? om USAFIS' krav (mere end 1 stk A4)
Fra : Jakob

Dato : 12-10-04 20:25

Kære NG jura.

Hvis det er relevant og muligt for en af Jer at kommentere, vil det glæde
mig utroligt meget. Beklager længden af dette indlæg, efter som emailen fra
USAFIS og mine kommentarer/ beskrivelse af sagen fylder en del!

Mine kommentarer til nedenstående copy-paste fra USAFIS's email.
1: Gentagne gange har jeg forsøgt at opdrive deres telefonnr. Hyppigst
gennem det webbaserede forespørgselssystem , de har på www.usafis.org og
googlesøgninger. Men uden held. Hver gang har organisationen besvaret mine
henvendelser med, at jeg skulle læse FAQ (hvor der i øvrigt intet stod om de
problemer, jeg havde med at færdiggøre min ansøgning online eller om deres
tlf).
2: Problemerne med at færddiggøre ansøgning bestod i, at jeg ikke kunne
uploade mit billede. De lover, at dette er en mulighed på linie med at sende
det med posten. Jeg vil gerne uploade, men det har været umuligt fra nogen
af de 7 forskellige computere med forskellig webadgang og opsætning, jeg har
prøvet.
3: I copy-paste emailen fremgår et tlf., som jeg gennem google kan se,
tilhører USAFIS org. Det er nyhed for mig, at de nu giver tlf tilkende, og
tilmed har _revideret_ deres web, så man (ad omveje via google søgninger)
kan se deres telefon nr. Dvs. et tlf, som tidligere ikke tidligere har været
tilgængeligt hverken direkte eller via google søgninger.

Jævnfør ovenstående kommentarer har jeg gennem Jyske Bank gjort indsigelse
imod betalingen på 59$ og de er hermed ført tilbage. Det er basalt set det,
jeg mener, USAFIS kommenterer.

Min begrundelse for indsigelsen er, at:
- Jeg ikke har modtaget den service, jeg har betalt for. In casu: Det har
ikke været muligt at uploade billede eller modtage den fornødne
hjælpe/assistance/forståelse for problemet. Derudover fremlægger de ingen
dokumentation for, hvordan de vil honorere "først til mølle princippet", som
det officielle Green Card Lottery kører efter på .gov domæner - eller
indholdet i deres juridiske bistand modsvarende kravet.
- Jeg har ikke haft mulighed for at kontakte dem, før de varsler sagsanlæg
og dér afslører deres telefonnr.
- Betingelserne for deres ydelse er (mener jeg) tvivlsom og udokumenteret,
eftersom man kun kan indgive Green Card ansøgninger via et .gov domæne i en
given periode. Dette skriver de faktisk også på deres reviderede web nu,
antageligvis for at øge troværdigheden.

Mine spørgsmål er:
- Burde den (evt. juridiske) tvivst om betaling ikke foregå via banken, idet
jeg har indgivet min indsigelse via banken?
- Og burde jeg modtage deres krav om betaling nu, hvor banken og USAFIS
tilsyneladende _har_ ordnet sagerne, og jeg har mine 59$ tilbage på
bankkontoen?
- Skal jeg tage deres henvendelse seriøst og - som de anbefaler - kontakte
en advokat?
- Kan deres henvendelse (og mine forgæves forsøg på kontakt) tjene en
juridisk sag?
- Og hvis ja, kan jeg med succes udbede mig dokumentation for A) de
henvendelser jeg, jeg har sendt til USAFIS via deres web og B) indholdet af
deres juridiske bistand/ interne processor i forbindelse med ansøgningerne
til Green Card?
- Er USAFIS forpligtet til at gemme tidligere versioner af deres web,
ligesom jeg mener at huske, at danske firmaer er forpligtet?
- Andre anbefalinger/ tips?

Det er min fornemmelse, at organisationen har ret mange penge/ midler bag
sig. Og jeg kunne vel sagtens betale de 59$ (igen) for at slippe for alt det
(mulige) bøvl. Tilmed for at belaste andre/ Jeres tid med det.

