erstatningsansvarsloven
Fra : Sus@nne

Dato : 19-09-04 21:02

Hej

Hvem kan hjælpe med hvad der står med alm. ord i denne lov tekst ? Min søn
har været ude for en trafikulykke i sep. 2000 og i den forbindelse har han
lige modtaget sin erstatning, jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan
renterne skal beregnes.. Kan nogen hjælpe `??
på forhånd tak

venlig hilsen
Susanne
Betaling og forrentning.

§ 16. Godtgørelse og erstatning kan kræves betalt 1 måned efter, at
skadevolderen har været i stand til at indhente de oplysninger, der er
fornødne til bedømmelse af erstatningens størrelse. Er det, forinden endelig
opgørelse kan finde sted, givet, at skadevolderen i alt fald skal betale en
del af det krævede beløb, kan denne del forlanges udbetalt efter reglerne i
1. pkt. Et sådant udbetalt beløb samt beløb, der er udbetalt som midlertidig
erhvervsevnetabserstatning, kan ikke senere kræves tilbagebetalt eller
modregnet i andre erstatningsposter.
Stk. 2. Beløbet forrentes fra det tidspunkt, hvor det kan kræves betalt
efter stk. 1, med en årlig rente, der svarer til den fastsatte referencesats
med et tillæg på 7 pct. Som referencesats anses i denne lov den officielle
udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. 1. januar og 1.
juli det pågældende år. Justitsministeren kan hvert andet år efter
forhandling med Danmarks Nationalbank og Økonomi- og Erhvervsministeriet
ændre renten, dog således at det i 1. pkt. nævnte tillæg ikke kan fastsættes
til mindre end 7 pct.

§ 16 er ændret § 1 i lov nr. 463 af 07.06.2001 fra d. 01.07.2002
§ 16, stk. 2 er ændret ved § 2 i lov nr. 434 af 10.06.2003 for krav, der
kan kræves betalt d. 01.07.2003 eller senere.

Fra : Peter

Dato : 20-09-04 17:26

"Sus@nne" <jensens snabel a tdcadsl punktum dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige modtaget sin erstatning, jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan
> renterne skal beregnes.. Kan nogen hjælpe `??

Du må fortælle noget mere om skaden og sagsforløbet

- ellers er det 1. led i stk. 1: 1 måned efter opgørelsen ellers
sædvanligvis fra skadesdatoen, hvis der er en ansvarlig skadevolder.

/Peter

--
http://www.grauslund.com