Star Wars og Obi Wan... (mini-spoiler)
Fra : Mikl

Dato : 04-10-04 07:11

I "The Empire Strikes Back", siger Obi Wan Kenobi til Luke, at han skal tage
til Dagobah og finde Yoda som var hans (Obi Wans) Jedi Master.

Men i episode I ser vi jo netop at det er Qui Gon der er Obi Wans Master.
Hvordan hænger det sammen? Bliver Yoda master for Obi Wan i ep. III (som så
igen er master for Anakin)?

/Mikkel

Fra : Peter Kaas

Dato : 04-10-04 08:48

"Mikl" <spamikl@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Hvordan hænger det sammen? Bliver Yoda master for Obi Wan i ep. III (som

Det tror jeg ikke. Jeg tror det er en af de små mystiske ting, der er dukket
op i historien, som konsekvens af at George Lucas ikke helt har sørget for
at være konsekvens i historien i prequels'ne. Det er måske derfor han har så
travlt med at fifle lidt med episode 4-6. En anden forklaring er, at
Yoda på et eller andet tidspunkt har været Obi-Wans læremester; før Obi-Wan
blev Qui-Gons Padawan, fx dengang Obi-Wan var en "youngling" som vi ser i
episode 2. Så "from a certain point of view" har Obi-Wan ret i hvad han
siger til Luke på Hoth i episode 5. Yoda var en af hans læremestre og den
eneste der nu er tilbage.

Mvh
Peter

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-10-04 16:04

> [...]
> episode 2. Så "from a certain point of view" har Obi-Wan ret i hvad han
> siger til Luke på Hoth i episode 5. Yoda var en af hans læremestre og den

George Lucas er ret god til at smålappe ting sammen som han ikke har
gennemtænkt. Tror faktisk det var mest af praktiske grunde, at Yoda ikke
blev fremstillet som Obi-Wans egentlige mester...
Har for resten hørt noget om at Yoda får bøllebank af Palpatini i episode
3... Personlig synes jeg det er lidt ufedt. Det er interessant at sidde og
tænke over om Yoda egentlig kunne klare Kejseren, men at han pågrund af sin
"religion" holder sig tilbage.

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-10-04 15:17

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> tænke over om Yoda egentlig kunne klare Kejseren, men at han pågrund af sin

LOL... Palpatini? Jeg vil gerne bestille en quattro stagioni med ekstra ost!

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 04-10-04 15:47

David Rasmussen wrote:

> LOL... Palpatini? Jeg vil gerne bestille en quattro stagioni med
> ekstra ost!

Enter Rowan Atkinson, iført italiensk forklæde, med to pizzaer i
hænderne:
"Duo pizza napoliiiiiiiiiiiiiiiiii....
a-a-a-a-tjuuw! [nyser ned mod sine hænder, tjekker pizzaerne]
....med eeeeeeextra mozzareeeeeella!"

Mikkel

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-10-04 16:53

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hænderne:
> "Duo pizza napoliiiiiiiiiiiiiiiiii....
> a-a-a-a-tjuuw! [nyser ned mod sine hænder, tjekker pizzaerne]

Ok jeg stavede forkert... Undskyld... Palpatine... tilfreds? troede "voksne"
var mere... voksne...

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-10-04 16:31

Søren Kjeldsen wrote:

> Ok jeg stavede forkert... Undskyld... Palpatine... tilfreds? troede "voksne"
> var mere... voksne...

Har du ingen humor? Der er ingen der har angrebet dig personligt, du
sagde bare noget sjovt, som førte til morskab. Det er en god ting. Grin
dog med os.

Og er man voksen hvis man ingen humor har?

/David

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-10-04 18:19

> [...]
> os.
>
> Og er man voksen hvis man ingen humor har?

Har i ingen humor? Selvfølgelig skal jeg kører som ung på jeres modenhed! I
er da helt tabt bag ironi/anti-ikke-eksisterende humor-vognen, som vi unge
styrer som en frø med et ben...

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 04-10-04 21:33

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in message

> Har i ingen humor? Selvfølgelig skal jeg kører som ung på jeres modenhed!
> er da helt tabt bag ironi/anti-ikke-eksisterende humor-vognen, som vi unge
> styrer som en frø med et ben...

Al humor er og skal være sat ud af spillet når man snakker om den hellige
trilogi eller sekstologi, eller hvad den nu er for en størrelse
efterhånden...

Ak ja, det skriftlige medie gør det meget nemt at tale forbi hinanden. Det
har jeg gang på gang konstateret. Det er sgu svært at være sarkastiks med et
glimt i øjet når det er på skrift

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : Thomas S

Dato : 06-10-04 16:32

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har jeg gang på gang konstateret. Det er sgu svært at være sarkastiks med

Sarkastix? En asterix-figur?

