Habibi`s Pizzabar !
Fra : Hansen

Dato : 02-11-04 19:00

Jeg er så hamrende træt af div. pizzariaer som ligger på hvert et gadehjørne
i alle større danske byer. De har ikke den mindste sans for kvalitet. Jeg
tror næsten de går efter mottoet; Jo værre jo bedre. Og ved gud....vi spiser
deres madaffald op til flere gange om ugen.
Salaten er vandig, og så fint hakket at man skulle tro det var kørt igenne
en blender. På toppen af en bakke hakket salat ligger 2 tyndt skåret slatne
tomaterskiver. For at pynte op på herligehederne ligger en skive agurk som
blev skåret da forretningen åbnede. Der skal selvfølgelig også være
dressing. Salatbakken simpelthen sejler i en tyndtflydende hvid dressing af
ubestemt herkomst. Brød får man også med. Et smagløst miniflute der er
brændt på toppen for at sætte lidt orientalsk glød over dette herlige
måltid. Denne linje går stor set igennem på alle retter fra disse
pizzariaer. Jeg har gjort det, men nu er det slut. Jeg kommer ikke disse
steder mere, så hellere sulte. Men gudskelov er der ved at åbne flere og
flere cafèer som lægger lidt ære i at servere et fastfood-måltid som for
øjet, kvaliteten og smagen tager et kæmpe skridt væk fra disse ynkelige
pizzaria tilstande.
Kræv kvalitet......for vores helbreds skyld.

Hilsen
Hansen

Fra : Gunnar007

Dato : 02-11-04 19:19

"Hansen" <kan_ikke_@nvendes.dk> skrev i en meddelelse

Klip en masse
> Kræv kvalitet......for vores helbreds skyld.

Jo hvor meget kvalitet får du når pizzaen koster 35 kr. ?

Prøv at gå på en ægte italiensk pizza resteurant, der koster pizzaerne fra
75 kr og opefter.
(der hvor jeg køber dem ) Og det er kvalitet så det basker..

Vi lever i et relativt frit land, kan man ikke li' maden i den biks man
handler, så kan man heldigvis ikke blive sat i fængsel for at handle i en
anden..

Eller endnu bedre... Køb råvarerne og lav maden selv, du skulle prøve det
engang, nogen gange lykkes det faktisk.. Hvis ikke det lykkes, kan man kun
give sig selv skylden...

God fornøjelse
Hilsen G

Fra : Hansen

Dato : 02-11-04 19:33

Hej Gunnar
> Jo hvor meget kvalitet får du når pizzaen koster 35 kr. ?
Hmmm....pizza til 35,- Det er vist nogle år siden. Hos os koster de fra
45,- Men jeg forstår hvad du mener.

> Prøv at gå på en ægte italiensk pizza resteurant, der koster pizzaerne fra
> 75 kr og opefter.
> (der hvor jeg køber dem ) Og det er kvalitet så det basker..
Det har jeg selvfølgelig også prøvet. Men går du på Italiensk restaurant når
du du skal have frokost-sulten stillet. Næhh..vel.

> Vi lever i et relativt frit land, kan man ikke li' maden i den biks man
> handler, så kan man heldigvis ikke blive sat i fængsel for at handle i en
> anden.
Kunne man ikke tro at det måske ville være i deres egen interesse at levere
en kvalitet de også kunne gå hen og få ros for. Jeg tror det er hurtige
penge som kommer først, og kundens tilfredhed meget længere nede på listen.

> Eller endnu bedre... Køb råvarerne og lav maden selv.
klip
Du har fuldstændig ret. Men hvis vi alle gjorde det ville Habibi gå falit.

Fra : Gunnar007

Dato : 02-11-04 20:04

"Hansen" <kan_ikke_@nvendes.dk> skrev i en meddelelse

Klip en del
> Hmmm....pizza til 35,- Det er vist nogle år siden. Hos os koster de fra
> 45,- Men jeg forstår hvad du mener.
Det koster en pizza nu engang i kbh, eller i omkredsen af denne

> Det har jeg selvfølgelig også prøvet. Men går du på Italiensk restaurant
> når du du skal have frokost-sulten stillet. Næhh..vel.
Dit indlæg forstod jeg som mere end bare at spise fordi man er lækkersulten

> Du har fuldstændig ret. Men hvis vi alle gjorde det ville Habibi gå falit.
Er det ikke meningen med dit indlæg ?

Hilsen G

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 20:16

Gunnar007 wrote:

> Prøv at gå på en ægte italiensk pizza resteurant, der koster
> pizzaerne fra 75 kr og opefter.
> (der hvor jeg køber dem ) Og det er kvalitet så det basker..

