Cykling?
Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 16:04

Hej allesammen!

Ja så er jeg her igen - desværre...

Vægttabet gik jo forrygende sidste år, tabte i alt 18 kg. Men så begyndte de
gamle vaner igen at snige sig ind i hverdagen og pludselig var der røget 10
af de 18 kg. på igen. Så nu skal jeg til det igen. Er nu ikke så opgivende,
det gik jo fint sidste gang hvor jeg udelukkende lagde kosten om, men
dyrkede ikke mere motion end jeg plejer (= intet)

Det jeg gerne vil spørge om i dette indlæg er, at denne gang vil jeg dyrke
motion samtidig med, at jeg omlægger mine kostvaner. Jeg fik det så godt
sidste jeg tabte mig, alt blev pludselig lettere, bare det at binde sine sko
gik nemmere (Ikke at jeg har en stor hængevom, slet ikke, men alt i
livet var lettere uden de ekstra kg.) Derfor harjeg besluttet at denne gang
skal der også indgå motion i planerne...kan lige forestille mig hvor godt
man vil få det ved vægttab + motion.

Nå men til mit spørgsmål: Jeg har valgt cykling som min motionsform. Er der
nogen der kender noget til hvor godt cykling er mht. vægttab og kondition?
Jeg cykler ca. 20 km. om dagen (uden pause) og får pulsen pænt op samt en
gennemblødt t-shirt. Jeg er ikke meget for at løbe, hader det som pesten.
Svømning er heller ikke den bedste mulighed, da det ikke er så let her hvor
jeg bor. Motioncenter osv. er heller ikke lige min kop te. Kan ikke fordrage
alle de opblæste typer som kommer der (sådan er det i hvert fald her hvor
jeg bor) Derfor har jeg valgt cyklingen. Men er i tvivl om hvor god en
motionsform det i grunden er. Nogen som sidder med et brugbart svar?

Tak for hjælpen!

HP

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 27-10-04 18:28

> [...]
> her hvor jeg bor) Derfor har jeg valgt cyklingen. Men er i tvivl om hvor
> god en motionsform det i grunden er. Nogen som sidder med et brugbart

Er det ikke bare en fordom du har? Tror du virkelig at de "opblæste typer"
bruger al deres energi og tid på at kigge på dig? Det virker da lidt som en
opblæst holdning på mig. Jeg træner selv meget, og jeg er absolut ikke
overvægtig eller flov over min krop. Bruger jeg tid, på at glo på folk, der
vejer mere hvad der er sundt for helbredet? Nej. Hvorfor? Fordi jeg
koncentrerer mig om at træne, fremfor at bruge min energi på ligegyldige
ting. Tror det er en udbredt holdning bla. - undskyld mit meget direkte
ordvalg - fede mennesker, at alle smider alt hvad de har i hænderne og glor
på dem. Kender ingen der har det sådan. Faktisk er de fleste der træner hvor
jeg træner, meget hjælsomme hvis nye brugere(også de lidt tungere) laver
øvelserne forkert, eller bare har brug for hjælp.

Er det i vrikeligheden ikke bare en undskyldning for ikke at gå i et
træningscenter? Har du prøvet det i det hele taget, eller er det bare noget
du tror?

Iøvrigt. En anden god måde at få motion "på stedet" på, er at ro. Det giver
både træning i armenene, ryggen og benene. Man sidder oven i købet ned mens
man roer Og så brænder man ret mange kalorier af. Typisk omkring de
150-170 ved 10 minutters roning(i mit tempo, omkirng 2300-2400m/10min, og
jeg bruger kun roning som opvarmning til min egentlige træning).

Der er jo også stepmaskiner. De får pulsen til at stige, hvis man gider gøre
lidt for det, men for mig er det mere en "kvindeting", får kvinder der vil
have "balder af stål", hehe. Men uanset hvad, så får man brændt noget energi
af på den måde.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-10-04 18:48

> Er det ikke bare en fordom du har? Tror du virkelig at de "opblæste typer"
> bruger al deres energi og tid på at kigge på dig?

I vores lokale motionscenter har jeg samme oplevelse. Der kommer en masse
mennesker for at blive set til træning, og de har pokkers travlt med alt
muligt andet - især at kommentere de øvrige brugere. Det gælder så uanset om
man er tyk/tynd/god form/dårlig form. Alt kommenteres og "ses" på. Ret
ubehageligt, når man er usikker på øvelserne og i øvrigt bare gerne vil
træne.
Og så gider jeg ikke høre på alt deres snak om hvorvidt den ene proteinbar
er bedre end den anden, om den sidste type A er bedre end C og om indholdet
af D er over eller under de tilladte værdier.
Som den tredie ting, der er træls i et motionscenter, så er det
støjniveauet. Der skal absolut køres MTV eller lign for fuld skrue, så man
hverken kan høre eller tænke.
Og så burde de samme mennesker lære, at man ikke bliver ren og lugtfri af at
komme 4 kg parfume på efter træning, når man ikke har været i bad først. Men
det er bare en personlig holdning.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 19:33

> [...]
> at
> komme 4 kg parfume på efter træning, når man ikke har været i bad først.

