Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Boligfinansiering af andelsbolig
Fra : Peter T.

Dato : 19-10-04 17:05

Jeg er blevet tilbudt en andelsbolig til 220.000 kr. Jeg har ingen
opsparing, men ej heller gæld. Og i dag har min bank (Sparbank Vest)
tilbudt mig at finansere det som Boligfinansiering med en løbetid på 15 år
(<http://www.sparbankvest.dk/media/udlaan.pdf>), hvor nettoydelsen bestemt
er til at overse (1670 kr/måned).

Men kan det gøres billigere?

Jeg er fuldstændig blank hvad angår lån, men tager imod hjælp med kyshånd.

--
"KVINDER PÅ CYKEL TÆNKER FANDME KUN MED RØVEN OG SKULLE SKYDES!!!"
Citat Peter T. efter at han var tæt på at blive majet ned af endnu en

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-10-04 17:47

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message
> [...]
> opsparing, men ej heller gæld. Og i dag har min bank (Sparbank Vest)
> tilbudt mig at finansere det som Boligfinansiering med en løbetid på 15 år

Hvad er rentesatsen ?

// Kim

Fra : Peter T.

Dato : 19-10-04 21:03

Kim Jørgensen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Hvad er rentesatsen ?

Det kan jeg endnu ikke sige noget om, da tilbuddet var hurtigt og mundtligt
i telefonen. Men nettoydelsen lå omkring 1580 kr.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-10-04 21:39

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message

> Det kan jeg endnu ikke sige noget om, da tilbuddet var hurtigt og
> mundtligt
> i telefonen. Men nettoydelsen lå omkring 1580 kr.

Ok, så er jeg nok ikke den rette til at hjælpe, da jeg ikke er super skarp
til at regne ydelser, frem og tilbage op imod en løbetid .

Men hvis jeg kigger på deres side, og vi forudsætter at det de kalder
boliglån også gælder andelslån (typsik ikke tilfældet, andel plejer at være
dyrere. er min erfaring), så ligger renten ml. 5,75 & 11 %, og afhængig af
hvor god en kunde du er, er det ikke sikkert de smider det bedste tilbud på
bordet fra starten af, igen min erfaring.

Jeg selv har andelsboliglån i alm.brand bank, og de kører med faste
rentesatser, der er ganske konkurrencedygtige mener jeg, renten ligger på
5,71 hvis din forening ikke stiller garanti, og en ½ % under hvis de giver
garanti.

Jeg har kun gode ord at sige om alm.brand bank, de har været meget fleksible
mht. til den måde vores engagement skulle skrues sammen på.

Kim

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-04 06:10

Peter T. leverede følgende historie fra de varme lande:

> mundtligt i telefonen. Men nettoydelsen lå omkring 1580 kr.

Jeg mener 1670 kr. Det andet tal stammer fra en anden udregning. :)

Fra : Devilicious

Dato : 19-10-04 23:18

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message

> Hvad er rentesatsen ?

nettoydelse 1670 -> brutto 1670 / 0,66 -> 2530 kr.
antal ydelser = 15 år x 12 mdr. = 180 ydelser (N)
PV = 220.000 plus stiftomk. som vi sætter til 500 + 1% -> 220500 x 1,01 =
222.705 kr.
I/Y = (N=180; PV= 222.705; PMT= - 2530) -> I/Y = 11,09%

Der virker umiddelbart tankevækkende højt.

MK

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-04 06:08

Devilicious leverede følgende historie fra de varme lande:

> I/Y = (N=180; PV= 222.705; PMT= - 2530) -> I/Y = 11,09%
>
> Der virker umiddelbart tankevækkende højt.

Jeg kan ikke gennemskue hvordan du kommer frem til de 11.09% i sidste
linie. Hvordan gør du?

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-04 08:02

Peter T. leverede følgende historie fra de varme lande:

> Jeg kan ikke gennemskue hvordan du kommer frem til de 11.09% i sidste
> linie. Hvordan gør du?

