"Amerikas fedeste by"
Fra : Dan

Dato : 01-11-04 00:02

Var der nogen, der så udsendelsen om Houston i søndags?

Jeg vidste ikke om jeg skulle grine eller græde. Jeg tror, jeg grinede
nervøst for det meste.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 07:10

"Dan" <no@email4me.thanks.com> skrev i en meddelelse
> Var der nogen, der så udsendelsen om Houston i søndags?
>
> Jeg vidste ikke om jeg skulle grine eller græde. Jeg tror, jeg grinede
> nervøst for det meste.

Hej Dan

Jo jeg så udsendelsen og havde det på nogenlunde samme måde som du. De er
sku utrolige de Amerikanere!

Fra : JH

Dato : 01-11-04 09:32

B&H wrote:
> "Dan" <no@email4me.thanks.com> skrev i en meddelelse

> Hej Dan
>
> Jo jeg så udsendelsen og havde det på nogenlunde samme måde som du. De er
> sku utrolige de Amerikanere!

Ja, ikke mindst fyren, der uden problemer spiste
en steak på 900g + en stor portion pomfritter m.m.
Tallerkenen med steaken var på størrelse
med et af de små runde cafeborde!

Fra : Dan

Dato : 01-11-04 17:34

Det var fanme også gyseligt at ham sønnen skulle køres 15 meter til
busstoppestedet

Fra : bj

Dato : 01-11-04 21:09

"Dan" <no@email4me.thanks.com> skrev i en meddelelse
> Det var fanme også gyseligt at ham sønnen skulle køres 15 meter til
> [...]

Skræmmende kan man vist kun sige, men når det nu skal være skulle vi måske
kigge indad....med det mener jeg rent faktisk, at det i DK er hver 2. der er
overvægtig. Måske ikke så vildt som Texas, men vi må vel erkende, at vi også
i DK og norden har indtaget en uheldig statistik i denne forbindelse. KAn
man så konkludrere at det rent faktisk er værre i DK end Texas og USA, da
man vel bør se det ud fra den samlede befolkningsgruppe? Jeg henviser til i
Go´aften Danmark idag, hvor der blev sagt det med hver 2. dansker....

Men helt ærligt så er det da for vildt at der ikke bliver grebet ind i
Texas. Jeg tænker på moren der fik en operation og som blot 8årig vejede
mere end 2 almindelige børn tilsammen. De var stort set alle overvægtige i
den ene eller anden grad.

Der blev talt om at det var gået op for Texanerne, at det kostede samfundet
vildt mange millioner eller var det milliærder om året grundet
livstilssygdomme osv. Måske Bush skulle have brugt noget valgkamp i Texas på
dette punkt for hente vælgere. Såp vidt jeg ved kopmmer han fra Texas.

I Texas skilter de med at alt er større og det tør svagt antydes i dette
dokumentar program. Det er sørgeligt at man bare kan l-æde stå til. Men så
igen, det er netop som vi også i danmark altid taler om, miljøet man kommer
fra, der præger ens handlinger og afgørelser. Og det springende i dette er
at Texanerne ikke har følt at det var unormalt at være overvægtig.Alle
var/er det jo. Og tænker vi tilbage i tiden var sul på kroppen tegn på
velstand....hvis dette er en antagelse der holder stik må vi jo konkludere
at de vist er mere end bare velhavende i Texas.

Det er jo trods alt et stigende problem overalt i verden. Jeg tror rent
faktisk at der også i go aften danmark blev sagt at der er flere overvægtige
end sultende og undervægtige...

bj

Fra : Morten Larsen

Dato : 02-11-04 00:57

Hej

Selvfølgelig viser tv extreme eksemplarer, og den nævnte udsendelse er
absolut extrem- det er jo det mest spændende!!!

Som ex-Texaner, må jeg erkende at en bøf på 300g er ganske OK. Det, der er
det mest interessante er, at de fleste restauranter inkl Burger King og
Denny's i dag tilbyder low-carb menuer

Det er STORT

Knus,

Morten

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-11-04 02:19

Morten Larsen wrote:

> Det, der er det mest interessante er, at de fleste restauranter
> inkl Burger King og Denny's i dag tilbyder low-carb menuer

Det har jeg hørt før. Det kan være du kan afsløre hvordan de gør det?
Hvordan laver man en burger uden bolle? Og hvad med frihedsfritterne?

Fra : Dan

Dato : 02-11-04 08:26

Ja det kan godt være de tilbyder, men disse menuer holder bare ikke i
salgstal når der er "rigtige" menuer ved siden af...i disse dage har McD i
DK store reklamer for deres billige Big Mac.. . hvad hjælper det?

Fra : Lone

Dato : 02-11-04 16:10

Og hvad med frihedsfritterne?

jo tak - jeg er på Atkins 0 kulhydrat og har tabt 12kg
så skulle jeg lige være smart en aften vi var ude og have lidt fritter!

jeg tog omgående 2 kg på - som det har taget mig 1 uge at komme af med igen!

læste iøvrigt fra Ehlers bog (livet er fedt hed den vist) vedr kombinationen
fritter/transfedtsyrer/temparatur/ at de burde mærkes ligesom cigaretter!

det skal vare meget længe før jeg skal have en fritte igen!!!!!!!

Fra : Mus

Dato : 03-11-04 09:31

Lone <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cm87vi$20t5$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> så skulle jeg lige være smart en aften vi var ude og have lidt fritter!
>
> jeg tog omgående 2 kg på - som det har taget mig 1 uge at komme af med

Det var da for vildt.
2 kg på lidt fritter.

Vil det sige at du stort set aldrig mere kan spise kulhydrater uden at tage
på?
Det vil jeg da selv synes var skræmmende - og svært at holde resten af
livet.

Det er selv lykkedes mig at tabe mig med kulhydrater - men med begrænset
indtag og brød, pasta, ris etc men med rigelige mængder grønt og frugt.
Synes endda her det kunne være lidt svært at skære ned på specielt brød.
Elsker brød.

LN

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-11-04 21:56

["Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> | Tue, 2 Nov 2004 16:09:41 +0100]

>jo tak - jeg er på Atkins 0 kulhydrat og har tabt 12kg

Atkins er ikke 0-kulhydrat; det er simpelthen ikke sundt (og næsten heller
ikke muligt).

>så skulle jeg lige være smart en aften vi var ude og have lidt fritter!

Lidt eller meget lidt; selvom jeg er på (lowcarb Atkins) diet, kan jeg
sagtens spise en lille mængde fritter - måske en 5-10 stykker uden det
betyder det vilde.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Morbid Angel

Dato : 06-11-04 20:41

On Tue, 2 Nov 2004 16:09:41 +0100, "Lone"
<lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> wrote:

> [...]
>fritter/transfedtsyrer/temparatur/ at de burde mærkes ligesom cigaretter!
>

>det skal vare meget længe før jeg skal have en fritte igen!!!!!!!

Spiste du 2 kg pommfritter? =)~
Man må gå ud fra at du spiste ca 3 kg da du også har forbrændt noget
af det.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 01-11-04 23:14

"Dan" <no@email4me.thanks.com> skrev et indlæg
<41856eea$0$23069$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

>Var der nogen, der så udsendelsen om Houston i søndags?
>
>Jeg vidste ikke om jeg skulle grine eller græde. Jeg tror, jeg grinede
>nervøst for det meste.

Jeps, jeg så den. Det er min klare opfattelse at de ikke har et
ernæringsproblem derovre, men et psykologisk problem - og det er helt
alvorligt ment. Dermed ikke sagt at overvægtige generelt er psykiske
vrag eller har lav intelligens.

Jeg fik flere gange det indtryk at det at spise kæmpeportioner var en
måde at hævde sig på hvis man ikke havde andre evner. Og at det
nærmest var blevet en livsstil at være doven og ikke gå 10 skridt når
man kunne køre i stedet.

Ved ikke om den ekstremt store kvinde var så tilfreds med tilværelsen
som kæmpekvinde som hun gav udtryk for - jeg er for så vidt enig med
hende i at det må være hendes egen sag hvor stor hun vil være, men jeg
synes altså at man går glip af mange ting i livet når man ikke kan
bevæge sig frit, køre i almindelige biler, selv tage sit tøj på osv.

Umiddelbart virkede det som om at fedtet og/eller den store appetit
var en måde at gøre sig bemærket på - og det er der jeg mener at der
ligger en del psykologisk i det.

Jeg syntes også det var tragikomisk med den udsendelse.

Og det er ret foruroligende at udviklingen i USA ofte kommer nogle år
senere her hos os.

Selv om jeg anser det for en privat sag hvis folk vil æde sig ihjel
mener jeg at samfundet har en interesse i at folk ikke er mere
overvægtige end højest nødvendigt. Og at samfundet har en pligt til at
støtte dem der gerne vil leve forholdsvis sundt - men har problemer
med det - i stedet for at lukke øjnene og endda medvirker til at folk
bliver tykkere og tykkere.

Derfor burde der stilles større krav til skoler og andre offentlige
drevne institutioner om at underlødig mad ryger ud og der kommer mere
ernæringsrigtige produkter ind i stedet. Dem der så vil have chips og
cola må så selv tage det med i madpakken eller selv hente det (så får
de da lidt motion). Jeg mener ikke det er formynderisk at sige at hvis
folk vil have den dårlige og usunde mad må de altså selv slæbe den med
sig i skolen.

Derved kan man måske få de unge mennesker til at leve mere sundt og
måske gøre det smart med sunde kostvaner - de fleste der har, eller
har haft (mig selv inklusive) for mange kilo vil nok gerne være fri
for dem hvis de skal være helt ærlige.

Udsendelsen om Houston viste også at nogle var begyndt at tænke i de
baner med sundere mad i skolerne - lad os håbe det bliver mere
udbredt.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-11-04 10:25

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse

> Selv om jeg anser det for en privat sag hvis folk vil æde sig ihjel
> mener jeg at samfundet har en interesse i at folk ikke er mere
> overvægtige end højest nødvendigt.

Hvis nogen seriøst mener, at det er helt deres egen privat sag, om de vil
æde sig fede, så OK med mig.... hvis de altså også er villige til af egen
lomme at betale for de følgevirkninger, deres fedme medfører. Vil man have
andre til at betale, når der skal behandles, kan man ikke samtidig insistere
på, at det er ens egen sag, om man æder sig fed. Det er IKKE en privatsag,
når man æder sig til fornøjelsen og lader andre om at betale regningen for
konsekvenserne.