Men det er princippet i det og stillingen i det! Det virker uforskammet/
krejler-agtigt.

Pft. :D

Mange venlige hilsner
Jakob Overgaard

- - - - copy paste af USAFIS's email (nb: jeg har sløret mine detaljer/adr.
med XXX) - - - - - - -

COPY OF CERTIFIED MAIL SENT BY

GREEN CARD VISA / DSNR

On behalf of

USAFIS ORGANIZATION

2565 BROADWAY # 443

NEW YORK NY 10025

United States

Phone: +1-347-710-4565

Fax: +1-214-722-0696

Tuesday, October 12, 2004

On behalf of USAFIS ORGANIZATION

Jakob XXXXXX

XXXXXXXX

XXXXXXX

Denmark

REFERENCE

Service Rendered: Green Card Lottery Application Card Last 4 digits: XXX
Card Holder: XXXXX Submitted (USA EST): 8/2/2004 6:09:00 PM Transaction
Value / Balance Due: US$59 / US$59 Application Number: XXXXX

Dear Sir/Madam,

We are writing to you regarding a credit card claim you have made to a
transaction conducted with Usafis Organization online business for the
services rendered to you - Application for the American Green Card Lottery
participation.

The previous efforts of Usafis Organization in soliciting you have proven
unsuccessful. We suggest you contact your attorney at once concerning your
legal liability concerning the above referenced debt.

If you fail to notify Usafis Organization of any dispute regarding the
validity of this debt within fourteen (14) days from receipt of this letter,
Usafis Organization will assume this debt is valid, and may notify a credit
reporting agency of the debt delinquency, place the debt with a local
collection agency and/or take legal action to collect the debt.

If any such legal action is taken and results in judgment against you, a
writ of execution may be issued against your attachable assets. Any legal
action taken may result in additional expenses, including service of process
and other court costs, thereby increasing your debt and overall financial
obligation. In addition, if Usafis Organization needs to resort to legal
action to collect this debt, a request will be made that you be held liable
for all such attorney's fees incurred.

In order to prevent the foregoing action, you must contact Usafis
Organization within fourteen (14) days from the date of this letter to make
arrangements for the immediate payment of this debt.

If you will not remove your credit claim immediately, as well as notify
Usafis Organization via regular mail to the address given above, Usafis
Organization shell claim its legal rights and persuade all monies owed by
you under the service agreement as well as any additional fees Usafis
Organization might incur due to the handling of your case, non limited to
legal fees, mailing fees and fees paid to a collection agency abroad.

In the event that you have removed your claim, Usafis Organization will stop
all legal processing against you in connection to this transaction.

Sincerely,

Dan Gold,

goldd@usafis.org

GREEN CARD VISA / DSNR

Usafis Organization Agent

Legal Department

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-10-04 21:41

Jakob <jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> wrote:

> [...]
> glæde mig utroligt meget. Beklager længden af dette indlæg, efter
> som emailen fra USAFIS og mine kommentarer/ beskrivelse af sagen

[klip en masse]

De mener at have et krav mod dig pga. jeres aftale, og de truer med at
sende sagen til inkasso hvis du ikke betaler.

> - Burde den (evt. juridiske) tvivst om betaling ikke foregå via
> banken, idet jeg har indgivet min indsigelse via banken?

Jeg vil gætte på at de også har gjort indsigelse (mod din indsigelse)
overfor deres bankforbindelse. Men det er altid godt med en "plan B",
som kunne være at "true" dig med inkasso hvis du ikke betaler eller
trækker din indsigelse tilbage.

--
Jesper Lund

Fra : Jakob

Dato : 12-10-04 22:35

Hej Jesper.

Mange tak for dit svar og din evne til at klippe sagens kerne ud - som note
skal nævnes, at USAFIS ikke har leveret ydelsen/ servicen :)

Jeg undersøger det nærmere med banken og hører deres råd/ vurdering af
processen.

