Medfølgende hårde hvidevarer ved huskøb
Fra : Uni Bull

Dato : 03-10-04 22:02

Hej.

Jeg har netop købt et hus - fik overdraget nøglerne i dag (søndag).
Huset er solgt inkl. hårde hvidevarer med standardteksten i købsaftalen
værende: ".hårde hvidevarer. .afleveres i gældfri og brugbar stand."

Problemet er bare, at jeg i løbet af dagen opdagede at sælger har afmonteret
stikpropper på tørretumbler og vaskemaskine. Ikke noget stort problem - jeg
kan godt sætte en stikprop på et par ledninger.
Sælger har også afmonteret vaskemaskinen fra koldt vand og i øvrigt fjernet
nødvendig kobling. Heller ikke noget stort problem - jeg kan godt købe en
lille
kobling og tilslutte en vaskemaskine til koldt vand.

Men: Der er ikke noget jordet 220V-udtag i nærheden af apparaterne - faktisk
er der overhovedet ikke noget 220V-udtag. Der er et 380V-udtag i nogenlunde
nærhed.

Spørgsmålet er om jeg kan anse disse hvidevarer for "...i brugbar stand" når
det
i praksis ikke er muligt (lovligt) at tilslutte dem strøm. Det skal
bemærkes, at
maskinerne med sikkerhed "skal" stå hvor de står, idet afløb fra
vaskemaskinen
er i orden...

Jeg har selvfølgelig gjort indsigelse overfor ejendomsmægler og givet besked
til
min egen advokat, men hvad er jeres vurdering.

--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 03-10-04 22:15

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> bemærkes, at
> maskinerne med sikkerhed "skal" stå hvor de står, idet afløb fra

Man kan undre sig over at sælger har afmonteret stikkene.

Selvfølgelig er de ikke i brugbar stand, og aftalen er derfor ikke
overholdt.

PS: Mon ikke det skulle være muligt at tilslutte dem til 380V stikket
alligevel med; Jord/Nul/een fase således at der kommer de 220V ud.

PH

Fra : Uni Bull

Dato : 03-10-04 22:24

"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> wrote in message
> Man kan undre sig over at sælger har afmonteret stikkene.

Ja - men mit gæt må være en sætning der indeholder ordet "lovlighed"
Alternativet er ren chikane - han har været temmelig tung at danse med.

> Selvfølgelig er de ikke i brugbar stand, og aftalen er derfor ikke
> overholdt.

Selvfølgelig også min umiddelbare formodning - jeg antager at jeg kan
hyre en elektriker til at opsætte de korrekte stikdåser for sælgers
regning. Jeg afventer dog lige advokatens anbefaling.

> PS: Mon ikke det skulle være muligt at tilslutte dem til 380V stikket
> alligevel med; Jord/Nul/een fase således at der kommer de 220V ud.

Jo selvfølgelig, men så er det for det første garanteret ikke lovligt og for
det andet bliver noget med en ledning hængende ned fra 380V-stikket
som desværre sidder i 140cm højde.

--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : NFL

Dato : 03-10-04 23:22

"Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote in message

> Jo selvfølgelig, men så er det for det første garanteret ikke lovligt og
> for
> det andet bliver noget med en ledning hængende ned fra 380V-stikket
> som desværre sidder i 140cm højde.

Som elektriker, kan jeg fortælle dig, at der intet galt er i at montere
vaskemaskinen i 380/400 V stikket. Det er lovligt og den er sikkert også
tiltænkt til formålet.

> --
> Uni Bull
> www.bull.dk

Nicolai

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-10-04 23:33

"NFL" wrote

> Som elektriker, kan jeg fortælle dig, at der intet galt er i at montere
> vaskemaskinen i 380/400 V stikket. Det er lovligt og den er sikkert også
> tiltænkt til formålet.

Jow men det er ikke lovligt at fedte med 380V som uautoriseret...

Selve installationen er sikkert lige ud af landevejen for en elektriker

- Peter

Fra : NFL

Dato : 03-10-04 23:44

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> Jow men det er ikke lovligt at fedte med 380V som uautoriseret...
>
> Selve installationen er sikkert lige ud af landevejen for en elektriker

Det afhænger jo af, om det er en 400 V stikkontakt eller en en dåse med 400
V. Hvis det er til stikprop, er der ikke noget i vejen for det. Men ellers
ja, så skal man have elektriker ud. Men stod der ikke i det oprindelige
indlæg, at stikproppen var blevet afmonteret? Men det er jo kun Uni der selv
kan svare præcis, hvordan det ser ud.

> - Peter

Nicolai

Fra : Uni Bull

Dato : 04-10-04 08:00

"NFL" <news2004@mailme.invalid> wrote in message
> [...]
> oprindelige indlæg, at stikproppen var blevet afmonteret? Men det er jo
> kun Uni der selv kan svare præcis, hvordan det ser ud.

Det ser således ud:
http://www.bull.dk/diverse/maskiner.jpg

Altså to apparater hvor stikpropper er blevet afmonteret!? (Ja mærkværdigt,
men
det er de altså!)

