/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Faktura på reperation af bil
Fra : Palle Hansen


Dato : 17-09-04 00:36


Hej folkens!

Jeg modtog tilbage i februar en regning lang tid efter en reperation på min
bil jeg havde købt hos en forhandler. Dengang den blev lavet var det
indenfor 6 måneder efter købet og jeg antog helt automatisk at de ting de
lavede derfor ville være u/b da det måtte være noget som også var galt med
bilen da den blev købt.

Jeg sendte derfor et anbefalet brev hvor jeg gjorde indsigelse mod deres
regning.
De har modtaget brevet og ikke nægtet modtagelse.

Nu modtager jeg så idag et nyt brev hvor de truer med advokat hvis ikke jeg
betaler.

Jeg har kopi af brevet og kvittering for at brevet er sendt anbefalet.
Kan jeg arkivere deres brev lodret? eller?

Bør jeg kontakte en advokat selv? eller?

På forhånd tak!



 
 
Jon Bendtsen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 17-09-04 08:10

Palle Hansen wrote:

> Hej folkens!
>
> Jeg modtog tilbage i februar en regning lang tid efter en reperation på min
> bil jeg havde købt hos en forhandler. Dengang den blev lavet var det
> indenfor 6 måneder efter købet og jeg antog helt automatisk at de ting de
> lavede derfor ville være u/b da det måtte være noget som også var galt med
> bilen da den blev købt.

Dum antagelse. Hvad har du fået lavet?



JonB

Morten Fruergaard (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 17-09-04 08:29

Jon Bendtsen telepaterede følgende til sin PC:
>> Jeg modtog tilbage i februar en regning lang tid efter en reperation
>> på min bil jeg havde købt hos en forhandler. Dengang den blev lavet
>> var det indenfor 6 måneder efter købet og jeg antog helt automatisk
>> at de ting de lavede derfor ville være u/b da det måtte være noget
>> som også var galt med bilen da den blev købt.
>
> Dum antagelse.

Det kommer da an på hans svar på:

> Hvad har du fået lavet?

Interessant.

Hvis han har henvendt sig og sagt at der er noget galt med det og det, og de
laver det, hvordan kan han så vide, at de ikke behandler det som e
reklamation...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



David T. Metz (17-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 17-09-04 10:28

Morten Fruergaard wrote:

> Hvis han har henvendt sig og sagt at der er noget galt med det og
> det, og de laver det, hvordan kan han så vide, at de ikke behandler
> det som e reklamation...

Fx hvis han undlader at gøre opmærksom at han reklamerer? Det er jo hans
pligt at reklamere - ikke sælgers pligt at gætte.

David



Morten Fruergaard (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 17-09-04 11:39

David T. Metz telepaterede følgende til sin PC:
> Fx hvis han undlader at gøre opmærksom at han reklamerer? Det er jo
> hans pligt at reklamere - ikke sælgers pligt at gætte.

Og skal man sige "Jeg reklamere" for at det tæller?
Mener du ikke, at det er nok at sige, at der er noget galt?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



David T. Metz (17-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 17-09-04 11:51

Morten Fruergaard wrote:
> David T. Metz telepaterede følgende til sin PC:
>> Fx hvis han undlader at gøre opmærksom at han reklamerer? Det er jo
>> hans pligt at reklamere - ikke sælgers pligt at gætte.
>
> Og skal man sige "Jeg reklamere" for at det tæller?
> Mener du ikke, at det er nok at sige, at der er noget galt?

Man skal i hvert fald gøre opmærksom på at man gør et krav gældende. At man
bare indleverer noget til reparation på et værksted kan jo blot betyde man
vil have det repareret - ikke nødvendigvis at man kræver det repareret for
sælgers regning.

David



Per Christoffersen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 17-09-04 11:55


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:414abeae$0$211$14726298@news.sunsite.dk...
> David T. Metz telepaterede følgende til sin PC:
> > Fx hvis han undlader at gøre opmærksom at han reklamerer? Det er jo
> > hans pligt at reklamere - ikke sælgers pligt at gætte.
>
> Og skal man sige "Jeg reklamere" for at det tæller?
> Mener du ikke, at det er nok at sige, at der er noget galt?

Det er da en nødvendighed, at sælger er klar over, at der er tale om en
reklamation.
Han skal jo have mulighed for at vurdere om reklamationen er berettiget.

Man behøver vel ikke at anvende ordene præcis som du skriver dem, men det
skal stå klart, at der er tale om en reklamation. Hvordan skal sælger ellers
kunne høre forskel på det, og en ordre om en reperation eller forbedring som
ikke er omfattet af reklamationsbestemmelserne.

Om udskiftningen af en manifold overhovedet er en mangeludbedring er jo ikke
sådan at vide. Uden at have mekanisk forstand vil jeg da mene, at en
vurdering af bilens alder, kilometerstand mv er nødvendig.

