Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Vedr. skat på pengepræmie
Fra : Brian Thomsen

Dato : 25-09-04 16:19

Hej alle

Jeg har været så heldig at vinde en pengepræmie, som er skattepligtig. Jeg
er dog lidt i tvivl om hvor meget jeg skal betale. Jeg har kigget på
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=163646&vID=200466&i=2#i163646
Men synes ikke at kunne finde noget der passer til min situation (har jeg
overset/misforstået noget?). Er der nogen der kan hjælpe med det? På forhånd
tak

Mvh.
Brian Thomsen

Fra : Peder Porse

Dato : 25-09-04 17:58

Dansk eller udenlandsk præmie?
pp

Fra : Brian Thomsen

Dato : 26-09-04 10:42

Det er en dansk pengepræmie. Jeg har efterfølgende drøftet dette med nogle
af mine kammerater, som alle mener at det ligger mellem 12% og 20%, hvilket
får mig til at tro, at det er de 15% (som står beskrevet på medsendte link),
som jeg skal regne med? Betaler jeg afgift af hele beløbet, eller kun det
der ligger over beløbsgrænsen?

BT

Fra : Peder Porse

Dato : 26-09-04 12:38

Svaret kan du finde i dette link...særligt § 2.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19930063629-regl

Tillykke, forresten.

pp

Fra : Brian Thomsen

Dato : 26-09-04 13:07

Det er lige hvad jeg søger... Mange tak for hjælpen og for lykønskningen

Mvh.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-04 15:28

Brian Thomsen wrote:

> Det er lige hvad jeg søger... Mange tak for hjælpen og for lykønskningen

Er du forøvrigt sikker på, at skatten ikke automatisk bliver trukket,
før du får pengene udbetalt?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Brian Thomsen

Dato : 26-09-04 16:34

Hej Kim

Nej, det er jeg ikke sikker på. Problemet var at jeg ikke var klar over hvor
mange penge jeg ville få i hånden, derfor var jeg meget interesseret i at
vide hvor meget der skulle betales i afgift. Om afgiften er trukket når jeg
modtager præmien (I min verden, det smarteste), eller om jeg efterfølgende
selv skal oplyse det overfor Told & Skat, er mig lige meget. Det burde vel
ikke gøre nogen forskel, eller tager jeg fejl?

Mvh.
BT

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-09-04 13:46

Brian Thomsen wrote:
> [...]
> selv skal oplyse det overfor Told & Skat, er mig lige meget. Det burde vel
> ikke gøre nogen forskel, eller tager jeg fejl?

Nej, det burde give det samme i sidste ende, såfremt dem der udbetaler
kan finde ud af at trække skatten rigtigt

Fra : Brian Thomsen

Dato : 28-09-04 16:17

Hej alle

Pengepræmien har jeg vundet i forbindelse med en personalefest, hvilket vil
sige at det er mit arbejde der skal udbetale præmien. Det betyder
tilsyneladende at jeg modtager pengene sammen med min løn, hvilket jo
betyder at jeg skal betale "normal" skat af pengene. Øv!

Mvh
BT

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-09-04 00:54

Brian Thomsen wrote:

> [...]
> tilsyneladende at jeg modtager pengene sammen med min løn, hvilket jo
> betyder at jeg skal betale "normal" skat af pengene. Øv!

Ikke nødvendigvis.

Det skal bare være specificeret på nogen linjer for sig, hvordan præmien
"skatteberegnes".

Gevinsten er jo ikke løn.

mvh

Carsten Riis