På væggen til højre i ca. 140cm højde, i alt knap 2 meter fra maskinerne,
sidder sådan én:
http://www.bull.dk/diverse/stik.jpg

Jeg mener ikke der er nogen tvivl om, at apparaterne ikke er "...i brugbar
stand". Men hvis der skulle sidde en ekspert i huskøb-/salg hører jeg da
gerne
en vurdering...
--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 11:51

> [...]
> stand". Men hvis der skulle sidde en ekspert i huskøb-/salg hører jeg da

De er vel i brugbar stand (altså ikke defekte) - de er bare ikke tilsluttet.
Og at stikkene sidder 140cm oppe på væggen er vel ikke ulovligt. Måske har
der været lidt ulovlige tilslutninger (f.eks. "stjålet" 220V fra en af
faserne), som sælger så har pillet af inden han flyttede ud, "for så er det
ikke ulovligt".

- Jeg gad ikke bruge så megen energi på at skulle købe to stikpropper....

Bare min mening.

--
Hilsen Jakob

Fra : BJ

Dato : 04-10-04 11:56

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> der været lidt ulovlige tilslutninger (f.eks. "stjålet" 220V fra en af
> faserne), som sælger så har pillet af inden han flyttede ud, "for så er

Er der ikke regler for placering af el-udtag i vådrum..?

Hvorfor tror du, der er "ulovligt" at tage 220V fra en 380V
stikkontakt/udtag..?

Bjørn Jørvad

Fra : Tommy Fer

Dato : 04-10-04 12:25

BJ wrote:
> "Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Er der ikke regler for placering af el-udtag i vådrum..?

Jo der er massere. Generelt hvis han er mere end 60 cm væk fra bad/bruser så
er man i område 3, hvor der godt må placeres el-udtag.

> Hvorfor tror du, der er "ulovligt" at tage 220V fra en 380V
> stikkontakt/udtag..?

Det er det ikke! Tit ses dog at folk udtager 2x240V fra et 400V stik til
f.eks. vaskemaskine og en tørremaskine. Det må man ikke.

--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk

Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 12:44

> Hvorfor tror du, der er "ulovligt" at tage 220V fra en 380V
> stikkontakt/udtag..?

Fordi disse udtag formentlæig er sikret med mere 16A-sikringer... Og det må
man ikke, siger min elektriker.

--
Hilsen Jakob

Fra : Uni Bull

Dato : 04-10-04 20:41

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> wrote in message

> - Jeg gad ikke bruge så megen energi på at skulle købe to stikpropper....

Fair nok, men jeg gider godt bruge energi på eventuelt at få sælger til at
betale opsætning af to jordede 220V-udtag/stikkontakter.

....nogle juridiske vurderinger?

--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-04 20:46

Uni Bull <Noway@here.nu> wrote:

> Fair nok, men jeg gider godt bruge energi på eventuelt at få sælger
> til at betale opsætning af to jordede 220V-udtag/stikkontakter.
>
> ...nogle juridiske vurderinger?

Juridisk set falder det langt under bagatelgrænsen for hvad du kan klage
over som en mangel i forbindelse med en ejendomshandel.

--
Jesper Lund

Fra : BJ

Dato : 04-10-04 21:42

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Juridisk set falder det langt under bagatelgrænsen for hvad du kan klage
> over som en mangel i forbindelse med en ejendomshandel.

Måske dette bliver stærkt overgået med fundet af 5 eller endda flere
udbrændte glødelamper i de faste installationer....

Bjørn Jørvad

Fra : NFL

Dato : 05-10-04 00:38

> Fair nok, men jeg gider godt bruge energi på eventuelt at få sælger til at
> betale opsætning af to jordede 220V-udtag/stikkontakter.
>
> ...nogle juridiske vurderinger?

Du kan ikke forlange at sælger skal betale for at forbedre installationen
far det oprindelige, så længe det ikke er ulovligt. At sælger har haft
skulle skifte mellem at bruge TT og VM, er ikke ulovligt, omend de fleste
ville mene det var upraktisk. Men du kan ikke få betalt opsætning af 2
stikkontakt, men allerhøjst de 2 stikpropper.

> --
> Uni Bull
> www.bull.dk

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 00:52

"NFL" <news2004@mailme.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> men allerhøjst de 2 stikpropper.

Må man selv montere stikpropper..?

I så fald, hvad mon så'en nogen koster..?

Bjørn Jørvad

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-10-04 13:04

> Fordi disse udtag formentlæig er sikret med mere 16A-sikringer...
> Og det må man ikke, siger min elektriker.

Et 400V udtag er normalt sikret med 16A.

Jeg er i øvrigt bange for, at din elektriker har bildt dig noget på
ærmet. Hvis ledningernes kvadrat er tilstrækkeligt må der eksempelvis
foran en kontakt, der er mærket 10A sikres med 20A, der må bare ikke
trækkes mere end 10A fra kontakten.

