Jeg havde glemt hvor ondt det gør
Fra : Leyna

Dato : 29-10-04 09:11

I kender godt det, at der i flokken er et dyr som er lidt mere
specielt end de andre, ikk'?
En kat man holder specielt meget af på grund af dens særpræg.
Sådan en kat var Mini, og jeg skriver _var_ for i går måtte jeg
begrave min højtelskede sære kat. Hun var dronningen her, mors kat (og
KUN mors kat, alle andre kunne allernådigst få lov at kæle hende, men
så var det også slut med velvilligheden) og så kunne hun hverken
spinde eller miave ordentligt, men sagde kun små sjove lyde.

Mini var min første kat nogensinde og et arvestykke fra min mor, så
hun betød noget helt specielt for mig. Hun blev kun 5 år og når jeg
sidder og ser hvor gamle katte normalt kan blive kan jeg tude af bare
arrigskab over det uretfærdige i, at netop _min_ kat ikke skulle blive
ældre.

Skylden er dog min egen, for alle kattene har adgang til det fri, og
jeg _tror_ at hun er blevet påkørt... selvom det er extremt svært her
hvor vi bor, da der msåke kommer max 3 biler forbi i døgnet.

Mini har aldrig kostet mig en krone i dyrlægeregninger (udover
vaccination og neutralisering) for hun har altid været sund, rask og
robust. Og jeg kan sagtens føle den dårlige samvittighed over at have
været så "ansvarsløs" at tillade mine katte den frihed de nu har, men
på den anden side så stortrives de jo med det, og er risikoen så for
stor i forhold til livskvaliteten?

Jeg ved det ikke, men det gør i hvert fald frygteligt ondt at finde
sin kat i vejkanten, og uagtet hvor ansvarsløs jeg så har været, så
gør det ikke mit tab mindre. Og jeg savner min Mini, men er dog
lykkelig for at jeg stadig har to sunde og raske misser og 2 hunde som
forsøger at trøste mig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Denise

Dato : 29-10-04 10:26

Kære Leyna
Hvor må det være hårdt at finde sin kat sådan. Man føler nu altid det er ens
skyld når man mister sine kære dyr. Enten er det pga sygdom, som man "burde"
have set forlængst, eller også er det fordi man har fodret sit dyr
"forkert", eller også er det fordi den løber ude, som i dit tilfælde. Jeg
mistede for mange år siden en kat der kun var 6 år, og det var pga en
autoimun sygdom, som jeg måske "havde påført" ham, for måske kunne han ikke
tåle sine årlige vaccinationer. Det er klart de er mere beskyttet af
indendørs livet. Og det er jo et valg man gør om ens kat skal være ude eller
indekat, og nogle synes det er synd at holde katte inde, og det er jo ikke
alle der har hus og have og muligheder for store og måske dyre indhegninger.
Godt du kan finde lidt trøst i de andre kære dyr du har.
Trøstekram Denise

Fra : Ragna

Dato : 29-10-04 12:28

Det er forfærdeligt at miste et af sine kære dyr, uanset på hvilken måde det
sker.
Enhver katte- eller hundeejer ved, hvor stort et hul det efterlader i ens
hverdag, og hvor tit man bliver mindet om sit tab.
Jeg er helt enig med Denise i, at selvbebrejdelserne står i kø, men måske
skulle du minde dig selv om det gode liv, som du var i stand til at give din
dejlige kat.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Leyna

Dato : 29-10-04 15:47

On Fri, 29 Oct 2004 13:27:51 +0200, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk>
wrote:

>Det er forfærdeligt at miste et af sine kære dyr, uanset på hvilken måde det
>sker.

Det har du ret i, men jeg foretrækker altså at de dør helt naturligt
af alderdom efter et godt og langt liv. Det værste jeg ved er den
sidste køretur til dyrlægen. den er mere hæslig end noget andet, men
når det skal til, så skal det til. Jeg elsker mine dyr, og ingen af
dem skal lide unødigt.

>Jeg er helt enig med Denise i, at selvbebrejdelserne står i kø, men måske
>skulle du minde dig selv om det gode liv, som du var i stand til at give din
>dejlige kat.

Jamen det gør jeg skam også, men det forekommer mig bare så
forfærdeligt uretfærdigt, at min første kat ikke skulle blive ældre.
*suk*
Men det er jo i bund og grund ikke noget vi selv kan bestemme.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 29-10-04 15:44

On Fri, 29 Oct 2004 11:25:49 +0200, "Denise"
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

>Godt du kan finde lidt trøst i de andre kære dyr du har.
>Trøstekram Denise

Tak.
Jeg har jo stadig to katte, og de er da også dejlige, men Mini var
altså noget særligt.
Min ældste hund giver mig nu heller ikke meget tid til at være ked af
det. Jeg får "kys" ustandselig, og han er pludselig blevet meget,
meget kælen. Han har da også ledt efter Mini nogle gange, men om han
også savner hende kan jeg ikke bedømme.

Men mine katte får stadig lov til at rende ud når de har lyst. De er
begge ivrige musejægere, og jeg tror de ville kede sig til døde, hvis
de pludselig skulle spærres inde. Så må jeg bare tage risikoen...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 29-10-04 17:59

<klip> I kender godt det, at der i flokken er et dyr som er lidt mere
> [...]
> En kat man holder specielt meget af på grund af dens særpræg.
> Sådan en kat var Mini, og jeg skriver _var_ for i går måtte jeg
<klip>

Jo, det kender jeg godt....
*stort varmt trøste-knus* det er jo næsten ikke til at bære at læse din
historie....mange tanker til dig, og husk dette kinesiske ordsprog:
"Sorgen er som en trekant i hjertet, der drejer rundt. Det gør forfærdeligt
ondt, indtil trekantens spidser er slidt af og der tilbage blot er en kugle,
som drejer – da uden smerte."
Måske kan det hjælpe dig lidt over tabet....

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-10-04 00:32

On 2004-10-29 10:11:27 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> said:

> Sådan en kat var Mini, og jeg skriver _var_ for i går måtte jeg
> begrave min højtelskede sære kat.

Årh Leyna, det gør mig ondt :´(
Som Denise meget klogt skriver, man vil altid bebrejde sig et eller
andet, uanset.. jeg tror det er en del af sorg. "Hvis jeg bare havde
gjort sådan og sådan, tænkt det og det, forudset.." - det kan du ikke
bruge til noget nu. Måske i fremtiden, ikke nu.
Knus til dig, hyg om dine andre dyr - måske en af dem får hovedrollen i
dit hjerte nu
--
Knus fra Ann R

Fra : Leyna

Dato : 30-10-04 09:35

On Sat, 30 Oct 2004 01:31:48 +0200, Ann Rudbeck
<webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote:

>Årh Leyna, det gør mig ondt :´(

Tak.
Jeg skal måske lige tilføje, at det rent faktisk ikke var mig der
begravede hende. Det var min mand. Jeg stod blot ved siden af og
stortudede. Han var lige så glad for Mini, og har i de 3 år vi har
haft hende ustandseligt forsøgt at "købe" hende, men Dronningen
værdigede ham ikke et blik, medmindre han havde noget gebvaldigt godt
guf til hende.

> [...]
>gjort sådan og sådan, tænkt det og det, forudset.." - det kan du ikke
>bruge til noget nu. Måske i fremtiden, ikke nu.

Det samme sagde min mand, da jeg i min sorg kom med alle
selvbebrejdelserne, for jeg _kunne_ jo bare have ladet være med at
slippe hende ud, og jeg _kunne_ jo... osv. osv.

Men jeg tror ikke, at jeg i virkeligheden kunne have gjort det
anderledes, for jeg mener, at kattene har optimale vilkår. de kan gå
og komme som det passer dem. De får motion og brugt alle deres
naturlige inbstinkter. De bliver passet med hensyn til vaccinationer
og dyrlæge tjek og de er neutraliserede. (Okay, den sidst ankomne
hankat har endnu hele sit udstyr. dels fordi vores økonomi er så
trængt at vi ikke har kunne finde pengene til det, og dels fordi det
er min mand meget imod at få foretaget indgrebet.)

>Knus til dig, hyg om dine andre dyr - måske en af dem får hovedrollen i
>dit hjerte nu

Jo tak. Jeg tror at de to sidste katte vil være fuldstændig ligeglade
med hvor de bor og hos hvem. Bare de får mad og rigeligt med kæl, så
er de tilfredse. de er, som katte vist skal være(?), deres egne. Dette
betyder dog ikke, at de ikke spiller nogen rolle, for jeg elsker alle
mine dyr, men Dronningestatus er der dog nok ingen af dem der kan
opnå.

