Vedr. Køb af vare uden dansk brugs anvisni~
Fra : Lars Jørgensen // 27~

Dato : 20-09-04 19:42

Hejsa Ng.

Har netop købt en ny zyxel router.

Denne har ingen dansk brugsanvisning med. Skal der ikke være det når varen
bliver solgt i danmark?

Jeg ringede til zyxel og de fortalte mig at det skulle de ikke levere, men
det skulle dem jeg havde købt den af.

Jeg ringede til vildepriser.dk for at forhøre om mit problem.

Her snakkede jeg med en meget uhøflig person ved navn KIM, som fortalte mig
at det kunne han ikke gøre noget ved, han havde ihvertfalt ikke tænkt sig at
lave en, og hvis der var flere problemer kunne jeg jo bare levere varen
tilbage, og få mine penge tilbage, også kunne jeg jo bare lade være med at
købe dette produkt?

Er der noget jeg kan gøre så jeg kan få denne manual på dansk, og hvad med
vildepriser.dk kan de godt bare gøre som de gør?

På forhånd tak
Lars

Fra : vmx

Dato : 20-09-04 21:01

"Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> skrev i en
meddelelse news:414f2499$0$253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa Ng.
>
> Har netop købt en ny zyxel router.

Hvad er det for en zyxel router, model?

Fra : David T. Metz

Dato : 21-09-04 11:18

vmx wrote:
> "Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> skrev i en
> meddelelse news:414f2499$0$253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvad er det for en zyxel router, model?

Butikken har kun én:
ZyWALL HomeVPN II

David

Fra : Lars Jørgensen // 27~

Dato : 21-09-04 14:58

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> skrev i en
> meddelelse news:414f2499$0$253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Det er en Zywall 5

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 20-09-04 21:33

> Er der noget jeg kan gøre så jeg kan få denne manual på dansk, og hvad med
> vildepriser.dk kan de godt bare gøre som de gør?

Læs
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/manglende-brugsanv/
og http://www.forbrug.dk/oss/36/

her er dine svar

Allan Bach

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 22:31

> [...]

> Hejsa Ng.
>
> Har netop købt en ny zyxel router.
>
> Denne har ingen dansk brugsanvisning med. Skal der ikke være det

Det er der ikke noget ultimativt krav om.

Det er Markedsføringsloven, der definerer, hvornår der skal dansk
vejledning med:
§ 3. Ved tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale eller efter
omstændighederne på leveringstidspunktet skal der gives en efter
formuegodets eller ydelsens art forsvarlig vejledning, når denne er af
betydning for bedømmelsen af godets eller ydelsens karakter eller
egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og
vedligeholdelsesmulighed.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-09-04 20:14

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det er der ikke noget ultimativt krav om.

Jo, men bare ikke for en router. Det er en følge af EU-samarbejdet, at
der skal medfølge betjeningsmanualer og lign. til det sprog, hvor
teknisk maskinel sælges (værktøjs-, bearbejdnings-maskiner og andet
teknisk og lign, frit fra hukommelsen). Mener at det hænger sammen med
bl.a. CE-mærkningskravene, men jeg er lidt rusten i disse regler...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-09-04 07:58

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> skrev:

> Jo,

Nej. Hvis du nu havde læst den §§ jeg citerede så ville du have
opdaget, at det ikke er korrekt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 22-09-04 08:33

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej. Hvis du nu havde læst den §§ jeg citerede så ville du have
> opdaget, at det ikke er korrekt.

Er det ikke en skin-diskussion? Martin gav dig jo ret, Morten.

David

Fra : HKJ

Dato : 22-09-04 16:47

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Nej. Hvis du nu havde læst den §§ jeg citerede så ville du have
> opdaget, at det ikke er korrekt.

De §§ siger ikke alt, f.eks. stiller maskindirektivet ubetinget krav om en
dansk vejledning.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 16:54

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> De §§ siger ikke alt, f.eks. stiller maskindirektivet ubetinget krav om en
> dansk vejledning.

Har du et link til dette direktiv?

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-09-04 22:28

HKJ wrote:

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> De §§ siger ikke alt, f.eks. stiller maskindirektivet ubetinget krav om en
> dansk vejledning.