Dette har været diskuteret ganske meget i dk.teknik.el
Bla. i:
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-
8&safe=off&threadm=rJU9c.721%24f_4.383%40news.get2net.dk&rnum=43&prev=/
groups%3Fq%3Dgroup:dk.teknik.el%2Bauthor:cubus%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3
DUTF-8%26safe%3Doff%26start%3D40%26sa%3DN

Der er også nogen, der har rettet henvendelse til Elrådet nu
Sikkerhedsstyrelsen, der har bekræftet ovenstående.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 13:16

> [...]
> ærmet. Hvis ledningernes kvadrat er tilstrækkeligt må der eksempelvis
> foran en kontakt, der er mærket 10A sikres med 20A, der må bare ikke

Aahh... Det er altså ikke ulovligt, medmindre man starter både vaskemaskine
og tørretumbler - og hvad man ellers har hængt på stikket - på samme tid (og
når op over de 10A)...

--
Hilsen Jakob

Fra : anders majland

Dato : 04-10-04 13:29

> Aahh... Det er altså ikke ulovligt, medmindre man starter både
> vaskemaskine og tørretumbler - og hvad man ellers har hængt på
> stikket - på samme tid (og når op over de 10A)...

Lige præcis - og hvis vaskemaskine og tørretumbler sidder på hver sin
fase kan de ikke trække for meget

Min egen installation er med et alm. udtag til jord til hver maskine -
Disse er begge forsikret med 16A da de sidder på det 3-fasede kabel der
går til fyret. Som jeg husker reglerne fra *.el så skal stikdåserne så
mærkes med max 10A....

Men til spørgeren. Den hurtige løsning. Køb et dansk stik der passer til
din stikdåse og tillslute begge maskiner i dette på hver deres fase.
Alternativt få en elektrikker til at sætte 2 alm stikdåse op til de 2
maskiner - med strøm fra den 3 fasede.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Uni Bull

Dato : 04-10-04 20:27

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:416142b6$0$59401$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> din stikdåse og tillslute begge maskiner i dette på hver deres fase.
> Alternativt få en elektrikker til at sætte 2 alm stikdåse op til de 2

Nuvel - men efter min mening har vi altså ikke at gøre med hårde hvide-
varer i "brugbar stand"...

Eks.: En opvaskemaskine placeret i et køkken, men uden umiddelbare
mulighed for tilløb og afløb er vel heller ikke i "brugbar stand"...

--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : Cubus

Dato : 04-10-04 20:58

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev

> Men til spørgeren. Den hurtige løsning. Køb et dansk stik der passer til
> din stikdåse og tillslute begge maskiner i dette på hver deres fase.

Den går ikke:

§521.8.3 I en stikprop eller en transportabel stikkontakt
(forlængerled, tristikdåse m.v.) må der kun monteres én tilledning.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : anders majland

Dato : 07-10-04 20:04

> Den går ikke:
>
> §521.8.3 I en stikprop eller en transportabel stikkontakt
> (forlængerled, tristikdåse m.v.) må der kun monteres én tilledning.

Hvilken paragraf forhindrer så en 5 leder til en samleboks. Der splittes
kablet til 3 3ledere og videre til et par forlængerled ?

(Enig i at der bør sættes de par stikkontakter op der skal til)

Fra : NFL

Dato : 04-10-04 14:04

> [...]

> vaskemaskine
> og tørretumbler - og hvad man ellers har hængt på stikket - på samme tid

Det er aldrig lovligt, at belaste mere end laveste faktor må belastes med.
For-sikring er noget andet og en vaskemaskine må sagtens forsikres med 16 A
og det er uden betydning, at den bliver monteret på et 400 V udtag.

Og mht at have mange ting tændt på én gang, er det netop derfor, at
elektrikere sørger for (normalvis) at sikringen er så lav, at den beskytter
mod overbelastning på laveste faktor. Det er kun ved installationer, som har
et helt bestemt formål og ikke kan bruges til andet, hvor man kan have behov
for en større for-sikring. Sørger man i øvrigt for, at sikring, kabel og
materiel er overbelastningsbeskyttet korrekt, er det ikke decideret ulovligt
at starte alt det du vil. Sikringen vil bare springe og man vil snakke om
forkert dimensionering.

> --
> Hilsen Jakob

Nicolai

Fra : BJ

Dato : 04-10-04 14:14

"NFL" <news2004@mailme.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> alt det du vil. Sikringen vil bare springe og man vil snakke om forkert

Hvis ikke, ville det vel også være umuligt at få godkendt en
"flerstiksprop/-dåse"..?

Bjørn Jørvad

Fra : anders majland

Dato : 04-10-04 19:45

> Og mht at have mange ting tændt på én gang, er det netop derfor, at
> elektrikere sørger for (normalvis) at sikringen er så lav, at den
> beskytter mod overbelastning på laveste faktor.

En alm LK stikkontakt er kun beregnet til 10A - Alligevel er der ok (og
almindeligt) at forsikre den med 13A på alm 1.5mm2 kabel.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-10-04 20:18

On Mon, 4 Oct 2004 20:44:48 +0200, "anders majland"

>En alm LK stikkontakt er kun beregnet til 10A - Alligevel er der ok (og
>almindeligt) at forsikre den med 13A på alm 1.5mm2 kabel.

