Kikkert til rifel
Fra : Annette Holm

Dato : 24-10-04 14:57

Hej her inde.
Kan man bruge hvilken som helst kikkert på en riffel?
Hvor stor skal den være?
Jeg har fået det på en ønskeseddel til jul.

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

Fra : Lasse

Dato : 24-10-04 16:56

Åh åh .. Hvis du skal gøre din mand / far / ven glad, så lad være med at
spare på en kikkert.. Det er meget vigtigt at have en god kikkert.. Det er
den der primær ... Jeg vil tro fra 7000kr og op efter er det bedste ,, Jeg
har god erfaring med swarowski ( mener det er sådan stavet) .. Og Buschnell
.... Men mange andre mærker er selvfølgelig også gode...

Lasse

Fra : Annette

Dato : 28-10-04 13:32

Hej Alle.
Der er blevet spurt hvad jagt det er til.
det er bare sådan en gang i mellem! h¨ber på at få et stykke vildt, en gang
om året!
Min net forbindelse er røget. og sidder på en låne pc!
Jeg vender tilbage i diskutionen her til weekenden,
undskyld jeg har været sløv til at svare tilbage

Fra : Brian

Dato : 24-10-04 19:08

> [...]
> Kan man bruge hvilken som helst kikkert på en riffel?
> Hvor stor skal den være?
> Jeg har fået det på en ønskeseddel til jul.

Jeg vil mene at der er mange ting der spiller ind her skal den bruges til
drivjagt , så skal det ikke være med en stor forstørelse, skal det være med
lys , er man til et bestemt type kryds i kikkerten , skal det være et dot
sigte .Hvis at der ikke er spicificeret en bestemt kikkert ville jeg nok
give et gavekort , selvfølgelig kan kikkerten byttes hvis at den ikke passer
til skyttens krav

--
Brian"Nitrox"Larsen
The Deeper I Go The Happier I Get

Fra : Røver_ib

Dato : 24-10-04 21:43

Hvis jeg var din mand ville jeg nok skrive et bestemt(mærke) kikkert på
ønskesedlen, så ved du hvad du har at gå efter.!

/jr

Fra : Jesper Larsen

Dato : 24-10-04 22:10

Selvfølgelig er det vigtig at offer penge på en god kikkert for det er noget
af det vigtigste.
Men hvad er det der afgør om en kikkert er god?
Trådkorset må ikke kunne gå løs ved skud eller slag
Det skal være muligt at kunne stille zomm, så man kan bruge den til
forskellig jagt.
Den skal kunne tage lyset godt ind, så man i skumringen kan se vildet
tydelig.

hvis man ikke direkte gør vold på sin kikkert vil den uden problemer kunne
holde 20 år, så pris år. år vil være lille hvis man offer mange penge på
kikkerten.

Jeg vil dog ikke efter at have remset alt dette op blot sige at man skal
offer 7000 på en kikkert. For jeg har nemlig selv haft købt kikkerter til
500 - 1000 kroner som har indeholdt alle ovenstående ting.
Jeg har en fortain3-9 x 42 som haf været i brug i 9 år udne problemer og
mange dyr er faldet for den. Er dog ikke den bedste kikkert til natjagt, da
den ikke taget lyset allerbedst ind.
og så har jeg købt en Tasco på qxl til 700 2-10x50 med lys i trådkorset og
den virker upåklagelig.
Jeg har dog også en zeiss 3-12 x 56 til ca. 10.000 og det er rigtig at den
tager lyset rigtig godt ind og at der ikke burde opstå problemer nogen
sinde, men alle behøver jo ikke køre i porche, man køre også godt i Kia.

Så der kan sagtens findes gode kikkerter til under 1000, prøv QXL og offer
så heller nogle penge på en montage der sidder godt fast og aldrig rykker
sig, samt at få en bøssemager til at tjekke aftrækker og om riflen passer.
og så bruger du de sidste penge af alt det du har sparet ved at købe en
billig kikkert til øvelsesamonitation. Så vil jeg påstå at kikkerten
kavlitet er ligemeget for det er sku det andet der tæller.

mv

jesper l

Fra : Highserver

Dato : 25-10-04 09:12

Hej Anette

Vi skal jo også vide om det er en Salonriffel(Cal.22) eller større caliber,
for er det til en Salonriffel er det jo ik nødvendigt med en kikkert til en
halv bondegård.

Hilsen Jakob.

Fra : Annette

Dato : 26-10-04 13:26

Tak for de mange gode svar!
Jeg har fundet en kikkert til en rimelig pris, syntes jeg selv!
Er dette en der kan anbefales?

Nikko Stirling Diamond
Diamond 30mm 3-9x44
Jeg skal slippe 1800,-

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 06:11

Annette wrote:
> Tak for de mange gode svar!
> Jeg har fundet en kikkert til en rimelig pris, syntes jeg selv!
> [...]

Hvis vi kunne få at vide hvilken type jagt kikkerten skulle anvendes til,
var det lidt lettere at vurdere. Nikko Stirling er en japansk kikkert på
godt og ondt. Jeg anvender selv en japansk kikkert, dog mest af nød, da jeg
ikke har råd til en af de europæiske mærker. Det "rigtige" at investere i er
en Zeiss, Swarowski, Schmidt & Bender eller lignende, hvis man vil ha'
kikkert for livet.... men så kommer man også af med på den anden side af
7.000,- ... til almindelig pürchjagt, kan den kikkert du har valgt dog
sagtens bruges. Jeg skyder fint med min Tasco og den har aldrig givet mig
problemer, men den kan absolut ikke følge med ovennævnte mærker, når det
gælder lysstyrke og klarhed.

--
Livet er for kort til netbetjente

Med venlig hilsen
Kim Frederiksen
kim.frederiksen snabela gmail.com

Fra : Buhl

Dato : 27-10-04 07:53

"Kim Frederiksen" <kim.frederiksen snabela gmail.com> wrote in message

> [...]
> problemer, men den kan absolut ikke følge med ovennævnte mærker, når det

Igen, ja - vi skal vide hvad manden skal jage, før vi ordentligt kan
rådgive. Men, hvis vi går ud fra at det for det meste er råvildt i DK, og
sjældent en elg eller lign i sverige, så virker en 3-9x44 fornuftig. En lidt
større linsediameter eks. 50 eller 56 mm ville nok give 10-15 min mere i
skumringen i sverige, men så er det spørgsmålet om det er pengene værd.

Hvis du ligger i 2000,- området, som jeg fornemmer, vil jeg anbefale
Leupolds VX1 serie - lavet i USA, livsvarigt garanti - en kikkert for levet
som de europæiske - dog er skarphed og nuancering i den billige VX1 serie
ikke på højde med deres dyre serier og de europæiske mærker.
Mener at en 3-9x40 med den nuværende dollarkurs kan fåes til 2500,- eller
under.

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Annette Holm

Dato : 31-10-04 18:03

Hej Alle
Tak for de mange gode men også lidt forvirende svar ,(for en der ikke ved
hvad der er frem og tilbage på en bøsse)
Jeg tror jeg giver ham et gavekort, eller pengene, så må jeg se om jeg ikke
kan finde på noget sjovt
men det var godt forsøgt, drenge.

Med Venlig Hilsen
Annette Holm.