Lige nøjagtigt! Det var netop maskindirektivet jeg tænkte på (nu dukker
det op fra hukommelsen)

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-09-04 16:58

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> Har du et link til dette direktiv?

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=da&numdoc=389l0392

Men det er på ingen måde relevant i denne debat.
Det fremgår allerede af definitionsdelen i direktivets artikel 1.

Umiddelbart ser jeg heller ikke noget krav om vejledning på
lokalsproget.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 17:14

> http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=da&numdoc=389l0392

Tak.

> Men det er på ingen måde relevant i denne debat.

Det var lige det jeg ville have klarlagt

> Det fremgår allerede af definitionsdelen i direktivets artikel 1.

det må man sige, ja.

/Per

Fra : HKJ

Dato : 22-09-04 17:28

> [...]
> Det fremgår allerede af definitionsdelen i direktivets artikel 1.
>
> Umiddelbart ser jeg heller ikke noget krav om vejledning på

Det er da imponerende, at du ved mere, end de folk jeg betaler for at hjælpe
mig med at opfylde bl.a. maskindirektivet (og de tjener ikke flere penge,
fordi de siger, jeg skal lave en vejledning på lokalsproget).

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-09-04 17:43

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> [...]
> at hjælpe mig med at opfylde bl.a. maskindirektivet (og de tjener
> ikke flere penge, fordi de siger, jeg skal lave en vejledning på

Du er efterhånden mere end almindeligt trættende. Prøv at læs, hvad der
rent faktisk står i direktivet. Det er rent faktisk det, der er
relevant. Og husk der er ikke noget, der hedder forarbejder i
forbindelse med direktiver. Det eneste, der lægger til grund for
tolkningen er, hvad der rent faktisk står i direktivteksten.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HKJ

Dato : 22-09-04 17:54

> Du er efterhånden mere end almindeligt trættende.

Måske fordi jeg har erfaring og du kun gætter?

> [...]
> forbindelse med direktiver. Det eneste, der lægger til grund for
> tolkningen er, hvad der rent faktisk står i direktivteksten.

Min interresse går ikke på at tolke en lovtekst og finde alle andre
relevante love, men derimod at få løst en opgave.

Når flere eksperter, uafhængig af hinanden, siger at der kræves en
vejledning på lokalsproget, ifølge maskindirektivet, så tror jeg på det.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 18:16

> Min interresse går ikke på at tolke en lovtekst og finde alle andre
> relevante love, men derimod at få løst en opgave.

Loven er nu god nok, hvis man vil have syn for sagen.
Direktivet er i Danmark implementeret ved Arbejdstilsynets bekendtgørelse
nr. 561 af 24. juni 1994
Det finder man her:
http://www.at.dk/sw4848.asp

Her kan man læse:
§34
Stk. 2. Brugsanvisningen skal være fyldestgørende og let forståelig for dem,
der kan påregnes at skulle benytte den. Den skal være affattet på dansk,
medmindre andet følger af særregler, eller direktøren for Arbejdstilsynet
tillader eller stiller krav om et andet sprog.

Det samme findes også længere nede i teksten (Bilag 1).

Og det tog kun 8 minutters googling at finde det

/Per

Fra : HKJ

Dato : 22-09-04 18:30

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
> Direktivet er i Danmark implementeret ved Arbejdstilsynets bekendtgørelse
> nr. 561 af 24. juni 1994
> Det finder man her:
> http://www.at.dk/sw4848.asp

Jeg kiggede også lidt og fandt en vejledning fra arbejdstilsynet:
http://www.at.dk/sw9738.asp?bPreview=true&bEdit=true&pre24-02-2004155726=1#a
fs5

Men formålet med mit første indlæg var faktisk at gøre Morten opmærksom på,
at markedsføringsloven ikke er det eneste sted, der kan stilles krav om
dansk brugsanvisning. Sådan et krav kan optræde mange andre steder og
sommetider er det endda ufravigeligt (som her).

Men som sædvanlig ved Morten jo bedst. LOL

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 18:49

> [...]
> dansk brugsanvisning. Sådan et krav kan optræde mange andre steder og
> sommetider er det endda ufravigeligt (som her).