Jeg også at vide i forbindelse med min undervisning i El-Teknik.
"Samtlige" 10A installationer sikres i dag med 13A sikringer.
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-10-04 13:27

> Aahh... Det er altså ikke ulovligt, medmindre man starter både
> vaskemaskine og tørretumbler - og hvad man ellers har hængt på
> stikket - på samme tid (og når op over de 10A)...

Det er må være konklusionen og det er jo ikke anderledes end med de
alm. kontakter i lejligheden/huset, hvor der jo normalt er flere
kontakter pr. gruppe. Her går det jo heller ikke at have to elkedler
tilsluttet samtidigt på én 10/13A gruppe.
Men forhør dig evt. i dk.teknik.el for at få be- eller afkræftet det
jeg skriver.

Men uanset hvad så er tilslutningen noget der skal laves af en
elektriker når vi snakker 400V.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 04-10-04 20:45

Hej igen.

Nyt problem (i hvert fald set gennem min optik)...

I fuld gang med at male i huset - da mørket falder på finder jeg
arbejdslamperne frem...

Nu viser det sig sgu' at der ikke er strøm i to af huset stikkontakter...

Falder et sådant forhold ind under "så kan jeg lære det"? Eller kan jeg
med rimelighed forlange at sådan noget er i orden?

--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : BJ

Dato : 04-10-04 21:30

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu viser det sig sgu' at der ikke er strøm i to af huset stikkontakter...

Man fristes næsten til at spørge dig: "Har du ikke fundet nogen *alvorlige*
fejl og mangler ved huset (sådan med lidt kød på).."...?

Bjørn Jørvad

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-10-04 21:48

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev:

> [...]
>
> Falder et sådant forhold ind under "så kan jeg lære det"? Eller
> kan jeg med rimelighed forlange at sådan noget er i orden?

Beløbet (vel maks. 1000,- til en elektriker) som udbedringerne vil løbe
op i er for lavt til at gå efter sælger. Men du kan selvfølgelig
kontakte sælger og forhøre dig om, hvorfor der er de problemer du har
opdaget.

Du har også husket at checke sikringerne?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 04-10-04 22:06

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> [...]
> op i er for lavt til at gå efter sælger. Men du kan selvfølgelig
> kontakte sælger og forhøre dig om, hvorfor der er de problemer du har

Ok - jeg fornemmer at nogle af jer sidder og griner lidt i skægget

Og det kan da godt være jeg går i for små sko, men alvorlige fejl har
jeg jo (forhåbentlig) en ejerskifteforsikring til at hjælpe mig med.

Er konklusionen, at fejl som de nævnte bare er noget man skal acceptere
som køber? Kan jeg ikke tillade mig at forvente at den
slags (bevares: mindre alvorlige) mangler er i orden? Skal jeg bare bestille
en elektriker og æde regningen?

--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-10-04 22:19

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev:

> Ok - jeg fornemmer at nogle af jer sidder og griner lidt i skægget

Overhovedet ikke. Jeg forstår, at du er irriteret over, at tingene ikke
er som de burde være.

> Og det kan da godt være jeg går i for små sko, men alvorlige fejl
> har jeg jo (forhåbentlig) en ejerskifteforsikring til at hjælpe
> mig med.

Ja forhåbentligt. Søren Pind, som et af de mere prominente eksempler,
har sit hyr med sin ejerskifteforsikring.

> Er konklusionen, at fejl som de nævnte bare er noget man skal
> acceptere som køber? Kan jeg ikke tillade mig at forvente at den
> slags (bevares: mindre alvorlige) mangler er i orden?

Jo.

> Skal jeg
> bare bestille en elektriker og æde regningen?

Det er den nemmeste og hurtigste løsning og vil trods alt være et lille
beløb medmindre der er mere graverende fejl end de nævnte.

Domstolene er noget svingende i deres stillingtagen til lignende
spørgsmål:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-33.html

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 04-10-04 22:39

> Overhovedet ikke.

Det er nu fair nok hvis folk sidder og tænker: "Flet nu næbbet Uni Bull,
det er småting der er irriterende, men ikke desto mindre småting."

Men når man står i situationen og ikke kan få lys i sine arbejdslamper,
bliver man sgu' lidt irriteret på sælger. Han kunne for pokker bare have
sagt det - nu skal jeg (måske) betale for en elektriker som sørst skal
finde ud af hvad der er galt og derefter reparere. I Københavns-området
kommer man altså ikke langt for 2-3000 kroner til håndværkere - hvis det
skal være lovligt og med papirer og alt det dyre I ved nok

> Jo.

Kan jeg forvente at kunne gøre sælger erstatningsansvarlig - selvom det
er mindre beløb?