Thomas S

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 06-10-04 17:26

"Thomas S" <erro_estado@hotmail.com> wrote in message
> "Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse

Det
> et
>
> Sarkastix? En asterix-figur?

Ja ja, ham der altid var besk i munden...???

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 04-10-04 22:14

> [...]
> Har i ingen humor? Selvfølgelig skal jeg kører som ung på jeres modenhed!
> I er da helt tabt bag ironi/anti-ikke-eksisterende humor-vognen, som vi

Skal jeg blande mig? Jeg kan ikke lade være ....
Jeg er selv ung..... sikkert yngre end dig tør jeg sige... Men jeg vil mene
jeg både har humor og kan anse humor når det er der - og når det ikke er
der.

Dit indlæg til Davids joke var simpelthen nedladende og humoren var da
overhovedet ikke eksisterende. Istedet for at grine af Davids Joke så lavede
du et angreb mod voksnes (tabte?) humor...

Se på folk der skriver herinde, hvad enten de er unge gamle, voksne eller
børn så har de fleste humor - så sig ikke folk er tabt bag det du kalder
"ironi".

Mvh. Martin

Ps. Det hedder "jeg køre" - bemærk reglen om nutids "r"

Pps. Bemærk reglen om "" 's virkning

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-10-04 23:47

> Se på folk der skriver herinde, hvad enten de er unge gamle, voksne eller
> børn så har de fleste humor - så sig ikke folk er tabt bag det du kalder
> "ironi".
Det var nu også blot for drilleriets skyld, egentlig ville jeg bare gerne
have nogen gad at skrive om det jeg skrev, i stedet for at pege på
"vanvittige" sjove ting...

> Ps. Det hedder "jeg køre" - bemærk reglen om nutids "r"

> Pps. Bemærk reglen om "" 's virkning
Det er fordi jeg skriver hurtigere end mine fingrer kan følge med ikke
pågrund af grammatisk kunnen...

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 05-10-04 10:40

> [...]
> "vanvittige" sjove ting...

> Det er fordi jeg skriver hurtigere end mine fingrer kan følge med ikke

Den er godtaget

Kender det skam selv, og det er oftet jeg skriver helt uforståelige ting
pga. farten - hvis jeg ikke lige stopper op og kigger på hvad der egenligt
skulle ha stået

Mvh. Martin

Fra : sniper_Nolight

Dato : 05-10-04 20:20

> Kender det skam selv, og det er oftet jeg skriver helt uforståelige ting
> pga. farten - hvis jeg ikke lige stopper op og kigger på hvad der egenligt
> skulle ha stået

det prolbem kender jeg slet ikek nogewtg til... tsk tks - analafabeter - the
lot of ya!

--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-10-04 16:23

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> [...]
> hænderne:
> "Duo pizza napoliiiiiiiiiiiiiiiiii....
> a-a-a-a-tjuuw! [nyser ned mod sine hænder, tjekker pizzaerne]

LOL! Nu bliver jeg nødt til at bestille alt Blackadder :(

/David

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 05-10-04 10:47

> [...]
> tænke over om Yoda egentlig kunne klare Kejseren, men at han pågrund af

Et utroligt intresant forum, som kan læses for sjov - eller af nysgerrighed
er:

http://forums.starwars.com/thread.jspa?threadID=185616

Bemærk det er vist "Official answers to all your burning questions" - altså
HUGE spoilers for Episode III, ikke blot lutter gætterier.

Mvh. Martin

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 05-10-04 15:18

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in message news:<HLc8d.3771$1%1.1138@news.get2net.dk>...

> George Lucas er ret god til at smålappe ting sammen som han ikke har
> gennemtænkt. Tror faktisk det var mest af praktiske grunde, at Yoda ikke
> blev fremstillet som Obi-Wans egentlige mester...

Yoda kan da stadigt være mester for Obi Wan. Idet Obi Wan aldrig blev
Jedi Master, men kun Jedi/jedi-knight. Qui Gon blev aldrig færdig med
Obi Wan.

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-10-04 11:19

Mikl wrote:
> [...]
> Hvordan hænger det sammen? Bliver Yoda master for Obi Wan i ep. III (som så

Det hænger sådan sammen at George Lucas er en fremragende idé- og
konceptmand, men en ret middelmådig eller dårlig manuskriptforfatter, og
en af jordens elendigste instruktører.

/David

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-10-04 16:00

> Det hænger sådan sammen at George Lucas er en fremragende idé- og
> konceptmand, men en ret middelmådig eller dårlig manuskriptforfatter, og
> en af jordens elendigste instruktører.
>
> /David
Synes det er godt beskrivende. Dog synes jeg, at historien i de gamle film
er fede. Det er kun efter den sidste Indiana Jones-film, at det er gået ned
for ham.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-10-04 13:33

Mikl wrote:

> [...]
> Master. Hvordan hænger det sammen? Bliver Yoda master for Obi Wan i
> ep. III (som så igen er master for Anakin)?

