/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returret ved fjernsalg
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 18-09-04 13:34


Ifølge forbrugerstyrelsen skal forsendelsesomkostningerne ved et fjernslag
der fortrydes (ikke returomkostningerne) også returneres af sælger.

Spørgsmålet har jo - må man nok sige - været oppe at vende et par gange her
i gruppen, og jeg mener, at der har været noget om, at den erhvervsdrivende
kan undgå dette ved at udspecificere forsendelsen eller lignende. Er der
nogen, der kan huske "tricket" og evt. om der er afgørelser på det?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


 
 
Bertel Lund Hansen (18-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-09-04 13:58

Kristian Storgaard skrev:

>Spørgsmålet har jo - må man nok sige - været oppe at vende et par gange her
>i gruppen, og jeg mener, at der har været noget om, at den erhvervsdrivende
>kan undgå dette ved at udspecificere forsendelsen eller lignende. Er der
>nogen, der kan huske "tricket"

Det er sådan set ikke et trick. Loven siger:

§ 21.   Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2,
   nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare
   eller en ikkefinansiel tjenesteydelse kan den
   erhvervsdrivende ikke gøre krav i henhold til aftalen
   gældende mod forbrugeren.

Krav i henhold til aftalen kan ikke gøres gældende, men krav i
henhold til en anden aftale kan godt. Man skal derfor blot sørge
for at aftalen om forsendelse er en separat aftale. Hvor strikse
krav der så er til udspecificeringen, ved jeg ikke.

Jeg kender ingen afgørelser.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kristian Storgaard (18-09-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 18-09-04 14:17

"Bertel Lund Hansen" skrev 18.09.2004 14:58:

> § 21. Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2,
> nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare
> eller en ikkefinansiel tjenesteydelse kan den
> erhvervsdrivende ikke gøre krav i henhold til aftalen
> gældende mod forbrugeren.

Tak.

> Krav i henhold til aftalen kan ikke gøres gældende, men krav i
> henhold til en anden aftale kan godt. Man skal derfor blot sørge
> for at aftalen om forsendelse er en separat aftale. Hvor strikse
> krav der så er til udspecificeringen, ved jeg ikke.

Tjah, jeg mindedes nok det var noget i den stil. Spørgsmålet er så, om den
holder i retten. Det er jo på sin vis en omgåelse, især hvis der i praksis
ikke er andre måde er for at få varen i hænde.

> Jeg kender ingen afgørelser.

Øv... Det kunne jeg ellers godt lige bruge.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Christian Buhrkall (18-09-2004)
Kommentar
Fra : Christian Buhrkall


Dato : 18-09-04 14:48

Kristian Storgaard wrote:
> "Bertel Lund Hansen" skrev 18.09.2004 14:58:
>
>
>>§ 21. Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2,
>>nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare
>>eller en ikkefinansiel tjenesteydelse kan den
>>erhvervsdrivende ikke gøre krav i henhold til aftalen
>>gældende mod forbrugeren.
>
>
> Tak.
>
>
>>Krav i henhold til aftalen kan ikke gøres gældende, men krav i
>>henhold til en anden aftale kan godt. Man skal derfor blot sørge
>>for at aftalen om forsendelse er en separat aftale. Hvor strikse
>>krav der så er til udspecificeringen, ved jeg ikke.
>
>
> Tjah, jeg mindedes nok det var noget i den stil. Spørgsmålet er så, om den
> holder i retten. Det er jo på sin vis en omgåelse, især hvis der i praksis
> ikke er andre måde er for at få varen i hænde.
>

Var ved advokat og snakke om lige nettop det aspekt. og det skulle være
tilstrækkeligt hvis porto er anført som en selvstændig ydelse. Ikke
nogle specielle kneb, bare det var tydeligt at det var en selvstændig
aftale.

alexbo (18-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 18-09-04 14:54


"Kristian Storgaard"

> Det er jo på sin vis en omgåelse,

Egentlig ikke, der er ikke returret på en transportopgave, den er specielt
tilvirket til dig og kan ikke sælges til andre.

Så hvis du bestiller, dels en vare og dels en transport af denne vare, kan
du kun opnå returret på varen.
Hvis ikke du vil købe en transport, må du handle et sted hvor den er en del
af handelen, eller selv sørge for den.

mvh
Alex Christensen





Carsten Riis (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 19-09-04 12:05

alexbo wrote:
>
> "Kristian Storgaard"
>
> > Det er jo på sin vis en omgåelse,
>
> Egentlig ikke, der er ikke returret på en transportopgave, den er specielt
> tilvirket til dig og kan ikke sælges til andre.
>
> Så hvis du bestiller, dels en vare og dels en transport af denne vare, kan
> du kun opnå returret på varen.
> Hvis ikke du vil købe en transport, må du handle et sted hvor den er en del
> af handelen, eller selv sørge for den.


