Hvad betyder
Fra : Claus Johannsen

Dato : 02-11-04 11:40

Jeg har læst en artikel om gamle engelske haglgeværer hvor løbene var
"sleeved".
Hvad betyder det?

Hilsen Claus

Fra : J Nielsen

Dato : 02-11-04 20:37

On Tue, 2 Nov 2004 11:40:22 +0100, "Claus Johannsen"
<landkaergaard@post.nordit.dk> wrote:

>Jeg har læst en artikel om gamle engelske haglgeværer hvor løbene var
>"sleeved".
>Hvad betyder det?

Det betyder at løbene er blevet fornyet men kammerdelen med lukkeknaster og
ejektorer er bibeholdt.

Løbene skæres over et stykke foran kammerenden og kamrene bores op til
omkring 23-24mm. De nye løb afdrejes og tin-loddes sammen med kammerdelen.
Metoden er så vidt jeg husker udtænkt af den engelske haglbøsseekspert Gough
Thomas. Det samme princip bruges også i forbindelse med ældre, slidte rifler
hvor man gerne vil bevare det oprindelige løb. Her udborer man det gamle løb
i fuld længde og indsætter et nyt løb, (evt. i en anden kaliber). Herved
fremstår riflen stadig som original. Metoden egner sig kun til forholdsvis
"svage" kaliberer.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Claus Johannsen

Dato : 02-11-04 23:51

"J Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

fremstår riflen stadig som original. Metoden egner sig kun til forholdsvis

Tak for svaret, det forklarer nok at gamle engelske haglgeværer er utrolig
dyre set med danske øjne.
Er løbene af dårligere kvalitet, siden at det er nødvendig med sådan en
omgang.
Jeg har set et par stykker med dyb gravrust.
Det synes jeg er sjældent man ser i både tyske og spanske geværer.

Claus.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 03-11-04 09:29

On Tue, 2 Nov 2004 23:51:25 +0100, "Claus Johannsen"
<landkaergaard@post.nordit.dk> wrote:

>Er løbene af dårligere kvalitet, siden at det er nødvendig med sådan en
>omgang.

Ikke nødvendigvis, englænderne er blot mere hysteriske når det gælder
blanke løb. ;) Nogen gange har metoden været anvendt som en foryngelseskur til
et sortkrudtsgevær med damaskløb, så det kunne anvendes med røgsvag ammunition.
Jeg har engang set en fin, gammel engelsk hanebøsse med damaskløb, hvor løbet
var tæret igennem fra indersiden.

>Jeg har set et par stykker med dyb gravrust.
>Det synes jeg er sjældent man ser i både tyske og spanske geværer.

Det skyldes at man i ældre engelske haglbøsser har anvendt patroner med
fænghætter baseret på knaldkviksølv der virker stærkt korroderende. Ofte har
der også været anvendt sortkrudtspatroner. Krudtslam fra disse optager
fugtighed fra luften og danner grobund for rust og tæring.
De fleste tyske (og alle de spanske) geværer vi ser herhjemme er af nyere
dato, og har derfor ikke været udsat for de aggresive hætter.
Hvis du f.eks undersøger ældre belgiske hanebøsser - datidens "Folkevogn"
herhjemme - vil du ofte se kraftige tilfælde af gravrust.
--
- JN -