Ville det ikke være mere fair at sammenligne med et italiensk *pizzeria*, i
stedet for en italiensk *restaurant*. I mit nærområde er de italienske
pizzaer ikke voldsomt dyrere end de mange "tyrker"-pizzaer... En pris på ca.
50 kroner for en virkelig god, rigtig italiensk pizza. Og der bliver flere
og flere af dem. Heldigvis.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-04 20:37

"Gunnar007" <007c@teamsos.dk> wrote in message

> Prøv at gå på en ægte italiensk pizza resteurant, der koster
> pizzaerne fra 75 kr og opefter.
> (der hvor jeg køber dem ) Og det er kvalitet så det basker..

En ægte italiensk restaurant der serverer pizza? Lyder ikke helt rigtigt. Få
italienere vil betragte pizza som "kvalitet" og færre ægte italienske
restauranter vil nedværdige sig til at servere dem. Det er vist kun os i
nordeuropa og USA, der kan forbinde kvalitet med pizza.

Sjovt nok (næ, egentlig ikke) serveres de mest ringe pizzaer i Italien.

--
-Jens B.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 20:45

Jens Bruun wrote:

> Sjovt nok (næ, egentlig ikke) serveres de mest ringe pizzaer i
> Italien.

Jeg er stærkt uenig. Faktisk er jeg af præcis modsat opfattelse. Der er
korrekt, at man i Italien ikke anser pizza for at være den store, fine
middagsspise, men snarere et mellemmåltid eller hurtigt måltid, men de
italienske (særligt de romerske, flade) pizzaer er klart verdens bedste
efter min mening. Og i hvert fald i midt-Italien (inkl. pizzaens hjemby,
Napoli) går man endog *meget* op i kvalitet indenfor pizza. Alle parametre
tæller: Ovnen (stenovn på bøgeflis, som pizzaerne lægges direkte ind ved
siden af), dejen (særligt meltype er vigtigt), tomatsovsen, osten (det
*skal* være buffala, alt andet er efterligninger) osv osv....

Jeg ved ikke meget om, hvordan det står til i Norditalien. Men jeg ved en
del om Napoli og Rom, hvor jeg har boet et år. Og dér er pizzaen i topform.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-11-04 20:54

Kevin Edelvang wrote:
> [...]
> siden af), dejen (særligt meltype er vigtigt), tomatsovsen, osten (det
> *skal* være buffala, alt andet er efterligninger) osv osv....

Er det frisk bøffelmozzarella?

/David

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 20:58

David Rasmussen wrote:
> Kevin Edelvang wrote:

(det *skal* være buffala, alt andet er

> Er det frisk bøffelmozzarella?

Ja. Slurp. Og har man aldrig smagt det "dernede", så ved man ikke, hvad
mozzarella er. Det har *intet* smagsmæssigt til fælles med de fæle, vandige
boller, der sælges i danske supermarkeder... Men ok, sidstnævnte kan dog
bruges til nogen ting. Dog ikke de ting, hvor den særlige smag af den ægte
vare er vigtig, som f.eks. på en Pizza Margherita eller det klassiske
antipasti-bord med buffala, lækker skinke osv.

Ih hvor jeg savner mit stam-pizzeria i Rom

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-11-04 21:15

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> antipasti-bord med buffala, lækker skinke osv.
>
> Ih hvor jeg savner mit stam-pizzeria i Rom

Har de heller ikke god bøffelmozzarella i Supermarco f.eks. ?

/David

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 21:29

David Rasmussen wrote:

> Har de heller ikke god bøffelmozzarella i Supermarco f.eks. ?

Jeg tvivler. Problemet er friskheden, der ødelægges, når osten emballeres og
transporteres i længere tid ad gangen.
I Rom kommer de i trætønder til delikatesse-handlerne, som fisker dem
direkte op af lagen og smider dem i en løs plastik-pose og så hjem og spise
om aftenen!

Men jeg skal da nok kigge i Supermarco næste gang, jeg er derude. Der skal
da nok være et sted i København, hvor man kan få en hæderlig mozzarella...
Jeg har bare ikke fundet det endnu

Italien *er* råvarernes land. Tomater (og det meste frugt og grønt i øvrigt)
smager også helt anderledes dernede. Det sjove er, at da jeg sidste jul
lavede et dansk julemåltid fra bunden dernede, blev det bare super lækkert.
Anden var af ufattelig høj kvalitet (kan kun købes flået og uparteret med
hoved og det hele, hvilket gav en himmelsk fond), rødkålen virkelig godt osv
osv... Det er også en fordel at danske retter ikke kan købes færdige
dernede, så man ikke kan snyde med rødkål osv.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-11-04 01:42

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> osv... Det er også en fordel at danske retter ikke kan købes færdige
> dernede, så man ikke kan snyde med rødkål osv.