> [...]
forholdsvis sundt - men har
> problemer med det - i stedet for at lukke øjnene og endda medvirker til at

Synes du ikke samfundet støtter os i at leve forholdsvis sundt? Jeg føler
ikke, at der er mangel på støtte til sund levevis. Tvært imod. Og jeg vil
gerne være fri for et samfund, der agerer totalt barnepige.

> Jeg mener ikke det er formynderisk at sige at hvis folk vil have den
dårlige og usunde mad må de
> altså selv slæbe den med sig i skolen.

Problemet er bare, at vi næppe bliver enige om, hvad der er sundt.
Nogle mener, at fedtet er usundt.
Nogle mener, at det SKAL være økologisk for at være sundt.
Nogle mener at brød er sundt.
Nogle mener, at ret meget over 50-100 gram kulhydrater er usundt.
Nogle mener, at vi skal spise mindre kød og mere fisk.....
Nogle mener, det er sundest at være vegetar, spise "rå mad" etc.

Heldigvis er det jo sådan, at det meste - bortset fra en del af de voldsomt
industribearbejdede fødevarer - er helt OK og/eller sunde medmindre MÆNGDEN
overdrives.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-11-04 12:44

[Lisbeth Jacobsen | Thu, 4 Nov 2004 10:25:00 +0100]

>Synes du ikke samfundet støtter os i at leve forholdsvis sundt? Jeg føler
>ikke, at der er mangel på støtte til sund levevis. Tvært imod. Og jeg vil
>gerne være fri for et samfund, der agerer totalt barnepige.

Enig og Enig. Samfundet anvender i forvejen en del midler for oplysning
omkring sunde levevilkår. Heldigvis da, men én ting er information og en
anden er barnepige og som det er lige nu fungerer det rimeligt godt.

Men som du også kommer ind på, er der vekslende meninger til hvad der er
sundt, og information i alle aspekter er næsten umuligt, hvorimod en tvungen
indførelse af én løsning, ville være særdeles upraktisk.

Jeg ville nødigt fungere i et samfundt hvor der fandtes én doktrin for hvad
der var sundt og den skulle man partout leve efter - skrækeksemplerne hér er
f.eks. Astrup eller Atkins der for 10-15 år siden begge var ret ensidige.

> [...]
>industribearbejdede fødevarer - er helt OK og/eller sunde medmindre MÆNGDEN

Jeg nænnede ikke at skære bort i ovenstående, vi er uhyrligt enige :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Hansen

Dato : 06-11-04 00:45

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:4189f833$0$22691$
> [...]
> når man æder sig til fornøjelsen og lader andre om at betale regningen for

Æhhhhm hvad så med rygerne ? Er det en privatsag ?Synes du de selv skal
betale for de behandlinger de skal have når skaderne indtræffer ?

Hvad med trafikanter der kører som sindsyge og er årsage til ulykker for dem
selv og andre ? Er det en privatsag ? Skal de selv betale for ophold på
sygehus m.v. ?

Hvad med spritteren nede på bænken ? Er det hans egen privat sag når han
skal indlægges til behanding ?

Hvad med dem der ødelægger kroppen med sportssskader ? Skal også de selv
betale for behandling ?

Selv om mennesker nogle gange gør dumme ting der skader dem selv, synes jeg
trods alt det er godt at vi har et solidarisk sundhedsvæsen der behandler
dem der har hjælp behov.
Sådan undgår vi de løftede og helvedes moralske pegefingre som nogen af os
!!!! er meget hurtige til at bruge overfor vores medmennesker.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-11-04 08:44

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Æhhhhm hvad så med rygerne ? Er det en privatsag ?Synes du de selv skal
> betale for de behandlinger de skal have når skaderne indtræffer ?

Du har læst mit indlæg alt for hurtigt, tror jeg. Jeg skriver ikke, at jeg
synes den slags ER en privatsag, som den enkelte selv må tackle! Tvært imod.

Jeg skriver kun, at HVIS man mener det er en privatsag, så må man gå linen
ud. Også når det koster.

> Hvad med trafikanter der kører som sindsyge og er årsage til ulykker for
dem
> selv og andre ? Er det en privatsag ? Skal de selv betale for ophold på
> sygehus m.v. ?

Nej. Det er ikke en privatsag. Og nej, de skal derfor ikke betale selv.

> Hvad med spritteren nede på bænken ? Er det hans egen privat sag når han
> skal indlægges til behanding ?

Nej. Det er heller ikke en privatsag.

> Hvad med dem der ødelægger kroppen med sportssskader ? Skal også de selv
> betale for behandling ?

Nej.

> Selv om mennesker nogle gange gør dumme ting der skader dem selv, synes
> jeg trods alt det er godt at vi har et solidarisk sundhedsvæsen der
behandler
> dem der har hjælp behov.

Helt enig.

> Sådan undgår vi de løftede og helvedes moralske pegefingre som nogen af os
> !!!! er meget hurtige til at bruge overfor vores medmennesker.

Nej. Sådan undgår vi ikke løftede pegefingre.

De løftede og moralske pegefingre skal vi også vove. Vi skal droppe at bilde
os selv og hinanden ind, at det er en privatsag - som ingen skal blande sig
i eller pege fingre af - om man æder sig fed, drikker sig syg, ryger sig
syg, kører sig selv ihjel....

Jeg siger IKKE, at vi skal gå rundt og prikke til de alle fede, alle
rygerne, alle de fulde, høje og skæve, alle fartsynderne, alle
spritbilisterne etc. nårsom helst vi møder dem. Men vi skal turde blande os,
når det er oplagt at gøre det! Og det er alt for få, der vover at blande sig
i andres problemer

Forleden læste jeg om en kvinde, hvis chef blandede sig på en positiv måde,
da hun var levet alt for tyk. Chefen vovede at fortælle, at den unge kvinde
blandt andet var ved at ødelægge sine karrieremuligheder med sit madproblem.
Kvinden var faktisk MEGET taknemmelig for, at chefen havde vovet at blande
sig... på en vel at mærke støttende, velment og hjælpsom måde! Hun tog sig
sammen og smed 30 kilo.

Har du en fed ven eller veninde, så synes jeg du skal vove at blande dig.
Uanset hun er for tyk, ryger, drikker eller andet.

Det er nemlig IKKE en privatsag, om man ødelægger sit helbred. Hverken før
eller efter man går i gang.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 14:11

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:418c813f$0$17614$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]

> Uanset hun er for tyk, ryger, drikker eller andet.
>
> Det er nemlig IKKE en privatsag, om man ødelægger sit helbred. Hverken før

Jeg kan kun give dig helt ret!
Jeg syntes også at man på en pæn og kærlig måde burde skride ind og fortælle
en ven/bekendt om han/hendes problem hvis man kan se, at de er ude på et
skråplan. Jeg har et par venner/inder som er ekstremt overvægtige og min
kæreste og jeg har tit talt om, at vi burde sige noget da det er helt
åbenlyst, at deres kroppe ikke kan blive ved med at holde til den
behandling. MEN... Jeg kan simpelhent ikke få mig selv til at sige noget til
dem. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få det sagt. Selvom jeg kan komme i
tanke om et utal af måder hvorpå det kunne siges på en pæn måde, ved jeg med
mig selv, at jeg ikke kan få det sagt når det kommer til stykket. Det er jo
lidt sørgeligt at man ikke tør sige noget til ens nære venner om deres
åbenlyse problem, men sådan har jeg det bare. Det er endda sådan, at siger
de selv noget mht. deres overvægt, at de feks. ikke kan bruge den slags tøj,
passe i det badekar osv. pga. deres størrelse, ja så siger jeg ofte noget i
retning af "Arj, så galt er det da heller ikke" - og det på trods af, at
det som regel er endnu værre end det de selv siger. Tåbeligt af mig, I know!

Kh
HP

Fra : Jan Hansen

Dato : 07-11-04 13:07

> [...]
>>
> Du har læst mit indlæg alt for hurtigt, tror jeg. Jeg skriver ikke, at jeg
> synes den slags ER en privatsag, som den enkelte selv må tackle! Tvært

OK

> [...]
> sig
> i eller pege fingre af - om man æder sig fed, drikker sig syg, ryger sig

På en måde kan jeg godt følge dig her , men jeg tror dog alligevel at terion
er en del nemmere og mere problemfri end virkeligheden er her

> . Men vi skal turde blande os,
> når det er oplagt at gøre det! Og det er alt for få, der vover at blande
> sig
> i andres problemer

Jo men hvordan kan vi vide om personen selv opfatter det som et problem ?
Hvis du har en ven der er ryger og du siger til vedkommende jeg synes du
skal lade være med at ryge for det belaster sundhedsbudgettet. Tror du så
ikke resultatet bliver at du mister en ven førend vedkommende holder op med
at ryge.

> [...]
> sig... på en vel at mærke støttende, velment og hjælpsom måde! Hun tog sig

Jeg tror nok jeg ville vælge at skifte arbejde sammen med at jeg smed de 30
kg. Chefen er jo i gang med at fortælle sin medarbejder at han diskriminer
pga vægt. Ku han så finde på at diskriminere mht alder og race også ?

> Har du en fed ven eller veninde, så synes jeg du skal vove at blande dig.
> Uanset hun er for tyk, ryger, drikker eller andet.

Gosh vi har alle fejl. De sødeste mennesker er nok dem der ikke opfatter sig
selv som fejlfri men erkender sine egne laster. Jeg skal ikke dømme mine
venner. Hvorimod jeg skal være der hvis de selv ytrer sig om hjælp eller
støtte til at slippe af med en af lasterne.

> Det er nemlig IKKE en privatsag, om man ødelægger sit helbred. Hverken før
> eller efter man går i gang.

Udemærket i teorien og kun der. Som en af mine venner sagde til mig: Vi er
alle nødt til at kæmpe for rygernes ret til at være her, selvom vi ikke selv
ryger, for næste gang så kommer smagsdommerene efter os fede. Så er det
vores tur til at blive lagt for had.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-04 14:01

> På en måde kan jeg godt følge dig her , men jeg tror dog alligevel at
terion
> er en del nemmere og mere problemfri end virkeligheden er her

Hvordan det?

> Jo men hvordan kan vi vide om personen selv opfatter det som et problem ?

Det ved du ikke altid. Og det behøver du heller ikke at vide. Måske er det
ikke et problem i misbrugerens øjne... heller ikke selvom vedkommendes
misbrug er et seriøst problem for mange andre i vedkommendes omgivelser.

