Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Efterlønsbidrag eller mere ind på r
Fra : Morten

Dato : 23-10-04 12:07

Hej.

Jeg er netop begyndt at indbetale efterlønsbidrag i min a-kasse. Jeg kan
bare slet ikke overskue om det kan betale sig, frem for at indbetale
tilsvarende mere ind på min ratepension.

Er der nogen der kan give mig et overblik?

Morten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-04 22:14

In article <clde0b$2ieb$1@news.cybercity.dk>, Morten wrote:

> [...]
> tilsvarende mere ind på min ratepension.
>
> Er der nogen der kan give mig et overblik?

Du risikerer at du får pengene med 0-forrentning. Det er hvad
du er blevet lovet.

Hvis man regner på det i forhold til dagens rentesatser, så
er det en opsparing der er dobbelt så god eller bedre end en
god pensionsordning.

Fra : Thomas

Dato : 24-10-04 08:35

"Morten" <usenet@kikobu.com> wrote in message

> [...]
> tilsvarende mere ind på min ratepension.
>
> Er der nogen der kan give mig et overblik?

Jeg har selv fravalgt efterlønsordningen, da jeg ser en risiko for at en
fremtidig regering "indkasserer" de penge (helt eller delvist) folk har
indbetalt. Med al sandsynlighed, eksisterer efterlønnen ikke om 15-20 år, så
risikoen er absolut tilstede, som jeg ser det.

Uanset hvad du tror sker, vil jeg anbefale at du indbetaler mindst 15% af
din løn på ratepensionen. Så er du rimelig godt sikret, når du en gang skal
på pension.