/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet telekom.
#NavnPoint
refi 3277
severino 2664
transor 1758
Nordsted1 1675
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
pallebhan.. 950
miritdk 945
dk 910
10  Kortoverv.. 810
Kvalitet af Cybercity telefoni vs VoIP
Fra : Per Michael Knudsen


Dato : 16-10-04 12:09

Hej

Jeg har droppet min fastnettelefon til fordel for IP-telefoni hos
Musimi.

Kvaliteten er trods en CC 2560/512 KBit ikke på linie med "rigtig"
telefoni. Der er små udfald og ekko engang i mellem, samt lidt susen
her og der. (også når linjen ikke belastes overhovedet)

Trods ihærdig eksperimenteren med min Sipura 2000 adapter, er det ikke
lykkedes mig at afhjælpe disse problemer helt. Jeg har derfor
konkluderet at jeg ikke skal forvente samme lydkvalitet som jeg havde
med min gamle telefonforbindelse.

Nu til spørgsmålet :) :
Er der nogen der har erfaring med Cybercity's telefoni-løsning? Evt.
nogen der har erfaring med både Cybercity's løsning samt traditionel
IP-telefoni.
Er kvaliteten som Cybercity hævder "mindst lige så god som alm.
telefoni", og er kvaliteten i givet fald upåvirket (som de hævder) af
samtidig brug af internetforbindelsen til andre formål?

På forhånd tak for alle svar.

Venlig hilsen
Per Michael Knudsen


 
 
Morten Davidsen (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Davidsen


Dato : 16-10-04 17:08

"Per Michael Knudsen" <pmk@_fjernmig_email.dk> skrev i en meddelelse
news:8tv1n0dvdl7itnfc2e56ves5vg6grv4445@4ax.com...
<KLIP>
> Nu til spørgsmålet :) :
> Er der nogen der har erfaring med Cybercity's telefoni-løsning? Evt.
> nogen der har erfaring med både Cybercity's løsning samt traditionel
> IP-telefoni.
Jeg har ingen erfaring med IP-telefoni, men har selv Cybercity Telefoni ..
og det fungerer perfekt. Jeg kan ikke mærke forskel i forhold til en
almindelig fastnet-linje ... og så taler jeg gratis mellem 18 og 8 i
hverdagene til andre fastnettelefoner .. og hele week-enden

> Er kvaliteten som Cybercity hævder "mindst lige så god som alm.
> telefoni", og er kvaliteten i givet fald upåvirket (som de hævder) af
> samtidig brug af internetforbindelsen til andre formål?
Ja, det må jeg sige ....

Jeg har hørt om enkelte som har oplevet ekko med visse telefoner, men det er
et problem som i de fleste tilfælde kan løses ved en indstilling i den
medfølgende Voice-router.

Så alt i alt, kan jeg kun sige at jeg er supertilfreds med løsningen.

/MD



Per Michael Knudsen (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Michael Knudsen


Dato : 16-10-04 17:22

On Sat, 16 Oct 2004 18:07:56 +0200, "Morten Davidsen"
<email@morten-davidsen.dk_nospam> wrote:

>"Per Michael Knudsen" <pmk@_fjernmig_email.dk> skrev i en meddelelse
>news:8tv1n0dvdl7itnfc2e56ves5vg6grv4445@4ax.com...
><KLIP>
>> Nu til spørgsmålet :) :
>> Er der nogen der har erfaring med Cybercity's telefoni-løsning? Evt.
>> nogen der har erfaring med både Cybercity's løsning samt traditionel
>> IP-telefoni.
>Jeg har ingen erfaring med IP-telefoni, men har selv Cybercity Telefoni ..
>og det fungerer perfekt. Jeg kan ikke mærke forskel i forhold til en
>almindelig fastnet-linje ... og så taler jeg gratis mellem 18 og 8 i
>hverdagene til andre fastnettelefoner .. og hele week-enden
>
>> Er kvaliteten som Cybercity hævder "mindst lige så god som alm.
>> telefoni", og er kvaliteten i givet fald upåvirket (som de hævder) af
>> samtidig brug af internetforbindelsen til andre formål?
>Ja, det må jeg sige ....
>
>Jeg har hørt om enkelte som har oplevet ekko med visse telefoner, men det er
>et problem som i de fleste tilfælde kan løses ved en indstilling i den
>medfølgende Voice-router.
>
>Så alt i alt, kan jeg kun sige at jeg er supertilfreds med løsningen.
>
>/MD
>

Hej

Lyder godt. Håber de snart får mulighed for at tilbyde det til os der
har "medarbejder-bredbånd" (separat regning på telefoni-delen), de
siger det skulle komme senere.

Jeg går ud fra at dem der har haft problemer med ekko, har problemet
ved alle samtaler? Ellers er det vel ikke et samspilsproblem mellem
router og telefon.

Jeg læste at det ikke er muligt at teste lokale web-servere etc. ved
at gå en tur udover nettet med den router CC tilbyder. Ved du om der
er en ny firmware på vej?

Er routeren i øvrigt rimeligt nem at konfigurere?

Mvh
Per Knudsen


Carsten (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 16-10-04 19:56

Hejsa

Jeg har også været med i CC testgruppe iforb. med IP telefon. Det har virket
upåklageligt. Enkelte dage med tekniske problemer, nogle telefon er der af
og til ekko på. På en 13 scala giver jeg CC 10-11.

Så kommer vi til prisen. minut takst + opkalds afgift etc så bliver
besparelsen ikke imponerende stor. der er dog stadig penge at spare.

good luck

carsten




Jesper Lund (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 16-10-04 20:22

Carsten <porsche1@city.dk> wrote:

> Så kommer vi til prisen. minut takst + opkalds afgift etc så bliver
> besparelsen ikke imponerende stor. der er dog stadig penge at spare.

Udlandstaksterne er meget høje. Til USA er det f.eks. 1,75 pr. minut,
hvilket er det samme som TDC tager. Men med en almindelig telefon kan
vælge andre selskaber via 10xx forvalg, f.eks. SuperTel hvor det koster
ca. en krone mindre. Derudover er der IP telefoni selskaber som Musimi
og Telefin. Her er prisen til USA hhv 18 og 14 øre i minuttet. Det er en
besparelse på 90% i forhold til TDC/Cybercity.

--
Jesper Lund



Ivan Sølvason (31-10-2004)
Kommentar
Fra : Ivan Sølvason


Dato : 31-10-04 23:49

Hej Per,

IP telefoni er i de fleste tilfælde det man kalder Best Effort.
Dvs. man kan ikke garantere QoS (Quality of Service).

Idet datapakkerne transporteres på det åbne net, kan man risikere
at få problemer, men normalt i Danmark burde det ikke give nogle
nævneværdige problemer.

CC kan heller ikke tilbyde QoS, det er der ingen VoIP udbyder der
kan i Danmark indtil videre.

Hos www.GoIP.dk har vi dog haft stor success med anvendelse af
Sippura 3000 - hvor der er dataprioritet fra dit hjem og ud. Det
sikrer ihvertfald den ene del af datatrafikken kan bevæge sig
perfekt.

Held og lykke i din søgen.

Mvh
Ivan Sølvason
GoIP



Per Michael Knudsen <pmk@_fjernmig_email.dk> skrev:
>Hej
>
>Jeg har droppet min fastnettelefon
>til fordel for IP-telefoni hos
>Musimi.
>
>Kvaliteten er trods en CC 2560/512
>KBit ikke på linie med "rigtig"
>telefoni. Der er små udfald og
>ekko engang i mellem, samt lidt susen
>her og der. (også når linjen ikke
>belastes overhovedet)
>
>Trods ihærdig eksperimenteren med
>min Sipura 2000 adapter, er det ikke
>lykkedes mig at afhjælpe disse
>problemer helt. Jeg har derfor
>konkluderet at jeg ikke skal
>forvente samme lydkvalitet som jeg havde
>med min gamle telefonforbindelse.
>
>Nu til spørgsmålet :) :
>Er der nogen der har erfaring med
>Cybercity's telefoni-løsning? Evt.
>nogen der har erfaring med både
>Cybercity's løsning samt traditionel
>IP-telefoni.
>Er kvaliteten som Cybercity hævder
>"mindst lige så god som alm.
>telefoni", og er kvaliteten i
>givet fald upåvirket (som de hævder) af
>samtidig brug af
>internetforbindelsen til andre formål?
>
>På forhånd tak for alle svar.
>
>Venlig hilsen
>Per Michael Knudsen
>


Soren Rathje (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Soren Rathje


Dato : 01-11-04 11:20

"Ivan Sølvason" <is@goip.dk> wrote in message news:10992631250.137852506867503@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> IP telefoni er i de fleste tilfælde det man kalder Best Effort.
> Dvs. man kan ikke garantere QoS (Quality of Service).
>
> Idet datapakkerne transporteres på det åbne net, kan man risikere
> at få problemer, men normalt i Danmark burde det ikke give nogle
> nævneværdige problemer.
>
> CC kan heller ikke tilbyde QoS, det er der ingen VoIP udbyder der
> kan i Danmark indtil videre.
>

Se, hvis du havde undersøgt emnet, så ville du vide, at Cybercity's VoDSL løsning benytter ATM og ikke IP som bærelag, og som sådan kan transmissionslaget kvalitetssikres med QoS.
http://www.linktionary.com/t/traffic_engineering.html indeholder en del gode referencer.

Vi kan sansynligvis konkludere at CyberCity er den _eneste_ Public Service VoIP udbyder p.t. i Danmark som faktisk _kan_ garantere QoS. For en ordens skyld så er termen VoATM nok mere korrekt end VoIP.

http://www.cybercity.dk/om_cybercity/nyhedsbrev/seneste_nyhedsbrev/?nextpage=2&id=2910

http://www.iec.org/online/tutorials/voice_dsl/topic07.html

/Soren

PS. Jeg er IKKE tilknyttet CyberCity på nogen måde, hverken som kunde, ansat eller leverandør (og bliver sansynligvis heller ikke).

Soren (News) (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Soren (News)


Dato : 02-11-04 14:45

"Soren Rathje" <soren%lolle.org@spam.me> writes:

> "Ivan Sølvason" <is@goip.dk> wrote in message news:10992631250.137852506867503@dtext.news.tele.dk...
> > Hej Per,
> >
> > IP telefoni er i de fleste tilfælde det man kalder Best Effort.
> > Dvs. man kan ikke garantere QoS (Quality of Service).
> >
> > Idet datapakkerne transporteres på det åbne net, kan man risikere
> > at få problemer, men normalt i Danmark burde det ikke give nogle
> > nævneværdige problemer.
> >
> > CC kan heller ikke tilbyde QoS, det er der ingen VoIP udbyder der
> > kan i Danmark indtil videre.
> >
>
> Se, hvis du havde undersøgt emnet, så ville du vide, at Cybercity's VoDSL løsning benytter ATM og ikke IP som bærelag, og som sådan kan transmissionslaget kvalitetssikres med QoS.
> http://www.linktionary.com/t/traffic_engineering.html indeholder en del gode referencer.
>
> Vi kan sansynligvis konkludere at CyberCity er den _eneste_ Public Service VoIP udbyder p.t. i Danmark som faktisk _kan_ garantere QoS. For en ordens skyld så er termen VoATM nok mere korrekt end VoIP.

Nu har jeg ikke lige fulgt hele traaden her, men ville lige give lidt input:

1) Som du selv siger det, er ikke VoIP de udbyder, men en anden teknologi som ikke koerer over IP -> CC
er ikke en VoIP udbyder.

2) Det "QoS" de tilbyder er paa et netvaerks-lag hvor du ikke kan bruge det til noget. Godt-saa at
CC kan bruge det til at give god telefoni, men hvis de nu lavede det paa IP laget, ja, saa kunne alle
VoIP udbyderne ogsaa bruge det.

Mvh, Soren

Soren Rathje (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Soren Rathje


Dato : 02-11-04 18:24

Soren (News) wrote:
> "Soren Rathje" <soren%lolle.org@spam.me> writes:
>

[Klip]

>
> 2) Det "QoS" de tilbyder er paa et netvaerks-lag hvor du ikke kan
> bruge det til noget. Godt-saa at
> CC kan bruge det til at give god telefoni, men hvis de nu lavede det
> paa IP laget, ja, saa kunne alle VoIP udbyderne ogsaa bruge det.
>
> Mvh, Soren

De andre VoIP udbydere kan da godt gøre lige som CC, det kræver bare at
de laver samme aftale med TDC om eget udstyr i centralerne. Teknologien
er tilgængelig og udbredt over hele verden og har været det i flere år.

Jo, og så måske lige en 50-100 millioner kroner til udstyr.

/Soren




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177553
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste