Så lærte jeg dét
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-10-04 01:42

Var i dag til møde ved statsadvokaten.

Jeg blev oplyst om at grunden til at politifolk er så ængstelige efter
at få hele ens CPR-nummer, er at de i deres systemer ikke kan skrive en
rapport, uden at angive hele CPR-nummeret.

(Ligesom jeg af en bekendt er blevet gjort opmærksom på, at politiet
i dag ikke kan håndtere "klippekortsordningen" for trafikforseelser pga.
deres nuværende systemer)

Endvidere kunne jeg konstatere at politiet havde undladt at oplyse
statsadvokatens kontor om at der var en praktikant med, da de 2 betjente
opførte sig utilstedeligt. Hun spurgte om den 3. kvinde ikke kunne
være fra metroen, hvortil jeg svarede at hun havde politiuniform på
og ankom sammen med de 2 andre betjente.

Endvidere kunne jeg konstatere at statsadvokatassessoren åbenbart også
mente at sagen havde været spild af tid, for som det blev kommenteret
"Det er i orden at være paragrafrytter, det er der jo nogen der er".

Det virkede i løbet af samtalen gentagne gange somom at JEG var den
anklagede, f.eks. skulle jeg oplyse hvad min kommentar "Det er bare et
spørgsmål om tillid" skulle betyde, efter "sagen" ved stationen var
afsluttet. Jeg svarede at jeg er vant til at folk tror på mit ord.

Min klage over at betjenten havde råbt mig ind i hovedet / hævet
stemmelejet unødvendigt, blev forsøgt udhulet ved at spørge mig
om "det ikke kunne være akustikken der gjorde at betjenten talte
højt"...

Sagen ville blive undersøgt yderligere, dels skal de 2 betjente
afhøres, dels skal metrokontrolløren afhøres. Men jeg har efter
mødet ved statsadvokaten ingen tro på at der vil blive rejst nogen
kritik af polititjenestekvinderne.

Fra : TGD

Dato : 09-10-04 02:06

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> afhøres, dels skal metrokontrolløren afhøres. Men jeg har efter
> mødet ved statsadvokaten ingen tro på at der vil blive rejst nogen

Det har du fuldstændig ret i, retsbevistheden for meget tit et knæk - man
kan undrer sig over maskineriet er så stift, en undskyldning ville sikkert
have kunne afslutte den sag.

Men hatten af for du gider brokke dig.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-10-04 16:01

On Sat, 09 Oct 2004 at 01:05 GMT, TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:
> [...]
> kan undrer sig over maskineriet er så stift, en undskyldning ville sikkert

Ja, hvis vicepolitidirektøren i sit oprindelige brev havde skrevet "Jeg
har taget en snak med de pågældende betjente og indskærpet det ikke
er måde at tiltale borgere, og vil gerne på politiets vegne undskylde
det skete" havde jeg sandsynligvis ikke gjort mere ved sagen.

Men hun skrev jo meget direkte, at såfremt jeg ville klage over deres
adfærd var det op til statsadvokaten.

> Men hatten af for du gider brokke dig.

Det er ret "fascinerende" at se hvordan systemet arbejder.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-10-04 20:49

Anders Vind Ebbesen wrote:
> On Sat, 09 Oct 2004 at 01:05 GMT, TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:
-snip-

> [...]
> er måde at tiltale borgere, og vil gerne på politiets vegne undskylde
> det skete" havde jeg sandsynligvis ikke gjort mere ved sagen.

Jeg syntes at det er noget pjat at bruge så meget af
din/statsadvokatens/politiets tid på. Du er tydeligvis blevet enormt
fornærmet og ligeså vel som "de burde" have undskyldt overfor dig, kunne
du tilgive dem og komme videre med dit liv og glemme den mikroskopiske
og banale sag. Vi taler jo ikke vold eller noget der tilsvarende kommer
op og ligner en "seriøs" straffesag mod politiet.

Du har jo ikke mistet noget på nogen måder. At du (efter eget udsagn) er
blevet råbt op i hovedet af en/flere politifolk, der syntes du er
besværlig er kun menneskeligt, ligeså vel som du kan dumme dig på dit
arbejde uden at folk (som dig) går helt i spåner/baglås over det.

