Inde eller udekat?
Fra : Alice Trauelsen

Dato : 31-10-04 12:01

Hej
Jeg har jo vores lille hittekilling Elvis som jeg før har skrevet om. Vi
regner nu med han er omkring 3 mdr. nu er spørgsmålet som søster og mig ikke
kan blive enige om. Skal Elvis som han er nu være en indekat, og hygge med
os og hunden Pippi og måske en gang i mellem sammen med gårdkattene ude i
det gamle fyrrum. Eller skal jeg lave Elvis være en udegårdkat, ligesom de
andre 16 vi har? Det er ingen hemmelighed at jeg helst vil have ham inde,
fordi jeg er bange for han skal blive væk, men Søster siger en kat skal have
sin frihed, når man bor på landet. Hvad siger I. Det skal siges at vi kender
alle vores og naboernes gårdkatte ved navn, snakker med dem hver dag, så de
er tamme, ligesom vi ved hvem der har været hjemme og hvem ikke. Vi ved Amin
er væk, han har ikke været hjemme siden foråret, men Amin var en kat der kom
tilløbende til os, før vi flyttede fra Fyn og vi tror han var meget gammel,
derfor er vores tanke at da vi så ham sidst var han meget kælen, og vendte
tilbage for at sige farvel, at han er gået et sted hen for at lægge sig til
at dø. Men ellers er de her alle de andre, men hvad med Elvis, ude eller
inde, jeg venter spændt på Jeres kommentar.

--
Mange hilsner
Alice

Fra : Kate

Dato : 01-11-04 21:44

"Alice Trauelsen" <alice.trauelsen@post.tele.dk> wrote in

> Skal Elvis som han er nu være en indekat,

Ja, jeg er jo så forudindtaget ;-D men skal da alligevel prøve at tage
mine objektive briller på.

Var han min blev han (naturligvis) inde, men på den anden side så
misunder jeg jo dem som har løbegård til pelstotterne, måske han kunne
være ude... Er der kun enten eller? I kunne jo starte med at se hvad
han helst selv vil. Min kollega fik en killing omtrent samtidig med at
jeg fik Mowsen og for at han skulle vide hvor han hørte til lod de ham
være indekat til han var kastreret. Det krævede lidt tilvænning i
familien fordi de har en gammel kat som altid har været udekat (han er
blevet 18 år nu). Killingen som nu er et par år gammel startede med
meget forsigtigt at gå lidt ud når familien var i haven, men ellers
bare sidde i døren. Med tiden blev han mere modig og render nu ud og
ind, men han ved helt bestemt hvor han hører til.
Var det en model du kunne bruge?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ragna

Dato : 02-11-04 09:24

Alice skrev:
> Skal Elvis som han er nu være en indekat,

Du kan måske gøre som Kate foreslår, nemlig at vente med at lukke Elvis ud
indtil han er kastreret.
Den metode brugte vi med vores seneste kat, Fufu, selv om vores have er
indhegnet og rimelig kattesikker.
Da vi fik ham, var han et lille skravl, som indledte sin tid hos os med at
være til dyrlæge 11 gange i løbet af de første små tre uger. Alene af den
grund holdt vi ham inde hele vinteren, og han fik først lov at komme ud
efter kastrationen, da han var omkring 8 mdr.
Det resulterede i en meget forsigtig kat, der langsomt tog sin store have i
besiddelse, og i lang tid havde nok i den. Desværre har han nu, i
tre-årsalderen, fundet ud af klatre ud over hønsetråden i hækken, hvilket vi
selvfølgelig ikke er glade for, men vi har konstateret, at han holder sig
tæt op ad hegnet, og ved den mindste lyd af en traktor i det fjerne skynder
han sig ind i sikkerheden. Vi bor på landet med marker på to sider, én nabo,
og en lille vej på den fjerde side.
Vi tror og håber, at han ikke vil udvide sit territorium nær så meget, som
han ville, hvis han havde haft total frihed helt fra starten.

--
Venlig hilsen, Ragna