Gad vide, om det er muligt for USAFIS at realisere "plan B", selvom banken
og USAFIS har jo ordnet sagerne?

Det kan banken nok fortælle - måske udfra lign. sager.

Det betænkelige er for mig, at amerikanske advokater (som reglen) først
sagsøger og senere opnår forlig - mens man i DK vist plejer at gå den anden
vej (dvs. først prøve at opnå forlig og så sagsøge, hvis det mislykkedes).
Det er jo billigere at starte en retssag i USA end i DK - og USAFIS erklærer
sig jo rede til at sagsøge mig for alle mine penge, hvis det er.

Nå, men jeg må nok hellere sove på det og tale med banken om deres proces
med USAFIS.

Hvis for meget bøvl, så betaler jeg nok bare de 59$ for at slippe for det -
selvom jeg ikke har modtaget den aftalte service/ydelse. Det vil ikke være
nogen større ting i budgettet, men jeg vil føle min ret "krænket" og anse
købprincipperne for gradbøjet.

Men rigtig mange tak for hjælpen. Det glæder mig meget, du havde muligheden
for at komme med dit syn på sagen!

Fortsat god aften :)

Mvh
Jakob

Fra : Morten

Dato : 13-10-04 00:18

> [...]
> transaction conducted with Usafis Organization online business for the
> services rendered to you - Application for the American Green Card Lottery

Hvis du ikke har fået en ydelse leveret, skylder du vel heller ikke beløbet
jf. denne sætning!

Det kan de vel også selv forstå - bare svært at sige til dem, hvis ikke de
svarer på dine mails osv.

Se i øvrigt denne side:
http://travel.state.gov/visa/immigrants_types_diversity.html
Her beskrives i brede termer virksomheder som USAFIS som "fraudulent
websites".

Mvh Morten

Fra : Jakob

Dato : 13-10-04 09:45

Hej Morten.

Helt enig!

Ydelsen (eller manglen på samme) kan dog netop diskuteres, tror jeg:
1) Hvordan måler man om ydelsen er leveret, når man betaler andre for at
"købe lotterisedler" til en, og man ikke vinder?
2) Hvordan måler man leveringen af ydelsen med at uploade foto, når man også
har mulighed for at sende per fodpost?

Det er nok de 2 største spørgsmål i det udover vanskelighederne med
bevisbyrden.

Jeg mener ikke, at NG Jura behøver at skrive en tråd om det :)

Det interessante for mig er dog, om den tidligere omtalte "plan B" i et af
indlæggene kan realiseres?

Dvs.: At selvom banken og USAFIS har løst tvisten med tilfredsstillende
tilbagebetaling, kan USAFIS så rejse et krav (og dermed indlede retssag)
imod mig som privat person? Og hvis ja, hvordan er min retsstilling/
mulighed for at sagen falder ud til min ønskede fordel?

Nå, mange spørgsmål, sorry....!

Har ikke været i banken endnu, men det kommer jeg snarest.

Jeg er rigtig glad for dit svar, Morten :D

Fortsat god dag!!
/Jakob

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-10-04 10:57

Jakob wrote:

> Dvs.: At selvom banken og USAFIS har løst tvisten med tilfredsstillende
> tilbagebetaling, kan USAFIS så rejse et krav (og dermed indlede retssag)
> imod mig som privat person?

Ja, det er vel nærmest din garanti for, at det ikke er en tilfældig
bankansat, der skal afgøre sagen, men en rigtig dommer.

> Og hvis ja, hvordan er min retsstilling/
> mulighed for at sagen falder ud til min ønskede fordel?

Hvis de ikke har leveret den lovede ydelse og ikke været til at
kontakte, så har du næsten selv givet svaret.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jakob

Dato : 13-10-04 23:47

Hej

Hermed en update, afrunding og FYI.

> Ja, det er vel nærmest din garanti for, at det ikke er en tilfældig
> bankansat, der skal afgøre sagen, men en rigtig dommer.