Ingen skade er sket... Sket er sket og du får nok ikke noget ud af at
spilde mere tid. Jeg forstår udmærket hvad statsadvokaten tænker, på
baggrund af din beskrivelse.

-snip-

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-10-04 21:52

On Sat, 09 Oct 2004 at 19:49 GMT, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>
wrote:
> -snip-

> Jeg syntes

Det er ikke så relevant i denne gruppe.

Men jeg svarer dig alligevel kort.

> [...]
> fornærmet og ligeså vel som "de burde" have undskyldt overfor dig, kunne
> du tilgive dem og komme videre med dit liv og glemme den mikroskopiske

Hverken du eller jeg er den rette til at vurdere om der er tale om en "banal"
sag.

> Vi taler jo ikke vold eller noget der tilsvarende kommer
> op og ligner en "seriøs" straffesag mod politiet.

Så udhuling af respekten for ordensmagten er ikke vigtigt? Man kan jo
konkludere at en uforholdsmæssig stor del af klager over politiet falder
ud til politiets fordel - også i mere grove sager. Hvis man ikke råber
vagt i gevær når betjente træder ved siden af, ender vi med et
politikorps der langsomt bliver dårligere og dårligere.

> Du har jo ikke mistet noget på nogen måder.

Jeg har mistet en masse respekt for politiet - det samme tror jeg en del
af de flere tusinde mennesker der har kendskab til sagen har.

> At du (efter eget udsagn) er
> blevet råbt op i hovedet af en/flere politifolk, der syntes du er
> besværlig er kun menneskeligt,

Nej, det er uprofessionelt. Hvis de pågældende betjente ikke kan
opføre sig ordentligt når en borger tillader sig at holde på
sine rettigheder, så har de ikke noget at gøre i korpset.

Bemærk venligst at jeg ikke ønsker at de pågældende
betjente bliver smidt ud af korpset - men en anmærkning i deres mappe
ville være udmærket, således at man kan se om de samler flere
klager ind over tid.

> ligeså vel som du kan dumme dig på dit
> arbejde uden at folk (som dig) går helt i spåner/baglås over det.

Dels er jeg ikke en del af det offentlige, og slet ikke politiet som bør
holde en standard over den gennemsnitlige for befolkningen. Derudover går
jeg ikke amok på folk jeg har med at gøre i mit arbejde, fordi jeg
eventuelt er uenig i deres valg.

> Ingen skade er sket... Sket er sket og du får nok ikke noget ud af at
> spilde mere tid. Jeg forstår udmærket hvad statsadvokaten tænker, på
> baggrund af din beskrivelse.

Hun tænker vel "Det er fandme irriterende at nogen holder på deres
rettigheder. Sådan en idiot." - Men hvem er det mon primært et problem
for?

Fra : NoTrabajo

Dato : 09-10-04 06:18

> [...]

> stemmelejet unødvendigt, blev forsøgt udhulet ved at spørge mig
> om "det ikke kunne være akustikken der gjorde at betjenten talte

Jeg synes, at vi i dag har et helt neurotisk forhold til at nogle kan finde på
at hæve stemmen og tale højt. Tidligere var det da normalt accepteret, at nogle
i visse situationer fandt det nødvendigt at hæve stemmen for at tydeliggøre hvad
de var i gang med at sige.
--
(No)Trabajo

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-10-04 16:05

On Sat, 09 Oct 2004 at 05:17 GMT, NoTrabajo <trabajono@hotmail.com> wrote:
> [...]
> i visse situationer fandt det nødvendigt at hæve stemmen for at tydeliggøre hvad

Ikke desto mindre står der i brochuren "Klager over politiet" som Rigsadvokaten
har udgivet i forbindelse med Politiklagenævnsordningen:

"Du kan klage over politiet, hvis du mener, politiet har optrådt kritisabelt.

