/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Tilbagebetaling af beløb ved Dankort-køb.
Fra : Lars


Dato : 22-09-04 10:02

I går forsøgte jeg at betale med Dankort i min lokale Favør.
Terminalen nægtede at samarbejde og gav ifølge kasseassistenten fejlen
"Terminalen svarer ikke". Efter flere forsøg uden held fandt jeg ud af,
at jeg havde kontanter nok til at betale alligevel, så vi droppede
Dankortforsøgene. Fint nok...alle var glade.

I dag kan jeg så konstatere, at beløbet alligevel er trukket på min
konto. Hvad gør jeg nu?

Skal kravet om tilbagebetaling rettes mod Favør eller mod min bank?

Mvh
Lars

 
 
Morten Bjergstrøm (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 22-09-04 11:32

Lars <larso@spymac.com> skrev:

> I går forsøgte jeg at betale med Dankort i min lokale Favør.
> Terminalen nægtede at samarbejde og gav ifølge kasseassistenten
> fejlen "Terminalen svarer ikke". Efter flere forsøg uden held
> fandt jeg ud af, at jeg havde kontanter nok til at betale
> alligevel, så vi droppede Dankortforsøgene. Fint nok...alle var
> glade.
>
> I dag kan jeg så konstatere, at beløbet alligevel er trukket på
> min konto. Hvad gør jeg nu?
>
> Skal kravet om tilbagebetaling rettes mod Favør eller mod min
> bank?

Gå ned i Favør med kvitteringen, der beviser at du har betalt kontant i
første omgang så bør Favør betale beløbet tilbage med det samme. Hvis
de ikke gør kan det blive svært og det kan måske blive nødvendigt med
en tur om domstolene uden garanti for at vinde.

Du hæfter selv for misbrug op til 1200,- når pinkoden er brugt så
banken kan nok ikke gøre noget.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili

Lars (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 22-09-04 11:56

Morten Bjergstrøm wrote:
> Lars <larso@spymac.com> skrev:
>
>
>>I går forsøgte jeg at betale med Dankort i min lokale Favør.
>>Terminalen nægtede at samarbejde og gav ifølge kasseassistenten
>>fejlen "Terminalen svarer ikke". Efter flere forsøg uden held
>>fandt jeg ud af, at jeg havde kontanter nok til at betale
>>alligevel, så vi droppede Dankortforsøgene. Fint nok...alle var
>>glade.
>>
>>I dag kan jeg så konstatere, at beløbet alligevel er trukket på
>>min konto. Hvad gør jeg nu?
>>
>>Skal kravet om tilbagebetaling rettes mod Favør eller mod min
>>bank?
>
>
> Gå ned i Favør med kvitteringen, der beviser at du har betalt kontant i
> første omgang så bør Favør betale beløbet tilbage med det samme. Hvis
> de ikke gør kan det blive svært og det kan måske blive nødvendigt med
> en tur om domstolene uden garanti for at vinde.
>
> Du hæfter selv for misbrug op til 1200,- når pinkoden er brugt så
> banken kan nok ikke gøre noget.
>

Tak for svaret.

Jeg vil prøve at tale med Favør.

Man hæfter muligvis selv for misbrug op til kr. 1200.-, men det er jo
ikke misbrug, der er tale om. Det er jo en fejl i enten terminalen eller
kommunikationen med PBS. Det var derfor jeg overvejede om det var
banken, der skulle bringes på banen. Så vidt jeg ved, har banken pligt
til at tilbageføre beløb der er opkræves uretmæssigt, når betalingen er
sket via Dankort. Sådan er det i hvert fald, hvis man handler via
internettet. Jeg kan ikke se det skulle være anderledes, fordi man
handler i en fysisk butik.

Mvh
Lars

Morten Fruergaard (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-09-04 12:52

Lars telepaterede følgende til sin PC:
> Sådan er det i hvert fald, hvis man
> handler via internettet. Jeg kan ikke se det skulle være anderledes,
> fordi man handler i en fysisk butik.

Det er noget helt andet, når handlen er foretaget over nettet..

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Per Christoffersen (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-09-04 13:07


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:41516756$0$39260$14726298@news.sunsite.dk...
> Lars telepaterede følgende til sin PC:
>> Sådan er det i hvert fald, hvis man
>> handler via internettet. Jeg kan ikke se det skulle være anderledes,
>> fordi man handler i en fysisk butik.
>
> Det er noget helt andet, når handlen er foretaget over nettet..

Ikke lige i denne situation (jeg tror du tænker på hvornår sælger må trække
pengene ved fjernsalg).
Betalingskortloven:
§ 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af andres
uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel, medmindre andet følger af
stk. 2-6. Brugeren hæfter kun efter stk. 2-6, hvis transaktionen er korrekt
registreret og bogført.



