Emotionel ustabil personlighed
Fra : Helle Nielsen

Dato : 10-10-04 20:12

Hejsa.

Er der nogen herinde der lider af (eller kender nogen) emotionel ustabil
personlighed - også kaldet Borderline? hvordan er det? er fremtiden lys mht
at man får det bedre og måske bliver rask?
Vil gerne vide lidt mere om hvordan det er for jer derude der lider af
ovenstående. Er selv ramt af sygdommen.

Mvh Helle

Fra : Nana Sørensen

Dato : 10-10-04 21:16

"Helle Nielsen" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mht at man får det bedre og måske bliver rask?
> Vil gerne vide lidt mere om hvordan det er for jer derude der lider af

Jeg er også diagnosisteret borderline. Denne diagnose er noget der dækker
over tusind ting. Der findes ikke kun een slags borderlinere. Prøv at låne
leksika på biblioteket over psykiske sygdomme. Det er seriøst utroligt, hvor
meget borderline kan dække over.
Jeg ved ikke om det er noget man kan blive helbredt for. Jeg tror det ikke.
Jeg er ihvertfald ikke nået så langt endnu.
Ordet borderline bruges tit om dem, man i gamle dage kaldte
grænsetilfældende. Dem som er lidt af det hele, men hverken skizo, rene
psykopater eller lign. mange borderliners har psykopatiske træk, men mange
har ikke.
Jeg kan anbefale at du snakker med den/de som har givet dig den diagnose.
Den kan dækker over SÅ meget, så det er ret vigtigt at få at vide, hvad der
nøjagtigt menes men DIN diagnose. Søg også på nettet, men lad være med at
"adoptere" de ting der står om borderline, det kom jeg lidt til. LOL

Mvh. Nana

Fra : Crazy Camilla

Dato : 10-10-04 22:43

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at "adoptere" de ting der står om borderline, det kom jeg lidt til. LOL

hej :)

Som Nana siger er det meget forskelligt hvordan den enkelte person med
Borderline er. Borderline diagnosen er som med mange andre psykiske
tilstande temmelig upræcis. Man kan ikke bare tage en blodprøve og dermed få
et sikkert bevis på at en person har Borderline, diagnosen er baseret på
psykologens fortolkninger af patientens fortællinger og psykologens egne
iagttagelser. Der er i øvrigt stor debat om den diagnose, om hvordan
kriterierne skal være og om der overhovedet findes en sygdom der hedder
Borderline! Ligeledes er der også stor forskel på behandlingen. Nogen mener
at man kan blive behandlet/helbredt for Borderline, andre siger at det er en
livslang sygdom.
Jeg tror ikke selv at Borderline kan helbredes 100% men at man som person
med Borderline kan lære at hjælpe sig selv bl.a. gennem kognitiv terapi.
Jeg har ikke selv Borderline, men har et meget tæt kendskab til flere
personer med Borderline, bl.a. en veninde som jeg har kendt siden 2-års
alderen, der for ca. 5 år siden fik diagnosen Borderline.
Jeg kan evt. fortælle mere hvis det har interesse.

MVH Camilla.

Fra : Lyrik

Dato : 11-10-04 00:25

> [...]
> mht at man får det bedre og måske bliver rask?
> Vil gerne vide lidt mere om hvordan det er for jer derude der lider af

++++++++++++++++++++++
Ak ja! Min kone lider af det i svær grad. Det er en fejl i
personlighedsstrukturen som udvikles i det første halve leveår.
Barnet opfatter sig som samme person som moderen, men opdager ved at græde
og kalde på moderen, at det er en selvstændig person. Det er her det går
galt. Symbiosen med moderen brydes ikke efter normale regler og opfattelsen
af selvet som afgrænset overfor omverdenen udvikles ikke korrekt.
Det udmønter sig i manglende forsvarsmekanismer. Normalt vil en person som
bliver kaldt "et dumt svin" kunne mobilisere så meget forsvar at de
siger:"Det kan du selv være"! Men ikke en borderlinepatient. Al kritik
virker som slag under bæltestedet og der kan kun tages imod og ikke gives
igen.
Derfor kan en borderlinepatient ikke tåle at blive kritiseret. De vil
reagere unormalt og blive psykosetruede. Psykoserne er af den bipolare
type-manio-depressive type.
Det maniodepressive kan skifte hyppigt hos en borderlinepatient op til flere
gange indenfor et døgn, eller endda være tilstede samtidigt.
De er kendetegnede med ordene:"Stabil ustabilitet"!
Bedste måde at stabilisere (min kone som er hårdt angrebet) på, er Lithium
til at stabilisere ustabiliteten , samt et antidepressiv til at forhindre
depressionerne.
Endvidere må man have et antipsykotikum for at forhindre psykoser hvis de er
truende.
En borderline er en menneskelig mimose! Smuk og sart og mere inderlig end
noget andet menneske. Det er personer som får solen til at skinne i det
lokale de kommer ind i.

Den eneste læge er tiden som får personligheden til at størkne efterhånden,
således at man efter 40 årsalderen er mere stabil i personligheden. Og så
forstående omgivelser og et godt netværk.
20% af borderlinepatienter begår selvmord. De har svært ved at leve med sig
selv og omgivelserne. Så de skal have det godt!
De elsker at købe ind, så man kan altid afværge et truende mismod med en
shoppingtur. Men der bliver købt lidt mere end beregnet!))

Hav et godt liv!
...<En borderline er en af de fine>

Fra : Crazy Camilla

Dato : 11-10-04 07:59

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De elsker at købe ind, så man kan altid afværge et truende mismod med en
> shoppingtur. Men der bliver købt lidt mere end beregnet!))