En lille kommentar:
Kravet kan jo fraviges, men det kræver en form for dispensation fra AT.

Og så håber jeg også, at vi er enige om, at maskindirektivet ikke finder
anvendelse på den omtalte router i den oprindelige tråd (bare for at ingen
skal drage forkerte konklusioner).

/Per

Fra : HKJ

Dato : 22-09-04 18:53

> "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
>
> En lille kommentar:
> Kravet kan jo fraviges, men det kræver en form for dispensation fra AT.

Der står ellers i vejledningen (Lige før punkt 1.1):
-----------------
Der kan ikke dispenseres fra kravene i Maskindirektivet i det enkelte
medlemsland. Der kan heller ikke stilles strengere krav end dem, direktivet
foreskriver.
-----------------

> Og så håber jeg også, at vi er enige om, at maskindirektivet ikke finder
> anvendelse på den omtalte router i den oprindelige tråd (bare for at ingen
> skal drage forkerte konklusioner).

Helt enig.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 19:08

> [...]
> Der kan ikke dispenseres fra kravene i Maskindirektivet i det enkelte
> medlemsland. Der kan heller ikke stilles strengere krav end dem,

Ja, men i selve implementeringen (AT-bekendtgørelsen) står jo, at der er
mulighed for det, hvis AT-direktøren giver liv (§34, stk. 2 som jeg citerde
før).
Så det er en del af direktivet (ihvertfald i den danske implementering, som
er den vi må rette os efter herhjemme), og dermed er der ikke tale om en
dispensation fra direktivet, men om at udnytte en mulighed, der er angivet i
direktivet.

Man må nok forestille sig, at det ikke så tit sker.

Vejledninger er i øvrigt ikke bindende, men er udtryk for ATs praksis eller
syn på et bestemt område.

/Per

Fra : HKJ

Dato : 22-09-04 19:21

> [...]

citerde
> før).

> Man må nok forestille sig, at det ikke så tit sker.

Mon ikke det kun sker, hvis det kan dokumenteres at udstyret kun skal
betjenes af udenlansk arbejdskraft.

> Vejledninger er i øvrigt ikke bindende, men er udtryk for ATs praksis
eller
> syn på et bestemt område.

Kravet om at vi skal følge EU direktivet 100%, gør nok at der ikke er mange
fortolkningsmuligheder.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-09-04 22:39

HKJ wrote:

> [...]
> sommetider er det endda ufravigeligt (som her).
>
> Men som sædvanlig ved Morten jo bedst. LOL

Jeg er meget enig i at Morten har taget fejl, da han skrev at
markedsføringsloven var den eneste relevante (citat: "Nej. Hvis du nu
havde læst den §§ jeg citerede så ville du have opdaget, at det ikke er
korrekt") m.m.

Jeg kan fortælle at der hvor jeg arbejder i øjeblikket, og som er
markedsførende i verden indenfor støberimaskiner, har det været dyrt at
skulle oversætte samtlige manualer for hvert produkt til lokalsprogene i
EU... Tekniske oversættelser af tykke manualer: det er ikke noget man
"bare lige gør".

Men det er altså et EU-krav og gælder i alle EU-lande, mht. oversættelse
af sprog for især "farlige maskiner" og derfor kan jeg ganske enkelt i
meget høj grad nikke genkendende til det HKJ skriver omkring
oversættelse og rådgivning...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 07:17

> [...]

> markedsføringsloven var den eneste relevante (citat: "Nej. Hvis du
> nu havde læst den §§ jeg citerede så ville du have opdaget, at det

Problemet for dig og HKJ er, at jeg har ret.

I skulle tage at overveje, hvad maskindirektivet omfatter før I gør jer
klogere end I er.

> [...]
> jeg ganske enkelt i meget høj grad nikke genkendende til det HKJ
> skriver omkring oversættelse og rådgivning...

Men HKJ skriver noget vrøvl, der er komplet irrellevant for denne tråds
emne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-09-04 08:49

> I skulle tage at overveje, hvad maskindirektivet omfatter før I gør jer
> klogere end I er.

Du kunne jo også læse indlæggene igen, og nøje overveje hvad der påstås om
maskindirektivets rækkevidde, og hvilke dele af dit indlæg der kommenteres
på.