Hundene er så noget helt andet. Vaks har jeg haft fra hvalp (min
første hvalp nogensinde, men dog ikke min første hund), og han har
derfor opnået en speciel plads i mit hjerte, men også han ville
sikkert kunne finde sig tilrette med en anden ejer, for han kan li'
ALLE. Han "vasker" ofte kattene og da Mini var den der oftest var i
nærheden var det mest hende det "gik ud over".

Hansen er den sidstankomne hund. En genbrugshund, som var underkuet og
temmelig mager, men han er nu rettet op. (Dyrlægen siger at han ikke
må tage yderligere på nu. *G*) Han er nok den eneste af dyrene, som
jeg ikke ville turde overlade til nogen andre (ikke fordi jeg vil af
med NOGEN af dem), for han er lige "sart" nok.

Undskyld allesammen for mit lange indlæg. Det tager tit overhånd, når
man sådan lige skal af med en hel masse, og det havde jeg lige brug
for nu. Det håber jeg at I kan tilgive. Og havde det ikke været for
nogle af jer herinde, så havde jeg nok stadig gået rundt i den tro at
Mini "bare" var en "kedelig" gråstribet kat, men her fik jeg så læst
og påskrevet om, hvor smukke sådan nogle er. Og smuk - det var hun.

Så tak for alle de trøstende ord. Jeg sidder som regel selv og tuder
når en af jer har mistet en kat (selvom jeg overhovedet ikke har noget
forhold til netop jeres katte), og jeg kan forestille mig, at jeg ikke
er den eneste der har grædt over tabet af Mini.
Så mange tak for jeres medfølelse, og nu da Mini har fred, så lad os
nyde de dyr vi har tilbage, for de har jo brug for os!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kate

Dato : 31-10-04 09:22

> Det samme sagde min mand, da jeg i min sorg kom med alle
> selvbebrejdelserne, for jeg _kunne_ jo bare have ladet være med at
> slippe hende ud, og jeg _kunne_ jo... osv. osv.

Jeg tror selvbebrejdelserne er en del af sorgen. Jeg havde den også da
både Oliwer og Sofie, med 3 års mellemrum, måtte aflives pga kræft. Den
der med hvorfor jeg dog ikke opdagede det tidligere og hvilke tegn jeg
havde overset. Hele spektret af selvbebrejdelser, indtil jeg alligevel
måtte sande at jeg intet anderledes kunne have gjort.

> rolle, for jeg elsker alle mine dyr, men Dronningestatus er der
> dog nok ingen af dem der kan opnå.

Da Oliwer døde troede jeg godt nok heller ikke jeg ville kunne elske en
anden kat lige så højt. Jeg elskede Johan og Sofie, men Oliwer var
noget særligt. Nu må jeg jo så erkende at både Lante og Mowgli har
altså på hver deres måde fuldstændigt bjergtaget mig. Lante pga hans
kærlige sind og Mpwgli fordi han bare erså fræk

> andre (ikke fordi jeg vil af med NOGEN af dem)

Nej, det kender jeg godt. Jeg har gjort mig nøjagtigt de samme tanker
omkring mine dyr og skulle der ske mig noget så jeg ikke kunne beholde
dem, så synes jeg egentligt det er godt at have gjort sig tanker om
dyrenes fremtid.

Og tilsidst vil jeg også udtrykke min medfølelse, for uanset hvordan en
kat har levet og kommet af dage, så er det så bedrøveligt. Jeg kender
jo turen, efter at have haft dyr i næsten 20 år, det er lige hårdt
hvergang man mister en.
Ære været Mini's minde, hun har helt sikkert haft det godt hos jer og
det er da en stor trøst oveni sorgen.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Denise

Dato : 30-10-04 10:21

Ann Rudbeck wrote:

> Årh Leyna, det gør mig ondt :´(
> Som Denise meget klogt skriver, man vil altid bebrejde sig et eller
> andet, uanset.. jeg tror det er en del af sorg.

Tak, det er jo erfaring, har prøvet det nogle gange gennem tiden. Og jeg får
det stadig dårligt og kan tude, når jeg tænker på Coriander - for 4 år
siden - hvordan jeg dog kunne misfortolke en sukkersyge for dårlige nyrer.
Bare fordi jeg tidligere havde fået at vide, at hans nyrer var dårlige
udelukker det jo ikke en sukkersyge, suk
Så nu har jeg helt styr på sukkersyge-symptomerne, det er så det jeg lærte.
Så ja, man bebrejder altid sig selv.

--
Hilsen Denise