Nu har jeg set bonus dvd til den nye star ~
Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-09-04 20:16

.... uanset hvad jeg synes om lucas' arbejde nu, så må jeg simpelthen
respektere det arbejde han lægger i de gamle - at jeg ikke får de uændrede
versioner sammen med de nye er jeg ikke glad for - men samtidig må jeg
indrømme at når han omtaler de 3 gamle er det for mig tydeligt at de 3 film
er hele hans liv - mindre kan ikke beskrive det, derfor har jeg valgt at
repektere dem som de er og tage dem som en helt ny oplevelse. Jeg er osse
Lucas' taknem(me?)lig for at have givet mig 3 af min barndoms bedste
underholdningsoplevelser - derfor tilgiver jeg ham

Han virker meget sympatisk og oprigtigt interesseret i at levere den bedste
vare han kan - på mange områder er jeg utilfreds med ham, men efter at have
set den lange dokumentar har jeg ændret mange af mine synspunkter - han
virker ægte oprigtig når han taler om sine 3 gamle film - med denne
dokumentar frisk i hukommelsen glæder jeg mig nu til 3. del som jeg i
forgårs var ret ligeglad med - kovending? - måske, men man har et standpunkt
til man tager et nyt og Lucas har, til en vis grænse, overbevist mig om at
star wars stadig er sjovt. Og filmene er jo helt fantastisk overdrevet
flotte nu... mere er der ikke at sige til det.... jeg mindes næsten med
tårer i øjnene da jeg sad i i Kino og så Empire - det er næsten ligeså
storslået at se dem igen i den flotte kvalitet - Kan man ikke sige andet
godt om Lucas, må man da give ham at han går op i kvalitet.

Mange ting undrer mig stadig mht. den mand - hans overdrevne brug af cgi
osv. - førhen rejste de verden rundt og optog på locations og tingene
udviklede sig derfra og filmene blev unikke - han var nyskabende på ALLE
punkter - fra filmenes tilblivelse og helt frem til markedsføringen... idag
er han lige modsat... men igen, jeg respekterer hans holdninger og med den
måde han fortalte om de 3 film i dokuen har jeg genvundet lidt af glæden ved
filmene og respekten for manden.

hvis nogen gad læse alt dette kunne det være meget sjovt at høre hvad i
synes - gerne med lidt underbygning af argumenter og ikke bare - han er dum
eller genial
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-09-04 20:37

sniper_Nolight wrote:
> hvis nogen gad læse alt dette kunne det være meget sjovt at høre hvad i
> synes - gerne med lidt underbygning af argumenter og ikke bare - han er dum
> eller genial

Jeg glæder mig i hvert fald til jeg selv tør købe trilogy-boksen og til
at få den set.

Jeg tror aldrig min respekt for Lucas kan genopbygges helt. Alt hvad han
har lavet de sidste 10 år har været dårligt. THX er også blevet helt
udvandet. De bruger millioner på at restaurere hans gamle film så de er
i vanvittig god kvalitet. Så sender de udgaver ud på R1 og R2 som er ret
forskellige i deres udseende, og så er der noget så fælt som edge
enhancement på! Og John Williams score spilles omvendt i baghøjttalerene
etc. Hvordan man man THX-certificere sådan noget? Det er simpelt hen for
useriøst. Men jeg må jo tage hvad jeg kan få.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-09-04 21:55

> Jeg glæder mig i hvert fald til jeg selv tør købe trilogy-boksen og til at
> få den set.

er man gammel sw fan er der ingen vej udenom
fordelene ved boksene er ganske enkelt så gode at de ting man er mindre
tilfreds med overskygges - edge enhancement er ikke problem - filmene står
virkeligt smukt og virker "ægte" - desuden mener jeg ikke at region 2 boksen
er så plaget af edge enhancement som region 1 er - men om det nøjagtigt
forholder sig sådan ved jeg ikke - Lucas misbruger den digitale teknologi -
i den perfekte verden lavede han en ultimativ box med nye og gamle versioner
af filmene - droppede edge enhancment og lavede boxen i noget pap der minder
om pappet på indy boxen

> Jeg tror aldrig min respekt for Lucas kan genopbygges helt. Alt hvad han
> har lavet de sidste 10 år har været dårligt. THX er også blevet helt
> udvandet.

helt og 100% enig.

> [...]
> etc. Hvordan man man THX-certificere sådan noget? Det er simpelt hen for
> useriøst. Men jeg må jo tage hvad jeg kan få.

som sagt er fordelene ved boxen nok til at retfærdiggøre et køb

det er osse først efter jeg så bonus discen jeg egentlig fik ændret min
opfattelse af Lucas og mht den gamle trilogy må man respektere ham - han har
bedrevet meget i sit liv, både godt og ondt, men den gamle trilogy er hans
ømme punkt - sådan føles det ihvertfald - ikke en gang Raiders of the Lost
Ark har fået samme opmærksomhed som den gamle sw trilogy - at han så de
sidste 10 år er blevet en parodi på sig selv... det tænker vi så om hvad vi
vil - jeg har set filmene med "nye" øjne og de har underholdt mig - det er
det vigtigste - eneste minus er at han ikke giver os det skide valg

Kort og godt - jeg er glad for boxen, og ud af de boxe jeg har kunne SW have
været den ultimative box - det er den så bare ikke...

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-09-04 22:06

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> tilfreds med overskygges - edge enhancement er ikke problem - filmene står

Edge enhancement er et stort problem hvis man ser filmen på projektor.

> [...]
>
> Kort og godt - jeg er glad for boxen, og ud af de boxe jeg har kunne SW have
> været den ultimative box - det er den så bare ikke...

Jeg skal da også have boxen :)

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-09-04 22:19

> Edge enhancement er et stort problem hvis man ser filmen på projektor.

ok, ja der er min viden ikke så stor - prøv at undersøge om region 2 skulle
være bedre end region 1 - på filmz.dk har de lavet en billedsammenligning og
region 1 ser lidt skarpere ud, men hvis det er pga. edge enhancement så er
det nok ikke den du skal have

> Jeg skal da også have boxen :)

seføli - det fratager os jo heller ikke retten at svine noget til fordi
vi er nogle små consumer whores

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-09-04 23:05

sniper_Nolight wrote:

> seføli - det fratager os jo heller ikke retten at svine noget til fordi
> vi er nogle små consumer whores

Heheh, netop :)

/David

Fra : Old Son

Dato : 29-09-04 10:10

Udmærket indlæg, Sniper. Når folk basher Lucas, fordi han går hen og
piller ved "deres" elskede film, har mange nok en tendens til at
glemme, at han som ophavsmand til hele SW-universet har et endnu
tættere og mere personligt forhold til de film end nogen anden.
Datidens tekniske formåen stod ikke mål med det visuelle udtryk, han
gerne ville nå frem til. Det har han så fået muligheden for i dag, og
selvfølgelig gør han brug af den.

Mon ikke også den gode hr. Tolkien i tidens løb ville have pudset lidt
de der knaldromaner, han bankede af, hvis han havde levet lidt
længere? Han blev jo som bekendt aldrig selv færdig med Silmarillion.
Det er vel meget almindeligt for kreative, skabende individer, at de
aldrig føler sig helt og aldeles tilfredse med deres værker.

At Lucas propper Hayden ind i Jedi er et naturligt forsøg på at få
trilogien til at hænge bedre sammen med de tre nye film. Han og
Greedo? Ja, den er jeg heller ikke vild med, men igen: Lucas kan han
gøre, lige hvad fanden han vil. Det er for hulen hans film. De nye
udgaver er vel at betragte som enhver anden Director's Cut-udgave af
en hvilken som helst anden film. Love'em or leave'em alone...

Mvh

Old Son

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-09-04 10:45

> [...]
> udgaver er vel at betragte som enhver anden Director's Cut-udgave af
> en hvilken som helst anden film. Love'em or leave'em alone...

ja intet er sort / hvidt - lucas har sine grunde - om man så er enig eller
ej kan så være ligegyldigt da man intet kan stille op.

det er først efter bonus discen jeg har set anderledes på det. Mine
holdninger er ændret, men min smag er ikke - jeg er stadig utilfreds med de
nye og de gamle skulle være forblevet de gamle.... well næsten - jeg vil jo
gerne have dem renset osv. men som nævnt andetsteds vil jeg gerne selv have
trykket delete da sy snoodles dukkede op på en eller andens pc skærm

Det er lucas egen måde at fortælle om filmene på der har gjort at jeg kan se
filmene uden at blive irriteret, men blot nyde dem som de er.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-09-04 13:42

Old Son wrote:

> [...]
> udgaver er vel at betragte som enhver anden Director's Cut-udgave af
> en hvilken som helst anden film. Love'em or leave'em alone...

