HP Color LaserJet 2550L
Fra : Per

Dato : 02-11-04 11:10

Hej

Jeg overvejer at købe ovenstående printer men ved ikke rigtig hvordan dens
udskriftskvalitet er. Er der nogen her der kan anbefale den eller ...... ??

Mvh. Per

Fra : Kent-TotalComputer

Dato : 02-11-04 21:07

Hej Per.

Her er specificationerne på denne printer:
Generelt
Printertype Arbejdsgruppeprinter - laser - farve
Bredde 48.2 cm
Dybde 45.2 cm
Højde 32.5 cm
Vægt 21.7 kg
Lokalisering Dansk / Danmark
Kompatabilitet Pc, Mac, Unix
Printer
Printerhastighed Op til 19 spm - S/H
Op til 4 spm - farve
Forbindelsesteknologi Kabling
Grænseflade Parallel, Hi-Speed USB
Max opløsning ( S/H) 600 dpi x 600 dpi
Max opløsning ( Farve ) 600 dpi x 600 dpi
Image Enhancement Technology HP ImageREt 2400
PostScript-understøttelse Standard
Sprogsimulering PostScript 3, PCL 6
Med skrifter 80 x PCL 6
80 x PostScript
Processor
Processor Motorola 264 MHz
RAM
RAM installeret ( max ) 64 MB / 192 MB (maks.)
Teknologi / Model SDRAM - DIMM 100-PIN
Mediebehandling
Medietype Konvolutter, transparenter, etiketter, almindeligt papir,
blankt papir , kort
Max. mediestørelse (brugerdefineret) 216 mm (Legal) x 356 mm (Legal)
Mediestørrelser Legal (216 x 356 mm), A4 (210 x 297 mm), A5 (148 x
210 mm), B5 (176 x 250 mm), JIS B5 (182 x 257 mm), 76 x 127 mm
Medievægt 60 g/m2 - 177 g/m2
Mediekapacitet i alt 125 ark
Medieføder(e) 1 x automatisk fødning - 125 ark - Legal (216 x 356 mm)
vægt: 60 g/m2 - 177 g/m2
Driftsperiode
Månedlig driftscyklus (Antal brugere) 20000 - 49999 (lille
arbejdsgruppe)
Månedlig driftscyklus 30000 sider
Med antal patroner/printerhoved 4
Ekspansion / Konnektivitet
Antal Expansion Åbninger Total (Fri) 1 ( 1 ) x Hukommelse - DIMM
100-PIN
Interface 1 x parallel - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 36-PIN Centronics
1 x Hi-Speed USB - 4-PIN USB type B
Diverse
Med forbrugsartikler 1 x tonerpatron ( cyan ) - 2000 sider
1 x tonerpatron ( magenta ) - 2000 sider
1 x tonerpatron ( gul ) - 2000 sider
1 x tonerpatron ( sort ) - 5000 sider
1 x tromle
Overensstemmelsesstandarder CE, UL, GOST, EPA Energy Star, GS, IEC
60950, FCC
Effekt
Effektenhed Strømforsyning - intern
Nødvendig frekvens 50/60 Hz
Strømforbrug ved drift 368 Watt
Strømforbrug stand-by/sov 17 Watt
Programmel / Systemkrav
Med software HP Web JetAdmin, HP Toolbox
OS nødvendig Microsoft Windows NT 4.0, Apple MacOS 9.1, Apple MacOS X
10.1 eller nyere, Microsoft Windows Server 2003, Microsoft Windows
98/ME/2000/XP
Detaljer om systemskrav Windows 98SE/ME/NT4.0/2000 - Pentium - 166
MHz - RAM 32 MB - HD 150 MB
Windows XP - Pentium - 233 MHz - RAM 64 MB - HD 150 MB
MacOS 9.x - HD 150 MB
MacOS X 10.x - HD 150 MB
Producentgaranti
Service & Support 1-års garanti
Detaljer om service & support Begrænset garanti - 1 år
Miljømæssige parametre
Min. driftstemperatur 15 °C
Maks. driftstemperatur 32.5 °C
Fugtighedsgrad ved brug 10 - 80%
Lydudbredelse 52 dBA (operativ)

Der jeg bider mærke i er at den kun har en opløsning på 600x600 både farve
og sort/hvid.
For eksempel har kører Brother med 2400x2400 i farve kvalitet. Men de er
også noget dyrere.
I det pris lejet som HP'en koster er der Samsung CLP-500 der har en
opløsning på 1200x1200

--
MVH Kent

http://www.totalcomputer.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-11-04 07:19

Hej

Kent-TotalComputer wrote:
> [...]
> også noget dyrere.
> I det pris lejet som HP'en koster er der Samsung CLP-500 der har en

De andre i samme prisklasse kører skam ikke mere end 600x600DPI. De
tæller blot på en anden måde. HP har ægte 600DPI, men Samsung
konkluderer at når man udskriver 4 farver oveni hinanden i et kvadrat,
så bliver det jo 600DPI x 4 = 1200DPI. I Brothers tilfælde ser de ud til
at de lægger dem ved siden af hinanden, så de kan sige 2400dpi på tværs
og 600 på langs. Så er der selvføgelig lettere og simplere bare at sige
2400dpi .

Så det er fup og fidus når de skriver de DPI tal. Den højeste native
opløsning jeg har set på en farveprinter er 1200DPI, men her snakker vi
helt andre priser.

Det er lidt som scannere der har den optiske DPI og den interpolerede
eller digitalkameraer med optisk zoom og digital zoom.

** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Kristian Andersen

Dato : 03-11-04 21:13

> [...]
>
> Det er lidt som scannere der har den optiske DPI og den interpolerede
> eller digitalkameraer med optisk zoom og digital zoom.

Jeg har ikke tænkt på det på denne måde, men det er vel et typisk eksempel
på "marketing data" som vildleder mere end de vejleder, - måske blev jeg
også lidt vildledt fordi jeg ikke gav mig tid til at undersøge det nærmere.

På Brothers hjemmeside står der "Opløsning: 2400 dpi klasse med CAPT" for HL
2700CN, men mon de fleste kunder kan gennemskue at der er tale om
interpoleret opløsning, eller måske snarere smoothing - selvom der også står
"Brother´s unikke Colour Advanced Photoscale Technologi (CAPT) udjævner
kanter...".

På Samsungs hjemmeside står der det lidt kryptiske "Up to 1,200 x 1,200 dpi
effetive output" for CLP 500, det er så spørgsmålet hvad "effetive output"
står for.

Mon ikke man kan finde tilsvarende eksempler hos de øvrige producenter ?

--
Kristian

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-04 06:57

Hej

Kristian Andersen wrote:
> Mon ikke man kan finde tilsvarende eksempler hos de øvrige producenter ?

Jo sagtens. Undtagen måske HP og Lexmark. Jeg oplever i hvert fald at de
i deres egen markedsføring skriver fx 600DPI og op til 2400DPI med
ImageRet eller hvad det nu hedder fra HP. Et godt udgangspunkt er at
kigge på SH-udskriften. Desværre er de billige producenter også begyndt
at snyde med den.

Fra : Kristian Andersen

Dato : 03-11-04 00:41

"Per" <NOSPAM_nummer_fem@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udskriftskvalitet er. Er der nogen her der kan anbefale den eller ......

Umiddelbart synes jeg udskrift kvaliteten er i orden.

Data som "opløsning" er måske lidt overvurderet (et almindeligt foto 10 x 15
fra et fotolaboratorium i standard kvalitet svarer til ca. 200 - 300 DPI).
600 DPI lyder måske ikke af så meget når man kan få printere med en
opløsningpå 2400 DPI, men der er også andre ting der har indflydelse på
udskriftkvaliteten, som f.eks. konstant tromlerotation og korrekt
farvekalibrering - og måske betyder HP´s Imageret 2400 teknik også lidt.

Du kan finde reviews af mange printere på http://www.zdnet.com/

--
Kristian