Har kontaktet banken d.d. og kan forstå, at: PBS har ordnet tilbagebetaling
uden videre. Dvs., at de juridiske element er uafklaret. USAFIS kan derfor
relativ let (og billigt) lægge sag an for de sølle 59$ og bede mig betale
festen for de implicerede.

> Hvis de ikke har leveret den lovede ydelse og ikke været til at
> kontakte, så har du næsten selv givet svaret.

Banken anbefalede mig at kontakte Forbrugerstyrelsen. Deres rådgivere i det
emne er på efterårsferie og tilbage mandag. Så jeg tager den derfra. Dermed
en mulighed for, at Forbrugerstyrelsen kan føre sagen for mig. Men også en
tilsvarende mulighed for, at det bare er lettest for mig at betale de 59$ og
føle mig fuppet, taget ved næsen og accepteret en "sjov" fortolkning af
købsbetingelser og -principper.

Jeg takker for Jeres hjælp og interesse i sagen. Håber, at min irritation
over at få det her løst i sidste ende også kan hjælpe andre i lignende
situation.

Mange venlige hilsner
Jakob

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-10-04 16:55

Jakob wrote:

> USAFIS kan derfor
> relativ let (og billigt) lægge sag an for de sølle 59$ og bede mig betale
> festen for de implicerede.

"Let og billigt" er nok et relativt begreb. Men omvendt kommer de jo
til at betale festen, hvis de taber sagen.

> Jeg takker for Jeres hjælp og interesse i sagen.

Du er velkommen - husk at vende tilbage med en opfølgning.

Fra : Jakob

Dato : 20-10-04 15:03

Kære NG.

Som opfølgning på Jonathans opfordring, gengiver jeg en kort update (som
forhåbentlig bliver det sidste i denne sag).

D.d. har jeg talt med Forbrugerrådgivningen og fremlagt sagen. Jeg har
forsøgt at forholde mig neutralt og konstaterende for at få rådgivning på
fakta og ikke mine fortolkninger.

Min opsummering er uddybet i 4 punkter: Resultat, fortolkning, problem,
konklusion.

Resultatet af rådgivningen er følgende:
1) Konstatering: Jeg er undergivet dansk lovgivning. En evt. sag skal køres
igennem det danske retssystem. Det skyldes bl.a., at deres ydelse både har
været gengivet på bannerreklamer på JP/ Ekstra Bladet, og deres ydelser er
beskrevet på dansk på deres web sider.
2) Konstatering: Jeg er beskyttet af lov om fjernsalg og dermed almindelig
betingelser for køb. Dette inkluderer - efter den nye revidering af loven -
at jeg har fortrydelsesret på 3 måneder, med mindre salgs-/købsbetingelserne
udtrykkeligt angiver andre forhold. Dog er vurderingen, at disse andre
forhold skal være af en ganske særlig art for at fortolke den danske lov
anderledes. I flg. den gamle lovgivning (som eksisterede i august/ på
købstidspunktet), er fortrydelsesretten 14 dage. Men hvis sælger (in casu
USAFIS) ikke udtrykkeligt har gjort opmærksom på betingelserne for køb,
træder den nye lov i kraft. Hvordan "udtrykkeligt" skal tolkes, kan
diskuteres.

Fortolkning af mit køb af ydelsen hos USAFIS:
A) Mit køb af ydelsen drejer sig alene om bistand/ support for at komme i
betragtning til en lotteriseddel til et Green Card.
B) Mit køb drejer sig ikke om at købe en lotteriseddel
C) USAFIS' stiller forventning om, at man ved køb af ydelsen kan klare alt
online, og fralægger sig i øvrigt ethvert ansvar for slutbrugerens IT
udstyr, internetopkobling mm.
D) Såfremt betalingen af ydelsen mangler eller udebliver, kan man ikke
modtage support og ens mulige ansøgning diskvalificeres. Kort fortalt
leveres ydelsen ikke uden betaling.
E) Punkterne A-D fremgår af USAFIS.org og lyder vel også rimelig.

