biligt low-end grafikkort kun til TV-out o~
Fra : - ZULU -

Dato : 02-11-04 12:10

Jeg skal bruge et billigt grafikkort, spiller ikke, men laver alm.
kontorarbejde og redigere digitale billeder på min PC. Derudover skal der
være TV-out.

Har kigget på dette:

Kan det opfylde mine behov - jeg er mest i tvivl om kravene i forhold til
billedredigering... hvad kræver det af grafikkortet?

--
Thanks

Zulu

To send an email, please take off your HAT before using this address:
frodkirhat@hotmail.com

Fra : Thomas Hansen

Dato : 02-11-04 16:14

Et matrox kort det har en SUPER tv out og er rigtig godt til 2d men det er
ikke noget værd hvis men skal spille

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 02-11-04 16:28

On Tue, 2 Nov 2004 12:09:49 +0100, " - ZULU -" <z@z.z> wrote:

>Jeg skal bruge et billigt grafikkort, spiller ikke, men laver alm.
>kontorarbejde og redigere digitale billeder på min PC. Derudover skal der
> [...]

Det er da et udmærket grafikkort med hardware DVD-encoding.
Skarpt og med god TV-out.
Det har 32 Mbyte hukommelse.

>Kan det opfylde mine behov - jeg er mest i tvivl om kravene i forhold til
>billedredigering... hvad kræver det af grafikkortet?
Billedredigering er stadig 2D, så det kræver først og fremmest ram og
hurtig harddisk.

Du kan altså få et grafikkort med et bedre radeon chipset med 128
Mbyte, passiv køler og TV-out

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43257&type=hardware

til 389,-

Det er også et ret dårligt spiller kort, - men alligevel mere
tidssvarende. Jeg bruger det selv. Så har det desuden 3 udgangsstik,
analog, DVI og TV-out.

Man kan godt bruge Windows XP's indbyggede drivere til disse kort, men
så understøttes ikke OpenGL. Bedre er det at hente Catalyst drivere
fra www.atitech.com

mvh

John

Fra : - ZULU -

Dato : 02-11-04 16:44

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

Tak for dit input,

> Billedredigering er stadig 2D, så det kræver først og fremmest ram og
> hurtig harddisk.

og når du her siger ram, så er det altså ram på grafikkortet? (i så fald
skal jeg gå efter 128?)

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-11-04 17:13

- ZULU - wrote:

> og når du her siger ram, så er det altså ram på grafikkortet? (i så fald
> skal jeg gå efter 128?)

Nej, det må være RAM på bundkortet der tales om.

Masser af RAM på grafikkortet er godt når det drejer sig om 3D. Til alm.
skal der bare være nok RAM til at kunne håndtere et billede på 1600x1200 i
32 bit farver. 8 MB burde derfor være fint nok til en normal PC med én
skærm.

--
Mvh. Lars

Fra : JK

Dato : 02-11-04 17:41

On Tue, 2 Nov 2004 16:43:55 +0100, " - ZULU -" <z@z.z> wrote:

> [...]
>
>Tak for dit input,

>og når du her siger ram, så er det altså ram på grafikkortet? (i så fald

Nej, undskyld, det kræver ram på bundkortet.

Til 2D kræves kun:

pixels x 3 bytes på grafikkortet.

For at tage noget højt: 1600x1200x3 ~ 6 Mbyte

Man kan ganske vist godt ofre noget mere end 1 byte pr. farve, måske 2
bytes (1024 gråtoner pr. farve), men det er stadig kun 12 Mbyte.

Refresh rate skal desuden være tilfredsstillende.

mvh

John

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 03-11-04 09:26

> [...]
> Kan det opfylde mine behov - jeg er mest i tvivl om kravene i forhold til
> billedredigering... hvad kræver det af grafikkortet?

Radeon 7000 mangler en overlay buffer som er god at have hvis man ser film
via TV-out. Hvis ens processor er >2 GHz, så betyder det dog ikke så meget.

Niels Dybdahl

Fra : - ZULU -

Dato : 03-11-04 14:04

"Niels Dybdahl" <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> skrev i en meddelelse

> Radeon 7000 mangler en overlay buffer som er god at have hvis man ser film
> via TV-out. Hvis ens processor er >2 GHz, så betyder det dog ikke så
meget.

nåda, ja så dur kortet ikke - da min processor er 1,6
TAK!

Fra : Sune Salminen

Dato : 03-11-04 17:45

- ZULU - wrote:
> "Niels Dybdahl" <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> skrev i en
> meddelelse news:41889624$0$13263$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

> nåda, ja så dur kortet ikke - da min processor er 1,6
> TAK!

Jeg bruger et Sapphire Radeon 7000 PCI udelukkende til at se film på,
både DVD og diverse obskure formater, og det fungerer ganske
fremragende.

Min CPU er en 1400MHz Pentium III. CPU forbrug ligger på omkring 70% med
Overlay Mixeren og omkring 80% med VMR når jeg ser film i fuld skærm.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 04-11-04 08:57

On Wed, 3 Nov 2004 17:45:01 +0100, "Sune Salminen"
<salminen@monkeydoktor.dk> wrote:

> [...]
>
>Min CPU er en 1400MHz Pentium III. CPU forbrug ligger på omkring 70% med
>Overlay Mixeren og omkring 80% med VMR når jeg ser film i fuld skærm.

Ja, jeg tror heller ikke cpu kravet er så stort med radeon 7000.

Jeg så igår en DVD med en 800 MHz P3 (6x133), med radeon all in wonder
7000.

CPU forbrug var 30-40%. Jeg brugte windvd 4.

Det kørte meget fint på en 19" TFT. Ikke TV-out.

mvh

John

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-11-04 09:22

> [...]
> 7000.
>
> CPU forbrug var 30-40%. Jeg brugte windvd 4.
>
> Det kørte meget fint på en 19" TFT. Ikke TV-out.

Det afhænger selvfølgelig af filmens og skærmens opløsning. Hvis filmen er
DVD opløsning (720x576) og man viser filmen i et vindue med tilsvarende
opløsning, så skal der ikke skaleres. Hvis man bruger TV-Out udgangen og
gerne vil se filmen fuldskærms og skærmen er 800x600 pixels, så skal der
skaleres og det koster. Kort med overlay buffer skalerer automatisk,
tilgengæld kan man kun se filmen på en af skærmene (TVet eller
computerskærmen).
Hvis man ikke har overlay buffer, så vil filmen først blive skaleret til
skærmens opløsning (800x600 eller 1024x800). Derefter vil kortet smide de
linier væk som ikke kan bruges på TVet (der er der jo kun 576 linier).
Resultatet bliver meget dårligere end med overlay buffer.
Jeg har selv skrottet mit Radeon 7000 kort og købt et GeForce4 MX440 (kan
fås for under 400 kr).

Niels Dybdahl

Fra : - ZULU -

Dato : 10-11-04 13:35

Tak for input...

er tv-out lige godt om det kommer ud af S-VHS eller komposit. Nogle kort har
det ene, andre det andet, eller begge dele???

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-11-04 14:06

> er tv-out lige godt om det kommer ud af S-VHS eller komposit. Nogle kort
har
> det ene, andre det andet, eller begge dele???

Komposit burde være bedre, men jeg tvivler på at jeg kan se forskel. Så det
kræver at du selv tester det.

Niels Dybdahl