Yoda er alle jediers læremester.

Mark

Fra : Koeffe

Dato : 04-10-04 15:21

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Yoda er alle jediers læremester.

Er du nu sikker? Det tror jeg ikke. I toeren (eller også er det i etteren)
der man at han sidder i et jedi-råd på lige fod med en masse andre jedi's.
Så han er ikke "den øverste" jedi.

--
Koeffe

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-10-04 16:53

"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der man at han sidder i et jedi-råd på lige fod med en masse andre jedi's.

Yoda mener jeg altså er den største i Rådet, alle anerkender hans
overvældende styrke.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 04-10-04 16:40

> Er du nu sikker? Det tror jeg ikke. I toeren (eller også er det i etteren)
> der man at han sidder i et jedi-råd på lige fod med en masse andre jedi's.
> Så han er ikke "den øverste" jedi.

Jo, det mener jeg så ubetinget at han er. Selvom han sidder emd de andre i
rådet, og de har deres rettigheder og holdninger, er det tydeligt at det i
sidste ende er Yoda som sidder med veto :)

Jonny.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 04-10-04 16:45

> Yoda er alle jediers læremester.

Netop, alle Jedi'er bliver som små trænet af Yoda. Desuden, efter Qui-gon
Jinn's død i "The Phantom Menace", siges det godt nok at Obi-Wan er klar,
men han får stadig råd og vejledning i forskellige sager, fra Yoda. Og netop
det, råd og vejledning, er nøglen i sætningen, da vi, første gang (det
nævnes to gange i "Empire Strikes Back" at Yoda har "trænet" Obi-Wan) siges
der faktisk "he instructed me", hvilket oversættes til oplærte, men
instructed er jo ligesåmeget instrueret, vejledt eller retledt. Anden gang
lugter det mere som om han virkelig mener optræning, dog kan det, som nævnt
være ment på den måde som Yoda undervise alle de unge Jedi'er, eller, hvem
ved, ud fra en relativt lille smule vi har set, om yoda måske stadig,
sideløbende med de egentlige undervisere (i dette tilfælde Qui-Gon)
supplerer op med træning af de unge Padawans?

Mvh

Jonny.

Fra : Mikl

Dato : 04-10-04 16:57

"Jonny Jensen" <jonny_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message

> [...]
> stadig, sideløbende med de egentlige undervisere (i dette tilfælde
> Qui-Gon) supplerer op med træning af de unge Padawans?

Som tilføjelse til diskussionen, kan jeg henvise til den officielle Star
Wars hjemmesides egen databank (ret hyggelig måde at rede historien og
personerne ud på). Her er beskrivelsen af Obi Wan:
http://www.starwars.com/databank/character/obiwankenobi/index.html

Der står ikke nævnt noget om at Yoda var hans læremester, der er kun Qui Gon
nævnt.
Kigger man derimod på beskrivelsen af Yoda, står Obi Wan og Luke Skywalker
nævnt som nogle af hans sidste elever:
http://www.starwars.com/databank/character/yoda/index.html

Hmm, jeg synes ikke svaret er entydigt....

/Mikkel

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-10-04 18:22

> [...]
> nævnt som nogle af hans sidste elever:
> http://www.starwars.com/databank/character/yoda/index.html
>
> Hmm, jeg synes ikke svaret er entydigt....

Nu har Lucas heller aldrig været særligt gennemtænkt i sine manuskripter.
Luke Skywalker kunne ligeså godt ha' været en pige. Det har nok aldrig lagt
klart hvad historien var, tror bare at han laver om og om igen.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 04-10-04 21:37

>Nu har Lucas heller aldrig været særligt gennemtænkt i sine manuskripter.
>Luke Skywalker kunne ligeså godt ha' været en pige. Det har nok aldrig lagt
>klart hvad historien var, tror bare at han laver om og om igen.

Du er ikke langt fra. Faktisk fortæller Lucas på bonusdisken, at han en
overgang overvejede en kvindelig helt. Faderen var også inde som den
gode side af Luke Skywalker.

Peter

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-10-04 23:06

> Du er ikke langt fra. Faktisk fortæller Lucas på bonusdisken, at han en
> overgang overvejede en kvindelig helt. Faderen var også inde som den
> gode side af Luke Skywalker.
>
> Peter
Har PC-programmet StarWars-Behind the Magic... Hvor de fortæller mange
hemmeligheder... SW-universet kunne have set MEGET anderledes ud idag. Fx
var Fett-personen(typen) oprindeligt ment som Lukes far.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 04-10-04 22:44

> Du er ikke langt fra. Faktisk fortæller Lucas på bonusdisken, at han en
> overgang overvejede en kvindelig helt. Faderen var også inde som den
> gode side af Luke Skywalker.

Yes, Kunne være en lidt anderledes historie med en Leia Starkiller i
hovdrollen :)

Mvh

Jonny.