Hej Lyrik.

Det lyder som om din kones tilfælde er meget slemt.
Det er IKKE almindeligt at mennesker med Borderline har brug for
lithiumbehandling og at de har en så problematisk adfærd som den du
beskriver.

MVH Camilla.

Fra : Christina

Dato : 11-10-04 23:12

Helle Nielsen wrote:
> [...]
> fremtiden lys mht at man får det bedre og måske bliver rask?
> Vil gerne vide lidt mere om hvordan det er for jer derude der lider af

Fundet på http://www.aaa.dk/psyk-viden/pi/sl/mborderli.htm, jeg tænkte det
kunne være interessant at se hvad det er for noget - for os alle :)

Borderline personlighedsforstyrrelse [08-08-02 ]
Af specialeansvarlige overlæge i psykoterapi Morten Kjølbye
Klinik for Angst- og Personlighedsforstyrrelser, Psykiatrisk Hospital i
Århus

Generelt om sygdommen
Borderline personlighedsforstyrrelse eller emotionel ustabil
personlighedsstruktur, som er betegnelsen i den danske diagnoseliste, er én
blandt otte personlighedsforstyrrelser. Borderline personlighedsforstyrrelse
er karakteriseret ved et mønster af ustabile medmenneskelige relationer,
forstyrret og usikkert selvbillede, problemer med at regulere følelser og en
ofte udtalt impulsivitet. Borderline er en ikke-sindssygelig tilstand, der
er forbundet med stor lidelse for såvel personen som for dennes omgivelser.
Det naturlige forløb af tilstanden kendes ikke.Undersøgelser i USA peger på,
at den typiske borderline patient er en kvinde, der indlægges første gang i
slutningen af teenage-årene eller i begyndelsen af 20 års alderen. De første
5-10 år efter den første indlæggelse er prognosen dårlig med ustabile
relationer, ringe social formåen og en betydeligt øget hyppighed af selvmord
og selvskadende adfærd. Omkring 10% af mennesker med borderline
personlighedsforstyrrelse begår selvmord. I 30 og 40 års alderen vil
patienter, der behandles med psykoterapi, i op mod 60% opnå en form for
stabilitet i deres medmenneskelige relationer og erhvervsevne. De vil dog
ofte opleve en nedsat funktionsevne i mange vigtige aspekter i deres liv.

Forekomst og udbredelse
Borderline personlighedsforstyrrelse optræder med en hyppighed på omkring
2-3% i den generelle befolkning, hvilket svarer til 100.000 - 150.000
danskere. Det skønnes, at omkring 20% af indlagte psykiatriske patienter
lider af en borderline personlighedsforstyrrelse, og at 30-60% af mennesker
med personlighedsforstyrrelser har en borderline tilstand.
Borderline-tilstanden optræder tre gange hyppigere hos kvinder end hos mænd.

Årsager
Borderline personlighedsforstyrrelse kan være forårsaget af genetisk
disposition, hjerneskade, problematiske familierelationer, traumer i
barndommen og psykiske problemer hos forældrene. I litteraturen findes der
klarest belæg for belastet opvækst med tidlig separation eller tab, incest
og andre overgreb samt psykisk sygdom hos forældre.

Symptomer
Borderline personlighedsforstyrrelse er karakteriseret ved udtalt tendens
til at handle impulsivt og uoverlagt uden hensyntagen til mulige
konsekvenser. Humøret er ustabilt og lunefuldt, og der er tilbøjelighed til
følelsesmæssige udbrud og manglende evne til at styre følelsesudladninger.
Der er en tendens til stridbarhed og konfliktsøgende adfærd, specielt når
handlinger hindres eller bremses. Der skelnes mellem to undergrupper, den
impulsive type, der er præget af ustabile følelser og manglende kontrol over
egne impulser, og borderline typen, der yderligere er karakteriseret ved
usikker selvopfattelse og mismod, af intense men ustabile forhold til andre
mennesker og af en tendens til selvødelæggende adfærd.

Behandling
Psykoanalytisk psykoterapi betragtes traditionelt som hovedbehandling ved
borderline personlighedsforstyrrelse, og har i årtier været den dominerende
behandlingsform. Psykoterapeutisk forskning har vist at såvel psykoanalytisk
som kognitiv terapi har effekt, og er derfor de to behandlingsformer som
anbefales af det amerikanske psykiatriske selskab. Psykoterapi er
erfaringsmæssigt en krævende og længerevarende behandling. Flere
undersøgelser har vist, at behandlingen skal have en længde af mindst et år
og oftest mere end to år. Ved psykoanalytisk psykoterapi er det vist, at
effekten ikke blot vedvarer men øges efter afslutning af en vellykket
behandling.
I perioder med kriser og stærkt udagerende adfærd kan kortvarig
hospitalsindlæggelse komme på tale.
Medicinsk behandling kan overvejes, som en symptombehandling. I dag
anbefales SSRI-præparater (Lykkepiller) til behandling af impulsive og
depressive symptomer. Ved manglende effekt anbefales skift til et andet
SSRI-præparat, og herefter eventuel supplering med et antipsykotisk middel i
lav dosis. Antipsykotiske midler har vist at have effekt på et bredt
spektrum af psykotiske, depressive og adfærdsmæssige symptomer, men
langtidsbehandling kan ikke anbefales, idet man i undersøgelser har set, at
effekt af behandlingen svinder efter 12 uger. Behandling med angstdæmpende
præparater (Benzodiazepiner) frarådes generelt på grund af misbrugsrisiko og
fordi undersøgelser har vist, at disse stoffer kan forværre de impulsive
symptomer.