Den danske julemad kan man da også lave fra bunden i Danmark, og af lige
så gode råvarer.

Men det er klart at "fremmede" ting som tomater og den slags må smage
bedre dernede, solmodnede og friske etc.

/David

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 02-11-04 21:51

Jeg har tidligere været heldig med god bøffel mozzarelle hos ostehandleren
på Værnedamsvej eller på Nordre Frihavnsgade.
Dog synes jeg det er synd at komme bøffelmozzarelle på pizza. Så hellere en
god fior di latte eller pecorino som de anvender nogle steder i Napoli
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 22:32

Du er hvad du spiser. wrote:

> [...]
> Dog synes jeg det er synd at komme bøffelmozzarelle på pizza. Så
> hellere en god fior di latte eller pecorino som de anvender nogle

Fior di latte synes jeg let kan blive karakterløst.... Men pecorino lyder da
spændende... Jeg går ud fra, det så er en frisk en?

Jeg holder nu stadig på en god bøffel. Særligt på pizza Margherita.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-04 21:03

"Kevin Edelvang" <erer> wrote in message

> Jeg ved ikke meget om, hvordan det står til i Norditalien. Men jeg
> ved en del om Napoli og Rom, hvor jeg har boet et år. Og dér er
> pizzaen i topform.

Hmm. Jeg har smagt mine værste pizzaer i mellemitalien. De bedste har jeg
smagt i USA. Jeg er bekendt med din italienske baggrund, og har dyb respekt
for din holdning Den svarer bare ikke til den holdning, jeg har mødt hos
herboende italienere, der ligesom mig ikke giver meget for italienske
pizzaer.

Måske vi blot har været uheldige?

--
-Jens B.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 21:25

Jens Bruun wrote:

> Hmm. Jeg har smagt mine værste pizzaer i mellemitalien. De bedste har
> jeg smagt i USA.

Er det pizzaer i amerikansk eller italiensk stil? Jeg har hørt før, at man
får virkelig god pizza i USA, så det skulle ikke undre mig. Selv er jeg både
til amerikansk stil og italiensk stil, men foretrækker de fleste dage den
italienske.

> [...]
> dyb respekt for din holdning Den svarer bare ikke til den holdning,
> jeg har mødt hos herboende italienere, der ligesom mig ikke giver

Måske. Jeg kender nu også en hel del herboende italienere, der er vilde med
pizzaer. Nogle af dem driver endda selv gode pizzeriaer.

Jeg siger ikke, at man ikke kan få dårlig pizza i Rom. Det kan man absolut.
Men den bedste er nu også dernede fra. Efter min mening.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-11-04 01:46

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
>
> Jeg siger ikke, at man ikke kan få dårlig pizza i Rom. Det kan man absolut.
> Men den bedste er nu også dernede fra. Efter min mening.

Uanset hvordan man så laver pizza rundt omkring i verden, så får I mig
ikke til at sige at de pizzaer de laver på La Vecchia Signora i
København er dårlig mad eller dårlig kvalitet efter *nogen* standard.
Det er _god_ mad. Men det kan sikkert blive endnu bedre med helt friske,
italienske råvarer i Italien.

/David

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 01:51

David Rasmussen wrote:

> [...]
> København er dårlig mad eller dårlig kvalitet efter *nogen* standard.
> Det er _god_ mad. Men det kan sikkert blive endnu bedre med helt

Det er bestemt ikke dårlig pizza. Det er så af den napoletanske type. Har
endnu ikke fundet et sted i Dk, der laver den romerske, helt flade og sprøde
type. Desværre, for den er meget bedre - efter min mening. Men det spørgsmål
deler gerne italienerne i to.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-11-04 21:46

Kevin Edelvang wrote:
> (inkl. pizzaens hjemby, Napoli) går man endog *meget* op i kvalitet

Pizzaen er ikke en italiensk opfindelse. Bl.a. spiste babylonerne og
egypterne pizzaer lang tid før en napoleaner fandt på at "genopfinde" den,
så den er faktisk mere mellemøstlig end italiensk. Forholdsvis nye
arkæologiske fund viser desuden, at vikingerne også var pizzaspisere, for
over 1000 år siden.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-11-04 01:49

Morten Wartou wrote:

> Pizzaen er ikke en italiensk opfindelse.

Muligvis ikke, men den pizza vi kender i dag er i høj grad et italiensk
udviklet produkt.

/David

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-11-04 15:22

David Rasmussen wrote:

> Muligvis ikke, men den pizza vi kender i dag er i høj grad et
> italiensk udviklet produkt.

Der er vel grænser for hvor stor forskellen kan være - en brøddej og noget
fyld...

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-11-04 15:31

Morten Wartou wrote:

> Der er vel grænser for hvor stor forskellen kan være - en brøddej og noget
> fyld...

Ja, hvis din definition er så bred så er det klart at du har ret. Jeg
snakker om de pizzaer som du rent faktisk kan købe ude i virkeligheden.
De er baseret på bestemte meltyper (durum typisk), bestemte ingredienser
(der er f.eks. ofte olivenolie i), osten er typisk mozzarella eller et
mozzarella-surrogat, der er som regel en tomatsauce på, og de
forskellige former for fyld er oftest også italiensk opfundede eller
inspirerede.

Men det er da klart at brød med fyld på har man nok lavet i lang tid,
mange steder.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-11-04 20:51

Jens Bruun wrote:

> [...]
> nordeuropa og USA, der kan forbinde kvalitet med pizza.
>
> Sjovt nok (næ, egentlig ikke) serveres de mest ringe pizzaer i Italien.

Det er altså noget af en fordrejning af virkeligheden. Der er masser af
glimrende italienere der severer glimrende pizzaer, både i Italien og i
Danmark. Hvorfor skulle en pizza i sig selv ikke være kvalitet? Det er
der vist ingen der er så tossede at synes. Ikke engang italienere :)
Enhver spise kan laves af gode råvarer og på en god måde. Pizza er
overhovedet ikke noget problem at lave på en lækker og raffineret og
kvalitetsfyldt måde.

/David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-11-04 09:00

"Gunnar007" <007c@teamsos.dk> skrev:

> Jo hvor meget kvalitet får du når pizzaen koster 35 kr. ?

Ganske udmærket.

> Prøv at gå på en ægte italiensk pizza resteurant, der koster
> pizzaerne fra 75 kr og opefter.

Nu er det væsentligt dyrere at drive en restauration i forhold til et
lille pizzaria. Så at tro at kvaliteten er bedre fordi prisen er højere
er og har altid været det dårligste kriterie.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-11-04 09:02

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> [...]
> ægte italienske restauranter vil nedværdige sig til at servere
> dem. Det er vist kun os i nordeuropa og USA, der kan forbinde

Du mener pizza er et underlødigt produkt?

> Sjovt nok (næ, egentlig ikke) serveres de mest ringe pizzaer i
> Italien.

Har du nogensinde befundet dig i Italien? Med ovenstående udsagn
tvivler jeg meget stærkt på det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-04 10:43

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Har du nogensinde befundet dig i Italien? Med ovenstående udsagn
> tvivler jeg meget stærkt på det.

Det kan du jo så gøre, som du har lyst til.

--
-Jens B.

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 02-11-04 20:26

Lad os slå fast at pizza skal laves af italienere og helst dem fra Napoli
eller sydligere. Pizzaen skal bages i en tradtionel brændefyret ovn, hvor
ovn bunden er støbt om natten af ler fra Sorrento halvøen.
Pizza skal ikke være med ananas eller hakkebøf og bearnaise eller med kebab
for den sags skyld.
Jeg kan ikke forstå at tyrkere, kurdere eller andre etniske
restaurations/grilbar ejere absolut skal lave pizza, burger eller shawarme
produceret af discountkød.
Vis mig en tyrk som stolt præsentere produkter fra hans hjemstavn, så skal
jeg nok komme og spise dér.
Henrik

Fra : Hansen

Dato : 02-11-04 20:55

> Vis mig en tyrk som stolt præsentere produkter fra hans hjemstavn, så skal
> jeg nok komme og spise dér.

Præcist....gør det de er bedst til. Tyrkisk mad er pragtfuldt.

Hansen

Fra : Peter Westh

Dato : 02-11-04 22:18

> [...]
gadehjørne
> i alle større danske byer. De har ikke den mindste sans for kvalitet.

Jeg bor heldigvis i hovedstaden, hvor man faktisk kan få rigtig god
fastfood - men også her er de dårlige steder langt i overtal. Det sære er at
de ikke engang er markant billigere. De er ikke mere hyggelige, og man får
ikke legetøj med til sine børn. Det eneste, der adskiller dem fa de gode
steder er tilsyneladende, at de laver elendig mad. Jeg kan ikke se anden
forklaring, end at der simpelthen er en stor majoritet af danskere der godt
kan lide pizza med Jaka-bov, pomfritter stegt på for lav temperatur og
shawarma af hakket kød.

