Ophavsret ?
Fra : Ukendt

Dato : 02-10-04 12:55

Vores farmor har skrevet en bog, der blev udgivet i 1959.
Bogen solgte ikke så godt, så den opfølgning hun skrev blev aldrig udgivet.
Før hun døde i 1998 fik hendes søn dog renskrevet bog nummer 2 og alle i den
nærmeste familie fik et eksemplar.

Farmor havde 4 børn. Hendes søn ( vores far / svigerfar ) døde i 2001.

Vi har nu scannet bogen. Må vil vi lægge bogen ( nummer 1 ) ud på
internettet ?

Fandt en forening i går, der har fået genoptrykt bogen sidste år i 350
eksemplarer, efter tilladelse fra det ene af farmorens børn ( faster ), men
ingen tilladelse fra de to andre børn eller os.
Foreningen vil gerne trykke og udgive bog nummer 2, men det vil den anden
faster ikke tillade.

Foreningens hjemmeside kan ses her :

http://hjem.get2net.dk/LSF/oversigtny.htm

Bogen hedder Lille Anna fra Als.

Hvem har egentlig ophavsretten på bogen ? Både bog 1 og 2 ?
Foreningen kunne ikke svare på, om vi måtte lægge bogen ud på internettet.
Har dog ikke kunne få fat på foreningens formand endnu.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : per christoffersen

Dato : 02-10-04 14:09

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://hjem.get2net.dk/LSF/oversigtny.htm
>
> Bogen hedder Lille Anna fra Als.
>
> Hvem har egentlig ophavsretten på bogen ? Både bog 1 og 2 ?

Ophavsretten på et værk varer i 70 år* efter ophavsmandens død. Hvis ikke
andet er bestemt i forbindelse med din farmors død, så vil jeg mene, at
ophavsretten tilhører/administreres af arvingerne i fællesskab.

En arving alene kan således ikke give tillladelse til udgivelse, medmindre
denne arving er overdraget rettighederne i testamente eller af de øvrige
arvinger.

Der er formodentlig nok lige nogen ting som I må drøfte igennem i den
samlede familie.

> Foreningen kunne ikke svare på, om vi måtte lægge bogen ud på internettet.

Om foreningen overhovedet har noget at sige i den sag afhænger af
1) om de har en aftale om udgivelse som omfatter internettet
2) om denne aftale er gyldig jvf. det ovenstående.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-10-04 20:59

Buffy wrote:

> Vores farmor har skrevet en bog, der blev udgivet i 1959.

Så gælder denne §:

§ 8. Et værk anses for offentliggjort, når det lovligt er gjort
tilgængeligt for almenheden.
Stk. 2. Et værk anses for udgivet, når eksemplarer af værket med
ophavsmandens samtykke er bragt i handelen eller på anden måde spredt
blandt almenheden.

> [...]
>
> Farmor havde 4 børn. Hendes søn ( vores far / svigerfar ) døde i 2001.
>
> Vi har nu scannet bogen. Må vil vi lægge bogen ( nummer 1 ) ud på

Godt spørgsmål - det må ophavsrettighedshaveren... Umiddelbart er jeg
ikke sikker, fordi jeg har ikke lige kunnet finde noget om hvad der sker
hvis ikke i har fået overdraget rettighederne - måske er de implicit
overdraget? §§´erne der regulerer spørgsmålet om overdragelse er §53-§62
og reelt set må i jo slet ikke "gøre det tilgængeligt for almenheden"
uden tilladelse, jvf. §2 (men det lyder også mærkeligt):

Denne § fortjener også at blive citeret:

§ 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet efter
ophavsmandens dødsår eller for de i § 6 omhandlede værker efter
længstlevendes dødsår. For filmværker varer ophavsretten dog, indtil 70
år er forløbet efter dødsåret for den længstlevende af følgende personer:

1) Den ledende instruktør,

2) drejebogsforfatteren,

3) dialogforfatteren og

4) komponisten til musik, som er specielt frembragt til brug i filmværket.

Stk. 2. Når et værk er offentliggjort uden angivelse af ophavsmandens
navn, alment kendte pseudonym eller mærke, varer ophavsretten, indtil 70
år er forløbet efter udgangen af det år, da værket blev offentliggjort.
Består værket af flere dele, bind, hæfter, numre eller serier, gælder
der en særskilt beskyttelsestid for hver enkelt del.
Stk. 3. Hvis ophavsmanden i løbet af det nævnte tidsrum bliver angivet
i overensstemmelse med § 7, eller hvis det bliver oplyst, at han er død,
før værket blev offentliggjort, regnes gyldighedstiden efter stk. 1.
Stk. 4. For værker, som ikke er offentliggjort, og hvis ophavsmand ikke
er kendt, varer ophavsretten i 70 år efter udgangen af det år, hvor
værket blev skabt.

Stk. 3 må være gældende her...

> Fandt en forening i går, der har fået genoptrykt bogen sidste år i 350
> eksemplarer, efter tilladelse fra det ene af farmorens børn ( faster ), men
> ingen tilladelse fra de to andre børn eller os.

Det er jo reelt set ikke nok, såvidt jeg kan se... Jeg tror i kan
nedlægge "veto"

> Foreningen vil gerne trykke og udgive bog nummer 2, men det vil den anden
> faster ikke tillade.

Jvf. § 6 kan man godt have den i fællesskab, men jeg kan ikke gennemskue
det her...

> Foreningens hjemmeside kan ses her :
>
> http://hjem.get2net.dk/LSF/oversigtny.htm
>
> Bogen hedder Lille Anna fra Als.

Nice.

> Hvem har egentlig ophavsretten på bogen ? Både bog 1 og 2 ?
> Foreningen kunne ikke svare på, om vi måtte lægge bogen ud på internettet.
> Har dog ikke kunne få fat på foreningens formand endnu.

De har jo ikke automatisk nogen ret til at udgive bog 2, selvom det evt.
også skulle være dem som udgav bog 1. Var det dem som udgav bog 1?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-04 21:46

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> De har jo ikke automatisk nogen ret til at udgive bog 2, selvom det evt.
> også skulle være dem som udgav bog 1. Var det dem som udgav bog 1?

Nej, forfatteren har selv udgivet bogen i 1959.
Foreningen har så fået foræret de resterende bøger, af hendes børn i 1998.
Disse bøger er så blevet solgt.
Derudover har de fået trykt 350 nye eksemplarer af bogen sidste år, med
tilladelse fra datteren til forfatteren.
De andre familiemedlemmer, er ikke blevet informeret.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-10-04 18:00

Buffy wrote:

> [...]
> tilladelse fra datteren til forfatteren.
> De andre familiemedlemmer, er ikke blevet informeret.

Jeg er overhovedet ikke jurist (men ingeniør-studerende) eller lign.,
men hvis ikke nogle af de andre jura-folk herinde skriver andet, så er
jeg overbevist om at det må være ulovligt af dem at trykke 350 nye
eksemplarer på baggrund af at hverken de selv eller den ene datter har
ophavsretten (ihvertfald ikke alene) til værket... Ophavsret er jo
*eneret* til at publicere, svjh.

Men du kunne jo forelægge dem spørgsmålet og måske endda vende tilbage
her til gruppen? Jeg syntes altid det er interessant når folk vender
tilbage her til gruppen og fortæller hvordan sagerne udvikler sig

mvh.
Martin Jørgensen