Hej Maria!

Kunne ikke havde sagt det bedre selv!
Mon du har forsøgt at træne i nøjagtig det samme center som jeg?
Her i byen går det på ingen måde lige så meget ud på at træne som det går ud
på at blive "set"

Mvh
HP

Fra : Per Tordrup

Dato : 01-11-04 11:45

Hej

Det må være trist og komme i et træningscenter og få denne oplevelse. Jeg er
selv tyk og har fået et par advarsler fra kroppen og er nu begyndt at træne.
Jeg har haft samme oplevelse som du, men med modsat fortegn. De "smarte og
tjekkede" har da osse omtalt mig, men med positive vendninger, så som "Det
er godt du er kommet i gang" "Har du problemer kommer du bare og spørg". Det
luner et smule. Der ud over har jeg et par kanon søde instruktører og er
meget motiverende, så det er ikke kun dårlige oplevelser man kan ha i et
træningscenter. Måske du skulle prøve et andet, hvis muligheden er der.

P.S Har du overvejet stavgang.

MVH

Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-11-04 10:38

"Per Tordrup" <ds013aper@airmat.dk> skrev i en meddelelse

> Det må være trist og komme i et træningscenter og få denne oplevelse.

Det er ikke tilfældigt, at du har helt andre oplevelser. Jeg kan læse af dit
indlæg, hvorfor. Man får nemlig den oplevelse, man FORVENTER at få.

Hvis man kommer ind i et center med en forhåndsindstilling, at der er en
masse kanonsøde og hjælpsomme mennesker, så er det som regel den slags
mennesker, der er på stedet.

Tal venligt til de andre i træningscentret og bed dem om hjælp og gode råd.
Spørg til deres erfaringer. Det er ekstremt få mennesker, der ikke hellere
end gerne hjælper en venligt!

Den attitude man SELV sender ud i verden, er den, man ser "i spejlet".
Selv folk, der virker højrøvede og arrogante, kan tøs op. Man behøver bare
selv tø op.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 19:29

"thomas schreiber (8200)" <virker@ikke.com> skrev i en meddelelse

> Er det ikke bare en fordom du har? Tror du virkelig at de "opblæste typer"
> bruger al deres energi og tid på at kigge på dig? Det virker da lidt som
> en opblæst holdning på mig.

Måske virker det sådan på dig, men nu ved jeg lissom bedst hvordan tingene
står til i mit lokale motionscenter.

> [...]
> træner hvor jeg træner, meget hjælsomme hvis nye brugere(også de lidt
> tungere) laver øvelserne forkert, eller bare har brug for hjælp.

Sådan er det absolut ikke her i byen. Her er der ingen hjælp at hente, ej
heller nogen form for overbærenhed med nye folk. Gør du tingene forkert, er
du helt sikker på at være samtaleemnet i omklædningsrummet bagefter. Desuden
er jeg ikke fed, vejer bare 10 kg. for meget. Det drejer sig ikke om, at de
glor på mig, det er de for så vidt velkommen til. Nej det jeg ikke bryder
mig om er den lille lukkede kreds af faste medlemmer som tror de ejer det
hele. Måske du er fra en noget større by end jeg hvor samme problem ikke er
tilstede?

> Er det i vrikeligheden ikke bare en undskyldning for ikke at gå i et
> træningscenter? Har du prøvet det i det hele taget, eller er det bare
> noget du tror?

Ja jeg har prøvet et medlemsskab i det lokale motionscenter, endda 2 gange,
men begge gange stoppede jeg efter et par mdr. fordi jeg ikke kunne fordrage
atmosfæren. Piger med perfekt hår og fuld make-up. Min bror og hans venner
som har styrketrænet i mange år, har fuldstændig samme oplevelse som jeg og
de har derfor valgt at træne udenbys.

> [...]
> gøre lidt for det, men for mig er det mere en "kvindeting", får kvinder
> der vil have "balder af stål", hehe. Men uanset hvad, så får man brændt

Nu var det jo hverken stepmaskiner eller romaskiner jeg spurgte om, men
derimod cykling.
Men ellers tak for svaret )

Mvh
HP

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 27-10-04 20:55

> [...]
> ikke bryder mig om er den lille lukkede kreds af faste medlemmer som tror
> de ejer det hele. Måske du er fra en noget større by end jeg hvor samme

Jeg bor (og træner) i Århus. Træner i noget der hedder motion og trivsel.
Det et røvbilligt, og deres motto er netop at vi ikke gider have
"bodybuildere" og "aerobic tøser", men derimod Hr. og Fru. Danmark. Måske
har de et center tæt på dig. Se evt. http://www.motion-trivsel.dk/

> Nu var det jo hverken stepmaskiner eller romaskiner jeg spurgte om, men
> derimod cykling.
> Men ellers tak for svaret )

Næ, men jeg formoder du ville cykle "indendørs", så det var lige hvad jeg
har prøvet af indendørs maskiner, som brænder noget energi af. Det er jo
altid godt at kunne skifte lidt rundt. Og selv tak

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 22:12

"thomas schreiber (8200)" <virker@ikke.com> skrev i en meddelelse

Hej igen Thomas!

