Copyright ift. digitalisering
Fra : Kristian Høgh

Dato : 11-10-04 16:53

Hej,

Jeg vil ikke afvise, at spørgsmålet måske er lidt banalt, men jeg kan ikke
helt gennemskue dette.

Jeg er god til sådan noget med lyd, og er dertil ivrig vinylplade-og
lakpladesamler. I den forbindelse har jeg efterhånden fået digitaliseret en
stor del af min egen samling. Nu er jeg så begyndt at få henvendelser fra
andre samlere, der gerne vil have digitaliseret forskellige ting - 78'ere,
vinylplader, spolebånd, kassettebånd etc..

Det er jo et udmærket job, som jeg gerne vil lave via mit lille enmandsfirma
mod en eller anden pris. Men må jeg egentlig det, når det ikke er mine
plader, det drejer sig om?

Jeg skal skynde mig at fastslå, at jeg selvfølgelig ikke har tænkt mig at
gemme musikken nogen steder efter, det er brændt ned på CD og tjekket for
fejl. Der er jo ikke ligefrem tale om ny hitlistemusik, men det er langt fra
det hele, der er over 70 år gammelt.

--
Venlig hilsen,
Kristian Høgh

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-10-04 17:09

"Kristian Høgh" skrev 11.10.2004 17:52:

> [...]
> mod en eller anden pris. Men må jeg egentlig det, når det ikke er mine

Nej. Det er ikke tilladt, at benytte fremmed medhjælp til privatkopiering,
jf. ophavsretslovens § 12 stk. 4, så dine kunder vil i givet fald alle
sammen få ulovlige kopier.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-10-04 17:12

"Kristian Storgaard" skrev 11.10.2004 18:08:

> Nej. Det er ikke tilladt, at benytte fremmed medhjælp til privatkopiering,
> jf. ophavsretslovens § 12 stk. 4, så dine kunder vil i givet fald alle
> sammen få ulovlige kopier.

....og for at svare på dit egentlig spørgsmål, så vil det du foretager dig
være ulovligt efter ohl. § 2.

Fra : Gerner

Dato : 11-10-04 18:11

On Mon, 11 Oct 2004 17:52:59 +0200, "Kristian Høgh"
<stagh-strygdether@vip.cybercity.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>det hele, der er over 70 år gammelt.
>
> -- <--- der skal være en space hvis den skal virke.

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille
enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i
erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra
original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at
eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb-programmer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når
eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital
form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end
edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug
for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved
eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) værker af brugskunst eller

4) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk
gengivelse.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved
eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr,
der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler
eller på andre offentligt tilgængelige steder.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Kristian Høgh

Dato : 11-10-04 17:27

Hej igen,

Det var klar tale - ærgerligt men egentlig ikke helt uforståeligt. Så jeg
takker pænt nej.

Mange tak for hjælpen allesammen!

--
Mvh,