Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Investering i 'ting'.
Fra : Herman Persson

Dato : 23-09-04 04:50

Min gamle far, som er førtidspensionist har besluttet sig til at blive
kriminel. Han har et par hundrede tusind, som han vil holde uden for
kommunens kendskab.

Forklaringen - som virker troværdig - er at han mister en masse tilskud,
hvis han har formue.

Hvad kan han investere i? Det skal selvfølgelig være noget, der helt sikkert
holder værdien. Helst skal det være noget, der stiger i værdi.

Nogen der har gode ideer?

---

Fra : Anders Christensen

Dato : 23-09-04 18:00

Herman Persson wrote:
> [...]
>
> Hvad kan han investere i? Det skal selvfølgelig være noget, der helt sikkert
> holder værdien. Helst skal det være noget, der stiger i værdi.

Socialt bedrageri er strafbart.

Fra : N/A

Dato : 23-09-04 19:55

Fra : Anders Christensen

Dato : 23-09-04 19:55

Jesper wrote:
> "Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Når nu du er færdig med at tude, så læs lige Herman´s 1. sætning igen.

Ja, det gør det vel ikke mindre strafbart af den grund?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-09-04 21:42

Herman Persson wrote:

> Min gamle far, som er førtidspensionist har besluttet sig til at blive
> kriminel.

Det ligger åbenbart til familien - du vælger også at være kriminel
ved at hjælpe ham.
Fra straffelovens § 23: "Den for en lovovertrædelse givne
straffebestemmelse omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd
har medvirket til gerningen."

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Emil

Dato : 24-09-04 00:00

Herman Persson skrev:

> [...]
>kommunens kendskab.
>Forklaringen - som virker troværdig - er at han mister en masse tilskud,

Det er korrekt. Men hvor meget drejer det sig om i kroner?
Halv TV-licens, varmetilskud og nogle helbredsbetingede tilskud
til medicin?
Hvis han er 'meget' syg, og/eller har enormt store varmeudgifter,
kan det selfølgelig godt løbe op; men ellers mener jeg ikke der
er den store forskel.
Det afhænger også af datoen hvor han fik førtidspension, for
hvilke ydelser der kan opnåes. Så måske er der slet ikke noget
problem? Regn lige efter! Tilskud er jo ikke indtægter, men
afhjælpning af særligt store, nødvendige, udgifter.
Nogle kan se spøgelser på en højlys dag.

>Hvad kan han investere i? Det skal selvfølgelig være noget, der helt sikkert
>holder værdien. Helst skal det være noget, der stiger i værdi.
>Nogen der har gode ideer?

Du skriver ikke noget om hans boligforhold, som er en væsentlig
faktor. Hvis det er en ejerbolig kan beløbet bruges til
forbedringer, og den øgede friværdi fortæres via nedsparingslån.

Ellers er det 'normalt' accepteret at værdien af små samlinger
(kunst, frimærker, møbler, porcelæn, motorcykler m.v.) ikke
bruges af nogen myndighed.

Men ellers mener jeg, at dit spørgsmål hører hjemme i
news:dk.videnskab.jura , hvor der kan komme konkrete og lovlige
forslag til at gemme den lille formue (småpenge, trods alt).
Så slipper du også for de moraliserende svar du allerede har
fået, som egentligt hører hjemme i news:dk.politik eller anden
mudderkastningsgruppe.

m.v.h. Emil

Fra : Herman Persson

Dato : 24-09-04 03:17

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> afhjælpning af særligt store, nødvendige, udgifter.
> Nogle kan se spøgelser på en højlys dag.

Han har regnet på det, og det er temmelig mange penge. Medicintilskud,
varmetilskud, helbredstillæg, boligydelse, fodterapi, kiropraktor og et par
andre ting. Bl.a. nogle personlige tillæg.
I løbet af nogle få år, vil 'formuen' være 'spist op.

Ja, det er ulovligt, hvilket jeg da også har snakket med ham om. Men jeg
respekterer hans beslutning, for jeg anser det ikke for min opgave at
anlægge en moralsk synsvinkel. I modsætning til et par bidragydere her
Sidstnævnte har garanteret aldrig snydt i skat, fået lavet / lavet sort
arbejde eller overtrådt færdselsloven.

> Du skriver ikke noget om hans boligforhold, som er en væsentlig
> faktor. Hvis det er en ejerbolig kan beløbet bruges til
> forbedringer, og den øgede friværdi fortæres via nedsparingslån.

Han bor til leje i privat byggeri.

> Ellers er det 'normalt' accepteret at værdien af små samlinger
> (kunst, frimærker, møbler, porcelæn, motorcykler m.v.) ikke
> bruges af nogen myndighed.

Kunst er nok en god idé, men hvad skal han købe, for at være sikker på, at
det holder værdien og helst stiger? Et af problemerne ved køb af fx malerier
hos kunsthandlere, gallerier eller på auktion er, at momsen jo først skal
'tjenes hjem'.

Er der nogen danske kunstnerer, der kan anbefales? Altså nogen man kan
kontakte privat?

Jeg har foreslået ham Krugerands, men dels er der jo stadig 'momsproblemet',
og dels kan jeg ikke finde steder på Nettet, hvor man kan se
prisudviklingen.

Møbler og andre store genstande er af praktiske grunde udelukket.

Han har en del tid og er åndsfrisk nok, så han er villig til at sætte sig
ind i et område.

Kan mønter, frimærker aller andet tjekkes for prisudvikling.

> Men ellers mener jeg, at dit spørgsmål hører hjemme i
> news:dk.videnskab.jura , hvor der kan komme konkrete og lovlige
> forslag til at gemme den lille formue (småpenge, trods alt).
Nej, for ved en formue på over ca. 50.000 begynder nedtrapningen af
tilskuddene. I praksis er det mindre, for det er formuen pr. 31/12, der
gælder. Den dag er januars pension plus tilskud gået ind på kontoen, men
regningerne betales som bekendt først i starten af måneden.
Og nej, til at spørge i 'jura', for det er ulovligt, det han har gang i. I
øjeblikket ligger pengene (som han selvfølgelig er kommet helt lovligt til)
i en bankboks, og det er vist i sig selv ulovligt.
Hans økonomi er anstrengt, for man er tvunget til en meget beskeden levefod
som førtidspensionist, så jeg kan godt forstå ham.Jeg er dog dybt uenig med
ham i, at der skal være noget til os arvinger. Han skal forsøde sin
tilværelse i det omfang 'investeringerne' rækker.

Herman.

---

Fra : news.tiscali.dk

Dato : 24-09-04 07:50

> Jeg har foreslået ham Krugerands, men dels er der jo stadig
'momsproblemet',

Guld til investering er fritaget for moms:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=95912&chk=200604

> og dels kan jeg ikke finde steder på Nettet, hvor man kan se
> prisudviklingen.

Der er mange steder guldprisen kan følges. Her er et par muligheder:
http://www.usagold.com/gold-price.html
http://www.henton.dk/

Bemærk at guldprisen er steget kraftigt siden 2001, men kun når den angives
i dollar, i kroner (euro) er stigningen mere moderat.

kama

Fra : Herman Persson

Dato : 24-09-04 22:09

"news.tiscali.dk" <kama@kamacom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
angives
> i dollar, i kroner (euro) er stigningen mere moderat.

Tak for linksene.

Herman.

---

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-09-04 11:51

Herman Persson wrote:

> Ja, det er ulovligt, hvilket jeg da også har snakket med ham om. Men jeg
> respekterer hans beslutning, for jeg anser det ikke for min opgave at
> anlægge en moralsk synsvinkel.

Glem moralen (hvilket nogen så kunne påstå, at du allerede har gjort,
men det er faktisk ikke pointen).

Du kan fuldt lovligt "respektere" din fars beslutning, men når du
hjælper ham, bliver du også kriminel.
De penge, som din far uretmæssigt får udbetalt, kan I komme til at
betale tilbage mange gange, hvis I begge bliver fundet skyldige.

Om det bliver moralen eller økonomien, der afgør jeres beslutning, er
det selvfølgelig kun jer, der kan afgøre. Men I skal i hvert fald
indregne de mulige konsekvenser inden i træffer beslutningen.

Fra : Herman Persson

Dato : 24-09-04 22:19

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> det selvfølgelig kun jer, der kan afgøre. Men I skal i hvert fald
> indregne de mulige konsekvenser inden i træffer beslutningen.

Hvis han investerer i (guld)mønter, frimærker eller lignende, er der tale
om private formuegoder, og det er Told & Skat uvedkommende.
De par hundrede tusind, det drejer sig om, er han kommet helt lovligt
til.

Det værste, der kan ske, er at han bliver dømt for socialt bedrageri, og
jeg mangler fantasi til at forestille mig, hvordan det kan bevises, at jeg
er
medskyldig.

Hvis jeg låner / får pengene i 50.000 kroners portioner, vil investeringerne
være helt legale, og jeg vil selvfølgelig betale skat af det, der skal
beskattes.

Herman.

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-09-04 06:29

In article <41524858$0$211$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Herman Persson wrote:

> [...]
>
> Hvad kan han investere i? Det skal selvfølgelig være noget, der helt sikkert
> holder værdien. Helst skal det være noget, der stiger i værdi.

Ja, han kan forære dig 50.000 kr/år som du skattefrit kan tage imod
og investere. Hvis du vil være sikker på at tjene penge, så er der nok
ikke meetg andet end aktiv formuepleje - alt andet er som at spille
i lotto.

Fra : Herman Persson

Dato : 24-09-04 07:11

meddelelse news:slrncl7c4q.ur.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> og investere. Hvis du vil være sikker på at tjene penge, så er der nok
> ikke meetg andet end aktiv formuepleje - alt andet er som at spille

Tak, det er en brugbar idé.

Herman.

---

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-09-04 18:33

Herman Persson wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse news:slrncl7c4q.ur.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Tak, det er en brugbar idé.
>
> Herman.

Og hvis han skal af med alle pengene på en gang så kan han låne dig dem
alle ved et i folkemunde kaldet "rentefrit familielån"
Så vidt jeg ved er eneste krav at det kan kræves indløst med kort
varsel. (14 dage)
Dermed vil han så kunne forære dig ca 50.000 kroner om året som han
skattefrit kan give dig.
Disse penge kan så gives som nedskrivning i gælden.

--
Mvh Anders Christensen - Som også kan være hjælpsom uden kun sure opstød.

Fra : Herman Persson

Dato : 24-09-04 22:22

Jeg takker for alle de brugbare svar

Min far er blevet orienteret om debatten her, og nu er han helt hooked på
malerier.

Nogen ideer til danske kunstnere?

Herman.

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-09-04 22:52

In article <41549066$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Herman Persson wrote:

> Jeg takker for alle de brugbare svar
>
> Min far er blevet orienteret om debatten her, og nu er han helt hooked på
> malerier.
>
> Nogen ideer til danske kunstnere?

Holger Drachmann, Asger Jorn ...

Fra : Herman Persson

Dato : 25-09-04 02:53

> Holger Drachmann, Asger Jorn ...

Er de ikke, lige som Anker, Krøyer og lignende, oppe i en prisklasse, der
ikke er aktuel for de 'skallede' par hundrede tusind?

Herman.

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-09-04 22:54

> [...]
>
> Jeg takker for alle de brugbare svar
>
> Min far er blevet orienteret om debatten her, og nu er han helt hooked på

Der er den risiko med malerier, at det går dem som mors dags
platter. Man skal betale for at komme af med dem. Det er kun noget
der har en værdi sålænge folk tror på det. Frimærker var engang meget
dyre, ihvertfald de mere sjældne. I dag er der få samlere, og samlingerne
er faldet gevaldigt i værdi. Så det er som at spille lotte. Du kan bare
vinde 27 mio i lotto.

Fra : Herman Persson

Dato : 25-09-04 02:58

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en > Der
er den risiko med malerier, at det går dem som mors dags
> platter. Man skal betale for at komme af med dem. Det er kun noget
> der har en værdi sålænge folk tror på det.

Måske kane man finde et par kommende stjerner, som i det mindste har
uddannelse og teknik i orden. Jeg prøver at finde en gruppe om kunst.

Frimærker var engang meget
> dyre, ihvertfald de mere sjældne. I dag er der få samlere, og samlingerne
> er faldet gevaldigt i værdi. Så det er som at spille lotte. Du kan bare
> vinde 27 mio i lotto.

Han/jeg/vi kan jo købe præmieobligationer for alle pengene.

Herman.

---

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-10-04 15:40

Herman Persson wrote:
> [...]
>
> Hvad kan han investere i? Det skal selvfølgelig være noget, der helt sikkert
> holder værdien. Helst skal det være noget, der stiger i værdi.

Der er et usvigeligt sikkert investeringsgode der næsten altid stiger
i værdi, og det er erindringer..

Så lad ham betale en middelhavskrydstogt for hele familien i 14 dage, så
skulle alt være lovligt og godt.

Og hvad f'n skulle han ellers bruge pengene til ?
Når han ikke har fundet på det endnu ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.