Jeg har været med til at presse adskillige kolleger i behandling for et
alkoholmisbrug, som de ikke selv anså for at være et problem overhovedet.
Men hvis du eksempelvis som tillidsmand får til opgave at gøre dem klart, at
deres alkoholforbrug er ved at medføre, at de mister deres arbejde, så er
det nogle gange muligt at få dem til at fatte, at de HAR et problem. Måske
endda et ganske alvorligt problem.

> Hvis du har en ven der er ryger og du siger til vedkommende jeg synes du
> skal lade være med at ryge for det belaster sundhedsbudgettet.

Jeg synes ikke man skal lade være med at ryge FORDI det belaster
sundhedsbudgettet.
Jeg synes der er mange andre gode grund til at lade være.

> Tror du så ikke resultatet bliver at du mister en ven førend vedkommende
holder op med
> at ryge.

Man kan godt blande sig på sådanne måder, at man ikke mister venner på at
blande sig! Det handler om, HVORDAN du blander dig.

Jeg har blandet mig i alhoholproblemer, madproblemer og rygevaner uden
nogensinde at miste venner på det. Altså bortset fra, at jeg har mistet
venner og kolleger, der har drukket sig ihjel og/eller er døde af
lungecancer eller astma. Jeg kender også et par stykker, hvis spisevaner
snildt kan ende med at slå dem ihjel.

> [...]
> kg. Chefen er jo i gang med at fortælle sin medarbejder at han diskriminer
> pga vægt. Ku han så finde på at diskriminere mht alder og race også ?

Jeg kalder det ikke diskriminination at fravælge folk der har et
misbrugsproblem.
Hvorfor er det diskrimination, hvis en arbejdsgiver fravælger en meget
overvægtig person? Der er næppe nogen, der vil betegne det som
diskriminerende, hvis samme arbejdsgiver fravælger et menneske, der
misbruger alkohol.

> Gosh vi har alle fejl.

Ja bestemt! Men jeg taler ikke om at blande sig i fejl.
Jeg taler om at blande sig i problemer, der kan koste vedkommende livet!

> De sødeste mennesker er nok dem der ikke opfatter sig
> selv som fejlfri men erkender sine egne laster.

Hvor søde folk er, afhænger ikke af, i hvilket omfang de erkender deres
fejl.
Der er i øvrigt forskel på laster. Nogle kan koste dig livet. Andre er bare
dejligt syndige.

> Jeg skal ikke dømme mine venner. Hvorimod jeg skal være der hvis de selv
ytrer sig om
> hjælp eller støtte til at slippe af med en af lasterne.

Jeg foreslår ikke, at man skal DØMME folk på grund af deres problem. Jeg
taler om at vove at hjælpe i stedet for at komme med alverdens syge
undskyldninger for at lade være med at gøre det, der er pokkers svært....
nemlig at blande sig i andres problemer.

Og jeg har - på grund af min erfaringer med alkoholiske kolleger - fortalt
mine venner, at jeg HÅBER de blander sig, hvis jeg nogensinde bliver
alkoholiker. De skal bestemt ikke vente på, at jeg selv kommer og siger til.
Og skulle jeg stritte imod og benægte problemet, så håber jeg, at de vover
at ignorere og blande sig alligevel.

Og skulle jeg igen gå hen og blive fed, må de meget gerne blande sig i det
også!

At jeg droppede livet som storryger skyldtes i stor udstrækning indblanding
fra folk, der stod mig nær. Min datter blandede sig konstant. Kæresten var
også ked af, at jeg røg. havde de to nu sagt og ment, at det var helt OK, at
jeg røg, er det ikke sikkert, at jeg var stoppet. Ikke på det tidspunkt jeg
gjorde i hvert fald.

> Udemærket i teorien og kun der.

Det holder sørme også i virkeligheden, at man ikke skal være en tøsedreng og
tro, at det er en privatsag, hvis folk vil æde, drikke, sniffe, sprøjte,
ryge, køre sig ihjel.

> [...]
selv
> ryger, for næste gang så kommer smagsdommerene efter os fede. Så er det

Fede mennesker bliver set ned til og/eller frasorteret. Like it or not. Men
sådan ER det altså. Og jeg vover at vædde meget store summer, at sådan
vedbliver det at være. Det bliver endda værre, fordi problemet med fedme
bliver værre og værre.

Ligefrem lægge folk for had, fordi de har et problem mener jeg dog ikke man
behøver. Jeg hader ikke tykke mennesker. Men jeg var engang tvunget til at
flyve seks timer med en "nabo" der fyldte sædet rigeligt op og hvis overarme
bredte jeg godt og grundigt ind over armlæn. Vedkommende svedte enormt.
Prustede konstant. Og snorkede, når han sov. Og jeg er ikke så venlig at
lade som om det ikke forpestede min flyvetur. For det gjorde det i den grad.

At bilde sig selv og hinanden ind, at det er OK og uden betydning, om man
æder sig fed, holder ikke en centimeter!

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Hansen

Dato : 07-11-04 17:47

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:418e23a6$0$22720$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> ikke et problem i misbrugerens øjne... heller ikke selvom vedkommendes
> misbrug er et seriøst problem for mange andre i vedkommendes omgivelser.

Der må sgu da være en forskel her ? Du nævner misbrug, men misbrug af
alkohol påvirker nervesystemet og dermed personens opførsel. Kan måske ikke
overholde aftaler mere enten på arbejde eller med familie/venner.
I den forbindelse vil det kunne medføre et problem for vedkommendes
omgivelser.
Men sammenligningen holder jo op når du foreksempel nævner rygning eller
fedme - Ingen af delene vil påføre vedkommendes omgivelser et seriøst
problem - Vi forudsætter her at rygerens arbejde har indrettet et rygerum
hvor smøgen kan tændes uden at genere andre samt at rygeren er hensynsfuld
nok til ikke at ryge i venners hjem hvis de ikke ønsker det.
Mht. fedme kan jeg ikke tro at det giver problemer på arbejdspladsen med
mindre vedkommende er ansat som grønt cyklebud og ikke kan træde hårdt nok i
pedalerne. Der er nok ingen forskel på arbejdsindsatsen på en
kontorassistent der er overvægtig og en der er tynd.
Rigtige venner har heller ikke problemer med en overvægtig ven, medmindre
vedkommede har siddet deres nye lænestol helt i smadder .-)

> [...]
> det nogle gange muligt at få dem til at fatte, at de HAR et problem. Måske

Been there done that too. Alkohol er en alvorlig gift

> Man kan godt blande sig på sådanne måder, at man ikke mister venner på at
> blande sig! Det handler om, HVORDAN du blander dig.

Hvorfor skal man blande sig - Hvis vedkommende ser ud til at trives med sin
overvægt eller rygning, bør du så ikke acceptere den beslutning ?

> Jeg kalder det ikke diskriminination at fravælge folk der har et
> misbrugsproblem.

Kan forstå det hvis det er misbrug der gør at man ikke kan udføre sit
arbejde

> Hvorfor er det diskrimination, hvis en arbejdsgiver fravælger en meget
> overvægtig person?

Forklar mig hvorfor en kontorassistent, buschauffør, skolelærer, kassedame,
pædagog, butiksassistent, bibliotikar, fabriksarbejder, jord og beton
arbejder lastvognschauffør folketingsmedlem, advokat, revisor - fortsæt selv
listen - skulle udføre en dårligere arbejdsindsats hvis vedkommende er
overvægtig ?

For du synes vel heller ikke det er OK for arbejdsgiver at fravælge pga
udseendet ?

>Der er næppe nogen, der vil betegne det som
> diskriminerende, hvis samme arbejdsgiver fravælger et menneske, der
> misbruger alkohol.

Kan ikke sammenlignes med fedme eller rygning

> Fede mennesker bliver set ned til og/eller frasorteret. Like it or not.
> Men
> sådan ER det altså. Og jeg vover at vædde meget store summer, at sådan
> vedbliver det at være.

Er det at se ned på fede/overvægtige mennesker en handling og en udvikling
du bifalder ?
Eller kunne du ønske dig det var anderledes ?
Tror du selv dine handlinger/ord overfor dine venner hjælper på forståelsen
for overvægtige/rygere eller tror du det generelt gør det sværere at tilhøre
en af de grupper der bliver set ned på ?.

> Ligefrem lægge folk for had, fordi de har et problem mener jeg dog ikke
> man
> behøver.

Nå jeg synes da du er godt på vej. Nedenstående historie viser ikke ligefrem
billedet af en tolereant Lisbeth

> [...]
> Prustede konstant. Og snorkede, når han sov. Og jeg er ikke så venlig at
> lade som om det ikke forpestede min flyvetur. For det gjorde det i den

Ja du har sørme haft det hårdt - Håber du klagede til stewardessen, eller
flyselskabet bagefter

Jeg har også flere gange prøvet en flyvetur hvor folk havde deres
skrigeunger til afkom med. Det gjorde heller ikke min dag bedre. Men det
hører nu engang til faccetterne her i livet.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 00:21

> [...]

> Men sammenligningen holder jo op når du foreksempel nævner rygning eller
> fedme - Ingen af delene vil påføre vedkommendes omgivelser et seriøst

Det kan ikke udelukkes, at det gør.
Masser af fede mennsker er fysisk begrænsede i et omfang, der også rammer
deres omgivelser. Familiens muligheder begrænses. Den overvægtige kan ikke
deltage i et normalt familieliv som en normaltvægtig kan. Eksempelvis leg
med børnene.

Fedme forårsager masser af følgesygdomme og et alvorligt sygt
familiemedlem - for ikke at tale om en forsørger, der dør af sin fedme - er
bestemt en belastning for den øvrige familie.

> - Vi forudsætter her at rygerens arbejde har indrettet et rygerum

Og du forudsætter så, at rygning, når blot der ryges i et dertil indrettet
rygerum, ikke påvirker rygerens helbred i et omfang, der belaster
vedkommendes familie?

> hvor smøgen kan tændes uden at genere andre samt at rygeren er hensynsfuld
> nok til ikke at ryge i venners hjem hvis de ikke ønsker det.

I givet fald er vennerne ikke generet.

> Mht. fedme kan jeg ikke tro at det giver problemer på arbejdspladsen

En meget overvægtig person har ikke den samme energi som en normalvægtig.
Den meget overvægtige person kan - afhængig af arbejdets karakter - være
meget hæmmet.