Problemet er blot, at:
- Jeg har forsøgt at købe ydelsen, men ikke været i stand til at færdiggøre
online ansøgningen - fordi et pasfoto ikke kunne uploades.
- Dette er forsøgt fra 7 forskellige computere med 7 forskellige internet
forbindelser og 7 forskellige sikkerhedsopsætninger. På alle 7 computere har
jeg til sidst forsøgt at slå alle sikkerhedsindstillinger fra i Internet
Explorer, Norton Internet Security, Windows Firewall men uden succes. Dette
rejser mistanke om den påståede funktionalitet på USAFIS.org.
- Det giver mig muligheden for at sende pasfoto med fodpost, men mit ønske
var online ansøgning pga. usikkerheden i USA Postal Service olign (og et
anbefalet brev til USA er ikke helt billig, lige såvel, som jeg _ikke_ kunne
opdrive navnet på en personlig modtager trods flere opfordringer til USAFIS
om personlige kontaktmuligheder).
- Jeg beslutter mig derfor at lave indsigelse imod mit køb via banken og
trække de 59$ tilbage. Dette lykkedes, men de juridiske forhold er i flg.
banken uafklarede.
- På intet tidspunkt har USAFIS ydet en forståelse for problemerne (efter
min vurdering), men udelukkende besvaret mine henvendelser og opfordringer
til at få kontaktdetaljer på dem med standard emails og henvisning til FAQ
(hvor der iøvrigt intet stod om mine problemer).

Konklusionen er:
- At jeg har retten til at annullere mit køb ved at annullere betaling
(trække beløb tilbage). Denne rettighed skyldes primært, at jeg ikke mener
at have modtaget deres påståede ydelse og sekundært, at jeg ikke har
modtaget en forståelse for de bestræbelser jeg har lagt for dagen for at
gøre ansøgningen færdig.
- Hertil kommer, at jeg er undergivet dansk lov, der sikre disse
rettigheder.
- At jeg kan betragte deres email og trussel om sagsanlæg som teatertorden
(for et evt. sagsanlæg for både beløbet på 59$ og min "hele pengebeholdning"
til evt. sagsomkostninger).
- At jeg med fordel kan respondere på deres email trussel og kort nævne
lovgivningens forhold/ loven om fjernsalg (og sagligt gøre det forståligt,
at sagen ikke vil medvirke et positivt resultat for USAFIS). For at lade en
dør stå åben, kunne det være relevant at skrive, at USAFIS i øvrigt er
velkommen til at kontakte mig per telefon).

Således forventer jeg ikke at betale de 59$ af principielle årsager.

I øvrigt skal jeg nævne, at USAFIS i deres FAQ skriver, at ydelsen ikke vil
blive givet, såfremt ansøgningen mangler informationer. At jeg ikke har
uploadet et pasfoto (selvom dette antageligvis skyldtes fejlagtige
funktionaliteter på deres web) bekræfter dermed, at jeg ikke har fået
ydelsen leveret.

Det irriterende er blot, at USAFIS forbeholder sig retten til at lave Terms
of Condition om uden varsel (hvilket jeg mener, de har gjort et par gange
siden august - på linie med det faktum, at hele web sitet er blevet
revideret).

Nå, men jeg kan stadig få en øv-følelse over alt det her. Men jeg håber, at
mine bestræbelser og irritation i sidste ende kommer andre tilgode.
Umiddelbart stiller jeg ikke mig selv dårligere (juridisk) ved at bruge
krudt og energi på det her. Men det tager tid, og den tid håber jeg andre
kan spares for :)

Skulle nogen derfor have lignende oplevelser med USAFIS, hører jeg gerne
nærmere.

