Godkendt modem?
Fra : Karst B. Smit

Dato : 16-05-01 01:03

Hej

Min søn kommer hjem fra Australien. Nu er det således Down Under at hver
modem skal være godkendt af Austel, det officiele Australske tlf.
Selskab.

Dvs. han kan ikke købe et modem over nettet i Amerika og så bruge det
D.Under. Jo det kan han godt men han risikerer en kæmpe bøde.

Han vil gerne vide hvordan er det herhjemme? Han kommer med en computer
med indbygget modem.

--
Mvh. Karst B.
You moved your mouse. Windows needs to be restarted

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-01 02:00

Hej Karst

Det samme gælder i princippet også herhjemme. Alle ting, der kan tilsluttes
telefonsystemet, eller som udsender et radiosignal, skal være godkendt af
Telestyrelsen. Men fremover vil det blive sådan, at alle produkter, der er
godkendt i et andet EU land automatisk også er godkent i Danmark.

Visse produkter har dog en slags standardgodkendelse, og hvis jeg ikke
husker helt galt, så gælder det fx. indbyggede modems.

Véd du hvilket modem, det drejer sig om?

mvh. Erik Richard

"Karst B. Smit" wrote:

> [...]
> D.Under. Jo det kan han godt men han risikerer en kæmpe bøde.
>
> Han vil gerne vide hvordan er det herhjemme? Han kommer med en computer

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Karst B. Smit

Dato : 17-05-01 00:38

Hej Erik

Hans computer er en HP (Pavillon) med et indbygget ROCKWELL - High
velocity ITU V.90 K56flex modem.

Du har fortalt mig at du følger med i Australske NG's i forbindelse med
din Nissus agentur, så jeg vil spørge følgende:

Er der andre ting han skal tænke på? De siger D.Under at de 240 de
bruger der ned sagtens kan fungere med vores 220. Korrekt?

Stik til ledningen har han ordnet, han kontaktede Brinck Electronics men
de kunne ikke hjælpe ham. Jeg sagde at det må være omvendt at hvis jeg
tog derned så skulle jeg købe en konverter her. Så han gik på nettet og
fand noget i Au.

Er der andet? Understøtter WOL det modem og virker scriptet herhjemme?

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-01 01:23

In article <1etj176.qiubj0w4tcx8N%kbsmitREMOVE@startrekmail.com>,
kbsmitREMOVE@startrekmail.com (Karst B. Smit) wrote:

> Er der andre ting han skal tænke på? De siger D.Under at de 240 de
> bruger der ned sagtens kan fungere med vores 220. Korrekt?

Ja, bortset fra at vi ikke bruger 220 her i landet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-01 03:48

Hej Karst

"Karst B. Smit" wrote:

> Hans computer er en HP (Pavillon) med et indbygget ROCKWELL - High
> velocity ITU V.90 K56flex modem.

RockWell sælges også i Danmark og er standard typegodkendt, så det bliver ikke
noget problem. Såvidt jeg véd fra AUS, så er deres EL krav faktisk skrappere
end herhjemme, hvilket betyder at det også har et IEC nummer. Dette nummer er
gældende internationalt.

> [...]
>
> Er der andre ting han skal tænke på? De siger D.Under at de 240 de
> bruger der ned sagtens kan fungere med vores 220. Korrekt?

Det kan det også. Netspændingen her i Danmark er nu faktisk sat op til
230volt, så de 10v ekstra vil intet betyde. Tværtimod vil det betyde, at der
vil være mindre chance for at overbelaste systemet. Det er nu også sådan, at
der på langt de fleste nyere og nye EL produkter står 230-240v og ikke som før
220-230v.

Det eneste, han skal være rigtig opmærksom på er, om netfrekvensen er 50hz
eller 60hz, og om netdelen vil skifte automatisk. (jeg kan simpelthen ikke
huske, hvad de bruger i Australien - 50hz eller 60hz). Hvis der bagpå står
flg.: '230v/240v~50hz/60hz' - kan han umiddelbart bruge det uden problemer.

> [...]
> de kunne ikke hjælpe ham. Jeg sagde at det må være omvendt at hvis jeg
> tog derned så skulle jeg købe en konverter her. Så han gik på nettet og

fHm... Han skal nok lige være opmærksom på, at konverter-stik fra de flade
stik til de danske stik _ikke_ er DEMKO godkendte, så de er faktisk ulovlige
at bruge herhjemme til andet end såkaldt 'små-EL', - dvs., fx. en
barbermaskine eller EL-tandbørste, og de må ikke bruges permanent, kun ved
kortvarige ophold i landet. Under 'små-EL' kommer også strømforsyninger til
bærbare computere, tilbehør til samme, samt til fx. en transistorradio o.l..

Jeg vil derfor mene, at han skal have monteret helt nye netledninger på alt
stationært, når han kommer herhjem. Dette skal gøres af en autoriseret
EL-installationsfirma. Da dette samtidig vil give den fornødne godkendelse.

> Er der andet? Understøtter WOL det modem og virker scriptet herhjemme?

Ja, når modemmærket forhandles her, så understøtter det også. Selve scriptet
følger nogle internationale standarder i telefonsystemet. Men det kan godt
være han skal have ændret på selve INIT-strengen, dér kan der godt være
variationer fra udbyder til udbyder, hvad der fungerer bedst.

mvh. Erik Richard

Fra : Karst B. Smit

Dato : 18-05-01 00:25

Hej ERik

> [...]

> EL-installationsfirma. Da dette samtidig vil give den fornødne godkendelse.

Han skal være her 3-6 mnd og så tilbage igen.

> [...]
> være han skal have ændret på selve INIT-strengen, dér kan der godt være
> variationer fra udbyder til udbyder, hvad der fungerer bedst.

Hvordan får at vide hvordan den INIT- streng er.

Hvad med tlf. stik til modem?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-01 01:25

Hej Karst

"Karst B. Smit" wrote:

> Han skal være her 3-6 mnd og så tilbage igen.

Jeg mener, at under et år betragtes som 'midlertidig' / 'kortvarig' ophold i
lovmæssig henseende. Så jeg tror ikke, det vil være nødvendig med en udskiftning,
så han kan nøjes med konverteren.

> Hvordan får at vide hvordan den INIT- streng er.

Den står i hans opkaldsprogram under modemopsætning, så han skal blot oprette en
ny modemprofil og få opgivet den INIT-streng, som den udbyder, han vælger
herhjemme, bruger. Fx. bruges meget 'AT&F1&DO' som standard herhjemme

Når han så har den nye modemprofil, kan han blot switche tilbage til den gamle
igen, når han rejser tilbage til Australien. Dvs., han behøver ikke at
konfigurere sin maskine igen dernede.

> Hvad med tlf. stik til modem?

Jeg mener, der bruges RJ telefonjack til de computere, der har indbygget modem,
så et sådant kabel kan købes i næsten ethvert supermarked, radioforretning eller
byggemarked, og de koster ikke mere end ca. 30-40kr.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962