/Per



Palle Hansen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Palle Hansen


Dato : 17-09-04 09:13

> Dum antagelse. Hvad har du fået lavet?

Der skulle skiftes en manifold pakning. Det kostede ca. 2500,- plus
arbejdstimer og moms iflg. fakturaen.

Da jeg skulle hente bilen sagde de intet og udleverede bare nøglen.
Da bilen var til eftersyn hos dem hidtil skulle jeg betale faktura før jeg
fik udleveret nøgle.

Hvordan står jeg?

Tak for hjælpen



Bertel Lund Hansen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-09-04 09:16

Palle Hansen skrev:

>Der skulle skiftes en manifold pakning. Det kostede ca. 2500,- plus
>arbejdstimer og moms iflg. fakturaen.

Du fik en faktura og troede at den ikke skulle betales?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders Mørk (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Anders Mørk


Dato : 17-09-04 09:32

> >Der skulle skiftes en manifold pakning. Det kostede ca. 2500,- plus
> >arbejdstimer og moms iflg. fakturaen.

> Du fik en faktura og troede at den ikke skulle betales?

Det er jo ikke lige det sagen drejer sig om. Spørgsmålet er om man kunne
have forventet at få en faktura eller ej og her er det jo mere interessant
at vide hvilken købsaftale der lå forud for reparationen. Spørger man FDM
vil de sikkert give en medhold i at en sådan faktura ikke var rimelig vis
arbejdet skal udføres indenfor de første 6 måneder efter købet.

../Anders



Morten Fruergaard (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 17-09-04 09:35

Anders Mørk telepaterede følgende til sin PC:
> Spørger man FDM vil de sikkert give en medhold i at en sådan faktura
> ikke var rimelig vis arbejdet skal udføres indenfor de første 6
> måneder efter købet.

Enig.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Bertel Lund Hansen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-09-04 10:41

Anders Mørk skrev:

>> Du fik en faktura og troede at den ikke skulle betales?

>Det er jo ikke lige det sagen drejer sig om.

Jo, faktisk. Hvis han får en opkrævning og ikke reagerer, så har
han lagt grunden til nogle problemer til sig selv. Han har ladet
sælger svæve i den vildfarelse at opkrævningen var i orden fordi
der ikke blev protesteret. Det er det problem han nu vil redde
sig ud af.

Hermed har jeg ikke sagt om han skal betale eller ej. Det kan vi
ikke vide på baggrund af det oplyste, men han har gjort det mest
upraktiske han kunne - nemlig ignoreret et krav.

>Spørgsmålet er om man kunne have forventet at få en faktura eller ej

Jo, men når den ankommer, er man klar over - eller burde være det
- at sælger tror at han kan opkræve betaling.

>og her er det jo mere interessant
>at vide hvilken købsaftale der lå forud for reparationen. Spørger man FDM
>vil de sikkert give en medhold i at en sådan faktura ikke var rimelig vis
>arbejdet skal udføres indenfor de første 6 måneder efter købet.

Det er umuligt at vide når vi ikke ved om bilen var ny eller
brugt ved købet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 17-09-04 10:56


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:o2clk0p5v643l41e28kjhqall1pbnb0iaq@news.stofanet.dk...
> Anders Mørk skrev:
>
> >> Du fik en faktura og troede at den ikke skulle betales?
>
> >Det er jo ikke lige det sagen drejer sig om.
>
> Jo, faktisk. Hvis han får en opkrævning og ikke reagerer, så har
> han lagt grunden til nogle problemer til sig selv. Han har ladet
> sælger svæve i den vildfarelse at opkrævningen var i orden fordi
> der ikke blev protesteret. Det er det problem han nu vil redde
> sig ud af.

Så vidt jeg forstå historien så er der skriftligt (anbefalet) gjort
indsigelser mod en regning fremsendt en måned efter arbejdet er udført.

Hvorvidt regningen skal betales eller ej er atadig uklart, fordi
betingelserne for igangsættelsen afarbejdet ikke er oplyst (reklamation
eller ej).

/Per



Anders Mørk (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Anders Mørk


Dato : 17-09-04 11:44

> Det er umuligt at vide når vi ikke ved om bilen var ny eller
> brugt ved købet.

Om bilen er ny eller brugt gør ikke forskel på FDM's mening om at der de
først 6 måneder er 'garanti' på bilens vitale dele. Så jeg er overbevist om
at spørgeren vil få FDM's opbakning i en sådan sag og det plejer at hjælpe.

Venligst,
Anders



SoftMan Brian (18-09-2004)
Kommentar
Fra : SoftMan Brian


Dato : 18-09-04 23:04

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> wrote in message
news:414abff0$0$209$14726298@news.sunsite.dk...
> > Det er umuligt at vide når vi ikke ved om bilen var ny eller
> > brugt ved købet.
>
> Om bilen er ny eller brugt gør ikke forskel på FDM's mening om at der de
> først 6 måneder er 'garanti' på bilens vitale dele. Så jeg er overbevist
om
> at spørgeren vil få FDM's opbakning i en sådan sag og det plejer at
hjælpe.