Det er §11 der er den centrale. Hævningen af pengene er uberettiget, fordi
der jo er betalt kontakt (og af flere andre årsager).

Som det ses skelnes der ikke imellem forskellige typer salg.



/Per



Bertel Lund Hansen (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-09-04 13:03

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev:

>Det er noget helt andet, når handlen er foretaget over nettet..

Der er forskel på butikshandel og fjernhandel, men reglerne for
kortbetalinger i de to tilfælde er ens.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-09-04 13:02

Lars skrev:

>Man hæfter muligvis selv for misbrug op til kr. 1200.-, men det er jo
>ikke misbrug, der er tale om.

Korrekt. Hæftelse er irrelevant.

>Så vidt jeg ved, har banken pligt til at tilbageføre beløb der er
>opkræves uretmæssigt, når betalingen er sket via Dankort.

Korrekt.

>Sådan er det i hvert fald, hvis man handler via internettet. Jeg kan ikke
>se det skulle være anderledes, fordi man handler i en fysisk butik.

Sådan kan man ikke ræsonnere. Reglerne 'indses' ved at man læser
dem - ikke ved at man prøver at gætte dem.

Men reglerne for kortbetalinger er ens uanset hvordan man
handler.

Beløbet er imidlertid ikke hævet uretmæssigt. Hvis terminalen har
modtaget dine indtastninger, skal den naturligvis reagere ved at
overføre beløbet. At der så går kludder i kvitteringerne, gør
ikke hævningen uretmæssig.

Der foreligger blot en fejl der skal ordnes.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 22-09-04 13:45

Bertel Lund Hansen wrote:

>
> Beløbet er imidlertid ikke hævet uretmæssigt. Hvis terminalen har
> modtaget dine indtastninger, skal den naturligvis reagere ved at
> overføre beløbet. At der så går kludder i kvitteringerne, gør
> ikke hævningen uretmæssig.

Tja...Det er rigtigt nok. Jeg betjente jo selv terminalen og bad den om
at trække nogle penge, så du har ret i, at det ikke er uretmæssigt. Det
uhensigtsmæssige er blot, at terminalen reagerede med en fejlmeddelelse
i stedet for at kvittere med et ok.

> Der foreligger blot en fejl der skal ordnes.

Enig.

Tak for svaret.

Mvh
Lars.


RH (22-09-2004)
Kommentar
Fra : RH


Dato : 22-09-04 11:50


> I går forsøgte jeg at betale med Dankort i min lokale Favør.
> Terminalen nægtede at samarbejde og gav ifølge kasseassistenten fejlen
> "Terminalen svarer ikke". Efter flere forsøg uden held fandt jeg ud af,
> at jeg havde kontanter nok til at betale alligevel, så vi droppede
> Dankortforsøgene. Fint nok...alle var glade.
>
> I dag kan jeg så konstatere, at beløbet alligevel er trukket på min
> konto. Hvad gør jeg nu?
>
> Skal kravet om tilbagebetaling rettes mod Favør eller mod min bank?

Gå ned i Favør med et konto-udskrift og din bon fra igår - og det bedste er
hvis du har de afviste dankort-bonner også. Hvis du har smidt bonnen væk er
det måske muligt for personalet via en computer at finde frem til gamle
bonner, hvis du kan huske hvilken kasse du handlede ved og hvornår på dagen
det ca. var. Men det kommer an på hvor moderne udstyr din lokale Favør har.

Så er jeg sikker på at du nok skal få dine penge igen

/Sanne
(der selv har været med til at rette samme type fejl, da jeg arbejdede i
kundeservice i Føtex)



Lars (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 22-09-04 12:00

RH wrote:

>>I går forsøgte jeg at betale med Dankort i min lokale Favør.
>>Terminalen nægtede at samarbejde og gav ifølge kasseassistenten fejlen
>>"Terminalen svarer ikke". Efter flere forsøg uden held fandt jeg ud af,
>>at jeg havde kontanter nok til at betale alligevel, så vi droppede
>>Dankortforsøgene. Fint nok...alle var glade.
>>
>>I dag kan jeg så konstatere, at beløbet alligevel er trukket på min
>>konto. Hvad gør jeg nu?
>>
>>Skal kravet om tilbagebetaling rettes mod Favør eller mod min bank?
>
>
> Gå ned i Favør med et konto-udskrift og din bon fra igår - og det bedste er
> hvis du har de afviste dankort-bonner også. Hvis du har smidt bonnen væk er
> det måske muligt for personalet via en computer at finde frem til gamle
> bonner, hvis du kan huske hvilken kasse du handlede ved og hvornår på dagen
> det ca. var. Men det kommer an på hvor moderne udstyr din lokale Favør har.
>
> Så er jeg sikker på at du nok skal få dine penge igen
>
> /Sanne
> (der selv har været med til at rette samme type fejl, da jeg arbejdede i
> kundeservice i Føtex)
>
>

Terminalen kom aldrig så langt at den lavede en bon for de fejlramte
forsøg, så disse har jeg ikke.
Jeg har naturligvis bonen for den kontante betaling, så jeg smutter
forbi og taler med Favør i dag.

