beskatning ved salg af hus
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 23-09-04 21:10

Jeg sidder og leder lidt efter hvor lang tid et hus skal være beboet for at
man ikke bliver beskattet, men kan ikke finde et præcis tal.

Jeg har ledt lidt på Told og Skat side, og har fundet nogle sager hvor man
vurdere om huset har været beboet eller ej ud fra strømforbruget osv, men
ikke nogle steder hvor der står noget om hvor mange dag/mdr man skal bebo
huset bla denne
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=205461&vID=0

så har jeg hørt en lille fugl synge om man ikke skal betale ejedomsværdiskat
når man ikke bebor et hus, er der nogle som ved noget om det ?

Mvh Jesper

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-09-04 21:26

"Jesper Pedersen" skrev 23.09.2004 22:10:

> [...]
> ikke nogle steder hvor der står noget om hvor mange dag/mdr man skal bebo

Der kan ikke gives et præcist tidsrum. Det er en konkret vurdering om "huset
eller lejligheden har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en
del af eller hele den periode, hvori denne har ejet ejendommen" jf.
ejendomsavancebeskatningslovens § 8. Der kigges derfor på flere faktorer for
at se, om ejendommen rent faktisk har tjent som bolig. Så det er ikke nok
fx. bare at flytte sin adresse i 6 mdr. (som det vistnok var engang).

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Diesell

Dato : 23-09-04 22:19

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD78FE07.76B4%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> at se, om ejendommen rent faktisk har tjent som bolig. Så det er ikke nok
> fx. bare at flytte sin adresse i 6 mdr. (som det vistnok var engang).

I sidste nr. (svjh) af "Ejendomsmægleren" omtaltes en dom fra Vestre
Landsret, hvorefter man fandt 1 måned tilstrækkelig. Sagen omhandlede en
lejlighed købt som forældrekøb. Dommen kan vel alene bruges som rettesnor -
der er jo mange faktorer der spiller ind....

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 24-09-04 18:50

> [...]
> lejlighed købt som forældrekøb. Dommen kan vel alene bruges som
rettesnor -
> der er jo mange faktorer der spiller ind....

findes den sag online ?

Mvh Jesper

Fra : Diesell

Dato : 24-09-04 18:59

"Jesper Pedersen" <duval@grov.dknospam> skrev i en meddelelse

> findes den sag online ?

Jeg har ikke fundet den. Den var ikke trykt i bladet, men alene
omtalt/refereret. Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder omkring dommen -
blot resultatet.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 19-10-04 19:23

On Thu, 23 Sep 2004 22:26:15 +0200, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
>at se, om ejendommen rent faktisk har tjent som bolig. Så det er ikke nok
>fx. bare at flytte sin adresse i 6 mdr. (som det vistnok var engang).

Det nævnes flere steder at "husstand" er ægtefælle og mindreårige
børn. Kan en samlever i denne forbindelse sidestilles med ægtefælle?
--
Svend Olaf

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-10-04 19:39

"Svend Olaf Mikkelsen" skrev 19.10.2004 20:22:

> Det nævnes flere steder at "husstand" er ægtefælle og mindreårige
> børn. Kan en samlever i denne forbindelse sidestilles med ægtefælle?

I hvilken forbindelse?

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 19-10-04 20:09

On Tue, 19 Oct 2004 20:38:33 +0200, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>I hvilken forbindelse?

Et hus kan eventuelt sælges uden beskatning ifølge
ejendomsavancebeskatningsloven, hvis huset har tjent som bolig for
ejeren eller dennes husstand. Er en samlever med i husstanden? Jeg
ville mene ja, men kommer i tvivl fordi det flere steder præciseres at

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-10-04 20:21

"Svend Olaf Mikkelsen" skrev 19.10.2004 21:09:

> [...]
> ville mene ja, men kommer i tvivl fordi det flere steder præciseres at
> husstand er ægtefælle og mindreårige børn.

Hvis det er en fast samlever (længere tids forudgående samliv), så kan den
pågældende efter omstændighederne vel godt anses for at være husstand.

Fra : Rune Wold

Dato : 19-10-04 21:33

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Er en samlever med i husstanden?

Hvis ejendommen har tjent til bolig for dig som ejer, så er det
ligegyldigt om en samlever tilhører hustanden. Du kan under alle
omstændigheder sælge skattefrit, jf. ordlyden.

Men ellers vil principielt hustanden også omfatte samleveren, det er
bare ikke særlig relevant.

Ordet samlever peger jo henaf at ejeren lever sammen med vedkommende,
hvorefter ejeren opfylder betingelserne ved sin egen brug af ejendommen
som bolig.

Man kan svært forestille sig mange situationer, hvor huset kan sælges
skattefrit, fordi det har tjent som bolig kun for samleveren, men ikke
for ejeren.

/Rune Wold

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-09-04 21:38

"Jesper Pedersen" <duval@grov.dknospam> wrote in

> Klip ......så har jeg hørt en lille fugl synge om man ikke skal betale
> ejedomsværdiskat når man ikke bebor et hus, er der nogle som ved noget
> om det ?

Se ejendomsværdiskatteloven særlig § 11
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0076429.htm

Poul C