> Det er den nemmeste og hurtigste løsning

Men vil jo være det samme som at sige, at jeg IKKE kan forvente at hvide-
varer er umiddelbart behøver være anvendelige og at stikkontakter ikke
behøves fungere...
--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-10-04 07:39

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev:

> Kan jeg forvente at kunne gøre sælger erstatningsansvarlig -
> selvom det er mindre beløb?

Jeg ville glemme alt om det. Men hvad siger juristerne eller bare de
studerende?

> Men vil jo være det samme som at sige, at jeg IKKE kan forvente at
> hvide- varer er umiddelbart behøver være anvendelige og at
> stikkontakter ikke behøves fungere...

Nej det vil bare være udtryk for, at du er realistisk.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 05-10-04 19:59

> Nej det vil bare være udtryk for, at du er realistisk.

....og anbefalingen til andre købere må være: Kontrollér, kontrollér
og kontrollér ved overdragelsen sammen med mægleren...
--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-10-04 21:02

Uni Bull wrote:

> ...og anbefalingen til andre købere må være: Kontrollér, kontrollér
> og kontrollér ved overdragelsen sammen med mægleren...

Hellere inden man skriver under på købsaftalen

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 05-10-04 21:27

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse news:cjuuff$nko$1@news.net.uni-c.dk...

> Hellere inden man skriver under på købsaftalen

Hvad kan man bruge det til i det aktuelle tilfælde?

Det vigtigste er vel at det virker ved overtagelsen og ikke når man
underskriver købsaftalen (kan jo være måneder tidligere).

/Jakob

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-10-04 19:34

Jakob Jeppesen wrote:
> Erik Olsen skrev

> Hvad kan man bruge det til i det aktuelle tilfælde?
>
> Det vigtigste er vel at det virker ved overtagelsen og ikke når man
> underskriver købsaftalen (kan jo være måneder tidligere).

Der er stor sandsynlighed for at fejlen var til stede allerede da
købsaftalen blev underskrevet. På det tidspunkt havde det været meget
lettere at forhandle med sælger om udbedring eller afslag.

Fra : BJ

Dato : 06-10-04 21:00

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er stor sandsynlighed for at fejlen var til stede allerede da
> købsaftalen blev underskrevet. På det tidspunkt havde det været meget
> lettere at forhandle med sælger om udbedring eller afslag.

Blot af almindelig interesse, hvad vil du give for et køleskab, der er 23 år
gammelt..?

Bjørn Jørvad

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-10-04 18:45

BJ wrote:

> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

-snip-
> Blot af almindelig interesse, hvad vil du give for et køleskab, der er 23 år
> gammelt..?

Hvis der er CFC/freon i, køler det faktisk (mener jeg) bedre end
nutidens køleskabe fordi det i kraft af sine termiske egenskaber er
skidegod isolering. Ulempen er at det ødelægger ozon-laget.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : BJ

Dato : 07-10-04 18:51

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis der er CFC/freon i, køler det faktisk (mener jeg) bedre end nutidens
> køleskabe fordi det i kraft af sine termiske egenskaber er skidegod
> isolering. Ulempen er at det ødelægger ozon-laget.

Jow, men en kompressor og en termostat der har kørt i 23 år er vist ikke så
"sikre" mere.

Jeg tør slet ikke komme ind på energiforbruget.

Efter min mening er sådanne apparater (herunder samtlige hårde hvidevarer)
ikke ét bøjet søm værd.... det skulle da lige være den nostalgiske
værdi..

Bjørn Jørvad

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-10-04 20:05

On Thu, 07 Oct 2004 19:44:46 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Hvis der er CFC/freon i, køler det faktisk (mener jeg) bedre end
> nutidens køleskabe fordi det i kraft af sine termiske egenskaber er
> skidegod isolering.

Du blander nogen begreber sammen. Et 23 år gammelt køleskab/fryser er
som regel ikke skidegodt isoleret, men skummet kan rigtigt nok være
expanderet ved hjælp af freon. Det giver nogen produktionsmæssige
fordele, men ikke rigtigt nogen isolerende fordele af betydning. Freonen
er dog nærmest perfekt til selve kølingen.

> Ulempen er at det ødelægger ozon-laget.

Først når den frigives.
--
MVH
osv...

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-10-04 19:23

BJ wrote:
> Erik Olsen skrev

> Blot af almindelig interesse, hvad vil du give for et køleskab, der
> er 23 år gammelt..?

Jeg ville nok ikke have de store forventninger til køleskabet, men
stikkontakterne skulle gerne virke.

Fra : BJ

Dato : 07-10-04 19:25

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ville nok ikke have de store forventninger til køleskabet, men
> stikkontakterne skulle gerne virke.

Det skal man bestemt ikke gå ud fra.

Køber man et gammelt hus (det ved jeg så ikke om Uni har), er det en god
ting at gennemgå el-installationerne også.

Findes der i øvrigt ejendomme med gamle vulkaniserede ledninger endnu..?

Bjørn Jørvad

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-10-04 19:55

BJ wrote:

> Køber man et gammelt hus (det ved jeg så ikke om Uni har), er det en
> god ting at gennemgå el-installationerne også.

