CAMPINGSPEJLE - LOV
Fra : Kim Paulsen

Dato : 02-11-04 22:56

Er der nogen der kan fortælle mig om jeg skal have ekstra campingspejle på
min bil når jeg kører med min ældre campingvogn der er 2 m bred og jeg har
da udsyn nok med de spejle jeg har på bilen , syntes jeg , men en bekendt
siger man skal kører med dem.

kim

Fra : Allan Jørgen Hansen

Dato : 03-11-04 11:25

Kim Paulsen <kimpa@sol.dk> skrev:

>Er der nogen der kan fortælle mig om
> [...]

Hej Kim.

Loven foreskriver at du kan se ned langs siden af CV. Dvs at dine
spejle skal være placeret så langt ude at hvis du står bag CV og
ser op langs CV så kan du se hele spejlet.
Altså skal dine spejle være placeret med min 2m imellem, bemærk at
side spejle aldrig medgår i vogntoges totalbredde.

Mvh Allan

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-11-04 17:16

Allan Jørgen Hansen (slet OMZ5K) wrote:

> Loven foreskriver at du kan se ned langs siden af CV. Dvs at dine
> spejle skal være placeret så langt ude at hvis du står bag CV og
> ser op langs CV så kan du se hele spejlet.

Hmmm. Hvor finder du det?

Detailforskrifter for motorkøretøjer siger følgende:

"For udvendigt førerspejl, der er anbragt på personbil M1 og varebil N1 for
at sikre tilstrækkeligt udsyn ved kørsel med campingvogn, gælder følgende:

Er afstanden mellem spejlets yderste punkt og bilens yderste punkt mere end
200 mm og afstanden mellem spejlets underkant og vejbanen mindre end 2 m,
skal spejlet være således indrettet, at det giver efter for en forholdsvis
let påvirkning, uanset at spejlet skal ses gennem sideruden."

Endvidere står der om sidespejle generelt:

"Udvendigt førerspejl
a) skal kunne ses gennem den af viskerne rensede del af forruden eller
gennem sideruden,

b) skal kunne fastspændes, således at spejlets indstilling ikke ændres under
kørsel,

c) skal - såfremt spejlet skal ses gennem forruden - være således indrettet,
at det giver efter for en forholdsvis let påvirkning, og det må ikke rage
væsentlig mere uden for karrosseriet, end hvad der er nødvendigt for, at
føreren har fornødent udsyn bagud."

Det er ikke lige det som der blev svaret...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Verner

Dato : 03-11-04 17:37

On Wed, 3 Nov 2004 17:16:27 +0100, "Carsten Stage"
<stage.nospam@fabel.dk> wrote:

>"For udvendigt førerspejl, der er anbragt på personbil M1 og varebil N1 for
>at sikre tilstrækkeligt udsyn ved kørsel med campingvogn, gælder følgende:

Hvad er egentlig definitionen for tilstrækkeligt udsyn bagud ?

Er disse spejle egentligt lovmæssigt påkrævet ?

Verner

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-11-04 18:02

Verner wrote:

> Hvad er egentlig definitionen for tilstrækkeligt udsyn bagud ?

Hvis der sker et uheld, som kunne have været undgået med bedre udsyn bagud -
så har det ikke været tilstrækkeligt...

> Er disse spejle egentligt lovmæssigt påkrævet ?

Jeps - detailforskrifter for motorkøretøjer skal til enhver tid overholdes
af alle biler. Man kan kalde færdselsloven en "rammelov" og forskrifterne
for definitionen på det der står i loven vedrørende motorkøretøjer.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-11-04 18:43

"Carsten Stage" <stage.nospam@fabel.dk> wrote in message

> Hvis der sker et uheld, som kunne have været undgået med bedre udsyn
> bagud - så har det ikke været tilstrækkeligt...

Dette emne har været bragt på bane tidligere.Nemlig af undertegnede.
Vi nåede dengang frem til at dette er en gummiparagraf der kan tolkes efter
politiets forgodtbefindende.
For hvem skal afgøre om et uheld kunne være undgået med bedre udsyn bagud?
Jeg efterlyser stadig helt klare regler.
Mvh
Ole Larsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-11-04 20:36

Ole Larsen wrote:

> Dette emne har været bragt på bane tidligere.Nemlig af undertegnede.

Det husker jeg...

> Vi nåede dengang frem til at dette er en gummiparagraf der kan tolkes
> efter politiets forgodtbefindende.

Nja... ikke helt. Politiet står ikke over domstolene - selvom man nogle
gange kunne tro det.

> For hvem skal afgøre om et uheld kunne være undgået med bedre udsyn
> bagud?

Som antydet ovebfor, er det domstolene, der afgør spørgsmålet i den enkelte
sag.

> Jeg efterlyser stadig helt klare regler.

Jeg har ledt, og ikke fundet dem. Tror ikke at de findes - på samme måde som
det gør sig gældende i mange andre situationer.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Verner

Dato : 03-11-04 21:49

On Wed, 3 Nov 2004 18:02:04 +0100, "Carsten Stage"
<stage.nospam@fabel.dk> wrote:

>Jeps - detailforskrifter for motorkøretøjer skal til enhver tid overholdes
>af alle biler.

Hvor finder jeg disse forskrifter, der klart siger at der skal være
ekstra spejle på vognen ?

