Bortvisning pga. udseendet
Fra : Allan Rasmussen

Dato : 26-09-04 23:03

Sad og læste en artikel omhandlende motionscentre
(http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=337717), hvor jeg stødte på
følgende citat:

»Hvis jeg ser en bodybuilder her, så går jeg da lige hen og spørger ham,
hvad han laver. For vi ønsker ikke at have dem her«, siger Rikke
Weinreich, marketingansvarlig for Equinox' nye center på 7.000
kvadratmeter i Valby.

Så lyder mit spørgsmål om det er lovligt at bortvise folk fra et
motioncenter bare pga. deres udseende? Gælder det samme hvis der havde
stået fede personer eller sorte personer?

På forhånd tak!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-04 21:17

Allan Rasmussen wrote:

> [...]
> hvad han laver. For vi ønsker ikke at have dem her«, siger Rikke
> Weinreich, marketingansvarlig for Equinox' nye center på 7.000

Underlig politik. Måske er det bare et reklame-fremstød, hvor artiklen
skal forsøge at tiltrække fede og ulækre kunder, ved at give dem mod på
at komme hen til deres nye center. Problemet med sådan nogle kunder er
jo at de ikke gider at motionere ligesom bodybuilderne, så på den måde
kan jeg da godt se at de (måske) kan få en god forretning op...

> Så lyder mit spørgsmål om det er lovligt at bortvise folk fra et
> motioncenter bare pga. deres udseende? Gælder det samme hvis der havde
> stået fede personer eller sorte personer?

Mænd og kvinder skal ligebehandles. Mht. diskrimination, så er det vist
kun mht. race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel
orientering eller national, social eller etnisk oprindelse at det er
ulovligt at forskelsbehandle...

mvh.
Martin Jørgensen