Ny bofælle - ret til at blive skrev
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 06-10-04 12:00

Hej gruppe

Jeg har gennem adskillige år boet i en delelejlighed, som har været delt
med forskellige bofæller.

Rent juridisk har ejendomsadministrator tidligere udfærdiget en allonge
til lejekontrakten, således at både undertegnede samt den aktuelle
bofælle havde de samme rettigheder og forpligtelser.

For ca. 3 måneder siden fraflyttede min daværende bofælle og vi skrev
begge under på, at det nu var mig der hæftede for lejligheden og
huslejen. På daværende tidspunkt fik vi mundtligt tilsagn om at så snart
jeg havde fundet en ny bofælle skulle jeg bare sige til og så kunne
vedkommende komme på lejekontrakten, som det også tidligere har været
praksis.

Nu har jeg så fået en ny bofælle og kontaktede administrator, der
svarede med et "Det kan desværre ikke lade sig gøre at din bofælle kan
komme på lejekontrakten, men vi kan selvfølgelig ikke forhindre
vedkommende i at flytte ind"! Argumentet var at administrator selv ville
bestemme, hvem der skulle bo i deres lejligheder og derfor ville de ikke
have "nye" personer på lejekontrakten!

Da jeg så nævnte, at det ikke har været noget problem de sidste 5 år
(med 3 forskellige bofæller) og derudover tidligere havde sagt at det
ikke var noget problem (sidstnævnte er desværre mundtligt) fik jeg at
vide "Det var dengang og dette er nu, det er desværre ikke muligt!".

Jeg vil derfor gerne vide om jeg rent juridisk har nogle krav i denne
forbindelse - altså om jeg har ret til at få min nye bofælle på
lejekontrakten og derudover om administrator (advokatkontor) kan finde
på nogle juridiske krumpsring for at undgå dette eller evt. opfinde
gebyrer og lignende?

Sekundært, hvis det viser sig ikke at være muligt at få bofællen på
lejekontrakten, kan vi så lave en form for "intern kontrakt" således at
vi hæfter "solidarisk" for husleje samt at jeg ikke pludselig kan smide
hende ud, hvis jeg får lyst - er der problemer med en sådan alternativ
løsning og kan man evt. finde nogle eksempler på ordlyd til sådan en
kontrakt på nettet?

Håber I kan hjælpe, så der atter kan komme styr på boligsituationen!

Mvh Tommy

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-10-04 13:42

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle juridiske krumpsring for at undgå dette eller evt. opfinde gebyrer

Du har ingen rettigheder til dette iht. Lejeloven. Da jeg går ud fra, at der
heller ikke står noget om dette i lejekontrakten, har udlejer altså ret til
at nægte det.

> [...]
> ud, hvis jeg får lyst - er der problemer med en sådan alternativ løsning
> og kan man evt. finde nogle eksempler på ordlyd til sådan en kontrakt på

Du kan lave en fremlejeaftale med din bofælle.
På den måde kan I få styr på jeres interne forhold. Dit forld til udeljeren
røres der derimod ikke ved med en sådan aftale.
Udlejer skal have en kopi af aftalen.

/Per

Fra : Jakob G.

Dato : 06-10-04 16:37

> [...]
udeljeren
> røres der derimod ikke ved med en sådan aftale.

- Hvis man da må fremleje dér hvor han bor... Eller må man altid det?
Kan en udlejer ikke forbyde fremleje?

--
Hilsen Jakob

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-10-04 20:02

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> skrev i en meddelelse
> udeljeren
>
> - Hvis man da må fremleje dér hvor han bor... Eller må man altid det?
> Kan en udlejer ikke forbyde fremleje?

Delvis fremleje (op til halvdelen af lejemålet) er generelt tilladt, - dog
må antallet af beboere ikke overstige antallet af ebboelsesrum.

Hel fremleje er kun en rettighed efter lejeloven i særlige situationer, men
udlejer kan naturligvis give lov ud over disse.

/Per

Fra : Gerner

Dato : 06-10-04 21:34

On Wed, 6 Oct 2004 21:01:53 +0200, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Hel fremleje er kun en rettighed efter lejeloven i særlige situationer, men
>udlejer kan naturligvis give lov ud over disse.

Ud over § 70 begrænsning på 2 år ?
Og ud over kapitel XII ?

--
Gerner