Igen vil jeg gerne takke for alle input på mine indlæg. Hvis der skulle være
andre fortolkninger/ vurderinger af sagen, er jeg naturligvis meget
interesseret. Men ellers vil jeg gerne sige alle på NG tak for hjælpen :D

Mange venlige hilsner
Jakob Overgaard

PS: Mens jeg talte med Forbrugerrådets rådgivning, slog det os pludseligt,
at jeg faktisk har muligheden for at klage over USAFIS pga. manglende
funktionalitet (reklemaration). Og det vender jo hele situationen på
hovedet - med et lille smil om læben. Nå, men det tror jeg nu bare bliver
ved tanken, da indsigelsen imod betaling vel sender et tydeligt signal i sig
selv, og jeg trods alt har brugt for meget tid på det her allerede :)

Fra : Jakob

Dato : 21-10-04 09:33

> Du er velkommen - husk at vende tilbage med en opfølgning.
>
> M.v.h.
>
> Jonathan

Dear Dan Gold, USAFIS.

Please, remember that any lawsuit against me must be carried out according
to Danish law on Danish ground.

The situation has been assessed by a collection of Danish lawyers and
Counsel of Consumer Rights. According to Danish law and the law regarding
trade on the internet, it's legal to cancel the transaction and carry out a
credit claim within three months of initial contact.

According to Danish law, it's possible to ague that your services have not
been rendered. Therefore, as I have made a credit claim due to lack of
service and understanding by USAFIS, this disqualifies me from receiving any
further attention from USAFIS, automatically. These circumstances correspond
with your Terms of Agreement and FAQ on the day.

Hence, the dept of 59$ is not valid, and the conditions are not met for
neither making a lawsuit or notifying a credit reporting agency or a local
collection agency.

Though, you are welcome to contact me (on the phone number provided by me on
several occasions), I consider this to be end of discussion. Please note,
that any email from the USAFIS will not be considered liable.

Sincerely,

Jakob Overgaard

Fra : Snuden

Dato : 21-10-04 16:47

On Thu, 21 Oct 2004 10:33:19 +0200, "Jakob"

>Dear Dan Gold, USAFIS.

Jeg er dødtræt af det "service-organ". Jeg fik forvildet mig ind på
deres hjemmeside og udfyldt oplysninger frem til det punkt hvor de
forlanger betaling med kredit-kort, og ombestemte mig så. Siden da er
jeg blevet bombarderet med e-mails fra dem om at jeg skal skynde mig
at færdiggøre registreringen.

Gentagne mails om at jeg ikke længere er interesseret har ikke haft
den mindste effekt. Grrrr.
--
Snuden

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-10-04 19:35

Scripsit Snuden <snudie@hotmail.com>

> Jeg er dødtræt af det "service-organ".

Deres produkt er også temmelig suspekt i sig selv. Se en officiel
advarsel mod hele den branche på

http://www.ftc.gov/bcp/conline/pubs/alerts/lottery.htm

Engang i oldtiden (1993) var De Første Spammere netop to amerikanske
jurister som reklamerede i samtlige usenetgrupper for deres forretning
der gik ud på at udfylde folks ansøgninger til Green Card Lottery. I
den forbindelse blev det klart at det ikke er noget man har brug for
fremmed hjælp til overhovedet - det var nok at hente et sæt blanketter
på ambassaden, udfylde dem, og levere dem tilbage (eller putte dem i en
kuvert og send dem til Washington - jeg kan ikke huske hvad).

I vore dage skal man ansøge elektronisk via forbundsregeringens
websted www.dvlottery.state.gov - men det er stadig gratis at gøre det
på den rigtige måde, og der er stadig ingen grund til at betale nogen
for at udfylde en webformular man lige så godt selv kan udfylde.

--
Henning Makholm "Anything you can discover we
would be most happy to review."

Fra : Snuden

Dato : 21-10-04 21:19

On 21 Oct 2004 19:34:51 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>på den rigtige måde, og der er stadig ingen grund til at betale nogen
>for at udfylde en webformular man lige så godt selv kan udfylde.

Det var også grunden til jeg ombestemte mig. Det de tager betaling for
er at sikre at alting er _rigtigt_ udfyldt. Men det kan man jo spørge
om på ambassaden inden man afsender formularen. Og de svarer ganske
gratis.
--
Snuden