Mvh
Lars.

Claus E Beyer (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 22-09-04 16:35

"RH" <robin@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4151582d$0$13817$ba624c82@nntp05.dk.telia.net

> Gå ned i Favør med et konto-udskrift og din bon fra igår - og det bedste er
> hvis du har de afviste dankort-bonner også. Hvis du har smidt bonnen væk er
> det måske muligt for personalet via en computer at finde frem til gamle
> bonner, hvis du kan huske hvilken kasse du handlede ved og hvornår på dagen
> det ca. var. Men det kommer an på hvor moderne udstyr din lokale Favør har.

> Så er jeg sikker på at du nok skal få dine penge igen

> /Sanne
> (der selv har været med til at rette samme type fejl, da jeg arbejdede i
> kundeservice i Føtex)

Det minder mig om en gang i efteråret 87 eller 88 hvor jeg handlede i Sorgenfri
Supermarked og under en dankort-ekspedition blev jeg bedt om at føre Dankortet
atter en gang gennem terminalen, da der angiveligt var sket en fejl. Jeg spurgte
den unge pige ved kassen, "Nu får jeg vel ikke beløbet trukket to gange?".
"Nej", svarede hun, men hvad tror I der skete? Næste dag kunne jeg se at beløbet
var hævet to gange. Jeg fik til sidst beløbet retur, men det holdt hårdt for
butik sendte mig til bank og bank sendte mig til butik flere gange, inden jeg
tilsidst fik beløbet betalt retur af butikken.

Bankerne har nok i tidens løb haft flere af den slags tilfælde, for man har
sidenhen indført en "sikkerhedsregel", der gør at der inden for 3 minutter ikke
kan hæves nøjagtigt det samme beløb fra det samme Dankort på den samme terminal.
DSB har dog en dispensation fra den regel, da det skal være muligt at købe to
eller flere billetter med det samme Dankort i den samme dankort-automat lige
efter hinanden.

Claus


Lars (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 23-09-04 09:20

Claus E Beyer wrote:

> Det minder mig om en gang i efteråret 87 eller 88 hvor jeg handlede i Sorgenfri
> Supermarked og under en dankort-ekspedition blev jeg bedt om at føre Dankortet
> atter en gang gennem terminalen, da der angiveligt var sket en fejl. Jeg spurgte
> den unge pige ved kassen, "Nu får jeg vel ikke beløbet trukket to gange?".
> "Nej", svarede hun, men hvad tror I der skete? Næste dag kunne jeg se at beløbet
> var hævet to gange. Jeg fik til sidst beløbet retur, men det holdt hårdt for
> butik sendte mig til bank og bank sendte mig til butik flere gange, inden jeg
> tilsidst fik beløbet betalt retur af butikken.

Jeg var forbi Favør i går, og talte med dem. Der var ikke så meget pjat.
Jeg fik pengene med det samme og et stort smil, så ingen problemer der.

/Lars

Jørgen Linde Sørense~ (28-09-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Linde Sørense~


Dato : 28-09-04 11:31

Lars <larso@spymac.com> skrev et indlæg
<4152874f$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

>Jeg var forbi Favør i går, og talte med dem. Der var ikke så meget pjat.
>Jeg fik pengene med det samme og et stort smil, så ingen problemer der.

Har du efterfølgende tjekket din konto?

Jeg har selv nogle (ret få) gange oplevet ved kludder med
dankortterminaler - beløbet er så blevet hævet to gange, men er indsat
igen én gang - hvilket godt kan stå et par linier nede på
kontoudtoget så man ikke lige ser det - og dermed er der reelt kun
betalt een gang.

Hvis dette også er tilfældet hos dig kan det jo godt være det giver et
"juridisk problem" hvis du ikke betaler dem tilbage igen
--
mvh
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Morten Bjergstrøm (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 23-09-04 09:30

Lars <larso@spymac.com> skrev:

> Jeg var forbi Favør i går, og talte med dem. Der var ikke så meget
> pjat. Jeg fik pengene med det samme og et stort smil, så ingen
> problemer der.

Rart og godt, at du melder tilbage.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste