/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
2års reklamation, fra hvornår?
Fra : Klaus G.


Dato : 26-09-04 19:58

Hej.

Jeg har købt mig en Sony Surround Receiver d. 20dec 2002, og nu er
volumeknappen faldet af, helt uprovokeret(ingen vold, eller fejlbetjening).
Er det en ting som der kan reklameres for, eller?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?



 
 
Gerner (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 26-09-04 21:44

On Sun, 26 Sep 2004 20:58:27 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hej.
>
>Jeg har købt mig en Sony Surround Receiver d. 20dec 2002, og nu er
>volumeknappen faldet af, helt uprovokeret(ingen vold, eller fejlbetjening).
>Er det en ting som der kan reklameres for, eller?

Din reklamationsret startede den 20 dec 2002 og ender 20 dec 2004.

Du har nok et problem med at overbevise forhandleren om at fejlen er en fejl der
var tilstede ved købstidspunktet når der er gået så lang tid.
Men alle har en chance så klag over det og tag modtager on knap med så de i
hvert fald har noget at se på.

En knap er da ingen større sag for et firma at erstatte.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Per Christoffersen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 27-09-04 12:42


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:HqE5d.52970$Vf.2528781@news000.worldonline.dk...
> Hej.
>
> Jeg har købt mig en Sony Surround Receiver d. 20dec 2002, og nu er
> volumeknappen faldet af, helt uprovokeret(ingen vold, eller
> fejlbetjening).
> Er det en ting som der kan reklameres for, eller?

Ja det vil jeg mene.
En surround receiver må man forudsætte holder i mere end 1 3/4 år ved normal
brug.
En vare der ikke er så holdbar som man kan forvente er mangelsbehæftet iflg.
købeloven.

Principielt er det dig der skal godtgøre, at receiveren var mangelfuld, da
du købte den (altså at der var en fejl til stede i den på købstidspunktet).
Måden du kan gøre dette på er ved overfor sælger at forklare om brugen af
receiveren.
Da den kun har været brugt 'normalt' er der egentlig kun den mulighed
tilbage at den ikke har været konstruereret/samlet godt nok.

Du skal have den originale kvittering med til forretningen, så du kan
godtgøre, at receiveren er købt i den forretning, og hvornår.

Du akn evt. læse mere på www.forbrug.dk (under Klage og rettigheder) eller
www.klagetjek.dk (som Forbrugernes Hus også står bag).

/Per



David T. Metz (27-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 27-09-04 17:23

Per Christoffersen wrote:

> Du skal have den originale kvittering med til forretningen, så du kan
> godtgøre, at receiveren er købt i den forretning, og hvornår.

Det er smart at have den med, men det er ikke et ufravigeligt krav.

David



Gerner (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 27-09-04 17:49

On Mon, 27 Sep 2004 18:23:20 +0200, "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Per Christoffersen wrote:
>
>> Du skal have den originale kvittering med til forretningen, så du kan
>> godtgøre, at receiveren er købt i den forretning, og hvornår.
>
>Det er smart at have den med, men det er ikke et ufravigeligt krav.
>
>David
>
Hmm, sund fornuft, kender du det ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

per christoffersen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 27-09-04 18:07


"Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> skrev i en meddelelse
news:f2hgl057b50cjlk0q5fucvq8re368tij65@4ax.com...
> Hmm, sund fornuft, kender du det ?

Hvad har det med jura at gøre ?

/Per



per christoffersen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 27-09-04 18:00


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:41583e75$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per Christoffersen wrote:
>
> > Du skal have den originale kvittering med til forretningen, så du kan
> > godtgøre, at receiveren er købt i den forretning, og hvornår.
>
> Det er smart at have den med, men det er ikke et ufravigeligt krav.

Man skal jo kunne 'bevise' købet, så det er klart den nemmeste vej.
Man kan også bede forretningen efterspore købet, men den slags er de så vidt
jeg husker berettiget til at kræve betaling for.
En anden udvej er et kontoudtog eller en dankort-kvittering, men der er man
lidt overladt til forretningens medspil:
http://www.klagetjek.dk/foer-du-klager/spoergsmaal-og-svar/oss/52/

/Per



David T. Metz (27-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 27-09-04 21:29

per christoffersen wrote:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:41583e75$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Per Christoffersen wrote:
>>
>>> Du skal have den originale kvittering med til forretningen, så du
>>> kan godtgøre, at receiveren er købt i den forretning, og hvornår.
>>
>> Det er smart at have den med, men det er ikke et ufravigeligt krav.
>
> Man skal jo kunne 'bevise' købet, så det er klart den nemmeste vej.

Ja, det var bare en flueknepper-reaktion på "skal".

> http://www.klagetjek.dk/foer-du-klager/spoergsmaal-og-svar/oss/52/

Sjovt, jeg oplevede en mand med en helt parallel klage sidst jeg var i en
skobutik. Han var ret opbragt, men butiksmedarbejderen forklarede at mange
andre forhandlede de samme sko ... Han havde købt dem kontant, så der var
ikke meget at komme efter, når butikken ikke var mere imødekommende.

David



Klaus G. (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 01-10-04 14:51

Hej.

Tak for jeres svar. Jeg vil prøve at snakke med forretningen...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste