Lejeloven - Opsigelsesvarsel
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 27-09-04 20:18

Vi flyttede for nylig ind i en lejlighed (1/9 2004) vel vidende at vi skulle
flytte igen 4½ måned senere, da vi har købt hus.

Lejligheden blev istandsat inden vi flyttede ind, men vi har ikke sat så
meget som ét søm i væggene, da vi ikke vil betale for maling når vi skulle
flytte igen.

I lejekontrakten står der så at selvom vi opsiger lejemålet med tre måneders
varsel, skal vi betale for ekstra fjorten dage til istandsættelse. Må man
det. Kan man forlange et opsigelsesvarsel på mere end tre måneder?

I vores tilfælde bliver der helt afgjort ikke nogen istandsættelse
overhovedet så de fjorten dage skal ikke bruges til noget som helst.

Men hvad siger lejeloven?

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : DM

Dato : 27-09-04 21:08

"Kasper Katzmann" <kasper@bmwkatzmann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lejligheden blev istandsat inden vi flyttede ind, men vi har ikke sat så
> meget som ét søm i væggene, da vi ikke vil betale for maling når vi

Lejligheden vil formentlig blive malet og rengjort når i flytter, så den
næste lejer får en "nyistandsat" lejlighed. Det er standard procedure hos
mange boligselskaber og udlejere.

> [...]
> varsel, skal vi betale for ekstra fjorten dage til istandsættelse. Må man
> det. Kan man forlange et opsigelsesvarsel på mere end tre måneder?

Jeg vil mene i bare meddeler udlejer at i flytter 14 dage før.

> I vores tilfælde bliver der helt afgjort ikke nogen istandsættelse
> overhovedet så de fjorten dage skal ikke bruges til noget som helst.

Hvad står der om indvendig vedligeholdense i kontrakten ?

/DM

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 27-09-04 21:22

....og så var det jo at DM sagde:

> Lejligheden vil formentlig blive malet og rengjort når i flytter, så
> den næste lejer får en "nyistandsat" lejlighed. Det er standard
> procedure hos mange boligselskaber og udlejere.

Der står også i lejekontrakten at lofter og vægge skal *fremstå* nymalede,
og det gør de jo stadig efter 4½ måned.

> Jeg vil mene i bare meddeler udlejer at i flytter 14 dage før.

Det kan vi jo ikke, så vil vi jo stå uden bolig i fjorten dage.

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : DM

Dato : 27-09-04 21:31

> Det kan vi jo ikke, så vil vi jo stå uden bolig i fjorten dage.

Okay, læs i øvrigt denne :
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-238.html der beskriver jeres
situation ret godt.

/DM

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 28-09-04 10:09

....og så var det jo at DM sagde:

> Okay, læs i øvrigt denne :
> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-238.html der beskriver
> jeres situation ret godt.

Super, tak for det.

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : Gerner

Dato : 28-09-04 10:31

On Mon, 27 Sep 2004 21:18:10 +0200, "Kasper Katzmann" <kasper@bmwkatzmann.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>I lejekontrakten står der så at selvom vi opsiger lejemålet med tre måneders
>varsel, skal vi betale for ekstra fjorten dage til istandsættelse. Må man
>det. Kan man forlange et opsigelsesvarsel på mere end tre måneder?

Hvordan havde udlejeren tænkt sig at kræve betaling for 14 dages leje efter i er
flyttet ? Er du sikker på der står 14 dage ekstra og ikke at i skal flytte 14
dage før varslet fraflytningsdag ? Er det privat udlejning ?

>I vores tilfælde bliver der helt afgjort ikke nogen istandsættelse
>overhovedet så de fjorten dage skal ikke bruges til noget som helst.
>
>Men hvad siger lejeloven?

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der ikke
er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i § 82, litra
a og d, nævnte lejeforhold.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Janich Rasmussen

Dato : 31-10-04 22:59

Gerner wrote:

> [...]
> er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i § 82, litra

Nu er jeg nysgerrig... Er der et link til, hvor man kan finde og læse de
paragrafer ?

Fra : Anders Christensen

Dato : 31-10-04 23:17

Janich Rasmussen wrote:

> Nu er jeg nysgerrig... Er der et link til, hvor man kan finde og læse de
> paragrafer ?
www.retsinfo.dk -> Danske Love -> Poplærtitler -> Lejeloven
Såfremt jeg ikke husker helt galt.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Rea721

Dato : 31-10-04 23:19

I news:41856033$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Janich Rasmussen følgende tekst:

> Nu er jeg nysgerrig... Er der et link til, hvor man kan finde og læse
> de paragrafer ?

http://www.retsinfo.dk/ Danske love , Populær titler er et godt sted at
begynde.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Janich Rasmussen

Dato : 31-10-04 23:38

Rea721 wrote:
> I news:41856033$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> http://www.retsinfo.dk/ Danske love , Populær titler er et godt sted at
> begynde.

jeg siger mange tak, og undskyld "forstyrrelsen".
Gruppen her har fanget min interesse, og nu vil jeg vide mere :)