Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Indfrielse af Obligationslån til kurs 100?
Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-10-04 09:16

Som semi-nybagt boligejer har jeg brug for et lille svar på et
spørgsmål.

I weekedens Berlingske laves beregninger på at omlægge et 6 %
fastforrentet obl lån (28 års løbetid) til et 5% (30 års løbetid), der
bliver da nævne noget om indfrielse af det gamle lån til kurs 100.

Hvornår er det muligt at indfri lånet til kurs 100? kursen på et 28 års
annuitetslån i 6% er i øjeblikket over 104 så det vil da være en klar
fordel at kunne indfri til kurs 100 i stedet.

På forhånd tak.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Anders Mørk

Dato : 18-10-04 15:21

> Hvornår er det muligt at indfri lånet til kurs 100? kursen på et 28 års
> annuitetslån i 6% er i øjeblikket over 104 så det vil da være en klar
> fordel at kunne indfri til kurs 100 i stedet.

Når renteniveauet falder til under 6% vil kursen på den obligation, der i
eksemplet er tale om være over 100. Du har jo oprindeligt solgt obligationen
til den glade køber, der modtager de 6% i kupon hvert år og for at
refinansiere bliver du nødt til at indfri dit lån og sælge et nyt 5% lån.
Det er selvfølgeligt bedre at indfri dit gamle lån til kurs 100 end at
betale kurs 104 for at købe obligationen på det frie marked.

Hvis du står på den anden side af transaktionen som obligationsinvestor skal
du betale de 104 fordi obligationen betaler en kupon på 6%. Med det
nuværende renteniveau er du derfor nødt til at betale over pari for at få
denne 'fede' kupon.

Venligst,
Anders

Fra : BB

Dato : 18-10-04 16:04

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> annuitetslån i 6% er i øjeblikket over 104 så det vil da være en klar
> fordel at kunne indfri til kurs 100 i stedet.

Med mindre der er tale om en ikke konvertibel serie - vil du altid kunne
indfri et lån til kurs 100. Det er der ikke noget nyt i.

BB

Fra : Devilicious

Dato : 18-10-04 21:57

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Med mindre der er tale om en ikke konvertibel serie - vil du altid kunne
> indfri et lån til kurs 100. Det er der ikke noget nyt i.

Konverterbar

MK

Fra : Devilicious

Dato : 18-10-04 22:03

> [...]
> fastforrentet obl lån (28 års løbetid) til et 5% (30 års løbetid), der
> bliver da nævne noget om indfrielse af det gamle lån til kurs 100.

De almindelige fastforrentede realkreditkån kan normalt altid indfries til
kurs 100 (pari).

> Hvornår er det muligt at indfri lånet til kurs 100?

Realkreditforeningen skal have besked senest 2 mdr. inden næste termin for
obl. med 4 terminer, og 5 mdr. for obl. med 2 terminer.

> kursen på et 28 års
> annuitetslån i 6% er i øjeblikket over 104 så det vil da være en klar
> fordel at kunne indfri til kurs 100 i stedet.

Umiddelbart lyder det jo som en god idé, men det er lidt mere nuanceret end
som så. For det første koster selve låneomlægningen lidt. For det andet
lider du også et kurstab når du optager det nye lån.
Få din bank til at lave en beregning på om det kan betale sig for dig.

MK