Var det ikke noget i den retning jeg skrev? Helst før købsaftalen
underskrives ...

Fra : Uni Bull

Dato : 07-10-04 20:59

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message
> Køber man et gammelt hus (det ved jeg så ikke om Uni har), er det en god
> ting at gennemgå el-installationerne også.

Huset er fra 1969 - med andre ord: Ældre uden at være gammelt.

--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : NFL

Dato : 03-10-04 23:46

> [...]

> bemærkes, at
> maskinerne med sikkerhed "skal" stå hvor de står, idet afløb fra

Hvad er det som du mener er ulovligt?

> Jeg har selvfølgelig gjort indsigelse overfor ejendomsmægler og givet
> besked til
> min egen advokat, men hvad er jeres vurdering.

Det afhænger jo af om det er ulovligt eller ej.

> --
> Uni Bull
> www.bull.dk

Nicolai

Fra : Peter Hansson

Dato : 04-10-04 21:53

> Det afhænger jo af om det er ulovligt eller ej.

Jeg tror man lige skal skelne mellem ulovligt og misligholdelse af aftale.

Hvis alle ting i et hus forudsættes at være lovligt, for at aftalen er
overholdt, er der ikke mange huse i DK. der kan sælges.

Der er ej heller noget i vejen for at sælge noget der er ulovligt, såfremt
køber er gjort opmærksom på forholdet.

Man kunne jo forestille sig at sælger netop har afmonteret hvidevarene i
erkendelse af, at de var monteret på ulovlig (læs farlig) vis.

Jeg mener det er misligholdelse af aftalen, da hvidevarerne ikke er i
brugbar stand, og heller ikke umiddelbart kan bringes til at virke
påregneligt forsvarligt uden at involvere en elektriker.

Om det kommer under en bagatelgrænse er svært at sige.

PH

Fra : Rune Wold

Dato : 05-10-04 08:40

Peter Hansson wrote:

[klip]

> Jeg tror man lige skal skelne mellem ulovligt og misligholdelse af aftale.

Helt enig.

[klip]

> Hvis alle ting i et hus forudsættes at være lovligt, for at aftalen er
> overholdt, er der ikke mange huse i DK. der kan sælges.

Endnu mere enig.

[klip]

> Der er ej heller noget i vejen for at sælge noget der er ulovligt, såfremt
> køber er gjort opmærksom på forholdet.

Enig i en vis grad for så vidt vi alene ser på det obligationsretlige
forhold. Forholdet kunne jo være strafbart, og i så fald kan det i
undtagelsestilfælde få indflydelse på aftalens gyldighed. Men dette
spørgsmål er helt usikkert, og må besvares konkret fra sag til sag.

Iøvrigt skal man være opmærksom på, at de praktiske krav til
oplysningspligten varierer stærkt ift. det konkrete ulovlige/farlige
forhold.

[klip]

> Jeg mener det er misligholdelse af aftalen, da hvidevarerne ikke er i
> brugbar stand, og heller ikke umiddelbart kan bringes til at virke
> påregneligt forsvarligt uden at involvere en elektriker.

Istedet for alene at se på kontraktens indhold, når det skal vurderes om
der er tale om misligholdelse, mener jeg desuden man må se på, om der
erhverves nogle misligholdelsesbeføjelser. Dvs., der er tale om
misligholdelse, hvis sælgers ydelse er ukontraktsmæssig, og dette
medfører misligholdelsesbeføjelser til fordel for køberen.
Der er dog nok i realiteten kun en terminologisk forskel mellem de to
måder at betragte forholdet.

For at gøre en lang historie kort, mener jeg, at der kun erhverves en
misligholdelsesbeføjelse, hvis sælger er ansvarlig for, at ydelsen er
ukontraktsmæssig (forudsat, at den er det).
Afslagsbeføjelsen afskæres formentlig af bagatelgrænsen, og
naturalopfyldelse samt erstatning forudsætter ved denne kontrakttype et
ansvarsgrundlag. Er der et ansvarsgrundlag er bagatelgrænsen irrelevant.

Hvorvidt der rent faktisk er tale om, at sælger ikke har præsteret
rigtig ydelse, hvilket han er ansvarlig for, er et spørgsmål, som kun
kan besvares konkret, og forudsætter formentlig flere oplysninger.

/Rune Wold

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 05-10-04 21:38

Kunne det tænkes at der er indsat noget andet hårde hvidevarer og det er
derved at det skjules
ved ikke at være monteret.

/ Qbic

Fra : Uni Bull

Dato : 05-10-04 22:34

"Qbic - [6400]" <info@qbic.dk> wrote in message
> Kunne det tænkes at der er indsat noget andet hårde hvidevarer og det er
> derved at det skjules
> ved ikke at være monteret.

Ja det kunne det sagtens, men mægleren har garanteret er det er de
"originale"
hvidevarer...

Jeg har i øvrigt haft kontakt til en elektriker og det vil beløbe sig til
ca. kr. 2500,-.