> mindre vedkommende er ansat som grønt cyklebud og ikke kan træde hårdt nok
> pedalerne. Der er nok ingen forskel på arbejdsindsatsen på en
> kontorassistent der er overvægtig og en der er tynd.

Du går ud fra, at overvægt ikke medfører følgesygdomme og større sygefravær.

> Rigtige venner har heller ikke problemer med en overvægtig ven, medmindre
> vedkommede har siddet deres nye lænestol helt i smadder .-)

Det behøver ikke være et problem for venner, at en person er overvægtig.
Det er ikke et problem for mig, at venner er overvægtige - men et stærkt
overvægtigt familiemedlem ville bestemt være i problem. På samme måde, som
ethvert andet fysisk handicappet familiemedlem kan være et problem, der
begrænser muligheder for at udfolde sig. Man kan eksempelvis være så fed, at
flyrejse, togtur og bustur er udelukket.

> Hvorfor skal man blande sig - Hvis vedkommende ser ud til at trives med
sin
> overvægt eller rygning, bør du så ikke acceptere den beslutning ?

Folk trives ikke optimalt, hvis de har et misbrugsproblem.

> Kan forstå det hvis det er misbrug der gør at man ikke kan udføre sit
> arbejde

Eller hvis misbruget medfører, at man ikke kan udføre sit arbejde på samme
måde som en normaltvægtig.

> [...]
selv
> listen - skulle udføre en dårligere arbejdsindsats hvis vedkommende er

Fordi "fede mennesker har flere sygedage, får udbetalt flere sygedagpenge,
går tidligere på pension eller førtidspension, er mere arbejdsløse, bruger
mere medicin og går mere til læge og specialister."

Kilde: http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2001-05-19/2/

> For du synes vel heller ikke det er OK for arbejdsgiver at fravælge pga
> udseendet ?

Hvis det er en fotomodel der søges, er udseendet altafgørende.
Jeg kan ikke forestille mig en fed balletdanser heller.
Skal du sidde i et F16 fly er der også grænser for, hvor meget du kan veje.
Skal du ansættes ved politiet, skal du ikke være så overvægtig, at du er
fysisk hæmmet.
Brandmænd skal også helst være i fysisk god form og i stand til at klare
trapperne.

Der er massevis af jobs, hvor det er helt OK at fravælge folk på grund af
deres udseende. Når det er relevant at gøre det, synes jeg derfor det er OK
at gøre det. Og ellers ikke.

Men jeg synes det helt i orden, hvis en arbejdsgiver fravælger et menneske,
der har et sundhedsskadeligt misbrugsproblem.

> Kan ikke sammenlignes med fedme eller rygning

Det kan det. På nogle områder.

> Er det at se ned på fede/overvægtige mennesker en handling og en udvikling
> du bifalder ?

Nej! Og det gav jeg også tydeligt udtryk for, at det IKKE er!
Men jeg synes det er i orden at fedme er en af de mange "egenskaber", der
kan føre til, at man ikke får et givent job.

> Eller kunne du ønske dig det var anderledes ?

Jeg bifalder ikke, at man ser ned på nogen fordi de har et misbrugsproblem.
Men jeg synes det er helt OK, at en arbejdsgiver ikke vil ansætte et
menneske, der har et misbrugsproblem. Og jeg synes det er forståeligt og
fornuftigt, at arbejdsgivere forlanger af medarbejdere, at de søger
behandling for deres misbrugsproblem, hvis de ikke selv kan tackle det.

> [...]
tilhøre
> en af de grupper der bliver set ned på ?.

Jeg tror ikke det hjælper misbrugere at man lader som om deres problem er
OK.

> Nå jeg synes da du er godt på vej. Nedenstående historie viser ikke
ligefrem
> billedet af en tolereant Lisbeth

Jeg mener bestemt ikke, at jeg er intolerant bare fordi jeg synes det er
ubehageligt at sidde fastklemt i seks timer ved siden af et så overvægtigt
menneske, at vedkommende fylder mere, end der er afsat plads til.

Det afgørende må være, hvordan jeg tackler situationen og behandler min
medpassager - og ikke, hvad jeg mener om situationen og giver udtryk for i
en generel debat.

Jeg hakkede ikke på min medpassager og jeg tvivler endda på, at vedkommende
overhovedet opdagede, at min flyrejse var generet af vedkommende. Men når vi
nu diskuterer emnet generelt, så ser jeg ingen grund til at foregive, at min
flyrejse ikke blev generet af den overvægtige medpassager. Og havde jeg
skrevet, at jeg sad ved siden af en, der var anmasende, lugtede af armsved
og snorkede gudsjammerligt, så havde du sikkert accepteret mit ubehag. Men
fordi det tillige er en stærkt overvægtig person, der er årsag til ubehaget,
så synes du at mene, at vedkommendes breden sig, sveden og snorken ikke må
opfattes som ubehageligt?

Hvad nu, hvis det var en slank person, der bredte sig udover sin plads,
svedte ildelugtende og snorkede. Ville det så være OK at jeg gav udtryk for,
at min medpassager bidrog til at gøre min flyrejse til en dårlig oplevelse?

> Ja du har sørme haft det hårdt - Håber du klagede til stewardessen, eller
> flyselskabet bagefter

Jeg ser ingen grund til at klage over noget, der IKKE ændrer sig ved at
klage.

> Jeg har også flere gange prøvet en flyvetur hvor folk havde deres
> skrigeunger til afkom med. Det gjorde heller ikke min dag bedre. Men det
> hører nu engang til faccetterne her i livet.

Ja bestemt hører det med til livet. Debat om livets facetter er vel også en
del af livet... selv når debatten måske er ubehagelig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Katjastrofen

Dato : 08-11-04 01:17

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote in
message news:418eafe7$1$23071$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

.. Den overvægtige kan ikke
> deltage i et normalt familieliv som en normaltvægtig kan. Eksempelvis
leg
> med børnene.

Det kan jeg slet slet ikke rumme og forstå, jeg kan fint deltage i børns
leg - og jeg vejer altså pænt over 100 kilo. - Jeg har ikke noget
problem med at tumle rundt på gulvet, - Klart, jeg kan ikke løbe hverken
en hel eller en halv maraton, men så igen, det kender jeg ingen
mennesker der kan, og jeg har altså også slanke mennesker i min
omgangskreds. [Jeg er klar over enkelte kan være så store, at de ikke
kan lege med børnene osv. - Men det er jo et fåtal, der er helt ude i de
ekstreme tilfælde]
..

> [...]
normalvægtig.
> Den meget overvægtige person kan - afhængig af arbejdets karakter -

Det er klart, meget overvægtige personer ofte er i dårlig fysik, men
uha, jeg kan nævne mange slanke mennesker som ikke er det. - Et
glimrende eksempel var den lille aha oplevelse jeg oplevede da jeg
flyttede på tredje sal. Jeg har altid troet, det var pga min enorme
vægt, at jeg hev efter vejret, når jeg skulle op på eksempelvis tredje
sal. - Idag, kan jeg kun grine lidt af det. - Tynde mennesker, postbud,
mor, venner, jehova, indsamlere m.m. hiver ligeså meget efter vejret. -
Så kort og godt.. ALLE er i dårlig form.. lad være med at angribe kun de
fede, for at være det.

.. Man kan eksempelvis være så fed, at
> flyrejse, togtur og bustur er udelukket.

Nu har jeg aldrig fløjet, er ikke klar over.. om det vil blive et
problem, men selvom jeg har en enorm kampvægt, kan jeg nemt tage
bussen/toget.. helt uden at blive afvist. - IGEN, det drejer sig om
eksteme tilfælde hvor vedkommende har en kampvægt på 200 kilo eller
lign.

> [...]
bruger
> mere medicin og går mere til læge og specialister."

Det er i mine øjne slet ikke en acceptabel forklaring. - det er nok
fordi, jeg ikke kan se mig selv i nogen af de grupperinger. [Andet end
den paradoksale - at de er mere arbejdsløse, derfor vil vi ikke ansætte
dem]- Men jeg bliver nu arrig.. - Måske skal man diskriminere kvinder,
fordi, de er mindre tilgængelige på arbejdsmarkedet, - det er dem som
skal på barselsorlov/føde barnet, det er ofte dem, som skal have fri på
barnets første sygedag m.m. - Faktisk er kvinder slet ikke
arbejdsdygtige..

> [...]
er
> fysisk hæmmet.
> Brandmænd skal også helst være i fysisk god form og i stand til at

Det er jo næppe pointen, - Det er fair nok, at man siger, hey, du bliver
nød til at smide 40 kilo, hvis du vil sælge den her størrelse 36 bikini
i vores katalog, eller det er vigtigt, du er i good fysisk form, for at
blive brandmand. - Men.. hvis du skal være kontornusser, hvor det eneste
reelle krav er.. en relevant udd og et skrivebord og en stol, der er det
sgu ikke i orden, at sige, hey, du vejer 30 kilo for meget - ergo for
fed.- det gælder for mange andre erhverv. Men hva... nu har vi jo så
fundet frem til, at man ikke må være overvægtig og kvinde.. fordi, så er
du komplet uarbejdsdygtig.

> Mvh. Lisbeth

Katja

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 09:50

"Katjastrofen" <katja@katjastrofenFjErN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omgangskreds. [Jeg er klar over enkelte kan være så store, at de ikke
> kan lege med børnene osv. - Men det er jo et fåtal, der er helt ude i de

Der er altid undtagelser. Og hvad lige netop DU kan og ikke kan, kan jeg jo
umuligt sige noget om.

Men noget af det forhenværende tykke forældre fortæller om, når de træder
frem i medierne og fortæller om deres vægttab og hvad overvægten betød, er
den frihed og de muligheder de pludselig oplever i forhold til at bevæge sig
og lege med deres børn.

> Det er klart, meget overvægtige personer ofte er i dårlig fysik, men
> uha, jeg kan nævne mange slanke mennesker som ikke er det.

Ja bestemt er der mange mennesker, der ikke har en god fysik!!
Men nu taler vi om, hvordan situationen er generelt - og generelt gælder, at
fede er mere fysiske hæmmede, mere syge etc. Og jeg taler selvfølgelig ikke
om 10 kilos overvægt. Jeg taler om dem, der er ramt af regulær fedme.

> Så kort og godt.. ALLE er i dårlig form.. lad være med at angribe kun de
> fede, for at være det.

Jeg angriber ikke kun de fede for at være i dårlig form!
Jeg taler om, at er man fed, så er man belastet og begrænset i forhold til,
hvad man vil være, hvis man IKKE er fed.