F.eks. hvis politiet efter din mening
- har anvendt uhøflig tiltale eller anden ukorrekt personlig optræden"

Hvis du blev skreget ind i hovedet af et vredt kvindemenneske uden grund, ville
du muligvis/sandsynligvis også undre dig lidt over det.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 08:20

> [...]

> afhøres, dels skal metrokontrolløren afhøres. Men jeg har efter
> mødet ved statsadvokaten ingen tro på at der vil blive rejst nogen

Tak fordi du følger op på sagen her i gruppen. Din oplevelse stemmer
meget godt overens med den kritik af klagesystemet, der ofte fremføres
af jurister i medierne. Når din sag på et tidspunkt er færdigbehandlet
kunne det måske være en ide at fremsende din sag til politikerne i
Retsudvalget. Ihvertfald Anne Baastrup har i medierne givet udtryk for
at være meget interesseret i at få dokumenteret de problemer der ofte
omtales. Med lidt held kan det ende ud med at klagesystemet bliver
overført til Folketingets Ombudsmand.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 09-10-04 08:43

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> Med lidt held kan det ende ud med at klagesystemet bliver overført
> til Folketingets Ombudsmand.

For gud skyld ikke Folketingets Ombudsmanden. Han har kun indseende med
forvaltningen, han har ingen mulighed for at sanktionere.
På den måde skulle han først udtale kritik, hvorefter det så alligevel
var op til forvaltningen, hvad det skulle få af konsekvenser.

Iøvrigt kan man godt indbringe sagen for ombudsmanden nu, hvis alle
rekursmidler er udtømte.

Dvs. hvis hele klagesystemet skulle lægge hos ombudsmanden, så skulle
man lave væsentlige dele af hele ombudsmandsinsitutionen om. Det tror
heller ikke ombudsmanden er interesseret i.

/Rune Wold

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 09:45

Rune Wold <uuu@uuu.invalid.dk> skrev:

> For gud skyld ikke Folketingets Ombudsmanden.

Så en anden institution, der er reelt uafhængig af politiet
eksempelvis efter britisk forbillede. Jeg ved godt, at statsadvokaturen
er formelt juridisk uafhængig af politiet men reelt er der ikke tale om
uafhængighed.

Der er selvfølgelig nogle elementer omkring sigtelse og tiltale og
udfærdigelse af anklageskrift der skal på plads med en sådan
institution.

> Dvs. hvis hele klagesystemet skulle lægge hos ombudsmanden, så
> skulle man lave væsentlige dele af hele ombudsmandsinsitutionen
> om. Det tror heller ikke ombudsmanden er interesseret i.

Det kan godt være. Når jeg nævner ombudsmanden er det fordi det er det,
der er blevet foreslået af polikerne som et alternativ til det
nuværende klagesystem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-10-04 08:39

"Anders Vind Ebbesen" skrev 09.10.2004 2:42:

> Jeg blev oplyst om at grunden til at politifolk er så ængstelige efter
> at få hele ens CPR-nummer, er at de i deres systemer ikke kan skrive en
> rapport, uden at angive hele CPR-nummeret.

Det virker lidt underligt, men på den anden side er det vel også meget
naturligt, at de gerne vil have en nem og sikker identifikation. Det skal
dog naturligvis ikke få betjentene til at "tvinge" fuldt CPR-nummer ud en.

> (Ligesom jeg af en bekendt er blevet gjort opmærksom på, at politiet
> i dag ikke kan håndtere "klippekortsordningen" for trafikforseelser pga.
> deres nuværende systemer)

LOL.

> [...]
> mente at sagen havde været spild af tid, for som det blev kommenteret
> "Det er i orden at være paragrafrytter, det er der jo nogen der er".

Han sagde jo rent faktisk, at det var i orden. (Men i virkeligheden, bør han
vel holde den slags småkommentarer for sig selv).

> [...]
> stemmelejet unødvendigt, blev forsøgt udhulet ved at spørge mig
> om "det ikke kunne være akustikken der gjorde at betjenten talte

Husk nu på, at det er statsadvokatens opgave at efterforske sagen. Sådan er
det altså, at blive afhørt - de skal jo gerne rundt om hele sagen. Hvis det
havde været en sag, hvor du var sigtet, så ville du vel også gerne have, at
efterforskerne havde en naturlig, kritisk tilgang til efterforskningen.