Det er ingen skam at tage fejl, men det er dumt at fremture.

Hvis du mener at den danske implementering af maskindirektivet er i strid
med direktivet (stiller for høje betingelser) så er der en oplagt sag for de
danske maskinproducenter.
Men inden du kommer så vidt, så skulle du måske overveje om ikke de
ministerielle eksperter alligevel ved bedst (ligesom kommissionens...) og om
det måske var umagen værd at læse bilagene til maskindirektivet også, inden
konklusionerne drages.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 09:28

> Du kunne jo også læse indlæggene igen, og nøje overveje hvad der
> påstås om maskindirektivets rækkevidde, og hvilke dele af dit
> indlæg der kommenteres på.

Prøv du nu at læs indlæggene.

> Det er ingen skam at tage fejl, men det er dumt at fremture.

Det kunne du så meget passende rette mod HKJ. Jeg tager heller ikke
denne gang fejl, hvilket er ret åbentlyst, hvis man tager sig tid til
at læse lovgivningen, der diskuteres i denne tråd.

> Hvis du mener at den danske implementering af maskindirektivet er
> i strid med direktivet (stiller for høje betingelser) så er der en
> oplagt sag for de danske maskinproducenter.

Jeg har på intet tidspunkt diskuteret den danske implementering af
maskindirektivet og jeg vil bede dig fremover at undlade at lægge mig
ord i munden.
I øvrigt skulle du overveje, hvad Arbejdstilsynets bekendtgørelser
omfatter før du fremturer som du gør i dit indlæg som jeg her besvarer.
Ydermere kan du læse bekendtgørelsen §2, der modsvarer direktivets
artikel 1

§ 2. Ved tekniske hjælpemidler forstås i denne bekendtgørelse:

1. maskiner, beholdere, apparater, redskaber og enhver anden
lignende indretning. Der
a) anvendes ved forarbejdningen af et produkt,
b) anvendes til frembringelsen af et arbejdsresultat, herunder
til transport og opbevaring, eller
c) tjener til udførelsen af en teknisk proces, og
2. dele til sådanne indretninger, præfabrikerede konstruktioner og
enhver anden tilvirket genstand, der er beregnet til sammen med andre
genstande at indgå i en færdig enhed.

> [...]
> kommissionens...) og om det måske var umagen værd at læse bilagene
> til maskindirektivet også, inden konklusionerne drages.

Nu må da lige tage at styre dig en gang. Jeg har intet skrevet her i
denne tråd, der er i modstrid med, hvad der følger af dansk lovgivning,
EU-lovgivning, Arbejdstilsynets tolkninger samt Forbrugeromdsmandens og
Forbrugerstyrelsens tolkninger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-09-04 10:03

> Det kunne du så meget passende rette mod HKJ. Jeg tager heller ikke
> denne gang fejl, hvilket er ret åbentlyst, hvis man tager sig tid til
> at læse lovgivningen, der diskuteres i denne tråd.

Hvad er det HKJ tager fejl i?
Og hvor er det han skriver det fejlagtige?

Du må hellere citere direkte hvis vi skal have en afklaring.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 10:08

> Hvad er det HKJ tager fejl i?
> Og hvor er det han skriver det fejlagtige?
>
> Du må hellere citere direkte hvis vi skal have en afklaring.

Jeg må ingenting. Det fremgår i øvrigt klart, hvad bla. du gør galt i
denne tråd.

Læs hvad jeg har skrevet i tråden og overvej, hvad tråden handler om.
Uden at røbe for meget så handler tråden ikke om noget, der er omfattet
af maskindirektivet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-09-04 10:18

> Læs hvad jeg har skrevet i tråden og overvej, hvad tråden handler om.
> Uden at røbe for meget så handler tråden ikke om noget, der er omfattet
> af maskindirektivet.

Men det kom den til.
Det overså du bare.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 10:49

> Men det kom den til.

Nej det kom den nemlig ikke til.

> Det overså du bare.

Det er svært at overse noget, der ikke er der.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-09-04 10:56

> Nej det kom den nemlig ikke til.

Okay.
Alle andre, der deltager i denne tråd end du, har forstået at HKJ udtalte
sig generelt og ikke specifikt om routeren.

EOD.

/Per

Fra : Gerner

Dato : 22-09-04 20:29

On Wed, 22 Sep 2004 19:16:19 +0200, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Det samme findes også længere nede i teksten (Bilag 1).
>
>Og det tog kun 8 minutters googling at finde det

Kan nogen forklare sammenhængen mellem erhvervslivets indkøb af maskiner og en
privatpersons hobbyindkøb ?
Kan nogen forklare hvor farlig indmaden (excl strømforsyningen) i en computer er
i forhold til en elhøvl ?
Hvad med brugen af en computer contra en elhøvl ?
Hvor er det vigtigts at have en dansk brugsanvisning ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-09-04 18:13

"Morten Bjergstrøm" skrev 22.09.2004 18:43:

> Og husk der er ikke noget, der hedder forarbejder i
> forbindelse med direktiver. Det eneste, der lægger til grund for
> tolkningen er, hvad der rent faktisk står i direktivteksten.

I en del direktiver (jeg skal ikke kunne sige, om det er alle) er der en
række "betragtninger" før direktivteksten. De har i allerhøjeste grad
betydning for fortolkningen.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 07:13

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> I en del direktiver (jeg skal ikke kunne sige, om det er alle) er
> der en række "betragtninger" før direktivteksten. De har i
> allerhøjeste grad betydning for fortolkningen.

Ja men de egentlige forarbejder som finder anvendelse ved tolkningen af
dansk lovgivning er slet ikke offentligt tilgængelige ved EUs
lovgivning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 07:16

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> [...]
> kan stilles krav om dansk brugsanvisning. Sådan et krav kan
> optræde mange andre steder og sommetider er det endda ufravigeligt

Kravet er ikke ufravigeligt.
Læs den lovgivning du kommenterer.

> Men som sædvanlig ved Morten jo bedst. LOL

Nu synes jeg rent faktisk, at du skulle læse direktivets artikel 1 for
at finde ud af hvad det omfatter.

Og ja jeg ved bedre end du gør i enhvert tænkeligt spørgsmål.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 23-09-04 10:16

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nu synes jeg rent faktisk, at du skulle læse direktivets artikel 1 for
> at finde ud af hvad det omfatter.

Hvorfor skal HKJ det? Det har der jo ikke været uenighed om i tråden på
noget tidspunkt? Det ser unægteligt ud som om du skyder HKJ i skoene at han
skulle mene at direktivet ver relevant for spørgsmålet om routeren.

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 10:51

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev:

> Hvorfor skal HKJ det?

For at finde ud hvad Maskindirektivet omfatter. Det samme gælder en 2-3
andre deltagere i denne tråd.

> Det har der jo ikke været uenighed om i
> tråden på noget tidspunkt?

Uenighed om hvad?

> Det ser unægteligt ud som om du skyder
> HKJ i skoene at han skulle mene at direktivet ver relevant for
> spørgsmålet om routeren.

Det må han jo mene i og med, at han gentagne gange har påstået, at mit
oprindelige svar er forkert (hvilket det ikke er!).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-09-04 10:59

> For at finde ud hvad Maskindirektivet omfatter. Det samme gælder en 2-3
> andre deltagere i denne tråd.

Den eneste der ikke har fattet hvad HKJs indlæg omfatter er vist nok dig
selv.
Som det fremgår af andre indlæg er der rørende enighed om, at
maskindirektivet ikke gælder for den omtalte router.
Det er nemt at antyde at andre er fatsvage, men det virker ikke særlig
overbevisende, når du ikke kan dokumentere, at vi tager fejl.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 11:11

> Den eneste der ikke har fattet hvad HKJs indlæg omfatter er vist
> nok dig selv.

Lad du nu være med at udtal dig om hvad andre forstår og hvad andre
ikke forstår.