Jeg har selv boet på 4. sal med 30 kilos overvægt. Jeg ved godt, at man kan
komme op af trappen endda..... men jeg ved også, hvor ekstremt hårdt det er
at slæbe 25 kilo op af trappen til 4. sal. Og det endda på trods af, at jeg
er kanonstærk og i superform. Det er ganske chokerende at mærke, hvor slemt
det er for kroppen at skulle hive den vægt op....... og bilder man sig ind,
at det ikke belaster kroppen, så lyver man desværre for sig selv. At man
ikke kan mærke konsekvenserne som 30-årig betyder jo desværre ikke, at man
ikke er i fuld gang med at slide sin krop i stykker af overvægt.

> Det er i mine øjne slet ikke en acceptabel forklaring.

Om den er acceptabel for dig eller ej rokker desværrre ikke ved, at sådan
forholder tingene sig.

> fordi, jeg ikke kan se mig selv i nogen af de grupperinger. [Andet end
> den paradoksale - at de er mere arbejdsløse, derfor vil vi ikke ansætte
> dem]-

.... du overser eksempelvis "flere sygedage" og udvælger dig så den faktor,
der sandsynligvis skyldes andre faktorer. Når fede er mere arbejdsløse, så
er det vel fordi de som gruppe betragtet er mere ustabil og ikke helt så
velfungerende arbejdskraft som slanke.

> Men jeg bliver nu arrig.. - Måske skal man diskriminere kvinder,
> fordi, de er mindre tilgængelige på arbejdsmarkedet,

Det SKAL man ikke. Men det sker. Endda i stort omfang.

> - det er dem som skal på barselsorlov/føde barnet, det er ofte dem, som
skal have fri på
> barnets første sygedag m.m. - Faktisk er kvinder slet ikke
> arbejdsdygtige..

Nej. Kvinder er langt mere fraværende fra arbejdsmarkedet end mænd. Og
derfor fravælges de i langt højere grad end mænd til stillinger diverse. Vi
kan være nok så sure og forargede over, at det er sådan. Men det er altså
den virkelighed, vi har at forholde os til... som fede, som kvinder.....
etc.

> [...]
> reelle krav er.. en relevant udd og et skrivebord og en stol, der er det
> sgu ikke i orden, at sige, hey, du vejer 30 kilo for meget - ergo for

Hvis du som arbejdsgiver skal vælge mellem to lige dygtige medarbejdere....
vil du så vælge den, der sandsynligvis får flest fraværsdage?

> Men hva... nu har vi jo så fundet frem til, at man ikke må være overvægtig
og kvinde..
> fordi, så er du komplet uarbejdsdygtig.

Vi kan sagtens blive enige om, at det surt, at en overvægtig kvinde
(specielt hvis hun også er i den fødedygtige alder og ikke har børn) har
langt færre chancer end en slank mand på samme alder. Vi kan hyle og skrige
alt det, vi lyster. Men sådan ER virkeligheden nu engang.

Man kan så vælge at sætte sig på sin brede røv (hvis man har en sådan!) og
hyle forurettet og forarget over fakta - over hvor uretfærdig den er.

Efter min mening kommer man længere ved at gøre noget ved årsagen til, at
ens chancer er minimale. Få børn, mens du studerer. Sørg for at få en
uddannelse selvom du får børn. Drop at gå hjemme ved børnene i årevis.
Forlang at børnenes far deltager i arbejdet med børnene. Og gør noget ved
overvægten......

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 16:49

> Hvis du som arbejdsgiver skal vælge mellem to lige dygtige
medarbejdere....
> vil du så vælge den, der sandsynligvis får flest fraværsdage?

Så ville jeg da også se på hvem der passede bedst ind i virksomheden. Og
hvis det så også her stod lige, så kunne det være vægten ville spille ind -
hvis den var ekstrem.

LN

Fra : Jan Hansen

Dato : 09-11-04 08:21

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:418eafe7$1$23071$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> deltage i et normalt familieliv som en normaltvægtig kan. Eksempelvis leg

Sludder jeg kender ingen overvægtige der ikke kan lege med deres børn. Nu
overdriver du helt vildt.
Herhjemme er der nok ikke mange mennesker der er så tykke. De kan
formodtentlig tælles på en hånd, så når du skriver "Masser" taler du mod
bedre vidende !

> Fedme forårsager masser af følgesygdomme og et alvorligt sygt
> familiemedlem - for ikke at tale om en forsørger, der dør af sin fedme -
> er
> bestemt en belastning for den øvrige familie.

Igen overdrivelse - Jeg har ikke hørt om nogen forsørgere der dør af fedme.
Det her er sgy ikke Usa.

> Og du forudsætter så, at rygning, når blot der ryges i et dertil indrettet
> rygerum, ikke påvirker rygerens helbred i et omfang, der belaster
> vedkommendes familie?

Selvfølgelig påvirker rygning helbred, men om det belaster familien, tror
jeg først det sker i en relativ høj alder

> En meget overvægtig person har ikke den samme energi som en normalvægtig.

Igen sludder- det betyder intet for langt de fleste typer jobs i dag.

> Den meget overvægtige person kan - afhængig af arbejdets karakter - være
> meget hæmmet

Sludder - kun ekstreme jobs der stiller krav til fysik vil begrænse

> Du går ud fra, at overvægt ikke medfører følgesygdomme og større
> sygefravær.

Har arbejdet på en rigtig stor arbejdsplads med lige under 1000 ansatte -
Dem med mest fravær var nærmest normalvægtige

> Det behøver ikke være et problem for venner, at en person er overvægtig.

Hvis du er en sand ven er det slet ikke et problem

> [...]
> at
> flyrejse, togtur og bustur er udelukket.

Sludder og overdrivelse - Kender du nogen mennesker der er så fede at de
ikke kan køre med bussen ?
Det er vist længe siden du har set hvor brede dørene er i en bus.

> [...]
> deres udseende. Når det er relevant at gøre det, synes jeg derfor det er

Ok du har nævnt 5 typer jobs - jeg tror til gengæld din liste er ved at være
udtømt her. Så ordet "Massevis" er meget misvisende

> Men jeg synes det helt i orden, hvis en arbejdsgiver fravælger et
> menneske,
> der har et sundhedsskadeligt misbrugsproblem.

Taler du om alholikere eller stofmisbrugere kan de fleste nok følge dig. Men
det gør du sikkert ikke

> Det kan det. På nogle områder.

Hvordan ?

> Men jeg synes det er i orden at fedme er en af de mange "egenskaber", der
> kan føre til, at man ikke får et givent job.

OK du bifalder diskrimination. Så er det afklaret.

> [...]
> fornuftigt, at arbejdsgivere forlanger af medarbejdere, at de søger
> behandling for deres misbrugsproblem, hvis de ikke selv kan tackle det.

Det går helt helt galt hvis du tager rygere og overvægtige med i
sammenligning med alkoholisme og stofmisbrug

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-11-04 12:21

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Sludder jeg kender ingen overvægtige der ikke kan lege med deres børn. Nu
> overdriver du helt vildt.

Ja selfølgelig ville det være sludder og vildt overdrivende at hævde, at
fede ikke kan lege med deres børn! Men jeg skrev jo heller ikke, at
overvægtige ikke kan lege med deres børn *S*

Jeg gengav, at jeg hørt og læst forhenværende tykke forældre fortælle om,
"den frihed og de muligheder de pludselig oplever i forhold til at bevæge
sig og lege med deres børn."

De fortællert om at få FLERE muligheder og større frihed ved at tabe sig! Og
det er jo en helt, helt anden sang.

> Herhjemme er der nok ikke mange mennesker der er så tykke.

Hvor tykke? Så tykke at de ikke kan spille ludo med børnene er der nok ingen
overhovedet, der er! Men så tyk, at det begrænser ens udfoldelser, herunder
mulighederne for at lege med børnene, er der mange, der er.

Ifølge rapporten "Fedme i Danmark" antages det, at ca. 350.000 danske mænd
og kvinder i aldersgruppen 30-60 år lider af fedme. (BMI over 30) og at ca.
60.000 kvinder og ca. 30.000 mænd er svært fede med BMI over 35.

Hvad værre er, i gruppen 16-24 år er der fra begyndelsen af 80'erne til
begyndelsen af 90'erne kommet 70% flere fede kvinder 90% flere fede mænd.

Kilde: http://www.laegeforeningen.dk/lf/pics/pdf/klar8-2001.pdf

> Igen overdrivelse - Jeg har ikke hørt om nogen forsørgere der dør af
> fedme.
> Det her er sgy ikke Usa.

Fedme er årsag til mange dødsfald. Og desværre er man ikke fritaget for
bivirkninger og dødsfald bare fordi man er forsørger.

Problemet med fedme er i øvrigt så stort, at der er børn, som - på grund af
ekstrem fedme - vil dø før deres forældre! Så der er ikke kun forsørgere,
der dør af fedme. Der er forældre, der skal begrave deres børn på grund af
fedmens følgesygdomme.

> Selvfølgelig påvirker rygning helbred, men om det belaster familien, tror
> jeg først det sker i en relativ høj alder

Prøv at find en familie, hvor mor eller far er ramt af lungekræft,
rygerlunger eller rygerudløst astma... så vil du kunne få beretninger om,
hvordan familien er påvirket og begrænset.

> Igen sludder- det betyder intet for langt de fleste typer jobs i dag.

Selvfølgelig betyder det noget for din indsats, hvilken energi du har, hvor
tit du er syg etc. Hvor meget det betyder, afhænder selvfølgelig af, hvor
slemt du er ramt af dit misbrug.

> Sludder - kun ekstreme jobs der stiller krav til fysik vil begrænse

At være i dårlig form ER begrænsende. Også udover den "mekaniske"
begrænsning. Og derudover bliver fede begrænset i både rimelige og urimeligt
omfang. Så du ER begrænset, hvis du er fed. Muligheder, du ikke får.

> Har arbejdet på en rigtig stor arbejdsplads med lige under 1000 ansatte -
> Dem med mest fravær var nærmest normalvægtige

Jeg er imponeret. Har du virkelig styr på fraværet på så stor en
arbejdsplads? Og har virksomheden styr på, hvem der er normalvægtig og
overvægtig? Og har virksomhedem styr på, om det er de overvægtige eller
normalvægtige, der er fraværende? Jeg finder det ikke sandsynligt, at nogen
arbejdsplads har styr på sådanne forhold.

Men selv hvis din vurdering er korrekt, rokker det jo desværre ikke ved, at
fede generelt er mere syge.

> Hvis du er en sand ven er det slet ikke et problem

Hvis en af mine nære og sande venner var så fed, at vedkommende ikke kunne
deltage i omgangskredsens vaner og traditioner, ville jeg dælme anse det for
at være
et problem. Jeg kan ikke rigtig se, at problemer i forbindelse med overvægt
har noget som helst at gøre med, i hvilket omfang man er venner.

> Sludder og overdrivelse - Kender du nogen mennesker der er så fede at de
> ikke kan køre med bussen ?

Nej. Jeg KENDER ikke personligt nogen, der er så hårdt ramt.
Men jeg har mødt mennesker, der ER så fede, at de kun kan komme omkring ved
at køre i egen bil. Og de bliver helst inde.

Når folk er så fede, ser du dem ikke i busser og tog! Men de findes.

> Det er vist længe siden du har set hvor brede dørene er i en bus.

Jeg kørte en hel del i bus i sidste uge i både Århus og Kbh. I Kbh. er det
ret bøvlet at komme ind ad fordøren på grund af midterstolpen med
klippeautomaten. I de århusianske busser er der i hvert fald langt bedre
plads til at komme ind og ud.

> Ok du har nævnt 5 typer jobs - jeg tror til gengæld din liste er ved at
> være udtømt her. Så ordet "Massevis" er meget misvisende

Der er mange flere end de nævnte typer. Men det væsentligste er jo, at der
ER jobs, hvor fede bliver udelukket.

> Taler du om alholikere eller stofmisbrugere kan de fleste nok følge dig.
> Men det gør du sikkert ikke

Jeg taler om sundhedsskadelige misbrugsproblemer. Uanset det er den ene
eller anden form for misbrug.

> OK du bifalder diskrimination. Så er det afklaret.

Jeg erkernder, at der er job, man ikke kan få, hvis man er fed. Ligesom der
er job man ikke kan få, hvis man ikke er i god form. Job man ikke kan få,
hvis man er gammel. Job man ikke kan få, hvis man er overvægtig. Og jeg
kalder det ikke, men sund fornuft at fravælge folk, der af den ene eller
anden årsag ikke egner sig til jobbet.

Diskrimination er det kun, hvis man fravælger en fed ansøger uden at have
saglige argumenter for at gøre det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Katjastrofen

Dato : 07-11-04 19:37

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote in
message news:418e23a6$0$22720$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> overvægtig person? Der er næppe nogen, der vil betegne det som
> diskriminerende, hvis samme arbejdsgiver fravælger et menneske, der

Hmm, nu mener jeg, at jeg som fed, kan lave et ligeså godt stykke
arbejde bag et skrivebord osv. som en tynd. Hvor jeg vil vove at påstå,
at en alkoholiseret person ikke altid kan tænke lige klart.

Jeg må nok erkende, jeg bliver noget irriteret over at blive
sammenlignet med en alkoholiker.

Alt i alt synes jeg denne diskussion er smålatterlig. - Fede folk, ved
godt de er fede. - Det behøver ens omgangskreds ikke informere dem om.
Det handler ikke om man skal presse fede folk til at tabe sig, det
handler om, man skal tale og tingene og give udtryk for.. at man støtter
op om personen, hvis han/hun ønsker at tabe sig, holde op med at ryge,
stoppe drikkeriet osv. - I min overbevisning kommer der intet ud af at
presse folk.

Katja

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 22:25

> [...]
> arbejde bag et skrivebord osv. som en tynd. Hvor jeg vil vove at påstå,
> at en alkoholiseret person ikke altid kan tænke lige klart.

Nu vil jeg også gerne kraftigt understrege, at jeg med mit indlæg tidligere
i denne tråd, på INGEN måde er enig med Lisbeth i hendes sammenligning
mellem fede og alkoholikere/andre misbrugere. For mig at se er der en kæmpe
forskel her.

> Jeg må nok erkende, jeg bliver noget irriteret over at blive
> sammenlignet med en alkoholiker.

Det kan jeg sku godt forstå!

> [...]
> op om personen, hvis han/hun ønsker at tabe sig, holde op med at ryge,
> stoppe drikkeriet osv. - I min overbevisning kommer der intet ud af at

Enig! Det jeg mente i mit indlæg, var heller ikke at man på nogen måde skal
presse nogen til noget. Overvægtige mennesker er ikke dummere end andre og
er selvfølgelig godt selv klar over, at vægten er løbet lidt løbsk. Det jeg
mente var, at jeg var mere end villig til at tilbyde min hjælp til mine
overvægtige venner, hvis de kan bruge den til noget. Men jeg har bare så
svært ved, at sige til dem, at jeg har fundet en metode til selv at komme
ned i vægt. Siger jeg noget, uopfordret, til dem om mine egne resultater
mht. vægttab, hentyder jeg jo på en måde også, at de måske skulle overveje
det samme som jeg....sådan føler jeg i hvert fald.

Men at sammenligne alkoholikere og andre misbrugere med overvægtige er lige
at strække den lidt for meget. En overvægtig kan da helt klart klare et job
lige så godt som en super slank person. En alkoholiker kan man jo derimod
ikke altid regne med fordi deres alkoholmisbrug ofte føre til, at de er
utilregnlige og måske ikke passer deres job. Men hvorfor en tyk/fed/kraftig
person skal sorteres fra ved en jobsamtale kan jeg absolut ikke se.

Mvh
HP

Fra : Katjastrofen

Dato : 07-11-04 23:06

"B&H" <ingen> wrote in message

> [...]

overveje
> det samme som jeg....sådan føler jeg i hvert fald.

Hmm, nu kender jeg så ikke dine venner ej h eller dig, men synes lidt,
det er noget sludder :P

Mine veninder taler ofte om deres kur/slankeforsøg. Det tager jeg da
ikke som personlig kritik [at de hentyder til jeg er for fed], det tager
jeg da som oplysning, kan jo være jeg kan bruge det til noget. Desuden
hører jeg jo efter, fordi det er hvad der er vigtigt i deres liv lige
nu, derfor interesserer det mig. At de taler om kure m.m. tager jeg ikke
som en stikpille, men mere som, at de selv synes de vil slanke sig. Og
har det vel og mærke været en succes, ønsker jeg da at høre nærmere,
måske jeg selv kan implementere det i mit liv.

Nu er jeg godt nok ret åben omkring mit privatliv, men tror da de fleste
overvægtige er vant til at tale kost, råd og slankevejledning i stor
stil. - Så det er da bare at sige, - "hey, hvis du en dag får brug for
lidt hjælp til at smide lidt kilo [som sagt ved de godt, de vejer for
meget], så kan jeg måske hjælpe dig, da jeg har tabt XX kilo, og derfor
ved, hvilken metode, der måske kan hjælpe". En sådan formulering, kan
vel næppe blive opfattet negativt? - jeg ville i hvert tilfælde spørge
kritisk indtil metoden. [Hvis jeg vel og mærke var interesseret i at
tabe mig på givne tidspunkt]

katja

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 10:35

> "B&H" <ingen> wrote in message
>>

> Det jeg
> mine
> så
> komme
> resultater
> overveje

> Hmm, nu kender jeg så ikke dine venner ej h eller dig, men synes lidt,
> det er noget sludder :P

Som jeg skrev i det tidligere indlæg "Tåbeligt af mig, I know!"
Jeg er skam klar over, at det (sikkert) ikke opfattes som jeg frygter
Men grunden til min tilbageholdenhed er, at et par af mine venner (dem på
den anden side af 100 kg) altid, når vi kommer ind på emnet vægt, slankekure
osv. altid enten rejser sig for at gå på wc, prøver at skifte emne, lige
skal ringe hjem etc. Derfor har jeg fornemmelsen af, at de ikke bryder sig
om at der tales om emnet i deres nærvær. Jeg har aldrig selv været meget
overvægtig, kun sådan ca. 15 kg. for meget. Men bare den smule "hvalpefedt"
har altid holdt min selvtillid helt i bund og derfor er jeg nok
tilbageholdene med at komme med gode råd til andre mht. deres vægt, da jeg
selv ved hvordan jeg har det med at folk taler om vægt osv. når jeg er i
selskab med dem. Har det nok sådan, at tales der om emnet så tror jeg alle
forkusere på mig og tales der ikke om det, ja så er der ingen der lægger
mærke til det. Igen tåbeligt....men sådan har jeg det nu engang.

Mvh
HP

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 11:31

"B&H" <ingen> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbageholdene med at komme med gode råd til andre mht. deres vægt, da jeg
> selv ved hvordan jeg har det med at folk taler om vægt osv.

Der er jo andre muligheder end at komme med gode råd om, hvordan man skal,
bør eller kan gøre. Alene det at tale om problemet, kan bidrage til, at den
overvægtige SELV sørger for at finde løsninger. Gode råd er måske helt
overflødige.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 00:06

"B&H" <ingen> skrev i en meddelelse

> En overvægtig kan da helt klart klare et job
> lige så godt som en super slank person.

Det er jo desværre ikke korrekt.

> [...]

tidligere på pension eller førtidspension, er mere arbejdsløse, bruger mere
medicin og går mere til læge og specialister."

Her omtales flere undersøgelser fra forskellige lande - og de viser alle, at
fede er langt mere syge:
http://www.dadlnet.dk/klaringsrapporter/2001-08/2001-08-2.2.htm

> Men hvorfor en tyk/fed/kraftig person skal sorteres fra ved en jobsamtale
kan jeg absolut ikke se.

I det omfang de bliver sorteret fra - og det gør de vist i mange tilfælde -
sker det måske fordi "fede mennesker har flere sygedage, får udbetalt flere
sygedagpenge, går tidligere på pension eller førtidspension, er mere
arbejdsløse, bruger mere medicin og går mere til læge og specialister."

Overvægtige bliver også sorteret fra hvis de søger ind til politet,
militæret og mange andre steder - slet og ret fordi de ikke kan det samme,
som folk med normal vægt. I mange tilfælde er der faktisk særdeles gode
grunde til at vælge en slank medarbejder frem for en fed.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 10:03

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418eafe7$0$23071$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "B&H" <ingen> skrev i en meddelelse

> Det er jo desværre ikke korrekt.

Nu ved jeg ikke hvor svært overvægtige mennesker du tænker på?
Men har man 10-30 kilos overvægt så er man altså ikke nødvendigvis mere syg
eller dårligere begavet.
Min dygtigste kollega på mit forrige arbejde, var overvægtig.