Hvis de mener det, er jeg endnu engang glad for at jeg ikke er medlem. Hvis
du køber en 5 år gammel bil, og en del med en normal levetid på ca. 5 år,
går i stykker efter 3 måneder, er det ikke en mangel, men en forventelig
fejl.



David T. Metz (19-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 19-09-04 08:12

SoftMan Brian wrote:
> "Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> wrote in message
> news:414abff0$0$209$14726298@news.sunsite.dk...

>> Om bilen er ny eller brugt gør ikke forskel på FDM's mening om at
>> der de først 6 måneder er 'garanti' på bilens vitale dele.

> Hvis de mener det,

Det gør de heller ikke.

David



Palle Hansen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Palle Hansen


Dato : 17-09-04 09:54

> >Der skulle skiftes en manifold pakning. Det kostede ca. 2500,- plus
> >arbejdstimer og moms iflg. fakturaen.
>
> Du fik en faktura og troede at den ikke skulle betales?

Fakturaen dukkede op over en måned efter arbejdet var udført.
De øvrige gange værkstedet udførte arbejde på bilen fik jeg udleveret
faktura inden jeg fik bilnøgler tilbage.



Bertel Lund Hansen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-09-04 10:43

Palle Hansen skrev:

>Fakturaen dukkede op over en måned efter arbejdet var udført.

Ja, men så skulle du have gjort indsigelse da den dukkede op.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

David T. Metz (17-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 17-09-04 11:17

Bertel Lund Hansen wrote:
> Palle Hansen skrev:
>
>> Fakturaen dukkede op over en måned efter arbejdet var udført.
>
> Ja, men så skulle du have gjort indsigelse da den dukkede op.

Bertel altså, han skriver jo også:
"Jeg sendte derfor et anbefalet brev hvor jeg gjorde indsigelse mod deres
regning."

David



Palle Hansen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Palle Hansen


Dato : 17-09-04 16:06

> >> Fakturaen dukkede op over en måned efter arbejdet var udført.

> > Ja, men så skulle du have gjort indsigelse da den dukkede op.

> "Jeg sendte derfor et anbefalet brev hvor jeg gjorde indsigelse mod deres
> regning."

Jeg står altså fornuftigt i sagen?



David T. Metz (18-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 18-09-04 18:35

Palle Hansen wrote:
>>>> Fakturaen dukkede op over en måned efter arbejdet var udført.
>
>>> Ja, men så skulle du have gjort indsigelse da den dukkede op.
>
>> "Jeg sendte derfor et anbefalet brev hvor jeg gjorde indsigelse mod
>> deres regning."
>
> Jeg står altså fornuftigt i sagen?

Det er meget svært at sige. Gjorde du opmærksom på at det var en
reklamation?

David



bem (17-09-2004)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 17-09-04 18:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, faktisk. Hvis han får en opkrævning og ikke reagerer, så har
> han lagt grunden til nogle problemer til sig selv. Han har ladet
> sælger svæve i den vildfarelse at opkrævningen var i orden fordi
> der ikke blev protesteret. Det er det problem han nu vil redde
> sig ud af.

og

> men han har gjort det mest
> upraktiske han kunne - nemlig ignoreret et krav.

og

> Ja, men så skulle du have gjort indsigelse da den dukkede op.

Læs dog det oprindelige spørgsmål i stedet for at fremture.

/Bo


Peter (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 19-09-04 16:47

"Palle Hansen" <spam@warchalking.dk> skrev i en meddelelse
news:414a2362$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hej folkens!
>
> Jeg modtog tilbage i februar en regning lang tid efter en reperation på
> min
> bil jeg havde købt hos en forhandler. Dengang den blev lavet var det
> indenfor 6 måneder efter købet og jeg antog helt automatisk at de ting de
> lavede derfor ville være u/b da det måtte være noget som også var galt med
> bilen da den blev købt.
>
> Jeg sendte derfor et anbefalet brev hvor jeg gjorde indsigelse mod deres
> regning.
> De har modtaget brevet og ikke nægtet modtagelse.
>
> Nu modtager jeg så idag et nyt brev hvor de truer med advokat hvis ikke
> jeg
> betaler.

Skriv tilbage igen for forklar igen hvorfor du ikke vil betale. Så må du jo
se om de sender sagen til inkasso.

Kommer der så et brev fra advokaten, lister du selvfølgelig også til
advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Palle Hansen (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Palle Hansen


Dato : 20-09-04 00:25

> Skriv tilbage igen for forklar igen hvorfor du ikke vil betale. Så må du
jo
> se om de sender sagen til inkasso.
>
> Kommer der så et brev fra advokaten, lister du selvfølgelig også til
> advokat.

Hej Peter,

Tak for dit svar.

-Palle



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste