Hurtigere skifte fra dag til nat i Iran ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 03-11-04 07:29

Da jeg ikke kan finde en anden gruppe at stille dette spørgsmål i, prøver
jeg her. Jeg har netop været i Iran i Oktober måned, og bortset fra at der
er varmere og lysere end i Danmari, så skifter lyset også hurtigere fra dag
til nat. Hvor det her hjemme tager et par timer at gå fra sol til ikke-sol,
dag til nat, så tager det i Iran kun ca. 30 minutter.

Spørgsmåler er så, hvorfor det er sådan? Er det fordi Iran ligger nærmere på
Ækvator, eller er der en anden forklaring?

v.h.
Jakob Munck

PS. Hvis jeg skulle have postet dette i en anden gruppe, vil jeg godt vide
hvilken?

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 07:36

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message

> Er det fordi Iran ligger nærmere på Ækvator?

Ja. Skumring / tusmørke er et stort set ukendt begreb ved ækvator.

> PS. Hvis jeg skulle have postet dette i en anden gruppe, vil jeg godt
vide
> hvilken?

dk.videnskab

hilsen
Uffe

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 03-11-04 21:15

Jakob Munck wrote:
> [...]
>
> Spørgsmåler er så, hvorfor det er sådan? Er det fordi Iran ligger nærmere på
> Ækvator, eller er der en anden forklaring?

Sådan er det sydpå.

Fordi solen går mere lodret ned over horisonten.

Oppe hos os bevæger den sig skævt over horisonten.

Mvh. Jørgen

Fra : Sørensen

Dato : 03-11-04 22:43

Man kan også sige, at Solen skal èn gang rundt om Jorden på et døgn.
Ved ækvator - hvor Jorden er "bredest" - er der ca. 40.000 km hele vejen
rundt - så der skal den skynde sig noget mere, end heroppe nordpå, hvor der
ikke er lige så langt rundt.
Og derfor har den "relativt" mere fart på dernede end heroppe.
(lidt poppet forklaring måske - men alligevel...)
Preben

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-11-04 21:12

Sørensen wrote:

> [...]
> Og derfor har den "relativt" mere fart på dernede end heroppe.
> (lidt poppet forklaring måske - men alligevel...)

Det er da noget sludder mand.!! Det betyder måske et minuts forskel.

Det er banen i forhold til horisonten der har betydning.

Mvh. Jørgen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 04-11-04 22:20

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i melding

> Det er da noget sludder mand.!! Det betyder måske et minuts forskel.
>

> Det er banen i forhold til horisonten der har betydning.

Faktisk så skal man ikke så langt for å merke forskjell. Det er forskjell i
skumring- og demringstiden mellom Norge og Danmark.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no