> [...]
> Det er nemt at antyde at andre er fatsvage, men det virker ikke
> særlig overbevisende, når du ikke kan dokumentere, at vi tager

Dokumentationen er i tråden. Hvor overbevisende kan det blive?
I øvrigt har bla. du flere gange påstået, at jeg har taget fejl om
noget jeg slet ikke har udtalt mig om. Da jeg dokumenterer dette så
bliver det bare klippet væk. Det er simpelthen imponerende og dybt
uacceptabelt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-09-04 11:31

> Lad du nu være med at udtal dig om hvad andre forstår og hvad andre
> ikke forstår.

Af et andet indlæg fremgår (citat)
"Per skriver:
Og så håber jeg også, at vi er enige om, at maskindirektivet ikke finder
anvendelse på den omtalte router i den oprindelige tråd (bare for at ingen
skal drage forkerte konklusioner).

HKJ svarer:
Helt enig."

Det er muligt at jeg ikke akn give en fuldstændig uddybende forklaring på
alt hvad HKJ forstår men på baggrund af det citerede tør jeg godt lægge
hovedet på blokken hvad angår hans opfattelse af forhodlet mellem routeren
og maskindirektivet. Og det må vidst række i denne sag.

David T. Metz skriver i et indlæg:
"Hvorfor skal HKJ det? Det har der jo ikke været uenighed om i tråden på
noget tidspunkt? Det ser unægteligt ud som om du skyder HKJ i skoene at han
skulle mene at direktivet ver relevant for spørgsmålet om routeren."

Det vil jeg gerne tage til indtægt for dels, at DTM er af samme opfattelse,
som HKJ og mig hvad angår direktivet, og også at han har forstået at HKJ
ikke mener, at maskindirektivet omfatter routeren.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 23-09-04 21:45

Per Christoffersen wrote:

> Det vil jeg gerne tage til indtægt for dels, at DTM er af samme
> opfattelse, som HKJ og mig hvad angår direktivet, og også at han har
> forstået at HKJ ikke mener, at maskindirektivet omfatter routeren.

Jada

David

Fra : Dizz

Dato : 20-09-04 22:36

"Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> wrote in message
> Hejsa Ng.

> Denne har ingen dansk brugsanvisning med. Skal der ikke være det når varen
> bliver solgt i danmark?

Brug http://www.zyxel.dk er den helt gal så ring til dem, de vil sikkert
gerne hjælpe dig.

--
Morten Birkelund

Fra : Gerner

Dato : 21-09-04 15:01

On Mon, 20 Sep 2004 20:42:28 +0200, "Lars Jørgensen // 2750"
<nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Hejsa Ng.
>
>Har netop købt en ny zyxel router.
>
>Denne har ingen dansk brugsanvisning med. Skal der ikke være det når varen
>bliver solgt i danmark?

Du kan ikke forlange en brugsanvisning på dansk. Du skal derimod have en
vejledling på dansk til at undgå berøreing af de strømførende dele.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 21-09-04 16:07

> Du kan ikke forlange en brugsanvisning på dansk. Du skal derimod have en
> vejledling på dansk til at undgå berøreing af de strømførende dele.

Kunne du ikke prøve at forklar, hvorfor at frt stå noget andet i dette
http://www.forbrug.dk/oss/36/

Hvis man køber en router, er det vil væsentligt at vide hvordan den virker,
eller du er måske af en anden opfattelse ?

Allan Bach

Fra : David T. Metz

Dato : 21-09-04 16:49

Allan Schuster Bach wrote:

> Hvis man køber en router, er det vil væsentligt at vide hvordan den
> virker, eller du er måske af en anden opfattelse ?

Det er jo lidt en vurderingssag. Man har i hvert fald ikke krav på en
beskrivelse af hvordan den virker. Men måske af hvordan man bruger den. Hvor
detaljeret den skal være er næppe helt klart.

David

Fra : Gerner

Dato : 21-09-04 22:35

On Tue, 21 Sep 2004 17:07:16 +0200, "Allan Schuster Bach"
<newskonto@schuster.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Kunne du ikke prøve at forklar, hvorfor at frt stå noget andet i dette
>http://www.forbrug.dk/oss/36/

Snik-snak, kom med en lovtekst der giver dig ret til en dansk brugsanvisning.

>Hvis man køber en router, er det vil væsentligt at vide hvordan den virker,
>eller du er måske af en anden opfattelse ?

Jeg har skrevet min mening.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto