At bære en kårde
Fra : Karsten Krambs

Dato : 07-10-04 21:16

På teologisk fakultet er der en historie om at teologer må bære kårde
(sværd, sabel?) - inden for voldene, også den dag i dag.

Det skulle ikke kun omfatte teologer, men andre fag (måske
postansatte? etc.)

Sværd og knive over 10 cm kræver en blankvåbentilladelse
http://www.politi.dk/Blanketter/P_704-23_vaabensamling.pdf
Men det er ikke engang være nok til at man kunne bære det, kun samle
og transportere.

Men skulle en teolog i så fald være undtaget disse regler, eller er
jeg offer for en "god" historie.

Ellers kunne jeg nu godt tænke mig at foretage en bestilling
http://www.seifert.dk/collection/main.asp?cat=75

--
Karsten

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 08-10-04 11:07

"Karsten Krambs" <snabelulrich@DONTSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg offer for en "god" historie.
>
> Ellers kunne jeg nu godt tænke mig at foretage en bestilling

Måske er teologer "fritaget" for godkendelse på samme måde som spejdere,
fritidsfiskere m.fl.?!

Mvh. Lisbeth

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-10-04 17:37

Scripsit "Lisbeth Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk>

> Måske er teologer "fritaget" for godkendelse på samme måde som spejdere,
> fritidsfiskere m.fl.?!

Nej:

§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i
ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære
kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til
brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet
lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke
foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i
udfoldet position.

Undtagelsen for spejdere m.fl. gælder for det første kun "kniv eller
dolk" (altså ikke kårde og andre lange skarpe våben), og for det andet
kun når der er et anderkendelsesværdigt *formål*. At være teolog kan
ikke i almindelighed være et *formål* med at gå med kniv eller dolk,
endsige et anerkendelsesværdigt sådant.

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-10-04 17:34

Scripsit Karsten Krambs <snabelulrich@DONTSPAMhotmail.com>

> På teologisk fakultet er der en historie om at teologer må bære kårde
> (sværd, sabel?) - inden for voldene, også den dag i dag.

Sådanne historier går normalt, når de overhovedet har en kerne af
sandhed, ud på at der engang blev udstedt en regel der sagde
sådan-og-sådan, og at den regel aldrig er blevet udtrykkeligt ophævet.
Det betyder imidlertid ikke nødvendigvis at reglen stadig kan
påberåbes i dag.

Det lyder plausibelt at man engang i middelalderen har haft en
grundregel om at man ikke måtte bære våben på købstadens areal. Det er
muligt at der på et tidpunkt er udstedt en dispensation fra den
regel, gældende for teologer. Det er også muligt at den dispensation
aldrig er blevet formelt trukket tilbage.

Men i givet fald er dispensationen blevet *irrelevant* senest da den
senere våbenlovgivning gjorde det ulovligt at bære blanke våben i
almindelighed, såvel i byen som på landet. Ved den demokratiske
våbenlovgivning har de middelalderlige begreber om våbenfred på
bestemte steder mistet deres relevans, og en eventuel undtagelse for
teologer er dermed automatisk forsvundet sammen med de regler den var
en undtagelse *fra*.

--
Henning Makholm "The Board views the endemic use of PowerPoint
briefing slides instead of technical papers as an