Urenlig killing
Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 24-10-04 23:32

Undskyld emnet hvis nogen er ved at kaste op over at det er for ofte er oppe
i gruppen, men jeg ved ikke hvor jeg ellers skal søge kvalificeret hjælp.

Vores kat har fået to søde killinger for ca 8 uger siden. Problemet er at
den ene ikke vil blive renligt, men stadig tisser på gulve, stole, tæpper og
i deres sovekasse. Gudskelov laver den som regel i en af de to kattebakker
vi har. Jeg har sat den ud i kattebakken så ofte nu, at når den ser mig,
løber den selv der ud og lægger sig i den, men tisser som regel ikke.

Den sætter sig ofte på gulvet og tisser en dråbe og lunter derefter videre.

Den kan ligge i en lænestol og sove en halv aften, rejse sig op tisse i
stolen, og så lægge sig ned ved siden af pletten og sove videre.

Den virke på mange punkter langsom i forhold til den anden, trods det at den
fysisk er størrere, når de leger sammen er det oftest den der bliver jaget,
og ender nederst i slagsmålene, aner ikke om det kan være til nogen hjælp,
det er bare påfaldende.

Er der nogle der har et bedre råd en at forvandle hele huset til en stor
kattebakke?

Karsten

Fra : Jette Nielsen

Dato : 25-10-04 11:51

> Karsten Svenningsen skrev:
[snip]
> Er der nogle der har et bedre råd en at forvandle hele huset til en stor
> kattebakke?

Det virker som om den forbinder kattebakken med dig, og ikke med det at
tisse.
Sørger du for at sætte den i kattebakken i samme sekund den tisser?

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 25-10-04 22:45

Ja, de gange jeg ser at den sætter sig til rette for at tisse løfter jeg den
ud i dens kattebakke øjeblikkelig, og så tisser den da oftest der.

Andre gange lægger den sig i gruset, og i de tilfælde løter jeg den ud på
gulvet, hvor den så sætter sig til rette for at tisse, hvorpå jeg så sætter
den i bakken igen, dette kan så foregå et par gange indtil katten gør det
rette på det rette sted.

Jeg tror ikke det er fordi ikke bryder sig om bakken, da den oftest laver
stort der, det er sjældent at den del går galt.

Karsten

Fra : Denise

Dato : 26-10-04 08:13

"Karsten Svenningsen" <karsten@svenningsenklanen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tror ikke det er fordi ikke bryder sig om bakken, da den oftest laver
> stort der, det er sjældent at den del går galt.

Hej
Så kommer de gængse spørgsmål, er den checket for urinvejsproblemer, du
skriver et sted "tisser en dråbe" tyder det ikke på det, eller normalt
småtisser den måske ikke, for har den sådanne problemer passer opførslen jo
helt ? Har du prøvet og skifte grus, hvis du bruger noget groft så prøv
noget fint sand, eller omvendt ? 2 bakker er måske ikke nok, kan du måske
sætte nogle flere små bakker, bare indtil de er lidt ældre, så de ikke skal
rende så langt ? Kan du sprøjte noget dufte noget i kassen,
katteurt/baldrian eller andet som den kan lide ? Ellers tror jeg du gør det
rigtige, med tålmodighed at bære den hen til kassen. Ellers har jeg desværre
ingen ideer, men den skal jo nok lære det på et tidspunkt.

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 26-10-04 08:43

> [...]
> hjælp, det er bare påfaldende.
>
> Er der nogle der har et bedre råd en at forvandle hele huset til en stor

Det lyder altså lidt underlige. Katte er meget renlige og patentlige dyr...
også som killinger. Derfor undre det mig at den selv gider f.eks sove ved
siden af der hvor den lige har tisset. Det er ikke almindeligt og de kan
holde sig usædvanlig længe, hvis de virkelig skal. Enkelte uheld kan da
forekomme, men det synes jeg nu mest er fordi legen går så vildt, og det
pludselig skal være nu....
Ydermere beskriver du den som "langsom"... kan den fejle noget? Det kan være
meget svært at se på de små bæster, med mindre de er meget syge. For de har
jo en energi de skal have afløb for.
Derfor vil jeg foreslå dig et dyrlæge-tjek først. Så har du udelukket det.
Umiddelbart har jeg aldrig hørt om unge killinger der får urinvejssten?, men
måske det er noget andet... Katte der har ondt vil finde på sådan nogle
ting. Ikke at jeg skal skræmme dig, men det er vigtigt at få det undersøgt.
Derefter: Mad/ vand kontra bakker og sovepladser. Hvordan er det
placeret?`Det skal ikke være i nærheden af hinanden.
Hvis den er domineret af den anden, KAN den have et problem med at dele
bakke. Er det hunner eller hanner?
Ved godt at det er ufedt, men sæt flere bakker op. Det kunne være små
folie-bakker med grus i.
Især sæt en et sted hvor der er fred og ro, så den kan sine gøre-mål uden at
blive møflet, hvis det er det der plager den.
Alle katte elsker det fine sand.....

Ved ikke om du kunne bruge det til noget. Men held og lykke med det
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 26-10-04 22:51

Tak for dit svar. Jeg har selv tænkt på om sygdom kunne være årsag, medfødt
eller tildraget, ved det ikke, det er første gang vi har killinger, så min
erfaring er ikke den største (Deraf også et andet problem med at se kønnet,
er der nogle stensikre tips, jeg ved jo at moderen er en hun, og når jeg
sammenligner dem med killingerne hvad angår kønsdele, syntes jeg at begge
killllinger burde være hunner, men "problembarnet" har jeg en fornemmelse af
at det er en han, da den er så meget kraftigere).

Den har fra starten været meget mere passiv end den anden, og deltager ikke
i leg uden at jeg frister den længe, og så leger den kun i kort tid. den
spiser godt, og bruger da også bakken til afføring. Kunne det være at den er
bange af natur?, jeg syntes det er underligt, at jeg kan lægge den på
ryggen, og så ligger den bare der og kigger længe før den venner sig om på
benene.

Nå jeg vil se om jeg ikke kan få den forbi dyrlægen, så er den del af det da
udelukket.

Karsten

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 26-10-04 23:08

> [...]
> kønsdele, syntes jeg at begge killllinger burde være hunner, men
> "problembarnet" har jeg en fornemmelse af at det er en han, da den er så

Du skal se på afstanden mellem hullerne. Enten er der plads til et par
kugler, eller også er der ikke
Det er ikke sikkert at de er der endnu, men pladsen er klar

> [...]
> på ryggen, og så ligger den bare der og kigger længe før den venner sig om
En bange kat er anderledes. Den er jo sky, tilbagetrukket, vægkravler og
meget på dupperne hele tiden..... vælger at sove et sikkert sted, enten oppe
på eller bag ved ting.

Udfra din beskrivelse så synes jeg ikke det lyder helt rigtigt. Enhver
killing jeg har haft er at få på benene på et splitsekund, hvis man hiver
legetøj frem. Der er selvfølgelig forskel på killinger, som på så meget
andet, meeen....sløv / passiv skal den ikke være.
Men de er altså seje sådan nogle killinger. Der skal virkelig meget til før
de viser direkte sygdomstegn, så det kan altså snyde enhver ejer uanset hvor
opmærksom man er.

> Nå jeg vil se om jeg ikke kan få den forbi dyrlægen, så er den del af det
> da udelukket.
Ja, tag du op og lige få Dr dyr til at kigge og lytte lidt på den bette. Så
kan du tage fat i de andre ting bagefter.
Du kan jo ved samme lejlighed få kønnet bedømt

Held og lykke med det. Vi håber på gode nyheder i en lille update
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 27-10-04 17:11

Jeg vender tilbage, når dyrelægen har haft sin kærlige hånd på killingen.