Iøvrigt er det ikke alle italienske pizzariaer, der er gode - men de gode af
dem, de er italienske.

MVH

Peter

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 03-11-04 08:31

Hansen's utterance expressed in

> [...]
> kvalitet. Jeg tror næsten de går efter mottoet; Jo værre jo bedre. Og
> ved gud....vi spiser deres madaffald op til flere gange om ugen.
<snip en masse brok>

Så lad dog være med at købe lortet! Det er nok omkring
tre år siden jeg sidst købte en pizza for at få aftens-
mad. Jeg blev så skuffet at jeg sværgede ikke at gøre
det igen. Det hænder at der bliver købt pizza i byen,
men det er så når man er påvirket af store mængder øl
og alligevel er ligeglad med smagen :)

Det tager så kort tid, koster så lidt og er _så_ meget
bedre at lave sine pizzaer selv. Hvis du mangler en
opskrift så sig til - mine pizzaer lykkes faktisk for
det meste - selvom jeg stadig er misundelig på diverse
pizzagutters blærede håndtering/svingning af dejen.

Til gengæld er jeg ganske begejstret for diverse kebab-
og shawarmaprodukter som sælges i store mængder her i Kbh.
Det smager som jeg forventer og er til en pris der er i
orden i forhold til produktet.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Hansen

Dato : 03-11-04 15:11

Hej Lars

Jeg køber heller ikke fastfood fra disse steder længere. Jeg er bare skuffet
og forundret over at, man ikke selv som indehaver er mere interesseret i at
levere et ordentligt produkt til kunderne. Havde jeg min egen forretning
ville jeg som person bestræbe mig på hele tiden at levere det bedste til
prisen. Og det er selv om at en bakke salat "kun koster 35 kr". Det kan
gøres bedre. Ellers så sæt prisen op med en femmer og lèver et produkt de
selv kan stå inde for, og som giver kunderne en føelse af ikke at være taget
ved røven.
Hvor svært kan det være......

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-11-04 15:23

En helt masse bits fra Hansen til dk.kultur.mad+drikke gav følgende:

> Jeg er så hamrende træt af div. pizzariaer som ligger på hvert et gadehjørne
> i alle større danske byer. De har ikke den mindste sans for kvalitet.

I mit nærområde (500 meter radius) ligger 6 pizzariaer, 2 kinaboxe m.
takeaway, en sushibar m. takeaway, en taco-takeaway og en sandwich-forretning
af en art (plus et utal af cafeer, restauranter, barer o.l.). Jeg har boet
her i godt fire år og har set en del fastfood-steder gå ned og nye dukke op.

Og jeg syntes da klart at kunne se den tendens at dem der har høflig betjening
og hæderligt mad til hæderlige priser forbliver, mens discountføden (m.
undtagelse af MacD og venner) forsvinder... Og nye dukker op :)

Så jo - der findes også dem med sans for kvalitet - men kvaliteten af
fastfoodstederne hænger måske også sammen med de krav folk stiller?

Hvis en ringe forretning forbliver ringe er det jo nok fordi at
forretningsindehaveren kan få det til at løbe rundt...

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Oh no! Not another day like last Tuesday"
-- Phil Buckman as Leo in 'Frasier'

Fra : Hansen

Dato : 03-11-04 17:52

> [...]
> og hæderligt mad til hæderlige priser forbliver, mens discountføden (m.
> undtagelse af MacD og venner) forsvinder... Og nye dukker op :)

Ja og nej...jeg synes at de pizzariaer der ligge i vores område lukker bl.a.
pga. dårlig omdømme, men ved gud, den nye indehaver fortsætter i samme
elendige stil. Så det undrer mig at de i det hele taget kan få det til at
løbe rundt.

> Så jo - der findes også dem med sans for kvalitet - men kvaliteten af
> fastfoodstederne hænger måske også sammen med de krav folk stiller?

Og der er problemet. Vi stiller ikke krav til hvad vi propper i munden.
Typisk dansk.

> Hvis en ringe forretning forbliver ringe er det jo nok fordi at
> forretningsindehaveren kan få det til at løbe rundt...

Ja...kan de så også det. Told -og skat har jo været forbi disse pizzabarer
et utal af gange og det viser sig jo at det sorte marked trives i bedste
velgående disse steder. Men det er jo en helt anden snak.