Jeg googlede og fandt <http://www.bankinfo.dk/åop.asp>, som giver et
fingerpeg, men dog ikke nøjagtigt billede af ÅOP i procent p.a.. Hvis
renten er på feks. 6.35%, kommer jeg til at betale 1900 i bruttoydelse (med
forbehold, da jeg gætter på at beregningen kun giver et tilnærmelsesvist
rigtigt billede). I nettoydelse med en trækprocent på 33 (København) giver
det en nettoydelse på 1273 kr, som er en besparelse på 400 kr/måned. Det
er umiddelbart ikke den vilde besparelse, men på årsbasis ender den da
omkring de 5000 kr, og det vil jeg skam gerne spare. :)

Men jeg er stadig interesseret i den nøjagtige beregningsmetode, som jeg
endnu ikke har fundet.

Fra : Devilicious

Dato : 20-10-04 17:37

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> Devilicious leverede følgende historie fra de varme lande:

> Jeg kan ikke gennemskue hvordan du kommer frem til de 11.09% i sidste
> linie. Hvordan gør du?

Plotter tallene ind i en finansiel lommeregner

MK

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-04 15:46

Devilicious leverede følgende historie fra de varme lande:

> I/Y = (N=180; PV= 222.705; PMT= - 2530) -> I/Y = 11,09%
>
> Der virker umiddelbart tankevækkende højt.

Jeg fik svar fra min bankrådgiver. Han siger den er beregnet på en rente
på 7% og at der er foretaget forkerte beregninger siden de endte på 11-
11,5%.

Fra : Devilicious

Dato : 20-10-04 17:51

> [...]
>
> Jeg fik svar fra min bankrådgiver. Han siger den er beregnet på en rente
> på 7% og at der er foretaget forkerte beregninger siden de endte på 11-

Nå, så var rente jo ikke så gal igen. Af ren nysgerrighed kunne jeg godt
tænke mig at se hvilke tal han har regnet med.
I/Y = årlig rente
PV= hovedstol (lånebeløb + omkostninger = beløb der skal forrentes)
PMT = bruttoydelsen
N= antallet af ydelser
P/Y = antal ydelser pr. år
C/Y = antal rentetilskrivninger pr. år.

Nå ja, og så hvilken skatteværdi han tillægger rentedelen af ydelsen (men
det er ikke et parametre i beregningen på lånet).

MK

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-04 18:26

Devilicious leverede følgende historie fra de varme lande:

> Nå, så var rente jo ikke så gal igen. Af ren nysgerrighed kunne jeg
> godt tænke mig at se hvilke tal han har regnet med.

Også jeg. For det jeg fik at vide i telefonen var omkring 2500 kr i
bruttoydelse og 1680 kr i nettoydelse ved et lån på 220000 kr.
Med en rente på 7% vil jeg få det til at ligge 2013 kr i bruttoydelse og
1348 kr i nettoydelse ifølge de utallige ÅOP-beregninger, som feks.
<http://www.bankcentralen.dk/aaopmodul.html?action=BEREGN>. Jeg stoler
ikke helt på at min bankrådgivers kugleramme.

Fra : Devilicious

Dato : 20-10-04 20:53

> Jeg stoler ikke helt på at min bankrådgivers kugleramme.

Finansielle kalkulationer var også et svært fag for mange på bankskolen ^_^

MK

Fra : M.G.

Dato : 22-10-04 22:13

On Wed, 20 Oct 2004 14:46:26 +0000, Peter T. wrote:

> [...]
>
> Jeg fik svar fra min bankrådgiver. Han siger den er beregnet på en rente
> på 7% og at der er foretaget forkerte beregninger siden de endte på 11-

Det er korrekt. De beregninger der er foretaget her er forkerte. Det er
ikke muligt at gå fra nettoydelse til bruttoydelse ved at dividere med
0,66. Heri ligger nemlig en antagelse om at både renten og afdraget er
fradragsberettiget, og det er jo ikke tilfældet. Det gælder derfor om at
isolere rente- og afdragsdelen af den første ydelse.