Hvad så med:

----------
Retur og ombytningsret
Du har 14 dages fuld returret. Dvs. at returnerer du skoene i ubrugt
stand og i den originale emballage (skoæske) , betaler vi dig skoenes
pris tilbage.

Vi fratrækker dog 45 kr (55 kr for FBF og LIC, 80 kr for udland) per par
sko, som (kun delvis) dækker de omkostninger, vi selv har haft ved
fremsendelsen. Skyldes returneringen en fejl fra vores side holder vi
dig skadesløs, dvs. du får refunderet den samlede købesum plus din
returporto.

Du har ligeledes 14 dages ombytningsret. Dvs. Passer skoene dig ikke,
bytter vi til en anden størrelse - forudsat vi kan få fat på den.
(Er skoene købt under menuen 'outlet 3 for 2' betaler du porto begge
veje.)

NB: Husk altid at udfylde retur- eller ombytningsblanket. Det vil være
en stor lettelse hvis du ved henvendelse til os opgiver fakturanummer,
så kan vi let finde sagen frem.

Iøvrigt gælder Købelovens bestemmelser både de almindelige regler og
reglerne for handel på internet. Er du usikker på bestemmelserne om dine
rettigheder og pligter? Klik her så linkes du til Forbrugerstyrelsens
publikation om emnet.

-----------
fra: http://www.eccoamager.dk/betingelser.asp?cid=41


FBF og LIC er Forbrugsforeningen og LærernesIndkøbsCentral



mvh


Carsten Riis

alexbo (19-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-09-04 12:31


"Carsten Riis" skrev

> Hvad så med:
Ja hvad med det.
Er der en særskilt pris for forsendelse ved købet?
Hvis ikke, skal man ikke betale for denne, men have hele den betalte købesum
tilbage

> FBF og LIC er Forbrugsforeningen og LærernesIndkøbsCentral
Jeg er ikke klar over om FBF og LIC er at betragte som forretningsdrivende.
Handler et FBFmedlem i princippet med FBF som køber hos den handlende?

mvh
Alex Christensen






Carsten Riis (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 19-09-04 12:48

alexbo wrote:
>
> "Carsten Riis" skrev
>
> > Hvad så med:
> Ja hvad med det.
> Er der en særskilt pris for forsendelse ved købet?

Afhængig af hvad man køber.

Køber man deres "køb 3 par betal for 2"-tilbud, så lægges der porto på
pr. ekspedition, men returnerer man skoene, så modregnes der pr. par.


> Hvis ikke, skal man ikke betale for denne, men have hele den betalte købesum
> tilbage
>

har du læst betingelserne?


> > FBF og LIC er Forbrugsforeningen og LærernesIndkøbsCentral

> Jeg er ikke klar over om FBF og LIC er at betragte som forretningsdrivende.
> Handler et FBFmedlem i princippet med FBF som køber hos den handlende?
>

Nej, man har de samme rettigheder som en almindelig forbruger. Men den
prisfordel man opnår (optjener som hovedregel 9% bonus/rabat ved køb med
forbrugsforeningskortet), den bliver udjævnet ved fx eccoamagers
forskelsbehandling.

Derudover skal man som forbrugsforeningsmedlem gøre den erhvervsdrivende
opmærksom på, at man vil betale med forbrugsforeningskort før man
indleder prisforhandlinger. Specielt vigtig ved større køb fx tæpper,
køkkener mv.
Hvilket egentlig også er meget fair, hvis man spørger mig.


Med venlig hilsen

Carsten Riis

alexbo (19-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-09-04 13:12


"Carsten Riis" skrev

> har du læst betingelserne?

Jeg har læst det du skrev, men har måske misforstået noget.

mvh
Alex Christensen



Bertel Lund Hansen (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-09-04 13:07

alexbo skrev:

>Jeg er ikke klar over om FBF og LIC er at betragte som forretningsdrivende.

LIC er en butik. For mange år siden gad de end ikke kontrollere
om man havde medlemskort. Jeg har ikke handlet der siden (af
anden årsag).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Carsten Riis (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 19-09-04 13:25

Bertel Lund Hansen wrote:
>
> alexbo skrev:
>
> >Jeg er ikke klar over om FBF og LIC er at betragte som forretningsdrivende.
>
> LIC er en butik. For mange år siden gad de end ikke kontrollere
> om man havde medlemskort. Jeg har ikke handlet der siden (af
> anden årsag).


LIC er lærernes udgave af Forbrugsforeningen af 1886.

Og ja, de har også en butik. 2-3 såvidt jeg husker.


mvh

Carsten Riis

alexbo (19-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-09-04 15:21


"Bertel Lund Hansen" skrev

> LIC er en butik.

D.v.s. sådan nogenlunde som en brugsforening.

Har jeg ret hvis jeg mener at forskellen på en købmand og en indkøbsforening
er ejerskabet?
Og at indkøbsforeningen kan forlange medlemsskab af kunderne.

mvh
Alex Christensen





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste