Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat af pengegave
Fra : Bent Pedersen

Dato : 18-09-04 03:45

Ved nogen om man skal betale indkomstskat af pengegaver fra forældre,
og i givet fald hvor meget kan skattefar kan finde på og forlange, jeg
har prøvet at hitte ud af det men men.
Det er ikke arv

MVH

Bent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-09-04 08:21

Bent Pedersen wrote:

> Ved nogen om man skal betale indkomstskat af pengegaver fra forældre,
> og i givet fald hvor meget kan skattefar kan finde på og forlange, jeg
> har prøvet at hitte ud af det men men.

Gaver skal påføres selvangivelsen som personlig indkomst. Men man kan
afgiftfrit modtage 51.500 kroner fra hver forælder i 2004.

Du kan læse mere på Toldskats hjemmeside med den mundrette adresse:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=163646&vID=200466&i=2#i163646

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peder Porse

Dato : 18-09-04 11:57

Forkert!

Der er taler om gaver mellem forældre/børn, altså nærtbeslægtede, der er
de første 51.000 afgiftsfrie, af resten betales afgift, som er
betydeligt lavere end marginalskatteprocenten!

Det fremgår faktisk af den hjemmeside, du selv henviste til!!
pp

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-09-04 12:17

Peder Porse wrote:

> Forkert!
>
> Der er taler om gaver mellem forældre/børn, altså nærtbeslægtede, der er
> de første 51.000 afgiftsfrie, af resten betales afgift, som er
> betydeligt lavere end marginalskatteprocenten!

Du kan da ikke forvente, at jeg sidder og læser længere ned på siden...

> Det fremgår faktisk af den hjemmeside, du selv henviste til!!

Ja, man skal bare ikke være doven og opgive efter at have læst de første
par afsnit. Tak for rettelsen.

Peder, kan jeg få dig til at svare på en lidt anden måde? Hvis du
citerer det relevante fra det foregående indlæg, og så svarer under det
citerede, så bliver det meget nemmere at følge med i tråden. Prøv at se,
hvordan jeg har gjort det ovenfor. Du kan evt. også læse om citatteknik
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-09-04 22:57

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> citerede, så bliver det meget nemmere at følge med i tråden. Prøv at se,
> hvordan jeg har gjort det ovenfor. Du kan evt. også læse om citatteknik

glem det.. har forsøgt det gennem flere gange at få ham til at rette
citatteknikken.

Det er så flere år siden, så måske er der håb forude.

mvh

Carsten Riis

Fra : Thomas Gaarden

Dato : 04-10-04 13:00

Pengegaver fra forældre skal ikke indkomstbeskattes. Så længe
gaven er under 51.500 (2004-niveau) er den ligeldes friholdt for
gaveafgift. Er gaven større, er gaveafgiften 15% af beløbet udover
bundgræsensen på 51.500. Der er en del yderligere muligheder for
at undgå afgiften - f.eks et rentefrit familielån på et væsentligt
større beløb, der så efterfølgende bliver afdraget via årlige
gaver på det størst mulige beløb - det vil føre for vidt at komme
ind på det her... men vend gerne tilbage, hvis jeg kan hjælpe
yderligere..

Venligst

Thomas G.