Men efter meldingerne her i gruppen har jeg ingen forventninger om at andre
end
jeg selv må til lommerne - træls, men formodentlig virkeligheden...

--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 22:37

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har i øvrigt haft kontakt til en elektriker og det vil beløbe sig til
> ca. kr. 2500,-.

Vel ikke for 2 stk. 400V stikpropper monteret på dertil hørende
komfurledning..?

Bjørn Jørvad

Fra : Uni Bull

Dato : 05-10-04 22:42

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> Vel ikke for 2 stk. 400V stikpropper monteret på dertil hørende
> komfurledning..?

Nej forresten - det er for opsætning af to jordede stikkontakter.

I en permanent opsætning skal jeg ikke rode rundt med forlænger-
ledninglignende tilslutning. Så skal det selvfølgelig være "korrekt"
(læs: Sådan som 95% af vaskemaskiner er tilsluttet rundt omkring
i de danske villaer)

--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 22:49

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej forresten - det er for opsætning af to jordede stikkontakter.

O.k..

> [...]
> ledninglignende tilslutning. Så skal det selvfølgelig være "korrekt"
> (læs: Sådan som 95% af vaskemaskiner er tilsluttet rundt omkring

Fint fint.

Bjørn Jørvad

Fra : Uni Bull

Dato : 06-10-04 22:23

> [...]

Jeg kan fortælle, at min advokat i dag har fremsendt et brev til mægler
hvor der kræves udbedring for sælgers regning. Jeg skal selvfølgelig nok
informere om hvad udfaldet bliver, men jeg kunne forestille mig at vi (køber
og sælger) ender med at slå halv skade - og det er også fint nok med mig.

Som I nok kan fornemme, så er jeg bare irriteret over at ganske almindelige
ting ikke er i orden... Havde sælger nu stået på ejendommen ved
overtagelsen, budt velkommen, sagt tillykke med købet og så informeret mig
om et par småting, så havde jeg da aldrig gjort noget som helst. Men sælger
var typen, der var meget firkantet at forhandle pris med, typen der trak
overdragelsen i langdrag selvom jeg havde opfyldt mine forpligtigelser,
typen
der afleverede de sidste nøgler for sent... Så er det "klart" han skal have
lidt
"modspil" - gerne med afregning via refusionsopgørelsen

....nu må jeg håbe han ikke "lytter" med - men omvendt kan jeg stå inde for
hvert et ord, så skidt pyt hvis han lytter...
--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : BJ

Dato : 06-10-04 22:40

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> (køber
> og sælger) ender med at slå halv skade - og det er også fint nok med mig.

Hvis jeg skal se isoleret på de manglende stikpropper, kan jeg ikke forstå
sælger blot havde monteret ét nyt stik på hver maskine.

Du kan efter min bedste overbevisning ikke forlange en stikkontakt opsat til
hver af maskinerne.

Der forefindes reglementeret tilslutningsmulighed for 400V alternativt 3 x
240V (nul og måske endda jord).

At du ønsker en stikkontakt til hver maskine i umiddelbar nærhed, er og
bliver dit problem/ønske.

Jeg ville selv tage ud og montere 2 x 400V stikpropper á ca. 50,-kr. for at
"lukke munden" på dig....

Hvad bliver det næste, du ikke finder der er ledige stikkontakter i stuen
til alle dine gulv-/bordlamper..?

Med hensyn til de 2 ikke virkende stikkontakter, hvordan er det gået med
dem..?

Bjørn Jørvad

Fra : Uni Bull

Dato : 06-10-04 23:22

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> Med hensyn til de 2 ikke virkende stikkontakter, hvordan er det gået med
> dem..?

Når elektrikeren kommer, så kigger han på det. Det må umiddelbart antages
at der er en løs forbindelse på tilgangen til de to stikkontakter (skjult
kabelføring
i væggen). Jeg kan i hvert fald ikke se hvad det ellers skulle være - man
har vel
ikke opsat to stikkontakter uden at føre strøm op til dem!?

Jeg skal ikke (i hvert fald ikke så længe der er en mulighed for at sælger
betaler)
pille stikdåser ud af væggen... Hvis han slipper, så må jeg jo have
skruetrækkeren
frem
--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : BJ

Dato : 06-10-04 23:29

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> har vel
> ikke opsat to stikkontakter uden at føre strøm op til dem!?

Det er før set at strømmen er taget fra en ulovlig installation.

> [...]
> betaler)
> pille stikdåser ud af væggen... Hvis han slipper, så må jeg jo have

Principielt må du ikke gøre dette selv....;)

Hvis det blot er en løs forbindelse, kan det godt være sælger vil betale for
ulejligheden.

Har du for øvrigt spurgt sælger inden, du rekvirerede elektrikeren. Måske
sælger selv har et ønske om el-firma..?

PS: Advokater har notorisk ingen forstand på elektriske installationer. De
skriver blot breve, der skræmmer livet ud af folk ...... mod betaling..:)

Bjørn Jørvad

Fra : Uni Bull

Dato : 22-10-04 23:34

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message
> Med hensyn til de 2 ikke virkende stikkontakter, hvordan er det gået med
> dem..?