Så med en gæld på 220.000, rente på 7% p.a. og en løbetid for lånet
på 15 år laves følgende beregninger (der ses bort fra alle andre
udgifter):

Kvartalsrente: 0,07/4=0,0175
løbetid: 15*4=60

Rente første kvartal: 0,0175*220.000=3850 -> rente efter skat
0,66*3850=2541

Ydelse: 220.000/[(1-1,0175^(-60))/0,0175]= 5952,38 -> 1984,13/md

Afdrag første kvartal (ydelse - rente): 5952,38-3850= 2102,38

Ydelse efter skat første kvartal (rente efter skat + afdrag):
0,66*3850+2102,38 = 4643,38

hvilket giver en månedlig ydelse på 4643,38/3 = 1548. Dette er ret tæt
på den månedlige ydelse på 1580 som din bankrådgiver har oplyst. At
det ikke er helt præcist skyldes at jeg ikke har medtaget samtlige
omkostninger ved lånet.

Mvh
Martin

Fra : Peter T.

Dato : 23-10-04 02:20

M.G. leverede følgende historie fra de varme lande:

Tak.

--
"Jeg nøjes med mine 2x 2.5m2 til hver højttaler og det syntes jeg
lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede

Fra : Devilicious

Dato : 23-10-04 10:04

"M.G." <mail@adresse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fradragsberettiget, og det er jo ikke tilfældet. Det gælder derfor om at
> isolere rente- og afdragsdelen af den første ydelse.

Ahh ja, naturligvis, du har fuldstændig ret. Jeg takker mange gange.

MK

Fra : Devilicious

Dato : 19-10-04 23:35

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet tilbudt en andelsbolig til 220.000 kr.

Se min udregning i svaret til Kim.

Når du skal låne til en andelsbolig, er ydelsen på lånet naturligvis vigtig
(den er afgørende for om du kan side i boligen), men når vi koncentere os om
at vælge mellem forskellige lån, er ydelsen knap så vigtig. Derfor:

1. Hvad er rentesatsen
2. Hvilke gebyrer skal der betales
3. Hvad er det som du betaler for

1. Rentesatsen er naturligvis vigtig, da den betyder meget for lån til
boligformål. Du vil i de fleste banker kunne få finansiering af andelsbolig
(såfremt du er kreditværdig) til mellem 5-8%.

2. Næsten lige så vigtigt er den mht. hvilke gebyrer der betales. Ofte vil
banker reklamere med en billig rente, men så tage nogle engangsgebyrer i
form af dokumentgebyr (fast beløb) og stiftelsesprovision (procentdel af
hovedstolen).
OBS! Så dig godt for her. Pr. 1. januar træder der en ny lov om
andelsboliger i kraft, hvor bankerne får mulighed for at tage pant i
andelsboligerne. Dette vil give lavere renter og stiftelsesprovisioner, men
vil betyde udgifter til tinglysning. Enkelte banker har allerede taget hul
på dette, men hvor det blot aftales, at pantet lyses efter d. 1 januar.
Det betyder med andre ord, at disse banker kan tilbyde en meget favorabel
rente, men hvor der også er omkostninger til tinglysning. De fleste banker i
sektoren har meddelt, at deres priser ligeledes falder efter årsskiftet, men
de fleste holder kortene tæt ind til kroppen mht. hvor meget.

3. Husk: du får hvad du betaler for - og nogle gang mindre..
Gør op med dig selv, hvilket behov du har for rådgivning. De små
pengeinstitutter kan ofte tilbyde en marginalt bedre rente, men kvaliteten i
rådgivningen kan være stærkt svingende (subjektiv vurdering, tag det for
hvad det er). Specielt hvis det er en relativ nyopført andelsbolig kan jeg
ikke råde dig nok til at sikre dig en omfattende rådgivning inden købet.

MK

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-04 06:04

Devilicious leverede følgende historie fra de varme lande:

> Se min udregning i svaret til Kim.

Tak. Hvis det rigtigt, så er renten temmeligt høj og det vil jeg ikke gå
med til.

> 1. Hvad er rentesatsen
> 2. Hvilke gebyrer skal der betales
> 3. Hvad er det som du betaler for

Med lidt held får jeg et mere detaljeret tilbud i dag. Så kan jeg fortælle
noget mere.

> 1. Rentesatsen er naturligvis vigtig, da den betyder meget for lån til
>
> 2. Næsten lige så vigtigt er den mht. hvilke gebyrer der betales. Ofte
>
> 3. Husk: du får hvad du betaler for - og nogle gang mindre..

Tak for de gode råd.