I, robot (SPOILER)
Fra : Koeffe

Dato : 31-10-04 02:37

Skal slutningen forstås som at Sonny vil gøre resten af robotterne frie?

Og så forstod jeg ikke helt hvorfor at ham der stod bag alle robotterne,
ikke selv kunne slukke for hende hovedrobotten, men at han absolut skulle
have robotten Sonny til at dræbe ham, så Will Smith kunne komme, og så hele
filmens handling derefter kunne forløbe?

--
Koeffe

Fra : Søren Andersen

Dato : 31-10-04 02:42

"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> wrote in message
> Skal slutningen forstås som at Sonny vil gøre resten af robotterne frie?

Har du set The Matrix ? Eller rettere sagt AniMatrix, "Second renaisance" ?

Der får du forklaringen.

Jeg ved udemærket at I Robot bogen blevet lavet LÆNGE før "The Matrix". Men
de er stadig tæt knyttet og jeg er sikker på Wachowski brødrene tænkte på I,
Robot da de lavede Matrix filmene.

Efter en robot har begået mord, bliver alle robotterne straffet for det. De
bliver forvist til deres eget "land" som de så selv kan opbygge. Og vi ved
jo alle hvordan det ender.

Fra : ASKF

Dato : 31-10-04 03:38

Søren Andersen ytrede sig i
<418434d9$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>de er stadig tæt knyttet og jeg er sikker på Wachowski brødrene tænkte på I,

I, Robot er en novellesamling og har ikke ret meget med filmen at gøre.

>Efter en robot har begået mord, bliver alle robotterne straffet for det. De
>bliver forvist til deres eget "land" som de så selv kan opbygge. Og vi ved
>jo alle hvordan det ender.

Det lyder ikke til at du har læst ret meget af Assimov.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Søren Andersen

Dato : 31-10-04 09:18

"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message

> I, Robot er en novellesamling og har ikke ret meget med filmen at gøre.
> Det lyder ikke til at du har læst ret meget af Assimov.

Det er ganske korrekt, den der dille med boglæsning døde i sidste årtusinde.
Det lyder ikke til at du har set ret meget af AniMatrix; Det var jo ligsom
den jeg henviste til.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 31-10-04 09:31

Søren Andersen wrote:

> den der dille med boglæsning døde i sidste årtusinde.

Det gør mig ondt for dig - en grum skæbne.

Mvh
Steen

Fra : ASKF

Dato : 31-10-04 14:41

Søren Andersen ytrede sig i
<41849fa9$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

>"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message

>Det er ganske korrekt, den der dille med boglæsning døde i sidste årtusinde.

Jeg kan kun anbefale at du genoptager den, for de fleste vil nok give
mig ret i at bøgerne gerne er langt bedre end filmatiseringerne af dem.

>Det lyder ikke til at du har set ret meget af AniMatrix; Det var jo ligsom
>den jeg henviste til.

Nej, jeg har slet ikke set AniMatrix, og jeg opfattede heller ikke at
det var den du henviste til, udover dit direkte svar til Koeffe.

Jeg fik opfattelsen af at du henviste til "The Matrix" i resten af dit
indlæg da du skriver:

> Jeg ved udemærket at I Robot bogen blevet lavet LÆNGE før "The Matrix".
> Men de er stadig tæt knyttet og jeg er sikker på Wachowski brødrene
> tænkte på I, Robot da de lavede Matrix filmene.

Hvis du havde læst I, Robot ville du aldrig have kommet med et sådant
udsagn, for novellerne i har meget lidt at gøre med filmen I, Robot og
endnu mindre at gøre med Matrix. Der er helt klart hentet mere
inspiration til I, Robot fra Bladerunner end fra nogen af Assimovs
værker.

Nogle af de få elementer i filmen I, Robot der er taget fra
novellesamlingen er:
Susan Calvin, Robotikkens tre (fire) love, en robot dræber et menneske.

Det er stort set alt. Susan Calvin er en af Assimovs gennemgående
hovedpersoner i en række af novellerne, og hun er også robottekniker
(robotpsykolog/psykriater) med speciale i robottikkens tre love (den
fjerde lov bliver svjh ikke introduceret i nogen af Susan Calvin
novellerne). Novellerne går i høj grad ud på at udforske komplikationer
og sikkerheden i de tre love, hvor Susan Calvin er den der ved logisk
deduktion opklarer hvorfor nogle robotter tilsyneladende har opført sig
i modstrid med lovene.

For en uddybning, se <http://www.asimovonline.com/> som også tager
filmen under lidt /kærlig/ behandling.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Søren Andersen

Dato : 31-10-04 15:08

> Nogle af de få elementer i filmen I, Robot der er taget fra
> novellesamlingen er:

Hvorfor bliver du ved med at snakke om den bog ? Indlæget fra Koeffe og mit
eget svar er skrevet ud fra filmens handling, som er bundet sammen med The
Matrix.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 31-10-04 16:49

Søren Andersen skrev:

> Hvorfor bliver du ved med at snakke om den bog ? Indlæget fra Koeffe og mit
> eget svar er skrevet ud fra filmens handling, som er bundet sammen med The
> Matrix.

Øh?
Du skrev:

> Jeg ved udemærket at I Robot bogen blevet lavet LÆNGE før "The
> Matrix". Men de er stadig tæt knyttet og jeg er sikker på Wachowski
> brødrene tænkte på I, Robot da de lavede Matrix filmene.

Jeg har mere end svært ved at se, hvordan ovenstående kan handle om
/filmen/ I, Robot (og ikke bogen). Du skriver, at brødrene har tænkt på
I, Robot. Da de næppe kan have tænkt på en film der, som du selv
skriver, ikke var lavet endnu, /må/ det da være bogen, du taler om.

?

-Rune

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-10-04 15:09

ASKF wrote:

> For en uddybning, se <http://www.asimovonline.com/> som også tager
> filmen under lidt /kærlig/ behandling.

Jeg er ligeglad med om en film følger sit oplæg eller ej. Det vigtige
for mig er om filmen er god. Og "I, Robot" overraskede mig. Jeg troede
at den ville være dårlig, men den var faktisk udmærket.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 31-10-04 15:25

On Sun, 31 Oct 2004 15:09:00 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Jeg er ligeglad med om en film følger sit oplæg eller ej. Det vigtige
>for mig er om filmen er god. Og "I, Robot" overraskede mig. Jeg troede
>at den ville være dårlig, men den var faktisk udmærket.

Helt enig. Glimrende underholdning, som åbenbart kun amerikanerne kan
lave det.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-10-04 16:07

Niels Søndergaard wrote:

> Helt enig. Glimrende underholdning, som åbenbart kun amerikanerne kan
> lave det.

Yep, de kan det pis.

De kan forøvrigt også visse andre ting bedre end alle andre. Hollywood
(over én kam) er f.eks. nogle af de bedste i verden til antydninger,
hvor man helt kort og præcist for vist det man ønsker ved et
ansigtsudtryk eller et kropssprog eller andet istedet for at pensle det
ud via dialog. Det er måske på overfladen en egenskab man forbinder med
europæisk film og ikke med Hollywood, men Hollywood er faktisk eksperter
i det.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 31-10-04 17:16

On Sun, 31 Oct 2004 16:07:24 +0100, David Rasmussen
> [...]

>ud via dialog. Det er måske på overfladen en egenskab man forbinder med
>europæisk film og ikke med Hollywood, men Hollywood er faktisk eksperter

Helt enig. Men inden vi går til af mindreværdskomplekser, skal vi da
lige huske, at Hollywood i høj grad blev bygget af europæiske
filmskabere og stadig bliver det.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-10-04 17:57

Niels Søndergaard wrote:

> Helt enig. Men inden vi går til af mindreværdskomplekser, skal vi da
> lige huske, at Hollywood i høj grad blev bygget af europæiske
> filmskabere og stadig bliver det.

Helt sikkert. Når jeg skrev "Hollywood" og ikke "USA" var det helt bevidst.

/David

Fra : Rune Zedeler

Dato : 31-10-04 20:07

ASKF skrev:

> For en uddybning, se <http://www.asimovonline.com/> som også tager
> filmen under lidt /kærlig/ behandling.

Jeg er ikke helt enig i, hvad der står på siden.
F.eks. står der "There are no loopholes in Asimov's stories that would
allow the behavior exhibited by the robots in the movie."
Det mener jeg ikke er rigtigt. Selvom ideen i ingen af novellerne
bringes tilnærmelsesvist så langt ud, så bliver det nævnt at en robot
godt kan ofre enkelte mennesker for at redde en større gruppe mennesker.
Jeg kan ikke se at filmen gør andet end at køre denne ide ud i det ekstreme.
Jeg ser også andre paraleller end de på siden nævnte. F.eks. ideen med
en speciel robot (en robot med en modificeret første lov) der skjuler
sig i en gruppe af ens robotter, og forslag til, hvordan man kan
identificere den "anderledes" robot.

-Rune

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-11-04 15:00

ASKF wrote:

> (robotpsykolog/psykriater) med speciale i robottikkens tre love (den
> fjerde lov bliver svjh ikke introduceret i nogen af Susan Calvin
> novellerne).

Den fjerde lov (som kaldes den 'nulte' (zeroth)) bliver formuleret af en
robot (Giscard IIRC), der selv 'omkommer' under anvendelse af loven.

vh
Jan

Fra : Glenn [Valby]

Dato : 02-11-04 15:51

> Den fjerde lov (som kaldes den 'nulte' (zeroth)) bliver formuleret af en
> robot (Giscard IIRC), der selv 'omkommer' under anvendelse af loven.
>
> vh
> Jan

hvordan lyder loven??