> [...]
> Det et røvbilligt, og deres motto er netop at vi ikke gider have
> "bodybuildere" og "aerobic tøser", men derimod Hr. og Fru. Danmark. Måske

Tak for linket. Kan se at nærmeste center ligger godt 100 km fra mig, så det
er nok en smule for langt at rejse *S*

> Næ, men jeg formoder du ville cykle "indendørs", så det var lige hvad jeg
> har prøvet af indendørs maskiner, som brænder noget energi af. Det er
> jo altid godt at kunne skifte lidt rundt. Og selv tak

Nej jeg cykler de 20 km. dagligt udendørs... men det kunne du jo heller ikke
vide. Jeg er bare interesseret i, at vide om cykling (udendørs) er en
motionsform hvor man forbrænder en masse eller om der er andre former for
motion (som kan dyrkes udenfor et center) som er bedre?

Mvh
HP

Fra : JH

Dato : 28-10-04 13:28

thomas schreiber (8200) wrote:

> [...]
> 150-170 ved 10 minutters roning(i mit tempo, omkirng 2300-2400m/10min, og
> jeg bruger kun roning som opvarmning til min egentlige træning).

Nemlig - roning er en fremragende motionsform.
Både på vandet og derhjemme.
Jeg har selv en hjemmeromaskine,
sidder så foran mit tv, mens jeg ror.
Det giver også nogle veltrænede mavemuskler,
hvis man vel og mærke trækker på den rigtige måde.
Det er nok en af de motionsfomer,
hvor man bruger flest muskler.

JH

Fra : Mus

Dato : 28-10-04 09:41

Set i forhold til at du slet ingenting har dyrket før er det da flot at du
cykler. Udover bedre kondition og ben/balle muskler får du jo også masser af
frisk luft. Det er da super sundt og godt for dig.

Personligt synes jeg løb er det mest efftektive, men jeg mener at noget af
det vigtigste ved motion er at dyrke det man har lyst til - for så bliver
man ved.

Du kan selvfølgelig have brug for lidt motion til overkroppen også - men det
er jo kun hvis du ønsker det. Hvis det kun er væggtab og kondition du har
fokus på synes jeg det er en glimrende idé at cykle.

LN

Fra : Jens Jensen

Dato : 28-10-04 12:38

"B&H" <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg bor) Derfor har jeg valgt cyklingen. Men er i tvivl om hvor god en
> motionsform det i grunden er. Nogen som sidder med et brugbart svar?

Jeg går i sådan et Nautiluscenter i Ballerup, og den træning der var der,
gav mig ikke noget vægttab. Der er ingen opblæste mennesker og støjende
musik, så nogle centre kan altså være gode nok.

Pga. af en discus prolabs kan jeg ikke løbe, så jeg bruger en kondicykel. Er
den god mod vægttab? Ja, hvis man brænder kalorier af, så er alt godt mod
vægttab, hvis man da forbrænder mere end man indtager. Er den god til
kondition? Tja, nogle af de menneske med det "bedste" kondital er
cykelryttere. Ved kostomlægning og 30-40 minutter på kondicyklen 4-5 gange
om ugen har jeg indtil videre tabt 15-16 kilo siden starten af juni, og jeg
har ikke problemer med at binde mine sko (mere) Jeg kan kun anbefale at
cykle.

Fra : NFL

Dato : 31-10-04 15:53

"B&H" <ingen> wrote in message

> Nå men til mit spørgsmål: Jeg har valgt cykling som min motionsform. Er
> der nogen der kender noget til hvor godt cykling er mht. vægttab og
> kondition?

Cykling kan være perfekt som vægttabs-"redskab". Det hele afhænger af dine
ønsker og din indsats. Det er altid bedst for effekten, at træne det som man
bedst kan lide.

> Jeg cykler ca. 20 km. om dagen (uden pause) og får pulsen pænt op samt en
> gennemblødt t-shirt.

Og som du skriver her, så er det det som skal til, man skal svede. Hvis bare
du husker ikke at ødelægge det forbrændte ved et energi-indtag. Og når
formen bliver bedre, kan du jo også cykle mere.

Nicolai