Sælger har indvilget i at lade egen elektriker udbedre manglen. Hvad forstår
man ved "egen elektriker"? Det er jo arbejder der skal udføres af
autoriseret
elektriker - ingen tvivl om det. Jeg skal selvfølgelig ikke have en eller
anden
hjemmefusker til at udføre el-arbejdet...

Kan jeg stille krav om at "egen elektriker" skal være "egen autoriserede
elektriker" ?
--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : BJ

Dato : 22-10-04 23:37

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan jeg stille krav om at "egen elektriker" skal være "egen autoriserede
> elektriker" ?

Hmm ... er det ikke blot nok for dig at arbejdet er bliver udført af en
elektriker.

En alm. ansat elektriker er normalt ikke autoriseret, det er
installatøren...

Bjørn Jørvad

Fra : Uni Bull

Dato : 23-10-04 10:02

> [...]
> elektriker.
>
> En alm. ansat elektriker er normalt ikke autoriseret, det er

Jo en alm. elektriker er helt fint, så længe han arbejder under
autorisation af insallatøren. Gør han ikke det, er det jo hjemmefuskeri...
--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : BJ

Dato : 23-10-04 13:10

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo en alm. elektriker er helt fint, så længe han arbejder under
> autorisation af insallatøren. Gør han ikke det, er det jo hjemmefuskeri...

Det må du gå ud fra elektrikeren gør. Det gør man da altid.

Bjørn Jørvad

Fra : Uni Bull

Dato : 23-10-04 21:37

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> Det må du gå ud fra elektrikeren gør. Det gør man da altid.

Såfremt der kommer en "rigtig" elektriker har du fuldstændig ret,
men jeg kan forestille mig at sælger kender en eller anden (måske
en elektriker) der skylder ham en tjeneste ... ...

Elektrikeren som skal ordne mit el, skal med andre ord repræsentere
en autoriseret elektriker - så er alt i skønneste orden...

....og spørgsmålene er så: Er det et krav jeg kan forlange opfyldt?
--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : BJ

Dato : 23-10-04 21:40

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Elektrikeren som skal ordne mit el, skal med andre ord repræsentere
> en autoriseret elektriker - så er alt i skønneste orden...

Det gør han vel også, når han nu melder sin ankomst indenfor normal
arbejdstid.

> ...og spørgsmålene er så: Er det et krav jeg kan forlange opfyldt?

Det ved jeg ikke, men kan ikke forestille mig, du kan stille et sådan krav.

Du kan dog efterfølgende tage syn og skøn på det udførte arbejde.

Bjørn Jørvad

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-10-04 22:03

On Sat, 23 Oct 2004 22:37:06 +0200, Uni Bull wrote:

> ...og spørgsmålene er så: Er det et krav jeg kan forlange opfyldt?

Bare bed/forlang om en kopi af regningen, så skulle du være sikker. Du
har jo reklamationsret på de brugte dele og arbejdet, så det er ganske
naturligt at du får noget dokumentation på det udførte arbejde.

--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-10-04 00:13

On Sat, 23 Oct 2004 00:33:53 +0200, Uni Bull wrote:

> Sælger har indvilget i at lade egen elektriker udbedre manglen. Hvad forstår
> man ved "egen elektriker"?

At det er sælger der vælger elektrikerfirmaet. I modsætning til at det
er dig der vælger elektrikeren.

--
MVH
osv...

Fra : anders majland

Dato : 07-10-04 20:10

> Men efter meldingerne her i gruppen har jeg ingen forventninger om at
> andre end
> jeg selv må til lommerne - træls, men formodentlig virkeligheden...

Start ihvertfald med at samle alle de krav mod sælger - lad evt din
advokat "renskrive" dem. Skal der laves noget slutafregning med sælger
mhs til olie, ejerskifteforsikring eller lign er der jo alligevel et
tidspunkt at diskutere kontanter ...

Men jeg kan ikke vurdere om det kan bære igennem juridisk ....

Fra : Uni Bull

Dato : 07-10-04 21:00

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4165986e$0$59403$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> til olie, ejerskifteforsikring eller lign er der jo alligevel et tidspunkt

Det gjort - jeg afventer pt. svar fra sælger.
--
Uni Bull
www.bull.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-10-04 21:02

> [...]

> sælger mhs til olie, ejerskifteforsikring eller lign er der jo
> alligevel et tidspunkt at diskutere kontanter ...

Tænker du på refusionsopgørelsen? Hvis køber skal betale til sælger, har
køber generelt ikke ret til at modregne sådanne krav medmindre sælger
anerkender kravene (i standard købsaftalen står der "Køber kan ikke uden
sælgers samtykke foretage modregning i refusionssaldoen for eventuelle
mangelkrav" - der kan selvfølgelig være aftalt noget andet i det
konkrete tilfælde).

Det første skridt er naturligvis at fremsætte kravene overfor sælger,
som du selv skriver.

--
Jesper Lund