Kopiere artikler fra website...
Fra : Søren R

Dato : 28-09-04 10:04

Hej

Jeg har et lille website, hvor vi er nogle stykker der skriver nyheder
etc. Nogle gange finder vi jo også nyheder på andre websites, som er
relevante for vores læsere.

Hvad er reglerne mht. dette?

Må man bare kopiere en artikel/nyhed fra et website til et andet,
eller skal der angives en kilde? Eller endvidere spørges om tilladelse
til at kopiere teksten?

Da det både er fra danske og udenlandske websites at situationen kan
opstå, vil jeg også gerne høre om der er forskel på dansk og
"international"(?) lovgivning.

Håber i kan hjælpe mig, så jeg ikke træder nogle over tæerne.
--
Søren R

¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤
¤ http://www.esportnews.com ¤

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-04 11:17

Søren R wrote:

> Må man bare kopiere en artikel/nyhed fra et website til et andet,

Nej. Det er dog tilladt at citere fra en artikel. Tjek for eksempel
nyhedssiderne på tekst-tv, hvor der i vid omfang citeres fra de trykte
medier. Du kan eventuel købe en af de aviser der citeres fra og så
sammenligne nyheden på tekst-tv med den oprindelige artikel.

> eller skal der angives en kilde?

Du bør angive kilden mindst en gang i din tekst.

> Eller endvidere spørges om tilladelse til at kopiere teksten?

Hvis du vil kopiere en hel tekst, skal du spørge om lov, men du må gerne
citere som ovenfor nævnt uden at spørge om lov.

> Da det både er fra danske og udenlandske websites at situationen kan
> opstå, vil jeg også gerne høre om der er forskel på dansk og
> "international"(?) lovgivning.

Ikke noget der har nogen betydning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Vanilla

Dato : 28-09-04 17:05

> Hvis du vil kopiere en hel tekst, skal du spørge om lov, men du må gerne
> citere som ovenfor nævnt uden at spørge om lov.

Gælder det altid ?
At man må bringe en nyhed andre har fået fingre i, blot man citerer fra
artikel ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-09-04 17:08

Scripsit "Vanilla" <f@f.f>

> Gælder det altid ?
> At man må bringe en nyhed andre har fået fingre i, blot man citerer fra
> artikel ?

Du misforstår. Man må altid fortælle nyheden videre med sine egne ord,
uanset om man citerer eller ej.

Originalartiklens *formuleringer* er derimod som udgangspunkt
beskyttet af ophavsret, så dem må man ikke bruge. Men der er altså en
undtagelse der siger at man godt må citere i begrænset omfang hvis man
i øvrigt overholder "god skik".

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 28-09-04 19:11

"Henning Makholm" skrev 28.09.2004 18:08:

> Du misforstår. Man må altid fortælle nyheden videre med sine egne ord,
> uanset om man citerer eller ej.

Korrekt - referatretten er fri.

> [...]
> beskyttet af ophavsret, så dem må man ikke bruge. Men der er altså en
> undtagelse der siger at man godt må citere i begrænset omfang hvis man

Enig. Principielt skal man også være opmærksom på specialreglen om
pressemeddelelser i OHL § 72, men anvendelsesområdet er noget snævert:

"§ 72. Pressemeddelelser, som efter aftale leveres fra udenlandske
nyhedsbureauer eller fra korrespondenter i udlandet, må ikke uden
modtagerens samtykke gøres tilgængelige for almenheden gennem presse, radio
eller på anden lignende måde før 12 timer efter, at de er blevet
offentliggjort i Danmark."

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Søren R

Dato : 29-09-04 14:30

On 28 Sep 2004 17:08:12 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit "Vanilla" <f@f.f>

>Du misforstår. Man må altid fortælle nyheden videre med sine egne ord,
>uanset om man citerer eller ej.

Hvis jeg oversætter den fra dansk til engelsk, er den så skrevet med
mine egne ord?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-09-04 15:11

Søren R wrote:

> Hvis jeg oversætter den fra dansk til engelsk, er den så skrevet med
> mine egne ord?

Nej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-09-04 17:50

"Søren R" skrev 29.09.2004 15:30:

> Hvis jeg oversætter den fra dansk til engelsk, er den så skrevet med
> mine egne ord?

Nej - se ophavsretsloven:

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, 19)
eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved
at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse,
*i oversættelse*, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i
anden teknik. [...]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-04 11:30

Søren R skrev:

>Hvad er reglerne mht. dette?

Udgangspunktet er at man ikke må kopiere andres arbejder.

>Må man bare kopiere en artikel/nyhed fra et website til et andet

Nej.

Der kan være ting som ikke har værkshøjde og som derfor ikke er
beskyttet af ophavsret, men det vil nok være sjældent at man kan
regne med det.

>eller skal der angives en kilde?

Det gør ingen forskel.

>Eller endvidere spørges om tilladelse til at kopiere teksten?

Ja.

>Da det både er fra danske og udenlandske websites at situationen kan
>opstå, vil jeg også gerne høre om der er forskel på dansk og
>"international"(?) lovgivning.

Ikke så det gør noget (den lovgivning jeg kender til).

Lov om ophavsret giver én lov til at citere brudstykker, men det
er noget andet end et komplet citat.

§ 22.   Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
   overensstemmelse med god skik og i det omfang, som
   betinges af formålet.

--
Bertel

Fra : Søren R