Incasso
Fra : news

Dato : 17-10-04 22:05

I forbindelse med fraflytning af en lejlighed har vi penge til gode af vores
inskud men det kniber lidt med at få pengene fra udlejeren - kan vi sende
ham en opkrævning og senere pålægge rykkergebyr på kr. 100 i indtil to
omgange uden at være et selskab, og hvad hvis han stadig ikke betaler kan vi
så som privat personer gå til en advokat og anlægge incasso sag mod udlejere
og hvad koster det evt?

Kan vi så også få registreret udlejer i RKI, hvis han stadig ikke betaler?

Hilsen Steffen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-10-04 09:55

"news" <steffen_andersen@hotmail> skrev:

> [...]
> udlejeren - kan vi sende ham en opkrævning og senere pålægge
> rykkergebyr på kr. 100 i indtil to omgange uden at være et

Ja det kan I i henhold til rentelovens §9b.
Start dog med at gå gennem boligeklagenævn og boligretten, hvis I ikke
allerede har været der. Det er såvidt jeg ved den normale procedure i
forbindelse med den slags sager.

> og hvad hvis han stadig ikke betaler kan vi så som privat
> personer gå til en advokat og anlægge incasso sag mod udlejere og
> hvad koster det evt?

I behøver i og for sig ikke en advokat til en simpel inkassosag.
Prøv at se følgende:
http://www.kalibalik.dk/anders/discontent/tiscali/rykkergebyr

> Kan vi så også få registreret udlejer i RKI, hvis han stadig ikke
> betaler?

Nej. Så skal I være tilmeldt RKIs services, hvilket næppe kan svare
sig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : news

Dato : 20-10-04 19:51

Hej Morten

Tak for svaret. Vi har imidlertid været igennem huslejenævnet med utallige
skrivelser frem og tilbage mellem huslejenævnet og udlejers advokat og til
sidst efter mere end et halvt år skriver huslejenævnet, at de ikke har
kompetance til at afgøre sagen og henviser til boligretten. Det kunne de jo
have sagt efter indgivelsen af klagen, idet der ikke kom nye krav eller
påstande frem i løbet af det halve år. Det er ikke sådan med det offentlige
system.

Vi gik så til en advokat men hun skulle have 5000 kr. i depositum selv om vi
sagde, at hun skulle søge vores retshjælpsforsikring det skulle hun jo også
bruge tid på så farvel med hende. Men er det så rigtig forstået at man ikke
som privatperson kan anlægge sag ved boligretten - det er kun en advokat?

Men nu er sagen den, at udlejer har tilbageholdt nogle penge til betaling af
varme og vand, som gøres op ved varmeregnskabets afslutning den 1.10 og
derefter har han 3 mdr. til at sende os en opgørelse. Det sker sandsynligvis
ikke så derfor er vi klar til at kræve de tilbageholdte penge retur.

Når vi så når dertil, hvor vi skriver en stævning - går vi så bare op i
byretten og får en tid eller hvordan fungerer det?

Hvis vi tager en advokat til det kan han vel få udlejer registreret i RKI,
hvis udlejer ikke betaler?

Mvh. Steffen.

Fra : Peter

Dato : 20-10-04 20:14

"news" <steffen_andersen@hotmail> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vi gik så til en advokat men hun skulle have 5000 kr. i depositum selv om
> vi sagde, at hun skulle søge vores retshjælpsforsikring det skulle hun jo
> også bruge tid på så farvel med hende.

Ja, det skal man ofte betale for. Men det er ikke alle steder man skal lægge
sådant et dopositum når der er mulighed for retshjælp. Sædvanligvis kan man
nøjes med minimumsselvrisikoen.

> Men er det så rigtig forstået at man ikke som privatperson kan anlægge sag
> ved boligretten - det er kun en advokat?

Det kan man som privat person selv gøre, men jeg må på det kraftigste
fraråde det.

> [...]
>
> Når vi så når dertil, hvor vi skriver en stævning - går vi så bare op i
> byretten og får en tid eller hvordan fungerer det?

Det gør man skriftligt. Det kan I ikke lære her - det får man en advokat
til.

> Hvis vi tager en advokat til det kan han vel få udlejer registreret i RKI,
> hvis udlejer ikke betaler?

Ja, det er muligt.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel