kameraovervågning?
Fra : Ove Kristensen

Dato : 22-09-04 22:07

Hej !

Er det tilladt at overvåge sin indkørsel med et kamera,
indkørslen er til et rækkehus i et almennyttigt byggeri?

Hvis nej, må man så opsætte en kamera attrap?

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Denne mail er kontrolleret
med Norton Antivirus 2004.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-04 22:16

Ove Kristensen skrev:

>Er det tilladt at overvåge sin indkørsel med et kamera,
> indkørslen er til et rækkehus i et almennyttigt byggeri?

Fra lov om tv-overvågning:

§ 1.   Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej,
   plads eller lignende område, som benyttes til almindelig
   færdsel.

Stk. 2.   Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt
   gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent
   eller automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat
   eller lignende apparat. Lovens regler om tv-overvågning
   finder tilsvarende anvendelse på opsætning af sådant
   apparat med henblik på overvågning.

En (privat) indkørsel benyttes til almindelig færdsel.

>Hvis nej, må man så opsætte en kamera attrap?

Det tror jeg.

--
Bertel

Fra : F.B. [3000]

Dato : 22-09-04 22:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> finder tilsvarende anvendelse på opsætning af sådant
> apparat med henblik på overvågning.
>
> En (privat) indkørsel benyttes til almindelig færdsel.

Dvs. at jeg skal forstå det sådan at det lille overvågningskamera jeg har
siddende i bunden af min 40 m. lange indkørsel ikke er lovligt placeret?
De mennesker der kommer forbi på gaden de 40 meter nede er helt og aldeles
ukendelige, men står klart i billedet når de er små 20 m inde i indkørslen.
Dette betyder at vi igen skal leve med at postkassen smadres i en
uendelighed, gentagne indbrudsforsøg i skuret, hunder der skider i vores
indkørsel, lampetyverier, flere forsøg på biltyveri/indmad osv.??
(suk).....nu var det hele lige klinget af og alt blevet roligt!
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Frederik GS

Dato : 23-09-04 15:56

> [...]
> indkørsel, lampetyverier, flere forsøg på biltyveri/indmad osv.??
> (suk).....nu var det hele lige klinget af og alt blevet roligt!

Har haft lidt det samme problem med fulderikker som ringer på vores dør sent
om natten. Det var lidt et problem at skræmme dem væk med en hjemmelavet
webcam-foran-opgangen-løsning og derefter et skilt med "Smil - du er på!"
ved hoveddøren.

Men vær kreativ : vinklen af kameraet kan evt. justere - eller hele
apperatet flyttes - så der intet offentligt område er i vinklen på noget
tidspunkt. Således fik jeg at vide reglen skulle forstås : film hvad du vil,
men ha' ikke offentlige områder i skuddet. Idet en person træder ind i din
indkørsel kan du tage closeups hvis du har lyst - bare man ikke kan se
fortovet bagved.

Igen, jeg har intet juridisk begreb (lidt af en udmelding) men fik det
engang forklaret som beskrevet. Håber det er dig til hjælp.

VH Frederik