> [...]
mere
> medicin og går mere til læge og specialister."

Altså ikke nødvendigvis. Igen det kommer an på graden af overvægt og ens
fysiske aktivitetsniveau.

> [...]
> sygedagpenge, går tidligere på pension eller førtidspension, er mere
> arbejdsløse, bruger mere medicin og går mere til læge og specialister."

Jeg tror mere at overvægtige mennesker kan bliver sorteret fra (altså i job
der ikke kræver et skønhedidal eller stor fysisk udholdenhed) pga de et
eller andet sted signalerer manglende vilje og vedholdenhed. Ved godt det
ikke altid er sådan. For en slank person, der altid har været slank, behøver
jo ikke være viljefast.
Men er personen dygtigere end de andre ansøgere og passer i virksomheden,
tror jeg nu ikke så let det sker.

Igen det kommer an på størrelsen af overvægten og fysisk fremtoning og
fysisk form.
Er man svært overvægtig og kommer ind til samtale prustende og støndende, ja
så tror jeg både sygedage og det hele spiller ind.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 10:01

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke hvor svært overvægtige mennesker du tænker på?

Jeg tænker ikke på et konkret tal for overvægten. Jeg forholder mig til de
undersøgelser, der viser, at som gruppe betragtet er fede mennesker (BMI
over 30) mere syge end folk med BMI under 30.

At nogle fede er raske og rørige og nogle slanke er syge og begrænsede,
rokker ikke ved, hvordan det overordnede og generelle billede ser ud. I
begge grupper er der folk, der afviger totalt fra det generelle.

> Men har man 10-30 kilos overvægt så er man altså ikke nødvendigvis mere
syg
> eller dårligere begavet.

Nej. Ikke NØDVENDIGVIS mere syg.
Men SANDSYNLIGVIS mere syg.

> [...]
> der ikke kræver et skønhedidal eller stor fysisk udholdenhed) pga de et
> eller andet sted signalerer manglende vilje og vedholdenhed.

Måske. Men hvis en arbejdsgiver ikke skal se på sin medarbejder og hvis
medarbejderen ikke skal have en udadvendt og repræsentativ funktion, så tror
jeg faktisk, at de fleste arbejdsgiver tænker mere i sygedage, effektivitet
etc.

> Ved godt det ikke altid er sådan. For en slank person, der altid har været
slank, behøver
> jo ikke være viljefast.

Enig. Men jeg hører altså heller ikke til dem, der tror, at overvægt eller
bekæmpelse af samme primært er et spørgsmål om viljestyrke. Man kan
eksempelvis ikke lande en jumbojet ene og alene på viljestyrke. Tilsvarende
kan man heller ikke tabe sig ene og alene på viljestyrke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 11:09

> Jeg tænker ikke på et konkret tal for overvægten. Jeg forholder mig til de
> undersøgelser, der viser, at som gruppe betragtet er fede mennesker (BMI
> over 30) mere syge end folk med BMI under 30.

BMI over 30 er sværd overvægt. Men husk det kun er et fingerpreg med BMI -
men det er det eneste man har.
Alm. overvægtig er man allerede hvis BMI er over 25.
Men feks folk der træner meget har oftere højere BMI.
En Med BMI på 26-27, kan godt være normalvægtig men kraftigt bygget eller
træne meget.

> [...]
> rokker ikke ved, hvordan det overordnede og generelle billede ser ud. I
> begge grupper er der folk, der afviger totalt fra det generelle.

Hvor har du det fra. At feks bare 10 kilos overvægt skulle give mere
sygdom???

> [...]
tror
> jeg faktisk, at de fleste arbejdsgiver tænker mere i sygedage,

Ok der er vi så nok bare ikke enige. Alt for mange hvis'er. Det er
overordnede betragtninger ikke. Men som jeg skrev kommer an på personens
færdigheder og graden af overvægt.

> [...]
Tilsvarende
> kan man heller ikke tabe sig ene og alene på viljestyrke.

Nej hvem har sagt det? Det er noget andet hvad der er fakta, og hvad folk
ofte tænker om overvægtige.
Det hænger sammen. Viden og viljestyrke. Uden motivation og viljestyrke går
det ikke. Og det sammen med viden.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 11:37

> BMI over 30 er sværd overvægt.

Ja... kan være det.

Men jeg taler ikke om dem, der har et højt BMI uden at være overvægtige. Jeg
taler om dem, der både har et højt BMI og er fede.

> Hvor har du det fra. At feks bare 10 kilos overvægt skulle give mere
> sygdom???

Jeg har ikke skrevet, at man er mere syg på grund af 10 kilos overvægt. Det
aner jeg ikke, om man er.

Og jeg taler IKKE om 10 kilos overvægt, men om fede mennesker.

> Men som jeg skrev kommer an på personens
> færdigheder og graden af overvægt.

Ja bestemt. Det gør det jo også, når folk er slanke!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 16:54

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418f4e60$1$17582$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> taler om dem, der både har et højt BMI og er fede.

> Jeg har ikke skrevet, at man er mere syg på grund af 10 kilos overvægt.

Nej koreekt, du skrev man med 10-30 kilos overvægt sandsynligvis var mere
syg.

> Og jeg taler IKKE om 10 kilos overvægt, men om fede mennesker.

Ok det fremgik ikke synes jeg,. synes bare du skrev om overvægt generelt.
Måske noget jeg har overset - derfor spurgte jeg.

> Ja bestemt. Det gør det jo også, når folk er slanke!

Hæ hæ det var vist en smutter. Kommer det også an på den slanke persons
overvægt

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 20:07

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Nej koreekt, du skrev man med 10-30 kilos overvægt sandsynligvis var mere
> syg.

Korrekt. Men "10-30 kilo" var en størrelse DU oprindelig nævnte. Ikke jeg.
Og jeg reagerede blot på et afsnit, hvor du skrev at man ikke nødvendigvis
er mere syg på grund af 10-30 kilos overvægt.

10 kilos overvægt er nok sjældent et problem. Medmindre man har en alder og
højde, hvor det er passende af veje 40-50 kilo eller mindre. Hvis et 3-årigt
barn vejer 10 kilo for meget er det voldsomt. Er det en 2 meter høj mand, er
10 kilo en bagatel. *S*

30 kilo for meget vil derimod være meget for meget for alle.

> Ok det fremgik ikke synes jeg,. synes bare du skrev om overvægt generelt.
> Måske noget jeg har overset - derfor spurgte jeg.

Jeg har lige fra første indlæg talt om fedme. Synes i øvrigt ikke, man kan
tale om overvægt MEDMINDRE vægten er sundhedsskadeligt høj. Og er den det,
medfører det sandsynligvis sygdom. Så det bider sådan set sig selv i halen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 22:43

> Korrekt. Men "10-30 kilo" var en størrelse DU oprindelig nævnte. Ikke jeg.
> Og jeg reagerede blot på et afsnit, hvor du skrev at man ikke nødvendigvis
> er mere syg på grund af 10-30 kilos overvægt.

Ja og du svarede, så går jeg da ud fra du mener 10-30 kilo medmindre du
skriver andet. Men pyt, lad nu det ligge.

> [...]
> tale om overvægt MEDMINDRE vægten er sundhedsskadeligt høj. Og er den det,
> medfører det sandsynligvis sygdom. Så det bider sådan set sig selv i

Det var definitionen af overvægt, som du også skriver om, jeg såmænd bare
var inde på. Men pyt.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-04 23:53

> [...]

> arbejde bag et skrivebord osv. som en tynd. Hvor jeg vil vove at påstå,
> at en alkoholiseret person ikke altid kan tænke lige klart.

Hvad DU kan og ikke kan, kan og vil jeg ikke udtale mig om.

Hvad ved en meget overvægtigt egentlig om, hvor meget overvægten belaster
vedkommende - og hvordan mulighederne ville være, hvis vedkommende vejede
50-100 kilo mindre og var i god form?

Uanset hvad DU kan og ikke kan, så gælder desværre, at "fede mennesker har
flere sygedage, får udbetalt flere sygedagpenge, går tidligere på pension
eller førtidspension, er mere arbejdsløse, bruger mere medicin og går mere
til læge og specialister." Og det er bestemt et problem for arbejdsgivere og
kolleger.

> Jeg må nok erkende, jeg bliver noget irriteret over at blive
> sammenlignet med en alkoholiker.

Jeg sammenligner ikke DIg med en alkoholiker. Og jeg sammenligner ikke fedme
med alkoholisme. Der er tale om to vidt forskellige former for misbrug med
vidt forskellige konsekvenser.

MEN.... der er i begge tilfælde tale om misbrug, som kræver, at den ramte
SELV gør noget ved problemet, hvis det skal løses. Så udover at der er
forskelle, er der også ligheder.

> Alt i alt synes jeg denne diskussion er smålatterlig. - Fede folk, ved
> godt de er fede. - Det behøver ens omgangskreds ikke informere dem om.

Nej bestemt behøver man ikke informere fede om, at de er fede. Det ved de
godt. Men mange fede bilder sig desværre ind, at fedme ikke er problem, der
gør dem mindre effektive end normaltvægtige. De synes ikke det er vigtigt,
om de vejer 20-30-40-XX kilo for meget.

Det kan i øvrigt ikke udelukkes, at den fede (præcis som storrygeren,
narkomanen og alkoholikeren) nemmere kan bekæmpe sig problem, hvis
vedkommende bliver støttet i at løse sit problem.

> Det handler ikke om man skal presse fede folk til at tabe sig,

Nogle gange kan et pres være det, der skal til. Presset kan komme fra mange
kanter og af mange årsager.

Min lillebror blev presset til at gøre noget ved sin overvægt af sin læge.
Da han blev ramt af diabetes II tog lægen fat i ham og holdt en
moralprædiken, der hjalp.

> [...]
> op om personen, hvis han/hun ønsker at tabe sig, holde op med at ryge,
> stoppe drikkeriet osv. - I min overbevisning kommer der intet ud af at

Nogle gange kan det være nødvendigt at presse for at få folk til at erkende
deres problem. Eller for at få dem til at handle og reagere.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 10:16

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418eafe5$0$23071$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> vedkommende - og hvordan mulighederne ville være, hvis vedkommende vejede

Du taler åbenbart også om svært overvægtig.
Der er forksle på at være overvægtig og svært overvægtig.

