gøre sine krav gældende? (fraf
Fra : Anders Christensen

Dato : 18-10-04 20:48

Hejsa NG
Vedrørende privat udlejning af et værelse med adgang til fælles
køkken/bad i et hus udlejer ikke selv bebor, men bare ejer.

Ved fraflytning 2. oktober var det eneste udlejer sagde
"Her ser fint ud, der skal bare males"

Nøglerne blev afleveret og lejer fik udlejer til at skrive under på at
lejemålet hermed var fraflyttet 2. oktober. (dog var det efter kl 12:00,
så reelt kan der jo nok først regnes med fraflyttet pr 3. oktober)

Spørgsmålet er så om udlejer hermed har gjort sine krav gældende?
Jeg mindes at det ikke er nok bare at sige hvad der skal gøres, han skal
vel også have sendt en opgørelse indenfor 14 dage efter fraflytning?
(Hvilket han ikke har gjort..)

Har lejer krav på at få hele depositummet tilbage nu?

Jeg har læst lejeloven, og især §98, men jeg vil gerne høre hvad i mener
om netop det da jeg er lidt i tvivl.

På forhånd tak.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 07:21

Anders Christensen <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev:

> [...]
> han skal vel også have sendt en opgørelse indenfor 14 dage efter
> fraflytning? (Hvilket han ikke har gjort..)

Der er ikke noget skriftlighedskrav i §98 men udlejer kan næppe bevise,
at han har fremsat sine krav mundtligt.

> Har lejer krav på at få hele depositummet tilbage nu?

Ja.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : jacob nielsen

Dato : 19-10-04 17:01

Morten Bjergstrøm wrote:

> Der er ikke noget skriftlighedskrav i §98 [klip]

Korrekt. Men det kan aftales i lejekontrakten, og det er vist ikke så
ualmindeligt.

--
Jacob

Fra : Anders Christensen

Dato : 19-10-04 21:44

jacob nielsen wrote:

> Korrekt. Men det kan aftales i lejekontrakten, og det er vist ikke så
> ualmindeligt.

Der står ikke noget om det i §11 i lejekontrakten.
Hvad er næste skridt så?
Et anbefalet brev til udlejer med krav om at få det fulde beløb tilbage
jævnfør §98 i lejeloven da han ikke har gjort sine krav gældende
indenfor de 14 dage efter fraflytning?
Hvor lang tidsfrist bør man give ham?
Kan man evt senere kræve et rykkergebyr, hvornår? (Er ret sikker på at
han ikke har i sinde at betale dem uden videre..)

På forhånd tak
--
Mvh Anders Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 22:31

> Der står ikke noget om det i §11 i lejekontrakten.
> Hvad er næste skridt så?

Igen. Det normale er at tvister i lejeforhold går gennem
boligeklagenævn og boligretten.

> Et anbefalet brev til udlejer med krav om at få det fulde beløb
> tilbage jævnfør §98 i lejeloven da han ikke har gjort sine krav
> gældende indenfor de 14 dage efter fraflytning?
> Hvor lang tidsfrist bør man give ham?

10 hverdage er mit bud.

> Kan man evt senere kræve et rykkergebyr, hvornår?

Når han ikke har betalt efter den frist du har angivet. Husk at angiv i
første brev at du vil opkræve rykkergebyr, hvis betaling ikke sker
inden fristens udløb.

> (Er ret sikker
> på at han ikke har i sinde at betale dem uden videre..)

Der er altid Boligklagenævnet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gerner

Dato : 20-10-04 13:30

On 19 Oct 2004 21:31:15 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Igen. Det normale er at tvister i lejeforhold går gennem
>boligeklagenævn og boligretten.

Det hedder beboerklagenævn og den gælder ikke for privat udlejning.

>Der er altid Boligklagenævnet.

Beboerklagenævn, som ikke gælder for privat udlejning, hvor huslejenævnet evt.
er 1 instans.

Som spørgeren skrev.:
"Vedrørende privat udlejning af et værelse med adgang til fælles
køkken/bad i et hus udlejer ikke selv bebor, men bare ejer."

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Gerner

Dato : 20-10-04 13:45

On 19 Oct 2004 21:31:15 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>10 hverdage er mit bud.

8 er mere end rigeligt og er rimeligt ifølge huslejenævnet.

>Når han ikke har betalt efter den frist du har angivet. Husk at angiv i
>første brev at du vil opkræve rykkergebyr, hvis betaling ikke sker
>inden fristens udløb.

Der kan ikke kræves rykkergebyr, men renter, efter § 5, stk. 1 og 2, i lov om
renter ved forsinket betaling m.v.,

Puds et incassofirma på ham, for der kan der kræves gebyrer.

Så skriv hellere at du kræver renter ifølge renteloven og sender sagen til
incasso hvis der ikke betales ved fristens udløb.
Du skal naturligvis også beskrive hvorfor du mener du har penge tilgode hos ham.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-10-04 14:48

Gerner <nospamadressen@postkasse.org> skrev:

> Der kan ikke kræves rykkergebyr,

Jo det kan der i henhold til Rentelovens §9b. Men første skrivelse til
udlejer bør formentligt være uden gebyr.

> Puds et incassofirma på ham, for der kan der kræves gebyrer.

Der er ingen grund til at bruge penge på et inkassofirma.
Hvis der ikke betales efter 3 rykkere stævner man udlejer.
Til inspiration kan nedenstående læses:
http://www.kalibalik.dk/anders/discontent/tiscali/rykkergebyr

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 20-10-04 15:01

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
>

> Der er ingen grund til at bruge penge på et inkassofirma.
> Hvis der ikke betales efter 3 rykkere stævner man udlejer.

Tak for jeres svar.
Det var netop ovenstående sag jeg selv tænkte på, ville bare vide lidt
om hvilke krav man skulle opfylde for at kunne opkræve en rykker ved 2.
henvendelse.