Hmm, jeg har ikke prøvet den slags forbindelser, men jeg lever af at lave ip
telefoni professionelt. Der er vi tit oppe mod fordomme, fordi kunderne
måske har oplevet en dårlig lydkvalitet, som du beskriver det, eller måske
lange delay tider, udfald eller hakkeri i talen. Sådan behøver det ikke at
være, man kan i dag sagtens opnå samme kvalitet, i mange tilfælde endda
højere end traditionel telefoni, men det kræver en hel del know-how,
specielt om routerkonfiguration og den har taget år at opbygge. Og det har
ikke ret meget med båndbredde at gøre, jeg har selv lavet en ret omfattende
test hvor der var 2 samtidige samtaler, samtidig med at jeg kørte msn
messenger med webcam og downloadede en stor fil, og det på en 256/128kbit
adsl, uden nogen hørbar forringelse af talekvaliteten. Testen løb over
adskillige timer hvor forskellige fik lov til at forsøge at ødelægge talen,
men uden held.
Så det kan lade sig gøre.
Som en enkel test som måske kan være med til at afsløre hvor problemet
stammer fra, kan du jo prøve at downloade Skype, og lave et par samtaler til
andre Skype brugere. Hvis du har god kvalitet på Skype, ligger problemet
ikke i din bredbåndsforbindelse, så skal der ledes andre steder. Hvad siger
A+ forresten til det? Det kunne være de kendte problemet og en kur for
det...
Lars
"Jan Allan Andersen" <akkernospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:ck5k97$mpt$1@news.net.uni-c.dk...
> David Holm wrote:
>
> > Du skal måske skrive hvilken udbyder af IP telefoni du bruger, hvilken
> > protokol du kører med, samt hvilken IP -> PSTN konverter du bruger.
>
> Jeg bruger A+Telecom med A+Arrownet bredbåndsforbindelse.
> Og vil i den forbindelse godt sige, at jeg faktisk ikke gider høre på
> noget Arrownet "bashing". Jeg har ingen som helst problemer med min
> Arrownet forbindelse, den går ikke ned i tide og utide, det samme gør
> sig gældende for mail- og newsserver, jeg får den hastighed jeg betaler
> for og udover at man måske ind i mellem skal vente lidt længe for at
> komme i kontakt med deres kundeservice, så har jeg kun oplevet god
> service fra deres side af.
>
> De øvrige ting ved jeg faktisk ikke
>
> Jeg bruger et kabelmodem af typen "Webstar" fra Scientific Atlanta, hvor
> der også står noget med "Model DPX2203 Series, Cable Modem/With EMTA".
>
> Mon IP -> PSTN konverteren er den store telefonstiks-lignende ting der
> var med? I hvert fald sætter jeg telefonstikket fra min trådløse deri,
> og forbinder så "tingen" med kabelmodemmet via et RJ11 kabel (eller hvad
> det nu hedder).
>
> Ved ikke om det kan hjælpe?
>
> Jeg tilmeldte mig deres IP telefoni fordi jeg er meget tilfreds med min
> bredbåndsforbindelse, og derfor tænkte jeg at deres IP telefoni også
> ville være ok.
> Men som skrevet, lydkvaliteten svarer højest til en ikke alt for god
> mobiltelefon-forbindelse, har allerede oplevet at min telefonforbindelse
> går ned (selvom mit net ikke er nede eller bruges kraftigt) og så er de
> faktisk ikke særligt meget billigere end fastnet, det er primært på
> abbonnement man sparer noget - Og selv her er de dyrere end så vidt jeg
> kan se alle andre IP telefoni løsninger.
>
> Men nu har jeg jo lis'som ofret kr. 690,- i oprettelse samt
> nummerportering, så er man jo ikke meget for at droppe det, smide
> pengene ud af vinduet og starte på noget andet.
> Også selvom f.eks. Musimi lyder rigtigt tillokkende.
>
>
> Mvh. Jan
>
>
>
>
> >
> > mvh
> >
> > David