Fra : -V-

Dato : 02-11-04 16:21

Jan Bøgh wrote:
> Den fjerde lov (som kaldes den 'nulte' (zeroth)) bliver formuleret af
> en robot (Giscard IIRC), der selv 'omkommer' under anvendelse af
> loven.

Kan du huske i hvilken publikation?

-V-

Fra : Razgon

Dato : 03-11-04 08:15

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message news:<4187a79c$0$295$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Kan du huske i hvilken publikation?
>

> -V-

Den findes bl.a. i "Robots and Empire", men også I de efterfølgende
bøger som Asimov IKKE skrev, men som hans kollegaer og venner fik lov
at skrive I samme univers.
Loven lyder sådan her...

Zeroth law: A robot may not injure humanity, or, through inaction,
allow humanity to come to harm.

Hvor "humanity" defineres af den enkelte robot, hvilket godt kan give
en del problemer, som det kan læses I ovennævnte efterfølgere...

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-11-04 11:07

> Kan du huske i hvilken publikation?

Robots and Empire

Mark

Fra : -V-

Dato : 03-11-04 12:38

Mark Thomas Gazel wrote:

> Robots and Empire

Tak (også til Razgon).

Den ryger på ønskesedlen.

-V-

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-11-04 12:46

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> writes:

> Tak (også til Razgon).
>
> Den ryger på ønskesedlen.

Daneel introduceres i "The Caves of Steel" og optræder også i "The
Naked Sun" og "The Robots of Dawn". Giskard introduceres i
sidstnævnte.

De to første er glimrende. Den tredje er meget lang og udpræget fra
den tid, hvor Asimov prøvede at knytte hele sit forfatterskab sammen
til et konsistent univers.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : -V-

Dato : 03-11-04 13:01

Peter B. Juul wrote:

> [...]
>
> De to første er glimrende. Den tredje er meget lang og udpræget fra
> den tid, hvor Asimov prøvede at knytte hele sit forfatterskab sammen

Jeg læste en overgang i min tidligere ungdom en del Asimov, men guddødemig
om jeg kan huske titlerne nu.
Der var også en tid, nu svunden, hvor jeg havde et overfladisk overblik over
IA's robotlitteratur.
Det har jeg desværre ikke mere, så jeg må nok bare belave mig på at læse
hele lortet igen.

Nuvel, en af de mere behagelige straffe.

-V-

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-11-04 13:30

> [...]

> om jeg kan huske titlerne nu.
> Der var også en tid, nu svunden, hvor jeg havde et overfladisk overblik over

JEg kan huske at jeg læste "Stålhulerne" i gymnasietiden engang. Den
kedede mig jammerligt.

Jeg læste den igen her for et par måneder siden. Jeg er blevet
ældre. Bogen er blevet bedre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-11-04 14:07

Peter B. Juul wrote:

> JEg kan huske at jeg læste "Stålhulerne" i gymnasietiden engang. Den
> kedede mig jammerligt.
>
> Jeg læste den igen her for et par måneder siden. Jeg er blevet
> ældre. Bogen er blevet bedre.

Måske er dine standarder bare blevet lavere... :)

/David

Fra : Koeffe

Dato : 31-10-04 11:21

"Søren Andersen" skrev i en meddelelse

> Har du set The Matrix ?

Ja

Eller rettere sagt AniMatrix, "Second renaisance" ?

Nej

> Der får du forklaringen.

hmm?

> [...]
De
> bliver forvist til deres eget "land" som de så selv kan opbygge. Og vi ved

Eeeh. Ikke forstået?

--
Koeffe

Fra : Søren Andersen

Dato : 31-10-04 11:24

> De
>

> Eeeh. Ikke forstået?

Hvis du ser AniMatrix vil du forstå det :)

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 31-10-04 14:03

"Søren Andersen" <na@nospam.com> skrev i en meddelelse
> "Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> wrote in message

> Hvis du ser AniMatrix vil du forstå det :)

Hvilket i øvrigt på det allervarmeste kan anbefales!
Jeg er en ret stor Matrix-fan, men mener faktisk at "The Second Renaissance
1+2" er det bedste fra det univers overhovedet!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-10-04 15:41

"Søren Andersen" <na@nospam.com> writes:

> Jeg ved udemærket at I Robot bogen blevet lavet LÆNGE før "The Matrix". Men
> de er stadig tæt knyttet og jeg er sikker på Wachowski brødrene tænkte på I,
> Robot da de lavede Matrix filmene.

Sikkert. Bortset fra at bogen og filmen har cirka intet med hinanden
at gøre, altså.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet