vedr. børnepenge
Fra : Johnny B 2000

Dato : 24-09-04 11:28

jeg har en datter der er en uge hos mig og en uge hos sin mor og så forfra
igen

der er ingen af os der betaler børnepenge, men jeg vil gerne høre hvordan
det hænger sammen, om jeg ( som har bopælsadressen på vidunderet ) kan få
børnepenge fra moderen selvom vi har datteren lige meget ( 7/14 hver ) ?

--
Johnny [2000 Frb.]
fjern SLETDETTE i mailadr. for direkte mail

Fra : KNI

Dato : 24-09-04 13:46

Hvem har forældremyndigheden?
Har i fælles forældremyndighed?
Og hvem får idag børnepengene fra staten?

kni

Fra : Johnny B 2000

Dato : 24-09-04 18:56

der er fælles forældremyndighed og jeg får pengene fra kommunen, da jeg har
min datters adresse

men da jeg ene og alen skal dække udgifter til klub og div er det ved at
løbe op, derfor forhører jeg mig lige herinde.

--
http://www.turnofftheinternet.com

Fra : René E.

Dato : 24-09-04 16:15

Johnny B 2000 wrote:
> [...]
> hvordan det hænger sammen, om jeg ( som har bopælsadressen på
> vidunderet ) kan få børnepenge fra moderen selvom vi har datteren

Går ud fra at du mener børnebidrag ? Børnepenge er fra staten hver kvartal
(typisk til bopælsforælderen - så dem får du udbetalt ?)

Hvis du mener børnebidrag så kommer det an på hvem der afholder hovedparten
af udgifterne vedrørende barnet ?

Hvis der er eneforældremyndighed så har forældremyndighedsindehaveren
"retten" til at bestemme om bidrag til forsørgelse skal betales i kontanter
(børnebidrag) eller om forsørgerpligten kan opfyldes med naturalier (tøj
mm.) når der er deleordninger.

Men.. Hvis det kan godtgøres af samværsforælderen bidrager til forsørgelsen
så kan der ske reduktion i børnebidrag. (Det er så "kun" *nødvendige*
udgifter til f.eks. tøj eller betaling til institution. Udgifter til mad,
varme, transport,seng osv. kan ikke modregnes i bidrag, på trods af
deleordning, ved eneforældremyndighed)

Det er faktisk, groft sagt, forældremyndighedsindehaveren der "bestemmer" om
udgifterne har været nødvendige. Man kan ikke bare gå ud og købe tøj og så
få reduktion i børnebidrag. Men hvis barnet udleveres uden at have tøj med
til samvær så *burde* der kunne reduceres i bidrag, men jeg har endnu ikke
set/læst/hørt om en afgørelse hvor der er givet medhold i reduktion af
bidrag (ved køb af tøj)

Justitsministeriet har godt nok meddelt at der skal kunne reduceres i bidrag
men det er jo ikke ensbetydende med at det er regler som
Statsamterne/Civilretsdirektoratet følger men nu bliver det vist
politisk.

Men det betyder at det ikke skal gives tøj med på samvær hvis der ikke
betales bidrag. Uanset hvem der har forældremyndighed eller om den er
fælles.

Omfanget af samvær er i princippet ligemeget for fastsættelsen af bidrag.
Det væsentlige er om der betales til forsørgelsen.

Hvis der er fællesforældremyndighed og deleordning så antages det at begge
forældre bidrager lige meget til forsørgelsen og der kan, som
tommelfingerregel, ikke fastsættes børnebidrag.

Men... der er netop, i Civilretsdirektoratets nyhedsbrev nr. 22, gengivet en
afgørelse hvor Statsamtets afgørelse blev ændret og der blev fastsat
børnebidrag på trods af deleordning og fællesforældremyndighed.

Det væsentlige i afgørelsen var, at der havde været en aftale om børnebidrag
og Civilretsdirektoratet mener at de skal være tilbageholdende med at ændre
på en ordning (om betaling) og at det er den forældre der ønsker en ændring
der har bevisbyrden for at forholdende er ændret så meget at ordningen bør
ændres (det siger næsten sig selv).

Så hvis der er fælles forældremyndighed og denne aftale har fungeret længe
og der ikke har været betalt bidrag så skal du kunne bevise at du har en
væsentligt større del af forsørgelsesudgifterne og at forholdene er ændret
så meget at ordningen (om ikke at betale bidrag) skal ændres.

/René

Fra : Brian k

Dato : 24-09-04 22:07

Johnny B 2000 wrote:
> [...]
> hvordan det hænger sammen, om jeg ( som har bopælsadressen på
> vidunderet ) kan få børnepenge fra moderen selvom vi har datteren

Ja.... du skal blot sende en ansøgning til Statsamtet (ansøgningen kan
downloades fra statsamtet.dk) beløbet du vil få fra moderen er 975 kr). Vær
dog forberedt på 2 ting:
1. påklager hun til SA, vil hun slippe for at betale (da hun officielt
opfylder sin forsørgelses pligt)
2. Konflikt...konflikt.... (moderen flipper totalt ud).

Iøvrigt syntes jeg ikke at folk der er i en 7/7 ordning bør opkræves
børnebidrag.

Mvh
Brian

Fra : Johnny B 2000

Dato : 24-09-04 23:38

heller ikke hvis du alene skulle betale 775,- pr. mdr. for dagsinstitution ?

Fra : Brian k

Dato : 27-09-04 17:08

Johnny B 2000 wrote:
> heller ikke hvis du alene skulle betale 775,- pr. mdr. for
> dagsinstitution ?

Hej

Nej.... jeg opkrævede ikke min ex børnepenge (2 børn) i det år de boede hos
mig. (indtil moderen anlagde en FM retsag som hun mod alle odds vandt), nu
opkræver moderen så mig 1980 kr om mdr.

Men dette er et emne der er meget delte meninger omkring, her fik du så min

Mvh
Brian

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 29-09-04 07:22

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev et indlæg
<cj22a9$1nin$1@news.cybercity.dk>:

>Johnny B 2000 wrote:
[klip]

>Iøvrigt syntes jeg ikke at folk der er i en 7/7 ordning bør opkræves
>børnebidrag.

Kan jeg ikke lige få en oversættelse af betegnelserne hhv. 7/14 og 7/7
- synes ud af teksten at I mener det samme (men er ikke sikker) og jeg
opfatter 7/14 som halvdelen af tiden og 7/7 som hele tiden og det
virker forstyrrende på min opfattelse.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Brian k

Dato : 29-09-04 12:49

Jørgen Linde Sørensen wrote:

> [...]
> - synes ud af teksten at I mener det samme (men er ikke sikker) og jeg
> opfatter 7/14 som halvdelen af tiden og 7/7 som hele tiden og det

De officielle Statsamt termer er:

3/11 = 3 dage hos x og 11 dage hos y
4/10 = 4 dage hos x og 10 dage hos y
5/9 = 5 dage hos x og 9 dage hos y
6/8 = 6 dage hos x og 8 dage hos y
7/7 = 7 dage hos x og 7 dage hos y

7/14 er noget selvopfundet sludder
da det ville betyde 7 dage hos x og 14 dage hos y

Mvh
Brian