Status på et hus
Fra : Martin Sand.

Dato : 28-09-04 22:46

Jeg har svært ved at finde en relevant gruppe for mit spørgsmål, så here
goes:

Kan status for et fritisdhus/sommerhus ændres, så det bliver et helårshus?

Jeg tænker at spørgsmålet næppe kan bevares entydigt med ja/nej, men en
henvisning eller link til uddybende info modtages gerne.

--
MVH Martin S.

Ved henv. på mail, skriv til mig på "feedback AT stofanet dk"

Fra : Diesell

Dato : 28-09-04 23:33

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tænker at spørgsmålet næppe kan bevares entydigt med ja/nej, men en
> henvisning eller link til uddybende info modtages gerne.

Først og fremmest skal du have fat i kommunens tekniske forvaltning for at
høre om man planlovsmæssigt er åben overfor en ændring. I desiderede
sommerhusområder får du nej....

Så skal du have fat i bygningsreglementet for småhuse (BR-S98) og SBI
anvisninger. Heri er angivet de byggetekniske ændringer og krav der er - de
byggetekniske (isolering mv.) krav til helårsbeboelse er strengere end til
sommerhuse. Det kan derfor være ret omkostningstungt at ændre medmindre der
kan opnåes konkrete dispensationer.

Selve ændringen kræver i sidste ende byggetilladelse fra kommunen.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : anders majland

Dato : 29-09-04 10:12

> [...]
> anvisninger. Heri er angivet de byggetekniske ændringer og krav der
> er - de byggetekniske (isolering mv.) krav til helårsbeboelse er

Er det kravene fra dengang huset blev opført eller gældende krav til
nybygning der skal være opfyldt ?

Ved en udvidelse af boligarealet i et helårshus skal det nye areal jo
leve op til gældende krav - også selvom der f.eks renoveres en 1.sal
hvor en del af arelaet hele tiden har været registeret som beboelse.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Diesell

Dato : 29-09-04 19:20

meddelelse news:415a80e3$0$55821$14726298@news.sunsite.dk...

> Er det kravene fra dengang huset blev opført eller gældende krav til
> nybygning der skal være opfyldt ?

Det er altid gældende krav og derfor kan det blive svært (læs dyrt). Der kan
muligvis opnåes dispensationer på enkelte områder såfremt husets
beskaffenhed taler herfor, men udgangspunktet er altid gældende krav.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Martin Sand.

Dato : 29-09-04 23:10

Diesell wrote:
> [...]
> dispensationer.
> Selve ændringen kræver i sidste ende byggetilladelse fra kommunen.

Jeg siger mange tak for informationerne.

Et tillægsspørgsmål. Hvordan vurderer du mulighederne for hhv.
kreditforeningsgodkendelse samt få lov til at opføre et hus efter følgende
idé:

Købe en grund i landzone til 150.000 kr.
Få opført et mindre træhus som medbyg til ialt ca. 550.000 inkl.
fundament/nivilering/kloak mv. Huset købes som et "type-fritidshus" men
modificeres mht. varme og isolering mv.

Kan dette nogensinde blive virkelighed? Jeg søger nemlig et fritliggende
alternativ til ejer-/andelslejligheder, dvs. i samme prisniveau.

Fra : Diesell

Dato : 30-09-04 17:12

> Jeg siger mange tak for informationerne.

Velbekomme.

> Et tillægsspørgsmål. Hvordan vurderer du mulighederne for hhv.
> kreditforeningsgodkendelse samt få lov til at opføre et hus efter følgende
> idé:

> Købe en grund i landzone til 150.000 kr.

Det kan du sagtens, men at finde en grund, hvorpå der er en _byggeret_ til
de penge kan være svært men det afhænger 100% af hvor i landet vi er og om
det er i en mindre by (der sagtens kan være landzone - billig) eller vi
ligger i naturskønne omgivelser (dyrt!).

> Få opført et mindre træhus som medbyg til ialt ca. 550.000 inkl.
> fundament/nivilering/kloak mv. Huset købes som et "type-fritidshus" men
> modificeres mht. varme og isolering mv.

Det er for lidt. Regn med ca. 100.000 for kloak, vand og el. Hvis bunden er
blød kan det være nødvendigt med en dyrere fundering end normalt og så
rækker pengene slet ikke. Iøvrigt vil jeg tro at det ikke er rentabelt at
modificere et fritidshus - hvorfor ikke bygge et helårshus med det samme?
Det er givetvis billigere og så skal du ikke spekulere i modificeringer.

> Kan dette nogensinde blive virkelighed?

Du søger lidt efter nålen i høstakken. Det kan lade sig gøre, men:

-Du skal højere op prismæssigt (jeg ved ikke hvor meget medbyg vi dog
snakker).
-Du skal undersøge restriktionerne på grunden. Typisk findes den slags
grunde du efterspørger ved at nedrive ruiner og opføre nye.

Kreditforeningsmæssigt er der slet ingen problemer i lån til denne type
ejendomme.

Jeg har lige solgt en ruin til ca. 400.000. Med nyt træhus på ca. 200 m2, ny
kloak, nyt vand mv mv render det køber op i 1.200.000 incl. grund og det er
billigt og som medbyg. Dagen det står færdigt vil det umiddelbart kunne
sælges for 1.800.000 så de gør en rigtig god forretning.

Men søg og du skal finde - jeg tror dog at det du leder efter kun sjældent
findes....

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar