Kvalitet af IP telefoni
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 07-10-04 21:48

Hvordan oplever I der har erfaring med IP telefoni at lyd-kvaliteten er?

Min personlige erfaring er ikke særlig god (haft IP telefoni i godt 1
uge) - Generelt lyder det som en ikke alt for god mobiltlf. forbindelse
og har fået samtaler afbrudt et par gange - Jeg er skuffet

Skal jo nok lige sige, at jeg har en 512/256 kabel-forbindelse, der
fungerer upåklageligt, også her tidligere i dag hvor jeg bare ikke kunne
ringe ud eller nogen kunne ringe til mig - Og nej, der var ikke nogen
der kørte hådt på net-forbindelsen på det tidspunkt.
Jeg benytter en trådløs tlf. (Siemens SL100) hvis det skulle have noget
at sige.

Mvh. Jan

Fra : David Holm

Dato : 08-10-04 06:47

> [...]
> der kørte hådt på net-forbindelsen på det tidspunkt.
> Jeg benytter en trådløs tlf. (Siemens SL100) hvis det skulle have noget
Du skal måske skrive hvilken udbyder af IP telefoni du bruger, hvilken
protokol du kører med, samt hvilken IP -> PSTN konverter du bruger.

mvh

David

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-10-04 09:50

David Holm wrote:

> Du skal måske skrive hvilken udbyder af IP telefoni du bruger, hvilken
> protokol du kører med, samt hvilken IP -> PSTN konverter du bruger.

Jeg bruger A+Telecom med A+Arrownet bredbåndsforbindelse.
Og vil i den forbindelse godt sige, at jeg faktisk ikke gider høre på
noget Arrownet "bashing". Jeg har ingen som helst problemer med min
Arrownet forbindelse, den går ikke ned i tide og utide, det samme gør
sig gældende for mail- og newsserver, jeg får den hastighed jeg betaler
for og udover at man måske ind i mellem skal vente lidt længe for at
komme i kontakt med deres kundeservice, så har jeg kun oplevet god
service fra deres side af.

De øvrige ting ved jeg faktisk ikke

Jeg bruger et kabelmodem af typen "Webstar" fra Scientific Atlanta, hvor
der også står noget med "Model DPX2203 Series, Cable Modem/With EMTA".

Mon IP -> PSTN konverteren er den store telefonstiks-lignende ting der
var med? I hvert fald sætter jeg telefonstikket fra min trådløse deri,
og forbinder så "tingen" med kabelmodemmet via et RJ11 kabel (eller hvad
det nu hedder).

Ved ikke om det kan hjælpe?

Jeg tilmeldte mig deres IP telefoni fordi jeg er meget tilfreds med min
bredbåndsforbindelse, og derfor tænkte jeg at deres IP telefoni også
ville være ok.
Men som skrevet, lydkvaliteten svarer højest til en ikke alt for god
mobiltelefon-forbindelse, har allerede oplevet at min telefonforbindelse
går ned (selvom mit net ikke er nede eller bruges kraftigt) og så er de
faktisk ikke særligt meget billigere end fastnet, det er primært på
abbonnement man sparer noget - Og selv her er de dyrere end så vidt jeg
kan se alle andre IP telefoni løsninger.

Men nu har jeg jo lis'som ofret kr. 690,- i oprettelse samt
nummerportering, så er man jo ikke meget for at droppe det, smide
pengene ud af vinduet og starte på noget andet.
Også selvom f.eks. Musimi lyder rigtigt tillokkende.

Mvh. Jan

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-10-04 10:43

Hmm, jeg har ikke prøvet den slags forbindelser, men jeg lever af at lave ip
telefoni professionelt. Der er vi tit oppe mod fordomme, fordi kunderne
måske har oplevet en dårlig lydkvalitet, som du beskriver det, eller måske
lange delay tider, udfald eller hakkeri i talen. Sådan behøver det ikke at
være, man kan i dag sagtens opnå samme kvalitet, i mange tilfælde endda
højere end traditionel telefoni, men det kræver en hel del know-how,
specielt om routerkonfiguration og den har taget år at opbygge. Og det har
ikke ret meget med båndbredde at gøre, jeg har selv lavet en ret omfattende
test hvor der var 2 samtidige samtaler, samtidig med at jeg kørte msn
messenger med webcam og downloadede en stor fil, og det på en 256/128kbit
adsl, uden nogen hørbar forringelse af talekvaliteten. Testen løb over
adskillige timer hvor forskellige fik lov til at forsøge at ødelægge talen,
men uden held.
Så det kan lade sig gøre.
Som en enkel test som måske kan være med til at afsløre hvor problemet
stammer fra, kan du jo prøve at downloade Skype, og lave et par samtaler til
andre Skype brugere. Hvis du har god kvalitet på Skype, ligger problemet
ikke i din bredbåndsforbindelse, så skal der ledes andre steder. Hvad siger
A+ forresten til det? Det kunne være de kendte problemet og en kur for
det...

Lars

Fra : Tom K.

Dato : 10-10-04 13:14

> Jeg bruger A+Telecom med A+Arrownet bredbåndsforbindelse.

Arrownet's forbindelser er via antennekablet og det er ikke den teknisk
bedste forbindelse. IP telefoni er meget kritisk med kvaliteten af den
brugte line (ikke så meget hastigheden) d.v.s pakke tab, delay og jitter.

--
Tom

Fra : Soren Davidsen

Dato : 10-10-04 16:44

"Tom K." <x@ergrehehehtyfwrregrgr.spam> writes:

> Arrownet's forbindelser er via antennekablet og det er ikke den teknisk

Medmindre man benytter arrownet's traadloese forbindelser

Mvh, Soren

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 11-10-04 07:05

Tom K. wrote:

> Arrownet's forbindelser er via antennekablet og det er ikke den teknisk
> bedste forbindelse. IP telefoni er meget kritisk med kvaliteten af den
> brugte line (ikke så meget hastigheden) d.v.s pakke tab, delay og jitter.

Ja, jeg bruger Arrownets forbindelse via antennekabel.
Jeg prøvede at pinge Musimi (ping -t musimi.dk) og fik i den tid jeg lod
den køre intet pakketab og en rundturstid på mellem 13 og 82 ms.
Det er da, så vidt jeg ved, ikke så ringe endda.

Men når du siger, at net-forbindelse via anetennekabel ikke er den
teknisk og kvalitetsmæssigt bedste forbindelse, vil det efter din mening
så betyde, at jeg vil have de kvalitetsmæssige problemer med IP telefoni
ligegyldigt hvilken IP telefoni udbyder jeg vælger? For IP telefonien
ville jo altid skulle via min net-forbindelse via antennekabel.

Mvh. Jan

Fra : Tom K.

Dato : 11-10-04 16:10

> [...]
> så betyde, at jeg vil have de kvalitetsmæssige problemer med IP telefoni
> ligegyldigt hvilken IP telefoni udbyder jeg vælger?

Ja, det vil jeg tro.

> For IP telefonien
> ville jo altid skulle via min net-forbindelse via antennekabel.

Ja, nemlig, ja

mvh
Tom
Arrownet, og musimi - kunde

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 11-10-04 23:48

Tom K. wrote:

> Ja, det vil jeg tro.

Det er sgu'da for surt så.
Dvs. at der ingen ordentlig og fornuftig IP telefoni løsning er for mig

Men hvordan med din egen forbindelse så? Du er jo også kunde hos
Arrownet ser jeg.
Kører du så kun en IP -> IP løsning via Musimi?
Eller generer den forringede kvalitet dig ikke?
Eller er det noget helt tredje, fjerde .... eller?

Mvh. Jan

Fra : Tom K.

Dato : 13-10-04 18:17

> [...]
> Kører du så kun en IP -> IP løsning via Musimi?
> Eller generer den forringede kvalitet dig ikke?
> Eller er det noget helt tredje, fjerde .... eller?

Jeg har en Grandstream HT 286 på en 512/256 kabelnet forbindelse hos
arrownet (AAB, Vejle). Jeg kører på Musimi's udemærkede VoIP service. Jeg
har i perioder også problemer med hakkende lyd i "den anden ende", men ikke
altid. Tester jeg vha. musimi's echo numrer (6000 & 6001) er der ikke
problemer. Det fatter jeg ikke helt da det jo kører over samme linie.

--
Tom

Fra : :-\) Jens

Dato : 20-10-04 23:58

"Tom K." <x@ergrehehehtyfwrregrgr.spam> skrev i en meddelelse

> Ja, det vil jeg tro.

Det er ikke et spørgsmål om at forbindelsen kører via antennekablet, mere
hvilken forbindelse Arrownet har ud af deres eget net, og hvor belastet den
er. Derudover kan udstyret opsat af Arrownet i foreningen være
underdimensioneret, dvs. at de har for mange brugere på ifht. hvad der
giver en ordentlig forbindelse for brugerne.

Jens

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 23-10-04 06:48

Jens wrote:

> [...]
> underdimensioneret, dvs. at de har for mange brugere på ifht. hvad der
> giver en ordentlig forbindelse for brugerne.

Men ville det så ikke også give problemer ifm. selve
internet-forbindelsen, hvis udstyret fra Arrownet er underdimensioneret?
For jeg har nemlig ingen problemer med net-adgangen, det kører som det skal.

Mvh. Jan

Fra : :-\) Jens

Dato : 27-10-04 22:09

> [...]
> internet-forbindelsen, hvis udstyret fra Arrownet er underdimensioneret?
> For jeg har nemlig ingen problemer med net-adgangen, det kører som det

Hvordan "måler" du at du ingen problemer har med net-adgangen. Hvis du kun
surfer og henter e-mail vil du næppe opleve problemer.
Spiller du f.eks. vil jeg mene at du måske vil opleve lidt at de samme
problemer som med IP-telefoni.
De forskellige trafiktyper opfører sig på forskellige måder. Det er derfor
ikke alle der er lige afhængige af en "god" forbindelse.

Jens

Fra : :-\) Jens

Dato : 20-10-04 23:55

> Arrownet's forbindelser er via antennekablet og det er ikke den teknisk
> bedste forbindelse.

Vrøvl, den er teknisk lige så god som alle andre typer forbindelser. Skal
dog ikke udtale mig om hvad forstand Arrownet har på at lave den slags
forbindelser.

Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-10-04 21:44

In article <c4Cdd.9727$KC1.7701@news.get2net.dk>, Jens wrote:
> [...]
>
> Vrøvl, den er teknisk lige så god som alle andre typer forbindelser. Skal
> dog ikke udtale mig om hvad forstand Arrownet har på at lave den slags

Stofanet har eksempelvis omkring 24 Mbit downstream som deles af en
gruppe på 2000 kunder - det var ihvertfald deres ca. segmentstørrelse
i starten. Upstream klarer nettet betragteligt mindre, kan ikke huske
om det er

Nu bruger de DOCSIS som kan køre 30-57 mbps downstream, 5mbps up.
Men det er baseret på TDMA/SCDMA - Dvs en stor del af båndbredden
brændes af på at være allokere til timeslots.

Med mit ADSL har jeg fuld 2048/512 ind til centralen. Og det er
alene centralens videre upstream der deles. Det betyder, at det
langsomste net jeg rammer udover mit eget kabel til centralen nok
er 34Mbit et eller andet sted, og ikke en del 5mbps.

Fra : :-\) Jens

Dato : 27-10-04 22:17

meddelelse news:slrncng7t5.tb.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> langsomste net jeg rammer udover mit eget kabel til centralen nok
> er 34Mbit et eller andet sted, og ikke en del 5mbps.

Du mener så ikke at CMTS'en ikke kan kaldes en central ?
Princippet er det samme. Udstyr hos kunden og udstyr centralt placeret der
sørger for forbindelse videre ud i verden (Ved ADSL en DSLAM, ved
antennenet en CMTS). Forskellen er måden dataerne bæres på i kablerne.
ADSL centralen kan da også sagtens være underdimensioneret. Det mener jeg
at kunne huske at nogle Tiscali kunder blev ramt af på et tidspunkt. De var
vist alle tilsluttet Bolbro centralen i Odense.
Ønsker du at udvide dit antennenet med mere kapacitet, så indsætter du bare
ekstra CMTS'er.
Problemet er dog ofte at udbyderne spare på kapaciteten, da centralt udstyr
som regel ikke ligger i den billige ende. Det er ikke teknikkens skyld, og
derfor ikke et spørgsmål om det er ADSL eller Antennenet.

Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-10-04 20:05

In article <ck49vk$br1$1@news.net.uni-c.dk>, Jan Allan Andersen wrote:
> [...]
> der kørte hådt på net-forbindelsen på det tidspunkt.
> Jeg benytter en trådløs tlf. (Siemens SL100) hvis det skulle have noget

Jeg bruger Musimi, Sipura 2000 til at konvertere telefoni til IP,
CyberCity 2048/512 (har været nede ca. 1.5 dag over 5 år).

Har en B&O tidlig model + en billig trådløs. Kvaliteten er i top.
Kan dog få det til at hakke da jeg ikke har QoS i begge retninger.

Havde problemer med en software løsning, selvom min computer er en 3000+