Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panasonic FZ-20 førstehåndsindtryk
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-09-04 18:05

Som lovet i en anden tråd kommer her mine førstehåndsindtryk med
Panasonics Lumix FZ-20.

Det første ved kameraet, der springer i øjnene er at byggekvaliteten
generelt virker rigtig god, og det ser ud til, at der er brugt plast af
høj kvalitet. På mit kamera er der dog en lille grat foran blitz-
tilslutningen, men det er til at leve med.

Kameraet er ganske tungt, men det ligger udmærket i hånden dog er
håndgrebet lidt lille til en mandehånd, og jeg har ikke helt fundet den
bedste måde at placere venstrehånden på. Hvis jeg holder om selve
linsen er min hånd så stor, at den skygger.

Jeg har kun brugt EVF en enkelt gang, men den virkede klar og tydelig
(hvilket også gælder det større LCD-display). Dog falder det mig
naturligt at kigge igennem EVFen med venstre øje, hvilket medfører at
næsen hviler på LCD-displayet, hvilket godt kan være lidt
uhensigtsmæssigt.
LCD-displayet virker også klart nok i sollys (det modsatte er ellers
blevet påpeget i en anmeldelse på akam.no)

Menuerne på kameraet er lettilgængelige og letforståelige og kan snildt
bruges uden, at man har læst i manualen.

Kameraet starter relativt hurtigt op måske ca. 3 sekunders opstartstid.
I brug er kameraet meget lydløst også ved zoom når man først har slået
de skøre lydeffekter fra der er sat til som standard.

Jeg var ude i en lille times tid at fotografere i et nærliggende
naturområde, hvor jeg fik et taget et par billeder som kan ses på
http://miljokemi.dk/coppermine
Alle billederne er direkte fra kameraet, hvor jeg satte alle former for
støjreduktion og skarphedsfunktioner til "low".

Det skal her på falderebet tilføjes, at jeg tidligere kun har
fotograferet i forbindelse med ferier og lignende og kun har leget en
smule med digitalkameraer, så jeg er stort set helt uerfaren udi
fotograferingens kunst.

Hvis der er spørgsmål mv. så vil jeg forsøge at svare så godt som jeg
kan.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Erik W.

Dato : 27-09-04 18:21

> Som lovet i en anden tråd kommer her mine førstehåndsindtryk med
> Panasonics Lumix FZ-20.

Tak for en velskrevet anmeldelse Morten. Og tillykke med det nye kamera.
Jeg overvejede selv at købe et FZ20, inden jeg besluttede at tage springet
til DSLR. En af de ting der gjorde at jeg valgte at gå til spejlrefleks
istedet for FZ20, er at langt de fleste ikke DSLR kameraer har shutterlag, -
forsinkelse når man trykker på udløseren. Jeg kan lide at kunne fotografere
bevægelige mål som fugle i flugten etc. Det var jeg og mit Fuji meget
dårlige til, med det resultat at jeg har masser af billeder af halve fugle,
kitesurfere, svævefly. Har du prøvet at fotografere fugle i flugten og
lignende?

Mvh Erik

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 27-09-04 18:55

> [...]
> fugle,
> kitesurfere, svævefly. Har du prøvet at fotografere fugle i flugten og

Hvilket Fuji var det?

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-09-04 21:34

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev:

> [...]
> til, med det resultat at jeg har masser af billeder af halve
> fugle, kitesurfere, svævefly. Har du prøvet at fotografere fugle i

Nej så langt er jeg ikke kommet. Shutterlag er der ikke af betydning
såvidt jeg kan vurdere, men jeg kunne forestille mig, at autofokusen
kan være lidt for langsom til at fange fugle i luften og det er også
nævnt i anmeldelsen på http://www.akam.no som et minus.
Jeg har dog i Panasonic-foraet på http://www.dpreview.com/ set billeder
af fugle i flugten taget med FZ-10 og FZ-20 så det kan lade sig gøre.
Måske er der gjort brug af burst-mode i de tilfælde, men det er jeg
ikke klar over, og jeg har endnu ikke selv haft lejlighed til at bruge
funktionen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-09-04 06:54

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fugle,
> kitesurfere, svævefly. Har du prøvet at fotografere fugle i flugten og

Hej Erik

Det problem ville jo løses, hvis du brugte kontinuerlig focus, da det er
autofokus som man kommer til at vente på.

M.V.H.....Benny..

Fra : Erik W.

Dato : 28-09-04 07:31

"Benny Mortensen 9380" skrev i
> Det problem ville jo løses, hvis du brugte kontinuerlig focus, da det er
> autofokus som man kommer til at vente på.

Mange mennesker opfatter forsinkelsen når man trykker på knappen på et
digicam, som langsom autofokus. Men selv når der er fokuseret og hvis man
slår autofokus fra er der en forsinkelse, som kaldes shutterlag. Der er
intet galt med Fuji'ens autofokus, den fokuserer hurtigt og præcist, og jeg
bruger som regel både kontinuerlig autofokus og præfokusering. Men den har
ligesom alle non-dslr digitalkameraer shutterlag. Fuji S5000'erens
shutterlag er ikke værre end andre digicams, selv meget dyre digicams jeg
har haft fat har det samxme problem. Men jeg var nok særlig følsom overfor
det, da jeg købte det som afløser for mit gamle Olympus CL 1400XL som
faktisk er et DSLR kamera.

Læs mere om Fuji S5000'erens shutterlag på SAteves
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fuji_s5000_pg5.html

Mvh Erik

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 01-10-04 11:02

> [...]
> faktisk er et DSLR kamera.
>
> Læs mere om Fuji S5000'erens shutterlag på SAteves

Jeg bruger selv et SLRlike, men syntes aldrig at problemet har været
nævneværdigt. Men OK, jeg tager også sjældent sportsfotos, så det kan jo
være forklaringen. Skulle det blive et problem, så tager man da bare de
gamle SLR huse frem, så kan de jo løse opgaven.

M.V.H.....Benny..