Hvorfor?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Nille

Dato : 09-10-04 09:35

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BD8D621C.9563%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "Anders Vind Ebbesen" skrev 09.10.2004 2:42:

> Han sagde jo rent faktisk, at det var i orden. (Men i virkeligheden, bør
han
> vel holde den slags småkommentarer for sig selv).

Hun

Nille

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-10-04 16:28

On Sat, 09 Oct 2004 at 07:38 GMT, Kristian Storgaard

> Hvorfor?

Fordi det virkede somom hun var langt tættere knyttet til politiet end
borgeren, fordi hun gentagne gange spurgte om jeg vitterligt ville gå
videre med klagen, og at hun tydeligt gav udtryk for at sagen ikke havde
højeste prioritet. Man kan vælge at betragte det som "service" fra
hendes side, hvis hun allerede nu vurderer at der intet er at komme
efter.

Fra : alexbo

Dato : 09-10-04 09:30

"Anders Vind Ebbesen" skrev

> [...]
> at få hele ens CPR-nummer, er at de i deres systemer ikke kan skrive en
> rapport, uden at angive hele CPR-nummeret.
Jaså, forklarede statsadvokaten så også hvordan man håndterede rapporter
ang.
udlændinge/dyr/genstande uden CPR nr.?

> (Ligesom jeg af en bekendt er blevet gjort opmærksom på, at politiet
> i dag ikke kan håndtere "klippekortsordningen" for trafikforseelser pga.
> deres nuværende systemer)
Forklarede bekendten så også hvad problemet skulle være?

> Jeg svarede at jeg er vant til at folk tror på mit ord.
Mener du at en politimand skal tro alle på deres ord?

> Men jeg har efter mødet ved statsadvokaten ingen tro på at der vil blive
rejst nogen
> kritik af polititjenestekvinderne.
Næh, det er muligt, det fremgår ikke rigtig hvad der er klaget over.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 09:46

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:

> Næh, det er muligt, det fremgår ikke rigtig hvad der er klaget
> over.

Anders har grundigt beskrevet hele sagsforløbet her i gruppen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : alexbo

Dato : 09-10-04 10:43

"Morten Bjergstrøm" skrev

> Anders har grundigt beskrevet hele sagsforløbet her i gruppen.

Det er muligt, jeg svarer på første indlæg i en tråd med emnet "Så lærte jeg
dét".

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-10-04 16:30

On Sat, 09 Oct 2004 at 08:29 GMT, alexbo <alexbo@email.dk> wrote:
> "Anders Vind Ebbesen" skrev
> Jaså, forklarede statsadvokaten så også hvordan man håndterede rapporter
> ang.
> udlændinge/dyr/genstande uden CPR nr.?

Nej.

> Forklarede bekendten så også hvad problemet skulle være?

Man kan vel selv konkludere, at problemet er at folk kan få 20 klip, uden
at miste kortet fordi systemet ikke kan holde styr på klip?

http://www.webbesen.dk/articles/metropoliti/default.asp

Fra : alexbo

Dato : 09-10-04 20:28

"Anders Vind Ebbesen" skrev

> Man kan vel selv konkludere, at problemet er at folk kan få 20 klip, uden
> at miste kortet fordi systemet ikke kan holde styr på klip?

Ja, det kan man da, men det er svært at underbygge, myndighederne har
temmeligt godt styr på, hvem der har hvilke kørekort.

Jeg vil konkludere at påstanden om manglende evne til at styre klip, er lige
så løs som påstanden om, at der ikke kan skrives rapporter uden CPR nr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Reino Andersen

Dato : 09-10-04 22:00

alexbo wrote:

> Jeg vil konkludere at påstanden om manglende evne til at styre klip,
> er lige så løs som påstanden om, at der ikke kan skrives rapporter
> uden CPR nr.

Det er så en forkert konklusion.