Jeg er ret ligeglad med at det er Lucas' film. Jeg har stadig tænkt mig
at kritisere ham når han tager åndssvage beslutninger og oversvømmer
markedet med dårlig kvalitet, både teknisk og kunstnerisk.

/David

Fra : Tenzel Kim

Dato : 29-09-04 05:30

sniper_Nolight wrote:
> er man gammel sw fan er der ingen vej udenom

Jeg syntes nu ikke det er et stort problem. Som gammel sw fan vil jeg
have de gamle film og ikke det juks han har lavet efterfølgende. Det er
de gamle der gjorde mig til fan. Jeg syntes ganske simpelt ikke om
computereffecterne i de nye udgaver og selv om det måske kan
argumenteres at den computergenererede Yoda er bedre lavet end dukken så
vil jeg til en hver tid argumentere at for mit vedkommende så har dukken
langt mere charme og "sjæl".

Tenz.

Fra : Martin K. R.

Dato : 29-09-04 07:10

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> argumenteres at den computergenererede Yoda er bedre lavet end dukken så
> vil jeg til en hver tid argumentere at for mit vedkommende så har dukken

Jeg har også tænkt mig at købe boksen. De nye film bryder jeg mig ikke så
meget om. Ikke på grund af computereffekterne, men fordi jeg synes at
'eventyret' er blevet udvandet til en blanding af 'Bjergkøbing Grand Prix'
og 'Muppet Show'...

Martin

Fra : Old Son

Dato : 29-09-04 11:27

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message news:<cjdjiv$142g$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> meget om. Ikke på grund af computereffekterne, men fordi jeg synes at
> 'eventyret' er blevet udvandet til en blanding af 'Bjergkøbing Grand Prix'

Sjovt argument, når der i de nye film netop IKKE er brugt dukker som i IV, V og VI.

Old Son

Fra : Martin K. R.

Dato : 29-09-04 14:35

"Old Son" <old_son@hotmail.com> wrote in message
> "Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message

Prix'

> Sjovt argument, når der i de nye film netop IKKE er brugt dukker som i IV,
V og VI.

Min holdning gik ikke på om der var anvendt dukker eller computergrafik, men
udelukkende på handlingen og det endelige resultat (Gonzo fra Muppet Show er
udstyret med vinger og sælger åbenbart nu skrot på en fjern planet).

Indrømmet, der gik allerede 'Muppet Show' i en de gamle film (den med de
talende teddybjørne...).

Martin

Fra : ML-78

Dato : 29-09-04 08:51

Tenzel Kim skrev:

> Jeg syntes nu ikke det er et stort problem. Som gammel sw fan vil jeg
> have de gamle film og ikke det juks han har lavet efterfølgende.

Det er præcis grunden til, at jeg springer denne boks over.

ML-78

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-09-04 10:28

> Det er præcis grunden til, at jeg springer denne boks over.

abstraher fra det nye og køb boksen - den er simpelthen så flot renset at du
ikke vil fortryde det - (luk øjnene når cgien kommer)

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-09-04 10:27

> . Det er de gamle der gjorde mig til fan.

og som man har dejlige minder fra - jeg husker min biftur til empire - det
kan jeg ikke sige om mange film - faktisk kun den og ET

> [...]
> at den computergenererede Yoda er bedre lavet end dukken så vil jeg til en
> hver tid argumentere at for mit vedkommende så har dukken langt mere

du har helt ret - desuden, hvorfor ikke bruge miniatures til rumskibe? - det
ser jo stadig helt fantastisk ud!

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-04 08:46

Personligt mener jeg at effekterne har taget helt overhånd, fx kan man
nærmest se at byen i toeren er kunstig, specielt hans spring virker helt
latterlig. Da han går rundt ved dem der, der har bygget klonhæren er det
også kunstigt, og det ses. Jeg mener det største kunststykke er ikke at
kunne skelne computergrafik fra det rigtige. Her er fx The Matrix 1-3
fremragende på nogle områder, fx kampen i domen synes jeg fungerer
fremragende, mens den afsluttende kamp i treeren er eksempel på det
modsatte.