Verner

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-11-04 21:55

Verner wrote:

> Hvor finder jeg disse forskrifter, der klart siger at der skal være
> ekstra spejle på vognen ?

Detailforskrifter for motorkøretøjer findes evt. via
http://www.retsinfo.dk - eller kopien på:
http://www.dkfritidbil.dk/detailforskrifter/forskrift.htm

Bemærk, at der intet står om /ekstra/ spejle.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Flemming Udbj?rg

Dato : 04-11-04 12:34

Her er spørgsmål til og svar fra FDM's juridiske afdeling:

Hvornår er det nødvendigt med påhængsskilte og forlængede sidespejle?

Det er ikke længere lovpligtigt at montere skilte med påskriften
"påhæng" ved bilens forskærme ved kørsel med påhængsvogn.

Der findes ikke regler for, hvornår der skal monteres forlængede
sidespejle på bilen ved kørsel med påhængsvogn. Føreren af vogntoget
skal dog altid sørge for at have tilstrækkeligt udsyn bagud. Som
tommelfingerregel bør forlængede sidespejle monteres, ved kørsel med
campingvogn, hvis bredde overstiger bilens bredde. Men også i andre
tilfælde kan det altså være nødvendigt.

___________

Se det gav jo ingen konkret afklaring. Det er altså op til politiets
vurdering og i sidste ende en retlig afgørelse.

/Flemming U

Fra : Allan Jørgen Hansen

Dato : 04-11-04 11:24

Carsten Stage <stage.nospam@fabel.dk> skrev:

>Hmmm. Hvor finder du det?

I detailforeskrifter for motorkøretøjer 2004, punkt 10,03,006 stk. 1b,
siger følgende; at førerspejl skal være anbragt
således at føreren har et fornødent udsyn bagud.

Jeg har for et par år siden forespurgt til bilsyn, hvad korrekt
indstilling af førerspejle er og jeg blev svaret at spejle
skal indstilles således at man kan se bil eller CV i den nærmeste kant
af spejlet således at du har frit udsyn bagud.

Derfor har jeg svaret som jeg gjorde.

Desuden siger:

> [...]
>end hvad der er nødvendigt for, at
>føreren har fornødent udsyn bagud."
>
>Det er ikke lige det som der blev svaret...

Sidste linje ikke forstået
>--
>Med venlig hilsen,
>
>Carsten Stage

Mvh Allan

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-11-04 00:33

Ja, og ikke som du skrev:

> [...]

> skal indstilles således at man kan se bil eller CV i den nærmeste kant
> af spejlet således at du har frit udsyn bagud.

Det er bilsynsassistentens egen fortolkning af reglerne, og ikke andet.

> Sidste linje ikke forstået

OK. Din fortolkning er der ikke dækning for i forskrifter eller lovgivning.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Kim Paulsen

Dato : 05-11-04 23:57

Ja , det var vist et farligt emne , men jeg blev da lidt klogere , jeg vil
fortsat sætte mine forlængerspejle på mine sidespejle ,og jeg kunne ikke
finde noget på nettet om emnet derfor spurgte jeg , og jeg kan se der er
flere der er i tvivl - selv fagfolk .Tak for alle svar.

Fra : Sten Bo

Dato : 06-11-04 09:30

> [...]
> kunne ikke finde noget på nettet om emnet derfor spurgte jeg , og jeg
> kan se der er flere der er i tvivl - selv fagfolk .Tak for alle svar.

Hejsa

Jeg forstå ikke at du er i tvivl. Du skal simpelthen ku se ned langs CV
på begge sider.
Hvis du er vindøjet som
http://www.br-online.de/umwelt-gesundheit/thema/schilddruese/foto/krankheiten_01_132.jpg
klarer du det selv, og ellers må der spejle til.
Lastbilerne kvaste mange cyklister fordi man ville spare nogle hundrede
kr. da nogle vognmænd var nærige og stædige - (Min søn var ved at miste
en ven på den konto, han kom med op i skærmen men overlevede) - og
campister har naturligvis ikke de begrænsninger.

Jeg forstår at bestemmelserne er temmelig specifikke for lastbiler og
viser det sig et problem - komme samme udpensling vel for CVfolk.

Jeg tror ikke, at - selv fagfolk .- er i tvivl om at man skal la være
med at kvase folk og fæ. Og bruge de midler der er nødvendige for det.

Humoristisk hilsen Sten Bo

Fra : phk

Dato : 06-11-04 12:42

> [...]
> finde noget på nettet om emnet derfor spurgte jeg , og jeg kan se der er
> flere der er i tvivl - selv fagfolk .Tak for alle svar.

Sund logik siger at man skal kunne se ned langs siden af campingvognen, det
gælder især i venstre side, hvor man hurtigt kan komme i klemme, både på
danske men især på tyske motorveje, hvis man ikke kan se bagud. En svag
højrekurver kan forhindre at man selv kan overhale flere km - med mindre man
tager chancen.

På grund af den vinkel man ser i spejlet med vil 2 spejle anbragt i samme
afstand fra bilen vise forskelligt. Selv om man kan se ned langs
campingvognen i venstre side, er det i de fleste tilfælde ikke tilfældet i
højre side pga vinklen på spejlet i forhold til chaufførens position.

Alt for ofte ser man biler med campingvogne som _ikke_ kan se tilstrækkeligt
bagud.

"Det går jo nok ....", er indstillingen åbenbart.

--
Per, Esbjerg