--
Reino

Fra : alexbo

Dato : 09-10-04 23:32

"Reino Andersen" skrev

> Det er så en forkert konklusion.

Du har sikkert ret, det ene er nok mere forkert end det andet, hvordan man
så end graduerer forkerthed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-10-04 22:36

On Sat, 09 Oct 2004 at 19:28 GMT, alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
> så løs som påstanden om, at der ikke kan skrives rapporter uden CPR nr.

Så er de åbenbart begge også lige faste?

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=23319

Fra : alexbo

Dato : 09-10-04 23:27

"Anders Vind Ebbesen" skrev

> Så er de åbenbart begge også lige faste?

Lige løse eller lige faste efter dit valg, selv om løshed og fasthed er
svært at præcisere og sammenligne.

At klippeordningen skal indarbejdes i kørekortadministrationen kan næppe
undre, den er der jo ikke i forvejen.
Der skal indarbejdes rutiner for tildeling og bortfald af klip, fradømmelse
af kørekort o.s.v., men det er ikke noget problem, det skal bare gøres.
Derfra og til at påstå det ikke er muligt er et spring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 09-10-04 11:56

> [...]
> at få hele ens CPR-nummer, er at de i deres systemer ikke kan skrive en
> rapport, uden at angive hele CPR-nummeret.

Har politiet ikke altid ret til at fastlå ens identitet ? dertil skal de vel
bruge: fulde navn, CPR-nr og evt. adresse ???
Hvad siger retsplejeloven ?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-10-04 12:01

"Jan Pedersen" skrev 09.10.2004 12:55:

> Har politiet ikke altid ret til at fastlå ens identitet ? dertil skal de vel
> bruge: fulde navn, CPR-nr og evt. adresse ???
> Hvad siger retsplejeloven ?

Navn, adresse og fødselsdato - se § 750.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 09-10-04 12:08

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD8D9193.96E1%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Navn, adresse og fødselsdato - se § 750.

Well jeg diskuterer ikke med bevæbnede mennesker...man kan aldrig vide om de
er psykotiske, påvirkede af stoffer eller er psykopater...så polititjenemænd
får altid mit sygesikringsbevis at se hvis de spørger om hvem jeg er :).....
mit overlevelsesinstinkt har lært mig ikke at diskutere med folk der bærer
pistol :).... er bl.a. blevet bekræftiget i denne indstilling ved Tilst
sagen :)

Fra : Peder Porse

Dato : 09-10-04 12:24

Jan Pedersen wrote:
> [...]
>

> Well jeg diskuterer ikke med bevæbnede mennesker...man kan aldrig vide om de....
er bl.a. blevet bekræftiget i denne indstilling ved Tilst

Sammenligninger og erfaringsdannelser kræver jo at situationerne i
øvrigt er sammenlignelige.

Kører du (også) rundet i stjålne biler og på en måde så man må frygte at
blive påkørt af dig?
pp

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-04 21:15

In article <4167c6a0$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jan Pedersen wrote:

> [...]
> pistol :).... er bl.a. blevet bekræftiget i denne indstilling ved Tilst

Hvis jeg havde rocker relationer (som "kendingene" fra Tilst), så ville
jeg heller ikke diskutere med bevæbnede personer.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 12:40

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev:

> [...]
> har lært mig ikke at diskutere med folk der bærer pistol :).... er
> bl.a. blevet bekræftiget i denne indstilling ved Tilst sagen :)

På trods af nogle af de tvivlsomme elementer ved Tilst-sagen, der er
blevet fremhævet i forbindelse med betjentenes forklaringer kontra de
tekniske beviser, så er det nu alligevel at stramme den at sammenligne
almindelige dagligsdagssituationer, hvor politiet kan have brug for at
få dit navn, og så en situation, hvor der er blevet stjålet en gummiged
og det hele formentligt er kørt op i en spids.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-10-04 14:11

On Sat, 09 Oct 2004 at 00:42 GMT, Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org>
wrote:
> Var i dag til møde ved statsadvokaten.

Jeg har lavet et mere fyldestgørende referat på denne side:

http://www.webbesen.dk/articles/metropoliti/page6.asp