> Jeg sammenligner ikke DIg med en alkoholiker. Og jeg sammenligner ikke
fedme
> med alkoholisme. Der er tale om to vidt forskellige former for misbrug med
> vidt forskellige konsekvenser.

Nej du sammenligner overvægtige generelt med alkoholisme og den synes jeg
altså heller ikke holder må jeg sige.
Der er mange der render rundt med en lille overvægt. Og BMI bruges som
rettesnor - men det er altså kun en rettesnor.
Alkohol gør at du ikke kan køre bil. Man risikerer at forårsage kæmpe
ulykker på vejene. Alkohol og rusmidler ødelægger hjernen etc etc.
Alkoholikere kan have umådelig svært ved at passe arbejdet, møde til tiden
etc ( i hvert fald efter et stykke tid - de kan jo ofte holde facaden
længe).

Jeg synes slet ikke det kan sammenligens med generel overvægt.

> MEN.... der er i begge tilfælde tale om misbrug, som kræver, at den ramte
> SELV gør noget ved problemet, hvis det skal løses. Så udover at der er
> forskelle, er der også ligheder.

Korrekt
Men det gælder jo rigtigt mange af livets problemer.

> Nogle gange kan et pres være det, der skal til. Presset kan komme fra
mange
> kanter og af mange årsager.

Min erfaring er altså at ved specielt alkoholisme hjælper dette altså ikke
en dyt.
Og nok heller ikke ved overvægt. Opmuntring og opbakning er nok noget andet.

> Min lillebror blev presset til at gøre noget ved sin overvægt af sin læge.
> Da han blev ramt af diabetes II tog lægen fat i ham og holdt en
> moralprædiken, der hjalp.

Ja men det er altså også noget andet, end hvis en veninde siger det. Her er
der pluselig et valg mellem to alternativer sagt af en, for nogen meget
autoritær person.

> Nogle gange kan det være nødvendigt at presse for at få folk til at
erkende
> deres problem. Eller for at få dem til at handle og reagere.

Det kunne jeg finde på med min egen familie - men ikke venner. Kommer de til
mig hjælper jeg gerne, men jeg presser dem ikke.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 11:48

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Du taler åbenbart også om svært overvægtig.

Jeg taler om at være fed.

> Der er forksle på at være overvægtig og svært overvægtig.

Overvægtig (og undervægtig for den sags skyld) er man efter min mening kun,
når vægten er sundshedsskadelig.

> Nej du sammenligner overvægtige generelt med alkoholisme og den synes jeg
> altså heller ikke holder må jeg sige.

Jeg synes bestemt der er sammenlignelige aspekter ved begge former for
misbrug. Overforbrug af alkohol eller overforbrug af mad kan være lige slemt
og invaliderende. Men du synes altså ikke, de kan sammenlignes.

> [...]
> Alkoholikere kan have umådelig svært ved at passe arbejdet, møde til tiden
> etc ( i hvert fald efter et stykke tid - de kan jo ofte holde facaden

Ja bestemt er der også forskelle på de to former for misbrug.

> Jeg synes slet ikke det kan sammenligens med generel overvægt.

Alkoholmisbrug er jo også ildeset af alle. Men madmisbrug.... det vil vi
gerne bilde os ind er mere pænt, legalt og stuerent. Men farligt er det
altså i begge tilfælde. Endda livsfarligt. Og mens du kan tacke et
alkoholmisbrug ved helt at stoppe med at drikke, så kan du ikke helt stoppe
med at spise mad.

Det er tillige legalt at spise et stort, usundt måltid midt på dagen. Men en
guldøl drikker man ikke i frokostpausen, vel? Ikke desto mindre.... når de
to ting misbruges, har de særdeles alvorlige konsekvenser for helbredet.

> Min erfaring er altså at ved specielt alkoholisme hjælper dette altså ikke
> en dyt.

Min praktiske erfaring er, at folk ofte først gør noget ved eksempelvis
deres alkoholproblem, når de presses meget voldsomt til det. At det så ikke
altid er nok, er en sørgelig kendsgerning. Men ofte skal folk presses helt
ud i tovene, før de erkender, at de har et problem. Presset kan eksempelvis
være en trussel om fyring.

> Ja men det er altså også noget andet, end hvis en veninde siger det. Her
er
> der pluselig et valg mellem to alternativer sagt af en, for nogen meget
> autoritær person.

Ikke enig. I nogle tilfælde virker presset fra den ene. I andre tilfælde er
det den anden, der skal presse. Nogle rygere lader sig presse af trusler om
lungekræfte. Andre lader sig presse af venner og veninders afsky ved deres
vane.

> Det kunne jeg finde på med min egen familie - men ikke venner. Kommer de
til
> mig hjælper jeg gerne, men jeg presser dem ikke.

Jeg siger ikke, at vi skal presse venner, bekendte og andre. Men når nogen
påstår, at det IKKE eller aldrig hjælper at presse, så må jeg altså
indvende.... somme tider (altså somme tider!) er det både nyttigt og
nødvendigt at presse.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 17:07

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418f4e60$2$17582$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Jeg taler om at være fed.

> Overvægtig (og undervægtig for den sags skyld) er man efter min mening
kun,
> når vægten er sundshedsskadelig.

Ja og det igen kommer an på hvor fedtet sidder efter sigende - om det sidder
på måsen eller om taljen.

> [...]
slemt
> og invaliderende. Men du synes altså ikke, de kan sammenlignes.

Nej som jeg skrev. Så kan manogså sammenligne unge menneskers overforbrug af
cola, mobiler etc. Overforbrug er mange ting og der er mange ting der kan
medføre skade. Endda overforbrug af motion.

> Det er tillige legalt at spise et stort, usundt måltid midt på dagen. Men
en
> guldøl drikker man ikke i frokostpausen, vel?

Nu håber jeg du taler generelt for en enkelt gang i ny og næ skader intet af
de to dele vel.

> [...]
> altid er nok, er en sørgelig kendsgerning. Men ofte skal folk presses helt
> ud i tovene, før de erkender, at de har et problem. Presset kan

Ok min erfaringe er helt sikkert den modsatte - man kan presse og presse og
endda stille vedkommende stolen for døren. Hvis ikke de selv vil, hjælper
det ikke.
Ja og så kan det ende med endnu større skade, hvis man presser dem for
meget. Mange gange er alkoholproblemet et symptom på at der er noget andet
galt psykisk - eller omvendt der går galt psykisk når vedkommende er
alkoholiseret. Hvad er årsag og hvad er virkning!

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 20:17

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Ja og det igen kommer an på hvor fedtet sidder efter sigende - om det
sidder
> på måsen eller om taljen.

Ja.. placeringen er eksempelvis afgørende for risikoen for
hjertekarsygdomme. Sidder fedtet på maven, er det slemt. Sidder det på
hofter og bagdel er det mindre slemt.

Men belastningen på knæ og led er den samme uanset hvor de ekstre kilo
sidder.

I øvrigt er det værre at være i dårlig form end at veje lidt for meget.

> [...]
> cola, mobiler etc. Overforbrug er mange ting og der er mange ting der kan
> medføre skade. Endda overforbrug af motion.

Overdrivelse er kun en fordel, når det fremmer forståelsen *S*

> Nu håber jeg du taler generelt for en enkelt gang i ny og næ skader intet
af
> de to dele vel.

Jeg talte slet ikke om, hvad der er skadeligt!!!
Selvfølgelig er en guldøl ikke skadelig. Flere af slagsen heller ikke.

Jeg talte kun om, hvad der anses for at være passende. Og jeg tror, det kun
er folk med et meget stort alkoholforbrug, der vil finde det passende at
drikke guldøl i frokostpausen.

> [...]
og
> endda stille vedkommende stolen for døren. Hvis ikke de selv vil, hjælper

Familiens pres hjælper ikke altid på en alkoholiker.
Derimod er arbejdspladsens pres og trussel om fyring ofte en afgørende
faktor.

Er man fed, hjælper venindens pres nok også mindre end kærestens.
Endnu mindre vil forældres pres nok virke.

> [...]
> galt psykisk - eller omvendt der går galt psykisk når vedkommende er
> alkoholiseret. Hvad er årsag og hvad er virkning!

Hvad der er ÅRSAG til folks problem, kan de nok bedst udrede i samarbejde
med professionelle folk. Jeg mener ikke, at jeg behøver kende eller kunne
skelne mellem årsag og virkning for at skubbe en ven/kollega i retning af at
gøre noget ved sit problem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 08-11-04 21:48

> [...]
> skelne mellem årsag og virkning for at skubbe en ven/kollega i retning af

Der er også forskel på at skubbe og presse hårdt, som var det jeg
kommenterede.
Ja ja så længe du bare er klar over at det kan have en alvorligere
konsekvens for vedkommende og pårørende at presse folk helt ud i tovene.

Nå jeg synes vi skal stoppe denne diskussion. Kender din holdning og du min.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-04 21:46

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Ja ja så længe du bare er klar over at det kan have en alvorligere
> konsekvens for vedkommende og pårørende at presse folk helt ud i tovene.

Jeg er godt klar over, at det kan være alvorligt at presse folk helt ud i
tovene. Men jeg taler sørme heller ikke om, at man skal presse folk helt
derud. Jeg taler om at reagere og presse folk, der SELV har sørget for at
ende helt ude i tovene. Det er jo dér man er, når man er misbruger!

Jeg tror ikke på, at sådanne personer bare skal have at vide, at de bør gøre
noget..... og så gør de noget. Jeg tror man skal PRESSES - af nogen eller
noget - før man tager fat på sit problem. Ellers var man næppe endt i den
ekstreme situation.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 09-11-04 00:17

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418fdc6e$0$13768$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Jo det skrev du altså og det var det jeg reagerede på:

[...]

Alkoholiskme er en sygdom og skal tages meget alvorlig.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-11-04 01:00

> Jo det skrev du altså og det var det jeg reagerede på:

Ja.. jeg skriver, at folk skal presses helt ud i tovene!
Men ikke at du eller jeg eller andre behøver gøre det!

Hvad jeg mener er, at deres problem ofte skal være så alvorligt, at det har
presset dem helt ude i tovene, før de reagerer og skrider til handling. Når
de er på randen af skrumpelever, sukkersyge, slidgigt, ødelagte knæ, en
kæreste der skrider, et job de er ved at miste etc. har de presset sig selv
så langt ud, at de er parate til at handle.

Men INDEN de presser sig selv helt ud i tovene, er der forhåbentlig nogen,
der vover at presse dem til at reagere og handle.

Mvh. Lisbeth