Grunden tror jeg skal ses på den måde scenerne er opbygget. I kampen i domen
er der lagt ting og sager ned på gulvet, sådan at alle de steder
skuespilleren berører er ægte. Ægte er tingene også StarTrek universet, her
fx deres landingspods rigtigt bygget (sikkert af krydsfiner) og "landes" med
en kran. Langt de fleste af ST's lokalitions er filmet on lokation og ikke i
et studie. Kunsten som Lucas ikke behersker er nok at kun benytte CGI i det
omfang det absolut nødvendigt.

I sit forsøg på at forbedre de tre gamle film synes jeg også det er gået
helt galt, der er flere overflødige scener, der ikke rigtig bringer
handlingen nogle vegne, så de ligesom de to nye konstant bliver bremset i
handlingen og på sin vis gabende kedsommelige. Og hvad er dog det for noget
at udskifte hovedet på Darth Vader? Det er noget man bare ikke gør

mvh
Kim
--
Find en "StarTrek versus Star Wars" film på min hjemmeside under DaMat SOS
www.damat.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-09-04 10:35

.. Her er fx The Matrix 1-3
> fremragende på nogle områder, fx kampen i domen synes jeg fungerer
> fremragende, mens den afsluttende kamp i treeren er eksempel på det
> modsatte.

uha - ja the final fight i matrix 3 er grum og ikek på dne gode måde...

> [...]
> lokation og ikke i et studie. Kunsten som Lucas ikke behersker er nok at
> kun benytte CGI i det omfang det absolut nødvendigt.

det er netop der lucas storfejler - han siger bla på bonusdiscen at nu om
stunder kan en scene blive nøjagtigt som han ser den for sig fordi han laver
den digitalt - i "gamle dage" skulle han på locations, tunesien eksempelvis,
og så ændrede tingene sig og blev lidt anderledes - det virkede som om han
var lidt ked af det... personligt mener jeg at det er det der giver filmene
sjæl! - åbningscenen i RotJ hvor droids'ne går i ørkenen og kommer til
jabbas palads oser af atmosfære! - det ville ejg gerne se ham gøre ligeså
godt på en pc - det kan man ikke!

> I sit forsøg på at forbedre de tre gamle film synes jeg også det er gået
> helt galt, der er flere overflødige scener, der ikke rigtig bringer
> handlingen nogle vegne,

helt ærligt - gider nogen slagte Sy Snoodles for mig! han driver mig til
vanvid!

jeg er helt enig med jer alle - sjovt at høre om folks meninger om filmene -
fælles lyder det dog som om at lucas har "ødelagt" et kært minde - jeg har
det på samme måde, men som jeg startede med at sige, jeg respekter hans
holdning til sine gamle film

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-10-04 17:34

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> writes:

> kunne skelne computergrafik fra det rigtige. Her er fx The Matrix 1-3
> fremragende på nogle områder,

Jaeh, joeh... Jeg kan huske at jeg tænkte "det er BÆ-grim
computergrafik, det der", da jeg så scenen med Morpheus på lastbilen i
2'eren. Og så opdagede jeg senere, at det var live-action. Det kan for
pokker da vel heller ikke være løsningen.

Nå ja. Så må jeg vel også fremdrage ham jeg kender, der klagede sig
over SW:1, efter at han havde set traileren. "Det er _så_ tydeligt, at
det er en mand i en gummimaske," sagde han om Jar-Jar.
--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 05-10-04 16:57

> [...]
> 2'eren. Og så opdagede jeg senere, at det var live-action. Det kan for
> pokker da vel heller ikke være løsningen.

hele highway scenen gør reloaded til en fantastisk film - ene alene klarer
den jobbet... desværre er der ikke noget i revolutions der gør den
enestående - boxen vil jeg dog gerne have.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-10-04 22:31

sniper_Nolight wrote:

> hele highway scenen gør reloaded til en fantastisk film - ene alene klarer
> den jobbet...

Highway scenen og det twist plottet tager under Neos samtale med arkitekten.
samtalen gav (for mig) matrix universet en ny dimension.

> desværre er der ikke noget i revolutions der gør den
> enestående - boxen vil jeg dog gerne have.

Ja det er træls. Revolutions kunne have været så mange gange bedre.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann - der også køber matrix-boxen den dag den bliver udgivet.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 06-10-04 17:15

> Ja det er træls. Revolutions kunne have været så mange gange bedre.

kampen med neo og smith i slutningen med de RIGTIGe mennesker ville have
været meget mere virkningsfuld - sikkert ikke så højtflyvende, men meget
flottere. De kampe der gør matrix universet fedt var der intet af...